Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
In deze video heeft men het nog maar over een commissie van 0,30% voor de banken, ipv de 0,50% die Van Peteghem hen 'beloofde'.
Vandaar mss dat er zich drubbels aandienen?
Vandaar mss dat er zich drubbels aandienen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het agreement zou enkel slaan op kasbons, dus niet op andere producten (termijnrek op 1j bvb).evita schreef: ↑10 augustus 2023, 22:49 Er is nochtans een gentlemen’s agreement tussen het Agentschap van de Schuld en de twaalf banken die de staatsbons verdelen om de concurrentie met de staatsbons niet aan te gaan door nieuwe producten te lanceren of rentes te verhogen.
https://trends.knack.be/geld/beleggen-2 ... lijvertje/
Bovendien zou -als ik hoofd van een bank was-, ik mijn tanden laten zien en de overeenkomst om Staatsbons te verkopen evt. opzeggen... dan wordt het sowieso een flop
S P A N N E N D
-
- Hero Member
- Contacteer:
En er is nog iets 'tjeefachtig':
Miljonairs (en soortgelijke instellingen) die de Staatsbon RECHTSTREEKS via de Grootboeken aankopen, zijn VRIJGESTELD van de taks op de Effectenrekeningen.
Moet er nog zand zijn?
Het was em toch te doen om de spaarrente op de spaarrekeningen te verhogen, ni?
Bron: https://trends.knack.be/nieuws/kbc-baas ... currentie/
Miljonairs (en soortgelijke instellingen) die de Staatsbon RECHTSTREEKS via de Grootboeken aankopen, zijn VRIJGESTELD van de taks op de Effectenrekeningen.
Moet er nog zand zijn?
Den Johnny Thijs klaagt.
KBC-baas klaagt fiscale voorwaarden staatsbon aan.
https://archive.ph/ml2aL#selection-2475.11-2475.23
KBC-baas klaagt fiscale voorwaarden staatsbon aan.
https://archive.ph/ml2aL#selection-2475.11-2475.23
Als de banken nog veel van hun oren gaan maken gaat de Raad van State mee in hun redenering en komt er geen lagere roerende voorheffing op de staatsbon.
Wat is daar nu arrogant aan ? RV verdwijnt toch maar in de bodemloze put van De Staat, niemand kan er toch iets tegen hebben dat de spaarder/belegger meer overhoudt van zijn investering ?koenvhaver schreef: ↑10 augustus 2023, 23:52 Wat een arrogantie van KBC. Ze willen ook lagere onroerende voorheffing op hun producten.
In 2011 hadden we een gelijkaardige situatie.
"De Raad van State neemt de voordelige fiscale regeling voor de staatsbon onder vuur. Die staatsbon wordt onderworpen aan een roerende voorheffing van 15 procent, in plaats van 21 procent zoals andere beleggingen. De Raad van State vindt dat een beperking van het vrij verkeer van kapitaal: beleggers worden anders behandeld naargelang ze Belgisch staatspapier of staatspapier uit andere Europese landen kopen.
Minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) paste al een mouw aan de kritiek op de staatsbon. Hij wees er op dat in de wetteksten "staatsbon" staat en niet "Belgische staatsbon". Daarmee suggereert hij dat ook buitenlandse staatsbons in aanmerking komen voor de lagere voorheffing." (HLN)
"De Raad van State neemt de voordelige fiscale regeling voor de staatsbon onder vuur. Die staatsbon wordt onderworpen aan een roerende voorheffing van 15 procent, in plaats van 21 procent zoals andere beleggingen. De Raad van State vindt dat een beperking van het vrij verkeer van kapitaal: beleggers worden anders behandeld naargelang ze Belgisch staatspapier of staatspapier uit andere Europese landen kopen.
Minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) paste al een mouw aan de kritiek op de staatsbon. Hij wees er op dat in de wetteksten "staatsbon" staat en niet "Belgische staatsbon". Daarmee suggereert hij dat ook buitenlandse staatsbons in aanmerking komen voor de lagere voorheffing." (HLN)
Als particulier kun je dat ook. Je kunt daar ook voor vb. 10.000€ een staatsbon aankopen.spaarfreakje schreef: ↑11 augustus 2023, 01:02 En er is nog iets 'tjeefachtig':
Moet er nog zand zijn?
Ik heb de indruk dat spaarfreakje een hetze aan het voeren is tegen Van Peteghem. Hij vindt zelfs mogelijke scenario's uit om hem toch maar in een slecht daglicht te plaatsen.spaarfreakje schreef: ↑10 augustus 2023, 22:04 ik zie de bui al hangen:
Als reactie gaan de banken de termijnrek op 1 jaar fors verhogen en andere producten in rente verlagen. Zelfs de spaarrekeningen terug verlagen, want peren zijn geen appelen.
Precies het tegenovergestelde wat Van Peteghem 'zogezegd' beoogt.
Waar hebben wij zo'n 'briljante' minister verdiend?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jazeker, vanwege de e-DEPO he
-
- Hero Member
- Contacteer:
Toch dom? Waarom ni 30% RV behouden maar bruto rente 15% optrekken?Yaris schreef: ↑11 augustus 2023, 07:46 ...
Die e-DEPO heeft bij sommigen een trauma geslagen waar ze nooit meer van afgeraken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is zoiets als Arco he.
Ik denk dat gij geen gedupeerde bent.
Ik denk dat gij geen gedupeerde bent.
Gedupeerd ? Bij Arco kreeg je niks. Bij e-depo nog altijd 1,75% , meer dan op 90% van de spaar- en termijnrekeningen waar de doorsnee Belg zijn geld op heeft staan.
Ik heb een jaar geleden ingetekend op een staatsbon op 5 jaar aan 1,05% bruto. Hoor je mij klagen en zeuren?