Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Omdat 85 * 0,7 = 121 en niet 115.spaarfreakje schreef: ↑11 augustus 2023, 10:30Toch dom? Waarom ni 30% RV behouden maar bruto rente 15% optrekken?Yaris schreef: ↑11 augustus 2023, 07:46 ...
Minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) paste al een mouw aan de kritiek op de staatsbon. Hij wees er op dat in de wetteksten "staatsbon" staat en niet "Belgische staatsbon". Daarmee suggereert hij dat ook buitenlandse staatsbons in aanmerking komen voor de lagere voorheffing." (HLN)
En omdat het nu klinkt alsof ze ne cadeau uitdelen. En daarmee hopen ze stemmen (terug) te winnen.
Je lijkt wel een fomo, Yaris. Is er een produckt dat je niet in port hebt?
Had je gewacht tot oktober dan kon je obligaties oppiken met een netto rendement van +4%. Idd, if's and but's, maar je keuze's zijn toch raar.
Had je gewacht tot oktober dan kon je obligaties oppiken met een netto rendement van +4%. Idd, if's and but's, maar je keuze's zijn toch raar.
Je moet pakken wat je kunt krijgen. Ondertussen brengt je geld rendement op. Wie altijd op beter wacht laat mooie beleggingen voorbijgaan. Vraag is of, hoe lang en hoeveel het nog beter zal worden.
Yep. Als de halvering van de RV erdoor komt stem ik in 2024 misschien op CD&V. Dan heb ik een goede reden. Ik weet niet op welke partij ik anders zou stemmen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind het inderdaad raar dat zoveel mensen ermee kunnen leven dat hun geld wegsmelt.
Mss zou hun euro vallen, moest alles in reële netto rente uitgedrukt worden.
e-Depo -2,39%
MeDirect fid -1,84%
Staatsbon -1,43%
uw Staatsbon 5j -3,405%
-
- Hero Member
- Contacteer:
Enne... hypotheeklening +1,14%
Ja, en wat stel je dan voor, spaarfreakje?spaarfreakje schreef: ↑11 augustus 2023, 12:19 Mss zou hun euro vallen, moest alles in reële netto rente uitgedrukt worden.
Zou je ook op de partij stemmen die iedere burger "zomaar" €500 cadeau doet, vlak voor de verkiezingen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als de hypotheekrente niet meer winstgevend zou zijn voor wie ontleent, konden de spaarrentes 1% omhoog en bleef spaargeld beter bestand tegen de inflatie.Yaris schreef: ↑11 augustus 2023, 12:29Ja, en wat stel je dan voor, spaarfreakje?spaarfreakje schreef: ↑11 augustus 2023, 12:19 Mss zou hun euro vallen, moest alles in reële netto rente uitgedrukt worden.
Waarom moeten spaarders een deel van de woningen van ontleners betalen zeg?
En dan vinden ze nog dat kapitaal te weinig belast wordt...
Eigen woning zou dan weer niet onderworpen worden aan een meerwaardebelasting, waarom ni?
Dat is kapitaal als een ander.
Meerwaarde op kapitaal wordt in België nooit belast. Huurinkomsten zijn een beter voorbeeld. Die zouden inderdaad aan 30% belast moeten worden, naar analogie met dividenden en coupons.spaarfreakje schreef: ↑11 augustus 2023, 12:54 Eigen woning zou dan weer niet onderworpen worden aan een meerwaardebelasting, waarom ni?
Dat is kapitaal als een ander.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Belasting op huishuur gaat doorgerekend worden aan de huurder.
Zeker in combinatie met indexering, is dat niet de juiste keuze.
En toch staat dat in de fiscale hervorming van Van Peteghem.
Net als meerwaarde-belasting op verhuurpanden en kapitaal (ipv TOB).
Zeker in combinatie met indexering, is dat niet de juiste keuze.
En toch staat dat in de fiscale hervorming van Van Peteghem.
Net als meerwaarde-belasting op verhuurpanden en kapitaal (ipv TOB).
-
- Full Member
- Contacteer:
&/of zullen huurpanden nog schaarser worden.. en er is nu al een groot tekort!
-
- Verbannen Gebruiker
Daarom worden Belgie en een aantal landen door de Europese Commissie op de vingers getikt. De belasting op arbeid is veel te hoog, en de belasting op kapitaal veel te laag.
Zie ook:
https://taxfoundation.org/data/all/eu/c ... rope-2023/
Het zal dus ooit veranderen. Ik pleit er niet voor. Al mijn opbrengsten zijn netto . Mijn spaargeld zit in IWDA en SWRD en obligaties zonder RV.
Zelfs een staatsbon met 15% RV wil ik niet.
Wie weet trouwens of het plots niet 30% zal worden, na tussenkomst van De Raad van State? Een wet à la tête du client: fishy. KBC is de enige die durft spreken over concurrentievervalsing. De anderen denken het ook maar zeggen het niet.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is nu eenmaal onze keuze geweest.huisjetuintjefiets schreef: ↑11 augustus 2023, 13:56 ...
Daarom worden Belgie en een aantal landen door de Europese Commissie op de vingers getikt. De belasting op arbeid is veel te hoog, en de belasting op kapitaal veel te laag.
...
In andere landen zijn de pensioenen hoger.
De meeste Belgische gepensioneerden passen dat bij uit hun spaargeld of vermogen.
Men moet het totale plaatje bekijken.
En dat lijkt mij niet meer dan normaal. Het is niet omdat een of andere minister de populaire pipo wil uithangen dat er nog wat aanvechtbare fiscale koterij moet bij komen, en al zeker niet als diezelfde minister zogezegd tegen de fiscale koterij is in zijn hervormingsplan.