De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Rational Reminder Podcast over MarkowitzAerolla schreef: ↑11 augustus 2023, 18:21 Ik was de opinie in Trends aan het lezen over de zonet overleden Markowitz.
En ik snap nu waarom jullie het niet eens zijn met mijn manier van beleggen
Blijkbaar beleg ik volgens de theorie van Markowitz (die hiervoor een nobelprijs kreeg en hiermee de basis legde voor het professionele beleggen van vandaag) , maar die (en Fama) wordt verguisd door Warren Buffett
En aangezien jullie nogal Buffet fanboys zijn, hekelen jullie dus ook Markowitz en zijn theorieën.
Maar ik kende het werk van Markowitz niet, ik beleg volgens mijn eigen ratio en ideeën
Mocht ik 50 jaar eerder geboren zijn, kwam mijn gezever op dit forum dus in aanmerking voor een nobelprijs economie
Ik moet me verdiepen in Markowitz, ik moet stoppen met het warm water uit te vinden...
A Tribute to Harry Markowitz w/ Alex Potts
https://www.youtube.com/watch?v=H0UG6FfpNIk
Minder technisch dan hun normale podcasts.
Je kan dan checken of je iets nieuws aan het uitvinden bent.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb nu "Handbook of Portfolio Construction: Contemporary Applications of Markowitz Techniques" gedownload, kan ook wel interessant zijn
Michael Burry (52), de topbelegger die in 2008 de kredietcrisis in de Verenigde Staten voorspelde en daar miljarden mee verdiende, gokt nu voor 1,6 miljard dollar (ongeveer 1,5 miljard euro) op een crash van de aandelenbeurs Wall Streets.
90 procent van portefeuille
Burry’s fonds, Scion Asset Management, heeft 866 miljoen dollar (zo’n 793 miljoen euro) aan putopties gekocht tegen een fonds dat de aandelenindex S&P 500 volgt. Burry kocht ook 739 miljoen dollar (ongeveer 676 miljoen euro) aan putopties tegen een fonds dat de index Nasdaq 100 volgt.
Wat denken jullie hiervan?
Tijd om een etf portefeuille die het laatste half jaar 20-30% gestegen is te verkopen of gewoon in de markt blijven en bij eventuele crash stevig bijkopen?
90 procent van portefeuille
Burry’s fonds, Scion Asset Management, heeft 866 miljoen dollar (zo’n 793 miljoen euro) aan putopties gekocht tegen een fonds dat de aandelenindex S&P 500 volgt. Burry kocht ook 739 miljoen dollar (ongeveer 676 miljoen euro) aan putopties tegen een fonds dat de index Nasdaq 100 volgt.
Wat denken jullie hiervan?
Tijd om een etf portefeuille die het laatste half jaar 20-30% gestegen is te verkopen of gewoon in de markt blijven en bij eventuele crash stevig bijkopen?
Far more money has been lost by investors in preparing for corrections, or anticipating corrections, than has been lost in the corrections themselves.
-
- Verbannen Gebruiker
Al mijn geld is belegd, behalve nog 3000€. Stevig bijkopen zit er niet in
Binnen enkele weken vervalt een obligatie. Als de beurzen tegen dan flink gezakt zijn, koop ik IWDA en SWRD. Anders gaat het in een andere obligatie.
Idem voor daarna met de obligaties die dan aflopen (de komende 10 jaar vervallen 4 obligaties per jaar). Als ik herbeleg, zal het vanaf nu steeds in 10 jaar obligaties zijn (lage coupon, uitgegeven rond pari), of IWDA/SWRD maar volgens de gril van het moment.
Geld aan de kant houden om te gebruiken indien een opportuniteit zich voordoet, vind ik geen goede strategie.
Definieer ETF portefeuille?
Dat kan zo veel inhouden...
Wat ik momenteel overweeg is om IWDA (ja, ik heb nog een positie in dit duivels product, weliswaar gehalveerd omdat het risico te groot werd) te vervangen door zijn equal weighted equivalent.
30% in 1 sector is te veel risico voor mij, geef mij maar 15% per sector max...
Het probleem zit hem m.i. bij de megacaps, de waardering is totaal doorgedraaid en losgekoppeld van de realiteit.
De resultaten zijn gewoon heel erg slecht dit jaar, en dit resulteert in hogere waarderingen voor megacaps (terwijl de gewone mid-caps etc wel normale waarderingen behouden, en dus vaak dalen)
Maar het is zoals met bitcoin (en ik vind die vergelijking steeds meer opgaan), je vindt altijd wel een debiel die bijkoopt als de koers daalt
Dus in dat opzicht heb ik minder schrik van een zware crash, mensen zullen dat wel stutten met hun spaargeld.
Zolang de mensen spaargeld hebben, kunnen ze bijkopen denkende dat we nog in een stierenmarkt zijn.
Dat kan zo veel inhouden...
Wat ik momenteel overweeg is om IWDA (ja, ik heb nog een positie in dit duivels product, weliswaar gehalveerd omdat het risico te groot werd) te vervangen door zijn equal weighted equivalent.
30% in 1 sector is te veel risico voor mij, geef mij maar 15% per sector max...
Het probleem zit hem m.i. bij de megacaps, de waardering is totaal doorgedraaid en losgekoppeld van de realiteit.
De resultaten zijn gewoon heel erg slecht dit jaar, en dit resulteert in hogere waarderingen voor megacaps (terwijl de gewone mid-caps etc wel normale waarderingen behouden, en dus vaak dalen)
Maar het is zoals met bitcoin (en ik vind die vergelijking steeds meer opgaan), je vindt altijd wel een debiel die bijkoopt als de koers daalt
Dus in dat opzicht heb ik minder schrik van een zware crash, mensen zullen dat wel stutten met hun spaargeld.
Zolang de mensen spaargeld hebben, kunnen ze bijkopen denkende dat we nog in een stierenmarkt zijn.
Een beetje mag wel. Zelfs Warren Buffett houdt 147 miljard dollar cash achter de hand.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 augustus 2023, 14:23 Geld aan de kant houden om te gebruiken indien een opportuniteit zich voordoet, vind ik geen goede strategie.
Ik denk dat Warren dat geld nodig heeft voor bosbrandjes mee te betalen
Jullie vergeten nogal vaak dat Berkshire eigenlijk een verzekeringsmaatschappij is
En dat hij daarmee rijk werd, maar het is romantischer om te zeggen dat dat met beleggen is
Jullie vergeten nogal vaak dat Berkshire eigenlijk een verzekeringsmaatschappij is
En dat hij daarmee rijk werd, maar het is romantischer om te zeggen dat dat met beleggen is
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb enkel IWDA en SWRD: 100% aandelen. Daarnaast individuele obligaties (40-tal, USD/EUR; resterende looptijd tussen 4 weken en 12 jaar).
Alles gespreid over 8 banken.
Als IWDA failliet gaat of SWRD (dit kan enkel door massale georganiseerde en zeer ingenieuze fraude), zou dit voor mij het ergst zijn, in absolute termen.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik hou cash achter de hand voor opportuniteiten. Het grootste deel van mijn kapitaal (75%) is op de beurs belegd. Daarnaast heb ik nog veilige beleggingen zoals termijnrekeningen. Ik zit niet met al mijn geld op een crash te wachten zoals jij denkt.
-
- Verbannen Gebruiker
Wel, dat bedoel ik
Je zei zelf:
Het doet pijn een mooie belegging voorbij te zien komen en geen geld te hebben om erin te investeren. Dan heb ik het zeker niet over correcties maar over normale beleggingen in een normale markt.
-
- Verbannen Gebruiker
Far more money has been lost by investors in preparing for opportunities, or anticipating opportunities, than has been lost in missing the opportunities themselves.