Hoeveel cash % heb ik, wachtend om te beleggen?
TIP
Re: Hoeveel cash % heb ik, wachtend om te beleggen?
10% van het belegbaar vermogen is het richtgetal. In volgorde van voorkeur van gebruik:
- Geld op de brokerrekening
- Geld op de spaarrekening bovenop de 'niet-belegbare' som.
- e-DEPO rekening
- Fysiek goud
Die laatste 2 is minder dan de helft van het totaal waardoor ze normaal ook nooit aangesproken moeten worden bij een beurscrash om te herbalanceren. 90% van de transacties gebeuren rechtstreeks van de brokerrekening.
- Geld op de brokerrekening
- Geld op de spaarrekening bovenop de 'niet-belegbare' som.
- e-DEPO rekening
- Fysiek goud
Die laatste 2 is minder dan de helft van het totaal waardoor ze normaal ook nooit aangesproken moeten worden bij een beurscrash om te herbalanceren. 90% van de transacties gebeuren rechtstreeks van de brokerrekening.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Hoeveel cash % heb ik, wachtend om te beleggen?
Een eerste evaluatie
30% belegt alles; belegt geld van zodra het er is of houdt zeer weinig achter de hand (max 2%)
27% houdt iets meer achter de hand, maar max 10%.
15% houdt meer achter de hand, maar max 20%.
27% houdt meer achter de hand, waarbij sommigen meer dan 50%.
De verschillen kunnen velerlei zijn: waar sta je in de opbouw van je vermogen of het aanwenden van je vermogen (is dikwijls leeftijdsgebonden: jong tgo pensioen), hoe sta je tegenover risico in het algemeen, hoe sta je tegenover "geld vastzetten" voor lange, middellange termijn (aandelen, obligaties,...).

30% belegt alles; belegt geld van zodra het er is of houdt zeer weinig achter de hand (max 2%)
27% houdt iets meer achter de hand, maar max 10%.
15% houdt meer achter de hand, maar max 20%.
27% houdt meer achter de hand, waarbij sommigen meer dan 50%.
De verschillen kunnen velerlei zijn: waar sta je in de opbouw van je vermogen of het aanwenden van je vermogen (is dikwijls leeftijdsgebonden: jong tgo pensioen), hoe sta je tegenover risico in het algemeen, hoe sta je tegenover "geld vastzetten" voor lange, middellange termijn (aandelen, obligaties,...).