cooperatieve aandelen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: cooperatieve aandelen
Lijkt erop dat dit een cooperatie is, opgericht door en voor https://www.solarlandscape.be/ServMe schreef: ↑14 november 2022, 12:33 Tweede keer dat ik Elecoo zie verschijnen in een spaargids post, 't is alvast een coöoperatie die voor mij helemaal nieuw is. Ik kan ze ook niet terugvinden als lid van rescoop vlaanderen (rescoopv.be) al kan dat zijn omdat men niet permanent alle leden daar bijwerkt? Ik heb ook nog bij geen enkele andere coöperatie gehoord over een samenwerking of contact met Elecoo, wat toch ook verbazingwekkend is.
Brupower (https://coop.brupower.be) heeft ook nog een TS voordeel in 2023 volgens hun laatste nieuwsbrief.
Brupower wil(in de toekomst) zelf ook gaan leveren (zoals Ecopower in Vlaanderen en Cociter in Wallonië) dus het is wel een wat complexer gegeven dan louter een productie coöperatie. Zoals altijd, doe je research alvorens te investeren.
Brupower wil(in de toekomst) zelf ook gaan leveren (zoals Ecopower in Vlaanderen en Cociter in Wallonië) dus het is wel een wat complexer gegeven dan louter een productie coöperatie. Zoals altijd, doe je research alvorens te investeren.
Kan ik roerende voorheffing terugvorderen voor investering tot aan het limietbedrag in een erkende coöperatieve?
Vind hier zeer weinig info over.
Vind hier zeer weinig info over.
Ja en neen. Die vrijstelling op 190€ telt niet meer en zit nu in de globale vrijstelling op 800€ dividenden. Je mag vrijstelling kiezen welke dividenden je daarvoor kiest van gewone of coöperatieve aandelen.
Edit: Yaris was eerst!
Edit: Yaris was eerst!
Welke coöperatieve aandelen zouden jullie op dit moment kopen?
Prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, doch ik zou volgende coöperaties suggereren. Het overzicht gaat uit van een spreiding in België en over de verschillende (vooral) energie coöperaties. Over de Fincoops kan EarthNvstr1 ongetwijfeld meer zeggen, die volg ik (veel) minder op. Het zou ook niet alle eieren in 1 mandje leggen, deze coöps zijn ook verdeeld over wind, water, PV, warmte etc.
Energie:
- Beauvent
- Courant D'Air
- Campina Energie
- Energent
- Champs D'energie
- Emissions Zéro
- Eole-Lien
- Vents Du Sud
- Incofin/Alterfin
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Met welke insteek ben je geïnteresseerd in "coöperatieve aandelen" ?
Voor energie cooperaties, zie: energie-cooperaties-t31407-30.html#p567259
Voor social/microkredieten treed ik ServMe bij (ik zou ook die 2 selecteren), zie: cooperatieve-aandelen-t10950-615.html#p557103
Voorlopig daarvan nog geen cooperant. Je kan hiervoor wel éénmalig een belastingvoordeel krijgen.
Crelan keert 4% uit over 2022.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hierbij een overzichtje van de Micro-Financing/Social coops.
(info op basis van wat ik kon vinden, er kunnen fouten zitten in de data, kijk altijd zelf na vooraleer je investeert)
Code: Selecteer alles
Naam Type Status Start Prijs/a DivA5Y DivO'22 DivO'21 DivO'20 DivO'19 DivO'18 DivO'17 22 EV 22 a'en 22 EV/a 22 EVa% RES Gebied Website
Alterfin MF-SOC Open 1994 62,50 1,00% 1,25% 1,25% 0,50% 1,00% 1,00% 1,00% 72.459.507 1.121.096 65 3,41% Afrika, C&Z-Amerika, Azië https://www.alterfin.be/
Incofin MF-SOC Open 1992 130,20 1,40% 1,50% 1,00% 0,00% 2,00% 2,50% 2,50% 55.364.181 383.675 144 10,83% Azië, C&Z-Amerika, Afrika https://incofincvso.be/
Oikocredit MF-SOC Open 1984 50 0,60% 1,00% 0,50% 0,00% 0,75% 0,75% 0,75% 23.056.329 459.322 50 0,39% Afrika, Azië, C&Z-Amerika https://www.oikocredit.be/
Ik deel je gevoel. Ik geloof niet dat de realisaties allemaal hun realisaties zijn als CV maar van het achterliggende bedrijf.ServMe schreef: ↑14 november 2022, 12:33 Tweede keer dat ik Elecoo zie verschijnen in een spaargids post, 't is alvast een coöoperatie die voor mij helemaal nieuw is. Ik kan ze ook niet terugvinden als lid van rescoop vlaanderen (rescoopv.be) al kan dat zijn omdat men niet permanent alle leden daar bijwerkt? Ik heb ook nog bij geen enkele andere coöperatie gehoord over een samenwerking of contact met Elecoo, wat toch ook verbazingwekkend is.
Zonder meteen de vinger er op te kunnen leggen, heb ik een eigenaardig gevoel bij elecoo. De statuten lijken in orde, de coöperatieve principes zijn opgenomen, toch lijkt het me nét allemaal iets te gelikt voor een coöperatie die eind 2021 opgericht werd. Men spreekt in het informatiedocument over geplande investeringen in 2022 voor ongeveer 500k, wat erg veel is voor een nieuwe coöperatie, op hun website staan 22 verschillende foto's bij hun realisaties, echter zonder iets van extra info zoals bijvoorbeeld geinstalleerd vermogen per project etc.
Het kan zijn dat ik héél beperkt instap - en dan vooral voor het TS voordeel - en dan van op de zijlijn volg om te kijken of m'n gevoel anders is na de eerste AV voorzien op 24 Juni 2023.
Hoe was de AV?
Géén uitnodiging gezien voor de AV, niet via post, niet via mail, niet op de website. Heb wél het taxshelter attest correct ontvangen via mail. 't zal bij dat ene aandeel blijven denk ik
Ik heb tot nu toe dit jaar wel (bij) geïnvesteerd in onderstaande coöperatieven en daar zal niet veel meer aan toegevoegd worden dit jaar:
(1) initiële investering (+) aanvullende investering
Ik heb tot nu toe dit jaar wel (bij) geïnvesteerd in onderstaande coöperatieven en daar zal niet veel meer aan toegevoegd worden dit jaar:
(1) initiële investering (+) aanvullende investering
- Beauvent (+)
- Alterfin (+)
- Bronsgroen (+)
- Stroomvloed (+)
- Energent (+)
- ECoOB (+)
- Volterra (+)
- Zonnewind (+)
- Nosse Moulin (+)
- Eco2050 (+)
- Ampère (1)
- Brupower (1)
En wat is volgens u "de grootste", Madame? Ecopower? Als je m'n post goed had gelezen, had je gezien dat het in deze ging over "eerste of bijkomende investeringen, dit jaar". Ik heb van Ecopower géén bijkomende aandelen gekocht dit jaar, noch een eerste investering gedaan, daarom werden ze ook ook niet vermeld.
Als je het topic vanaf de eerste post had gelezen had je al snel gemerkt dat ik intussen 20 jaar aandeelhouder én klant ben bij Ecopower.
Als je het topic vanaf de eerste post had gelezen had je al snel gemerkt dat ik intussen 20 jaar aandeelhouder én klant ben bij Ecopower.
Heeft iemand ondertussen geinvesteerd in Elecoo (productie groene energie)?
Is er nu een algemene vergadering geweest, er is nog altijd geen verslag beschikbaar?
Is er nu een algemene vergadering geweest, er is nog altijd geen verslag beschikbaar?