groepsverzekering later uitbetaald!
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: groepsverzekering later uitbetaald!
de directeurs zullen dat bedrag wan 300 -400 k wel halen
Ach komaan, ik ben een gewone werknemer en zal het ook krijgen.
Heeft dit niet eerder enkel betrekking op het aanvullend pensioen van zelfstandigen? Heeft volgens mij te maken met de 80% regel ihkv een IPT.
Goh, in sommige sectoren krijg je 8-12% van je bruto jaarloon gestort in een groepsverzekering. Dan tikt het aardig aan hoor als je daar 45 jaar werkt en dat zijn heus niet allemaal directeuren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb een groepsverzekering van 20000 euro.
Dat is haast niks.
Ter info ik werk maar deeltijds.
Dat is haast niks.
Deze morgen ook nog een berichtje van de Tijd gekregen.
Het enige dat ik kon lezen( heb natuurlijk geen abonnement ) :
"Door het uitblijven van een fiscale hervorming blijft de controversiële 80 procentregel voor de berekening van het aanvullend pensioen bestaan. Omdat de fiscus strenger controleert, is het opletten geblazen voor te hoge stortingen in uw tweede pensioenpijler."
Het enige dat ik kon lezen( heb natuurlijk geen abonnement ) :
"Door het uitblijven van een fiscale hervorming blijft de controversiële 80 procentregel voor de berekening van het aanvullend pensioen bestaan. Omdat de fiscus strenger controleert, is het opletten geblazen voor te hoge stortingen in uw tweede pensioenpijler."
Ik heb het artikel gevonden. De essentie:
Zowel werknemers als zelfstandige bedrijfsleiders kunnen pensioen opbouwen via de werkgever of de vennootschap. Stortingen in zo’n aanvullend pensioenplan zijn fiscaal aftrekbaar als ze voldoen aan de 80 procentregel. Die bepaalt dat het wettelijk en het aanvullend pensioen op de pensioenleeftijd samen niet meer mogen bedragen dan 80 procent van het laatste loon.
De aanbieders van de plannen, de verzekeraars of de pensioeninstellingen, zien erop toe dat de jaarlijkse stortingen in het plan de 80 procentregel volgen. Wie meer in zijn plan stort, wordt door de fiscus bestraft voor die overschrijding. De voorbije jaren zijn de controles op de 80 procentregel fors opgevoerd, vooral bij zelfstandige bedrijfsleiders, die via een IPT-verzekering of Individuele Pensioentoezegging hun aanvullend pensioen opbouwen.
Het is toch de werkgever die 'gestraft' wordt bij het overschrijden van die 80% regel? Als werknemer kan je er niks aan veranderen.
Om alle bedragen wat in perspectief te plaatsen: hier na 15 jaar voltijds werken toch al zo'n 1100 euro opgebouwd. Dit is niet niks maar staat er toch redelijk dichtbij. Gelukkig heb ik, volgens my pension zo'n 1900 pensioen te verwachten als ik de wettelijke pensioenleeftijd haal. Zal wellicht de groepsverzekering wat compenseren.
mijn is ook zoiets voor een 80%job. Peanuts dus.Timoootjex schreef: ↑21 augustus 2023, 08:23 Ik heb een groepsverzekering van 20000 euro.
Dat is haast niks.
Dat klopt. Maar niet voor de meesten. Bij mij is het gewoon een minimum sectoraal bedrag, 100 eur per kwartaal of zo. Peanuts. ik heb ook ergens gewerkt waar het 8% van het lon was (5% wg, 3% wn) maar dan nog kom je niet aan die bedragen hoor. Ik vermoed dat het verminderen van de wettelijke minima van 4.75% zoals vroeger ook wel heel veel doet.
Dit is vooral van toepassing voor zelfstandigen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
weinig mensen kennen het belang van een groepsverzekering en als die gegeven wordt, is dat meestal beslist in een CAO
belangrijk is dan om een persoonlijke verzekering te bemiddelen met de werkgever en bij loonsverhoging vragen of dit in de groepsverzekering mag terecht komen : als de werkgever dit toelaat kan dat inderdaad een serieuze meerwaarde betekenen op voorwaarde dat dit voor jaren geldig is aan een behoorlijke percentage (> 5%)
meestal zijn de CAO's het wettelijke minimum van 2,5%
belangrijk is dan om een persoonlijke verzekering te bemiddelen met de werkgever en bij loonsverhoging vragen of dit in de groepsverzekering mag terecht komen : als de werkgever dit toelaat kan dat inderdaad een serieuze meerwaarde betekenen op voorwaarde dat dit voor jaren geldig is aan een behoorlijke percentage (> 5%)
meestal zijn de CAO's het wettelijke minimum van 2,5%