nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
En waarom niet? Als ik vandaag hetzelfde traject qua opleiding, job keuze, omgaan met geld, zou afleggen dan zou ik niet weten waarom er geen reserves meer opgebouwd kunnen worden. Probleem zit hem niet in de mogelijkheden, die zijn er nog steeds, misschien zelf nog meer dan 40 jaar geleden. Grootste verandering is IMO hoe men met geld omgaat, en dat begint al van kinds af. Kinderen hebben vandaag een overvloed aan speelgoed en krijgen zowat alles wat ze willen, soberheid en het principe eerst sparen om iets te kopen zie je nog nauwelijks. Daar komen dan jongeren uit voort die niet sparen maar van het leven genieten en impulsief kopen, en ja, dan is het verwerven van een eigen woning natuurlijk niet meer zo evident.Abatoetnie schreef: ↑20 augustus 2023, 23:09 ... maar laat me nu opnieuw starten met dezelfde levenswijze maar in deze tijd dan ga ik niet dezelfde reserve meer opgebouwd krijgen dan wat ik nu heb. En jij ook niet.
Tegenwoordig is het kopen en of en wanneer we gaan betalen zien we later wel.
De rijkdom van de Belgen is het huis dat ze bezitten. In vergelijking met andere landen is er een veel groter deel van de mensen die een huis bezit. En de huizen zijn ook veel waard.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 augustus 2023, 20:41Graag jouw interpretatie van het volgende:
huisjetuintjefiets schreef: ↑16 augustus 2023, 08:54 Vorig jaar waren de Belgen de 2e rijkste ter wereld. Nu zijn ze de rijkste ter wereld.
"Belgium has world's highest median wealth per person" volgens het Global Wealth Report van CS en UBS.
Ongeveer 7% van de volwassen Belgen hebben een vermogen van minstens 1 miljoen euro.
En het is goed mogelijk dat je een huis bezit en ook schulden hebt. Vb. als je een huis hebt van 250.000 € en 50.000 € schulden hebt, dan heb je in totaal een bezit van 200.000 €.
Als je ziet hoeveel geld de jeugd nog over heeft om uit de geven aan Tomorrowland e.d. zal het allemaal nog wel meevallen zeker? Keuzes maken in het leven.
Over welke generatie heb je het trouwens? De huidige twintigers, tieners,...
Mja, de vraag is natuurlijk wel wat jouw generatie net is.
Ik ben zelf 32, maar ik gok dat je ouder bent en het hebt over een generatie boven mij
Ik heb zelf geen enkel probleem met zelf een huis/appartement te kopen als alleenstaande. (zonder bijdrage van de ouders)
En ik ken ook eigenlijk niemand die er een probleem mee heeft, maar ze zullen wel bestaan zeker?
Ik ben zelf 32, maar ik gok dat je ouder bent en het hebt over een generatie boven mij
Ik heb zelf geen enkel probleem met zelf een huis/appartement te kopen als alleenstaande. (zonder bijdrage van de ouders)
En ik ken ook eigenlijk niemand die er een probleem mee heeft, maar ze zullen wel bestaan zeker?
Mijn kinderen zijn nu 26 en 23.
Vanaf hun 15 hebben ze elk jaar gewerkt als jobstudent. Ze hebben goed gestudeerd en de dag na hun afstuderen beginnen werken.
Ik heb ze opgevoed om geen onnodige uitgaven te doen en ervoor te zorgen dat ze telkens voldoende reserve hebben zonder dat ze daarbij moeten leven als een monnik. De oudste heeft nu een mooie alleenstaande villa gekocht. Duur, dat wel, maar dankzij hun ingesteldheid en hun manier van leven kan dat probleemloos gekocht worden.
Het draait hem inderdaad allemaal om ingesteldheid en prioriteiten stellen.
Later pluk je daar de vruchten van.
Vanaf hun 15 hebben ze elk jaar gewerkt als jobstudent. Ze hebben goed gestudeerd en de dag na hun afstuderen beginnen werken.
Ik heb ze opgevoed om geen onnodige uitgaven te doen en ervoor te zorgen dat ze telkens voldoende reserve hebben zonder dat ze daarbij moeten leven als een monnik. De oudste heeft nu een mooie alleenstaande villa gekocht. Duur, dat wel, maar dankzij hun ingesteldheid en hun manier van leven kan dat probleemloos gekocht worden.
Het draait hem inderdaad allemaal om ingesteldheid en prioriteiten stellen.
Later pluk je daar de vruchten van.
Financiële discipline geeft je de mogelijkheid dingen te kopen die echt waarde hebben of die je echt graag hebt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik kan zelfs geen villa kopen
Ik kan nooit die lening dragen op mezelf.
Een klein appartement kan lukken maar dan moet ik 30 jaar opletten voor mijn inkomen...
Dat is gewoon niet haalbaar.
Ik kan nooit die lening dragen op mezelf.
Een klein appartement kan lukken maar dan moet ik 30 jaar opletten voor mijn inkomen...
Dat is gewoon niet haalbaar.
Je kan altijd een andere beter betaalde job zoeken…
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als persoon met een handicap is dat niet zo vanzelfsprekend.
Er wordt vaak gesteld dat hard studeren, hard werken, zuinig leven,.. (voorgesteld als allemaal individuele verwezenlijkingen) dè sleutel zijn om iets op te bouwen. Er wordt, naar mijn mening, onvoldoende aandacht besteed aan factoren die je niet/nauwelijks zelf in de hand hebt en die ook een determinerende rol hebben: thuiscontext, gezondheid, de financieel maatschappelijke waardering die er is voor de beroepsgroep waartoe je behoort,... En uiteraard de federale regering die er boven jou staat. Kortweg, je kan veel zelf bereiken maar iets als het lot moet je toch ook gunstig gezind zijn
De allerbelangrijkste zaken heb je totaal NIET onder controle: de tijd en plaats waar je geboren wordt, het IQ dat je hebt, de talenten die je hebt,...
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Wie vorig jaar of daarvoor in Belgie geboren is, heeft inderdaad pech. Toen waren de Belgen nog maar de 2e rijkste ter wereld. Wie nu in Belgie geboren wordt, heeft meer geluk: de Belgen zijn nu de rijkste ter wereld.
Wie echt een te laag IQ heeft om normaal te functioneren, kan daar inderdaad niets aan doen.het IQ dat je hebt
Wie daar niet onder valt, kan zeer ver geraken, welk IQ je ook hebt. Dat is dus voor de grootste meerderheid zo.
Idem als IQ, de talenten die je hebt,...
10% of 15% van de Belgen zitten misschien in de financiële problemen door gezondheid, ziekte, brute pech, te laag IQ om goed te kunnen functioneren. Voor de anderen: ik zie geen excuus.
Pfff, uitvluchten. Meer dan 95% wordt geboren met voldoende verstandelijke en lichamelijke vermogens om iets te leren, ergens goed in te worden en later een job uit te oefenen. Probleem is dat een deel van de jeugd hun school periode totaal verkloten om dan de rest van hun leven in een laagbetaalde job of werkloosheid terecht te komen. En dat ligt niet aan gebrek aan kansen, talent of IQ, wel aan opvoeding en keuzes die gemaakt worden.
Ik bekijk het eerder andersom: ik heb het geluk geboren te zijn op deze plaats en in deze tijd. Ik heb het geluk gehad in een stabiele gezinssituatie terechtgekomen te zijn, met ouders die mij op gevoed hebben met goede normen. Ik heb het geluk gehad te mogen gaan studeren etc. Voor niets van deze zaken heb ik mij moeten inzetten. Ik heb het gewoon gekregen, en ik prijs mij gelukkig. En dit alles ligt voor een heel groot stuk aan de basis van het feit dat ik het goed heb, niet zozeer mijn eigen verwezenlijkingen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."