Groepsverzekering werk
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Groepsverzekering werk
Hallo,
Ik werk ondertussen 7 jaar bij mijn werkgever, en ik heb een groepsverzekering met werknemersbijdrage.
De werkgeversbijdrage is momenteel zo'n 120eur per maand, dus niet bijzonder veel.
Ik heb zicht op een loonsverhoging. Ik had het gedacht om deze in de groepsverzekering te steken (dus bijvoorbeeld ipv 300€ bruto meer per maand, 300€ in mijn groepsverzekering meer per maand). Het lijkt me zowel voor wn als werkgever interessanter, niet?
De RSZ op groepsverzekering is lager dan de werkgeversbijdrage groepsverzekering op brutoloon dus goedkoper voor werkgever.
Ter informatie: ik heb al een hypothecaire lening dus het is niet dat ik een aantoonbaar hoger bruto moet kunnen aantonen voor één of andere reden. Verder hebben we het extra netto momenteel niet echt nodig (en geen geplande extra uitgaves etc).
Maar; is er een maximum (percentage) voor groepsverzekering? Want mijn brutoloon is niet niet extreem hoog?
Of andere zaken waar ik aan moet denken? Adviezen?
Bedankt!
Ik werk ondertussen 7 jaar bij mijn werkgever, en ik heb een groepsverzekering met werknemersbijdrage.
De werkgeversbijdrage is momenteel zo'n 120eur per maand, dus niet bijzonder veel.
Ik heb zicht op een loonsverhoging. Ik had het gedacht om deze in de groepsverzekering te steken (dus bijvoorbeeld ipv 300€ bruto meer per maand, 300€ in mijn groepsverzekering meer per maand). Het lijkt me zowel voor wn als werkgever interessanter, niet?
De RSZ op groepsverzekering is lager dan de werkgeversbijdrage groepsverzekering op brutoloon dus goedkoper voor werkgever.
Ter informatie: ik heb al een hypothecaire lening dus het is niet dat ik een aantoonbaar hoger bruto moet kunnen aantonen voor één of andere reden. Verder hebben we het extra netto momenteel niet echt nodig (en geen geplande extra uitgaves etc).
Maar; is er een maximum (percentage) voor groepsverzekering? Want mijn brutoloon is niet niet extreem hoog?
Bedankt!
Re: Groepsverzekering werk
Er is een maximumgrens voor de groepsverzekering.anvbogae schreef: ↑21 augustus 2023, 12:06 Hallo,
Bedankt!
Het wettelijk pensioen + het kapitaal van de groepsverzekering bij pensioenering, omgerekend naar een jaarrente
mag niet meer zijn dan 80% van het laatste volledige jaarloon.
Met gaat er daarbij van uit dat je 40 jaar gewerkt hebt en dat het wettelijk pensioen 50% van je laatste jaarloon bedraagt.
Als je minder dan 40 jaar bij de werkgever gewerkt dan moet je de pensioenkapitaal vermenigvuldigen met 40/aantal gewerkte jaren.
Wat dat in jouw concreet geval betekent, dat vraag je best aan het sociaal secretariaat dat de loonberekening en loonbetaling doet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.