Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Ene die ik als dividendbelegger al langer volg....
Een soort holding gevuld met nutsbedrijven,waarvan Canadian Utilities veruit de grootste positie (50%) uitmaakt.
Zoals vele nutsbedrijven een grote schuldpositie,maar volgens de meeste (Canadese) analisten aanvaardbaar en beheersbaar.
Ik selecteer echter mijn aandelen op basis van dividendgroei,en daar schiet het aandeel toch tekort.
Zit al jaren in een dalende trend qua dividendgroei. Hier de cijfers :
1 jaar: 3%
3 jaar: 4.5%
5 jaar: 7.1%
10 jaar: 10.9 %
15 jaar: 10%
(Gelijkaardig verhaal voor Canadian Utilities)
Een soort holding gevuld met nutsbedrijven,waarvan Canadian Utilities veruit de grootste positie (50%) uitmaakt.
Zoals vele nutsbedrijven een grote schuldpositie,maar volgens de meeste (Canadese) analisten aanvaardbaar en beheersbaar.
Ik selecteer echter mijn aandelen op basis van dividendgroei,en daar schiet het aandeel toch tekort.
Dank voor de bijkomende inzichten. Maar is het geen algemenere tendens dat de tijden van grote dividendgroei achter ons liggen? Ik heb toch de indruk dat de dividendgroei bij vele bedrijven vertraagt. Deze heeft alleszins al een behoorlijk netto dividendrendement om mee te starten.Divi schreef: ↑16 augustus 2023, 13:02 Ene die ik als dividendbelegger al langer volg....
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
Ja, ik ben ook op een koersdaling aan het wachten. ACO.X zijn de aandelen zonder stemrecht. ACO.Y die met stemrechten. Zie investor presentation op https://www.atco.com/en-ca/about-us/inv ... nvest.htmlWimpies schreef: ↑16 augustus 2023, 11:24 ATCO LDT. (TSE:ACO.X)
Canadese holdingmaatschappij voor engineering, logistiek en energie, gevestigd in Calgary, Alberta. ATCO's dochterondernemingen zijn onder meer elektriciteitsbedrijven aardgasproductie- en distributiebedrijven en bouwbedrijven.
28 jaar op rij stijgend dividend (afgelopen 5 jaar +/- 5% per jaar).
Pay out ratio 57%
Lage Beta
Cyclisch
Netto dividendrendement op huidige koers ongeveer 3%
Credit Rating BBB+ (medium grade)
Krijg wel maar moeilijk zicht op hun schuldgraad.
Koers kan nog wel wat naar beneden denk ik
Iemand nog inzichten?
Daar vind je ook de link naar hun laatste jaarrekening. De schulden zitten voornamelijk in de obligatieuitgiften en de preferente aandelen van dochter CU Ltd. Die heeft vorig jaar wel een aantal obligaties vervroegd teruggekocht. In 2022 had ATCO een schuldgraad van 71,08%.
Ik ben vooral benieuwd naar de rotatie van hun veldhospitalen en kampen. Door de bosbranden in het eerste kwartaal was er vraag naar maar nu mogelijk veel minder. Ze zijn een canadese firma dus mogelijk niet voor de bosbranden in Maui.
Zelf heb ik voting shares (CU.X) en een paar series bevoorrechte aandelen van dochter Canadian utilities ltd en diens dochter CU Inc aangekocht. Een serie met veranderlijk kwartaaldividend, de andere met vast kwartaaldividend/vijf jaar. CU heeft het recht om de bevoorrechte aandelen op hun 5 jaarlijkse herzieningsdatum in te kopen.
Iemand die Hershey's ook aan het bekijken is?
Is momenteel nog iets te duur vind ik maar er begint lucht uit te komen...
Begint voor mij interessant te worden rond 190$ ...
Is momenteel nog iets te duur vind ik maar er begint lucht uit te komen...
Begint voor mij interessant te worden rond 190$ ...
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
Cummins (NYSE:CMI)
Sector: Industrials – machinebouw (diesel- en gasmotoren)
Cummins Inc. designs, manufactures, distributes, and services diesel and natural gas engines, electric and hybrid powertrains, and related components worldwide. It operates through five segments: Engine, Distribution, Components, Power Systems, and New Power. The company offers diesel and natural gas-powered engines under the Cummins and other customer brands for the heavy and medium-duty truck, bus, recreational vehicle, light-duty automotive, construction, mining, marine, rail, oil and gas, defense, and agricultural markets; and offers new parts and services, as well as remanufactured parts and engines. It also provides power generation systems, high-horsepower engines, heavy and medium duty engines, application engineering services, custom-designed assemblies, retail and wholesale aftermarket parts, and in-shop and field-based repair services
Ik kwam hen op het spoor door een artikel over hun tientallen miljoenen investering in hun fabriek in Oevel. In Oevel maakt Cummins elektrolyse-installaties om water om te zetten in zuurstof en waterstof.
Het is dus een speler die inzet op waterstoftechnologie
Netto dividendrendement op huidige koers ($232): 1,7%
5 jaar gemiddelde dividendgroei 7,7%
Dividend groeit al 18 jaar op rij, ondersteund door een hoge free cash flow
40% Pay out ratio
Verwachting onder analisten is dat ze hun outlook gaan verlagen omdat de economie vertraagt
Gemiddeld koersdoel $262
Moody’s rating: A2
Schuldgraad niet hoog, maar in de gaten te houden
Beta: 1,05
Ik wacht normaal gezien sowieso tot ze hun volgende resultaten bekendmaken (31/10) om nog beter inzichten te krijgen, na te gaan of ze hun outlook verlagen en hoe het segment waterstof groeit. Op dit moment maakt dit 1% (2022: 0,6%) uit van hun omzet en is dit verlieslatend (door de investeringen in innovatie).
Sector: Industrials – machinebouw (diesel- en gasmotoren)
Cummins Inc. designs, manufactures, distributes, and services diesel and natural gas engines, electric and hybrid powertrains, and related components worldwide. It operates through five segments: Engine, Distribution, Components, Power Systems, and New Power. The company offers diesel and natural gas-powered engines under the Cummins and other customer brands for the heavy and medium-duty truck, bus, recreational vehicle, light-duty automotive, construction, mining, marine, rail, oil and gas, defense, and agricultural markets; and offers new parts and services, as well as remanufactured parts and engines. It also provides power generation systems, high-horsepower engines, heavy and medium duty engines, application engineering services, custom-designed assemblies, retail and wholesale aftermarket parts, and in-shop and field-based repair services
Ik kwam hen op het spoor door een artikel over hun tientallen miljoenen investering in hun fabriek in Oevel. In Oevel maakt Cummins elektrolyse-installaties om water om te zetten in zuurstof en waterstof.
Het is dus een speler die inzet op waterstoftechnologie
Netto dividendrendement op huidige koers ($232): 1,7%
5 jaar gemiddelde dividendgroei 7,7%
Dividend groeit al 18 jaar op rij, ondersteund door een hoge free cash flow
40% Pay out ratio
Verwachting onder analisten is dat ze hun outlook gaan verlagen omdat de economie vertraagt
Gemiddeld koersdoel $262
Moody’s rating: A2
Schuldgraad niet hoog, maar in de gaten te houden
Beta: 1,05
Ik wacht normaal gezien sowieso tot ze hun volgende resultaten bekendmaken (31/10) om nog beter inzichten te krijgen, na te gaan of ze hun outlook verlagen en hoe het segment waterstof groeit. Op dit moment maakt dit 1% (2022: 0,6%) uit van hun omzet en is dit verlieslatend (door de investeringen in innovatie).
Portefeuille:
Ik zet het op mijn "te onderzoeken" lijstje
Portefeuille:
Ik vind het een heel interessant aandeel; mooie producten met trouwe klanten en hoge herkenning, gezonde financiën en hoge marges, enorm marktaandeel in de USA en ook wat aanwezigheid hier bij ons en bv Aziatische landen, maar echt doorbreken is niet evident. Qua dividendhistorie en -groei wel een topper; op een gelijkgehouden dividend in 2009 (financiële crisis) na stijgt het dividend al bijna 50 jaar op rij. Het is één van de weinige aandelen die ik zowel voor mezelf als voor m'n kinderen gekocht heb.
Wat zeg jij nu? Die brengen amper iets op. 2,23%, wat ben je daar nu mee?NVSTR schreef: ↑22 augustus 2023, 23:10Ik vind het een heel interessant aandeel; mooie producten met trouwe klanten en hoge herkenning, gezonde financiën en hoge marges, enorm marktaandeel in de USA en ook wat aanwezigheid hier bij ons en bv Aziatische landen, maar echt doorbreken is niet evident. Qua dividendhistorie en -groei wel een topper; op een gelijkgehouden dividend in 2009 (financiële crisis) na stijgt het dividend al bijna 50 jaar op rij. Het is één van de weinige aandelen die ik zowel voor mezelf als voor m'n kinderen gekocht heb.
IBM 4,69%....
Chevron 3,80%
Golar LNG 4,53%
En jij bent happy met amper 2,3%???? Ga je ook niet veel verdienen na aftrek van de staat
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Tja hangt af van hoe je dividendrendement neemt. Als hij het vroeger aan een lage aankoopkoers heeft kunnen kopen, kan het dividendrendement voor hem heel hoog zijn.
Voor mij is het momenteel ook geen dividendaandeel.
Voor mij is het momenteel ook geen dividendaandeel.
Wat ben je met IBM die de laatste 3 jaren hun dividend per jaar met 0.6% verhoogd hebben? En nauwelijks koerswinst hebben in de laatste 5 jaar.Bassie schreef: ↑23 augustus 2023, 19:19Wat zeg jij nu? Die brengen amper iets op. 2,23%, wat ben je daar nu mee?NVSTR schreef: ↑22 augustus 2023, 23:10
Ik vind het een heel interessant aandeel; mooie producten met trouwe klanten en hoge herkenning, gezonde financiën en hoge marges, enorm marktaandeel in de USA en ook wat aanwezigheid hier bij ons en bv Aziatische landen, maar echt doorbreken is niet evident. Qua dividendhistorie en -groei wel een topper; op een gelijkgehouden dividend in 2009 (financiële crisis) na stijgt het dividend al bijna 50 jaar op rij. Het is één van de weinige aandelen die ik zowel voor mezelf als voor m'n kinderen gekocht heb.
IBM 4,69%....
Chevron 3,80%
Golar LNG 4,53%
En jij bent happy met amper 2,3%???? Ga je ook niet veel verdienen na aftrek van de staat
Hershey in 5 jaar, 115% koerswinst, verhoging van div in 2020 van 4.7%, 2021 ; 10.1% ; 2022 : 14.3% , ...
IBM heeft ook nog redelijk wat verwatering van aandelen waar Hershey aandelen terug koopt ...
Maar als jij blij bent met 4.69%, is dat goed voor je ...
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
-
- Newbie
- Contacteer:
Hangt er een beetje vanaf op welke periode dit bekeken wordt:
2021 > 2022 is de share count gestegen van 905MM naar 912MM
van 2006 tem 2021 is de share count wel elk jaar gedaald van 1,553MM naar 905MM
Probleem met IBM, zoals ik het zie, is dat sinds 2017 elk jaar de som van de bedragen die gespendeerd werden aan dividenden en aan share buy backs, de vrije kasstroom overtrof.
Aangezien de netto schuld bijzonder hoog is (zeker in vergelijking met de EBITDA), gaat ofwel de vks de hoogte in moeten, ofwel het dividend en/of de buybacks teruggeschroefd worden.
Ik kijk niet naar EBITA, heeft totaal geen nut.
Waar ik wel naar kijk is dit:
Buyback van shares is ook een heel goed teken, dat geeft aan dat ze de aandeelhouders belonen door de verwatering tegen te gaan.
Buyback is een manier om de aandelenkoers te verhogen.
Ik volg IBM al tientallen jaren en het is een van de meest stabiele en vindingrijke bedrijven op de planeet. Ze maken producten waar andere bedrijven nog niet eens van kunnen dromen.
Waar ik wel naar kijk is dit:
En natuurlijk of ze dividend uitkeren of niet en of ze dat op regematige basis doen.Omzet 60.530,00 mln USD
Solvabiliteit* 210%
Nettowinst 2022 1.639,00 mln USD
Buyback van shares is ook een heel goed teken, dat geeft aan dat ze de aandeelhouders belonen door de verwatering tegen te gaan.
Buyback is een manier om de aandelenkoers te verhogen.
Ik volg IBM al tientallen jaren en het is een van de meest stabiele en vindingrijke bedrijven op de planeet. Ze maken producten waar andere bedrijven nog niet eens van kunnen dromen.
Groeten Bas.
Deep blue, die kasparov versloeg in een schaakmatch, toen anderen amper verder kwamen dan een simpele server.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Deep_Blue
Spraakherkenning, al ver voor iemand anders er al mee bezig was.
Multitasking Operatinsystemen, zoals OS/2, al op de 80286 CPU, waar Microsoft niet veel verder kwam dan Windows 1.x
PowerPC CPU, veel krachtiger en sneller dan Intel.
Supercomputers waar ze de rest zo ongeveer het nakijken geven.
Letters schrijven op atoom-niveau, om manipulatie aan te tonen op de kleinst mogelijke schaal.
DB2 database, waar anderen gewoon nog niks fatsoenlijk hadden.
OS/400, tijd ver vooruit.
AI, ja IBM is hier al heeeeeel lang mee bezig, ooit van Watson gehoord?
Quantum computing waar ze het verste staan van iedereen.
https://research.ibm.com/blog/eagle-qua ... erformance
Ze doen veel meer dan de meeste mensen denken, het is alles behalve een saai bedrijf
Groeten Bas.
De meeste van deze dingen zijn nu hopeloos verouderd.Bassie schreef: ↑24 augustus 2023, 16:23 Deep blue, die kasparov versloeg in een schaakmatch, toen anderen amper verder kwamen dan een simpele server.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Deep_Blue
Spraakherkenning, al ver voor iemand anders er al mee bezig was.
Multitasking Operatinsystemen, zoals OS/2, al op de 80286 CPU, waar Microsoft niet veel verder kwam dan Windows 1.x
PowerPC CPU, veel krachtiger en sneller dan Intel.
Supercomputers waar ze de rest zo ongeveer het nakijken geven.
Letters schrijven op atoom-niveau, om manipulatie aan te tonen op de kleinst mogelijke schaal.
DB2 database, waar anderen gewoon nog niks fatsoenlijk hadden.
OS/400, tijd ver vooruit.
AI, ja IBM is hier al heeeeeel lang mee bezig, ooit van Watson gehoord?
Quantum computing waar ze het verste staan van iedereen.
https://research.ibm.com/blog/eagle-qua ... erformance
Ze doen veel meer dan de meeste mensen denken, het is alles behalve een saai bedrijf
Het kan zijn dat ze producten maakTen waar andere bedrijven nog niet eens van kunnen dromen.
Jij beweert dat ze producten maken waar andere bedrijven nog niet eens van kunnen dromen.
- > kan je DAAR voorbeelden van geven.
Nog beter kan je voorbeelden geven van dingen die ze ZULLEN maken, en die vandaag nog niet in de aandelenprijs zitten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.