Fiscale aftrek na schenking
TIP
Fiscale aftrek na schenking
De ouders van mijn vrouw wensen hun woning aan haar te schenken, zij is hun enige dochter.
Wij zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel en wij hebben zelf ook een eigendom, waarvoor wij nu nog (start 2007 einde 2032) een fiscale aftrek enige en eigen woning genieten.
Haar ouders schenken enkel de naakte eigendom, het vruchtgebruik blijft volledig bij hen.
Welke gevolgen heeft dit voor het fiscaal voordeel hypothecaire lening? Kunnen we daar na schenking beiden nog van genieten?
Wij zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel en wij hebben zelf ook een eigendom, waarvoor wij nu nog (start 2007 einde 2032) een fiscale aftrek enige en eigen woning genieten.
Haar ouders schenken enkel de naakte eigendom, het vruchtgebruik blijft volledig bij hen.
Welke gevolgen heeft dit voor het fiscaal voordeel hypothecaire lening? Kunnen we daar na schenking beiden nog van genieten?
Re: Fiscale aftrek na schenking
Volgens mij geen enkele.
Als 'blote eigenaar', zijn er geen extra kosten te dragen. Alleen de schenkingskosten heb je te betalen.
Als blote eigenaar kan je niks doen met deze woning. Je kan er geen 'gebruik' van maken.
De kosten zijn voor de vruchtgebruiker('s). Ook de grondlasten (onroerende voorheffing).
Als 'blote eigenaar', zijn er geen extra kosten te dragen. Alleen de schenkingskosten heb je te betalen.
Als blote eigenaar kan je niks doen met deze woning. Je kan er geen 'gebruik' van maken.
De kosten zijn voor de vruchtgebruiker('s). Ook de grondlasten (onroerende voorheffing).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ben je zeker dat hier een antwoord van internet amateurs wilt?Crouch schreef: ↑23 augustus 2023, 11:25 De ouders van mijn vrouw wensen hun woning aan haar te schenken, zij is hun enige dochter.
Wat zegt denotaris hiervan? Je betaald hun duizenden euro's voor juist dit.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zou je ook aanraden contact op te nemen met de bank of notaris.
Niet omdat je hen zogezegd duizenden euro's betaalt voor dergelijk advies, maar omdat zij dat beter weten dan de gemiddelde persoon. ;-). Een eerste adviserend gesprek met de notaris is ook altijd gratis. Pas als de akte wordt verleden, moet er betaald worden en dan gaat nog het meeste naar de staat.
Niet omdat je hen zogezegd duizenden euro's betaalt voor dergelijk advies, maar omdat zij dat beter weten dan de gemiddelde persoon. ;-). Een eerste adviserend gesprek met de notaris is ook altijd gratis. Pas als de akte wordt verleden, moet er betaald worden en dan gaat nog het meeste naar de staat.
Laatst gewijzigd door WCeend op 23 augustus 2023, 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Langsgaan (of via mail) naar de notaris. Zet al je mogelijke vragen op papier (of mail) en bespreek ze vooraf.
En het leukste van allemaal is dat dit gratis is
(eenmaal er een akte moet opgemaakt worden rekenen ze wel flink door )
En het leukste van allemaal is dat dit gratis is
(eenmaal er een akte moet opgemaakt worden rekenen ze wel flink door )
De eerste 10 jaar van uw lening, krijg je een verhoogde fiscale aftrek.
Die kan je verliezen als je een 2e woning verwerft.
Dit gaat hem over een bedrag van rond de 380 euro/jaar (760 euro x 50%, percentage hangt af van uw inkomsten)
Maar vermits uw lening al langer loopt dan 10 jaar, ben je die verhoging sowieso al kwijt en is er niks aan de hand.
Je behoudt dus beiden uw fiscaal voordeel, ongewijzigd.
je kan het altijd eens opwerpen bij de notaris als je naar daar trekt voor schenking om helemaal zeker te zijn,
maar je moet je er geen zorgen in maken
Zie ook deze faq:
https://www.vlaanderen.be/geintegreerde ... 1dd73259b3
Je vindt volledige uitleg van de overheid op deze website en
en brochure p35-p37
Opletten wel: jij valt met je lening uit 2007 onder het oude systeem <= 2014, "vlaamse woonbonus voor enige eigen woning", p27-p50
en dus NIET onder geïntegreerde woonbonus (lening >=2016)
Zie overzicht op p10 voor de verschillende regimes
Dit gaat hem over een bedrag van rond de 380 euro/jaar (760 euro x 50%, percentage hangt af van uw inkomsten)
Maar vermits uw lening al langer loopt dan 10 jaar, ben je die verhoging sowieso al kwijt en is er niks aan de hand.
je kan het altijd eens opwerpen bij de notaris als je naar daar trekt voor schenking om helemaal zeker te zijn,
Zie ook deze faq:
en brochure p35-p37
Opletten wel: jij valt met je lening uit 2007 onder het oude systeem <= 2014, "vlaamse woonbonus voor enige eigen woning", p27-p50
Schenking van de naakte eigendom heeft geen gevolgen voor uw lening. Ook grondlasten en jaarlijkse fiscale afrekening in de PB van deze woning gebeurt verder door de vruchtgebruiker.
Natuurlijk wil ik een antwoord, anders zou ik de vraag niet stellen.B7H4long schreef: ↑23 augustus 2023, 12:02Ben je zeker dat hier een antwoord van internet amateurs wilt?Crouch schreef: ↑23 augustus 2023, 11:25 De ouders van mijn vrouw wensen hun woning aan haar te schenken, zij is hun enige dochter.
Wat zegt denotaris hiervan? Je betaald hun duizenden euro's voor juist dit.
Notaris zegt geen fiscalist te zijn, telefonisch contact met de belastingsdienst zegt dat er geen probleem is, waarna wij op 2 mailadressen dit schriftelijk willen bevestigd zien, maar zij verklaren zich niet bevoegd...
Merci voor je uitgebreide uitleg. Ik lees hier vaak na erfenis, niet echt na schenking of ik moet het gemist hebben. Ik vermoed dan ook dat deze 2 belastingtechnisch gelijk behandeld worden.el perro schreef: ↑23 augustus 2023, 13:44 De eerste 10 jaar van uw lening, krijg je een verhoogde fiscale aftrek.
Zie ook deze faq:
en brochure p35-p37
Voor de volledigheid:
belastingtechnisch wordt er soms een onderscheid gemaakt
(wellicht omdat erfenis een onvrijwillige/passieve verwerving is),
maar in uw geval niet.
Conclusie voor uw concreet geval is in elk geval helder: geen enkel probleem
belastingtechnisch wordt er soms een onderscheid gemaakt
(wellicht omdat erfenis een onvrijwillige/passieve verwerving is),
maar in uw geval niet.
Conclusie voor uw concreet geval is in elk geval helder: geen enkel probleem
Tja, wat een behulpzame reactie.
Zeker gezien de onfeilbare dogma's die de auteur ervan zelf om de haverklap poneert.
Zijn "raad" slaat blijkbaar enkel op anderen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je kan ook aan een andere notaris advies vragen. Dat is gewoon gratis.
Idd, uw notaris maakt er zich toch wel gemakkelijk van af.
Dank aan allen voor jullie input!