De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Bewust geen IMIE?huisjetuintjefiets schreef: ↑23 augustus 2023, 11:20 besloten dat ik alles van aandelen in IWDA en SWRD steek.
Dat is echt een non-argument. IWDA volgt de MSCI World index en daarvan is er data vanaf 1970.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
-
- Verbannen Gebruiker
Je snapt er echt gewoon niets van.
IWDA vergelijken met ARCOnet zoals arco 4 letters was. ( toeval, niet de bedoeling om producten te vergelijken, maar het principe )
Je bent constant bezig feiten te verdraaien, woorden te verdraaien, de waarheid te negeren omdat je geen enkel zinnig argument hebt tegen IWDA.Als je mensen dan vertelt dat hun spreiding nogal dubieus is, of dat ze investeren in clusterbommen, dan komt er een ontkenningsfase of weten ze van niks.
IWDA bestaat nog niet lang genoeg inderdaad, maar iwdr (zelfde tracker maar niet kapitaliserend) bestaat al van 2005. Dus daar kan perfect zien wat bankencrisis teweeg gebracht heeft.Aerolla schreef: ↑24 augustus 2023, 21:46 Maar IWDA bestaat ongeveer even lang als de stierenmarkt ( die dan nog quasi definieert wordt als de stijging van IWDA)...
Dus je kan weinig zeggen erover omdat IWDA simpelweg niet oud genoeg is...
Maar bon, iedereen investeert hoe ze willen, je beleggingsstrategie hangt af van je persoonlijkheid enzo, als ISTP zijnde, kan ik niet leven met die strategie
Onmogelijk, dat zou me ongelukkig maken
Wat mij stoort is dat veel mensen gewoon niet weten waarin ze investeren, ze kopen 4 letters, en daar eindigt het, net zoals arco 4 letters was. ( toeval, niet de bedoeling om producten te vergelijken, maar het principe )
Als je mensen dan vertelt dat hun spreiding nogal dubieus is, of dat ze investeren in clusterbommen, dan komt er een ontkenningsfase of weten ze van niks.
De index zelf die iwda volgt bestaat volgens mij al ergens van in de jaren ‘70 dus denk dat dit historische data genoeg zou moeten zijn?
Denk dus dat je zelf nog wat in ontkenningsfase zit
Portefeuille: IWDA, cash
Fyi, TINA is al eventjes dood
Gestorven samen met de lage rentes.
(en nee, het gaat niet over Tina Turner)
Gestorven samen met de lage rentes.
(en nee, het gaat niet over Tina Turner)
Ik heb geen probleem met de kritiek van Aerolla. Een etf is geen free money, er zijn gewoon risico's.
En dat je ook mee investeert in wapens, sigaretten, chemische stoffen, auto’s,... waar je in het echte leven misschien een donkergroene jongen bent die regelmatig mee gaat betogen om deze te laten verbieden klopt ook.
En dat je ook mee investeert in wapens, sigaretten, chemische stoffen, auto’s,... waar je in het echte leven misschien een donkergroene jongen bent die regelmatig mee gaat betogen om deze te laten verbieden klopt ook.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, ik heb geen IMIE gekozen. IMIE dekt maar een klein deel van de wereldeconomie, en het is veel volatieler. O.a. ook door hun leiders (Putin, Xi, Erdogan, ...) die door hun acties de economie van hun land, en hun munt, niet altijd een dienst bewijzen.Bae1 schreef: ↑25 augustus 2023, 06:56Bewust geen IMIE?huisjetuintjefiets schreef: ↑23 augustus 2023, 11:20 besloten dat ik alles van aandelen in IWDA en SWRD steek.
Jij denkt aan EMIM, niet IMIE.huisjetuintjefiets schreef: ↑25 augustus 2023, 08:06 IMIE dekt maar een klein deel van de wereldeconomie, en het is veel volatieler.
IMIE is net een grotere spreiding, het is een all-world ETF.
JIj verwacht van een IWDA belegger dat die weet wat er achter zijn 4 letters zit?
-
- Verbannen Gebruiker
Oeps. IMIE niet gekozen omwille van dezelfde reden als EMIM: slechts weinig extra dekking toevoegen igv IMIE en veel extra risico toevoegen . Met als bijkomend nadeel voor IMIE: het belegd vermogen is relatief klein, wat ik een extra risico vind.Bae1 schreef: ↑25 augustus 2023, 08:22Jij denkt aan EMIM, niet IMIE.huisjetuintjefiets schreef: ↑25 augustus 2023, 08:06 IMIE dekt maar een klein deel van de wereldeconomie, en het is veel volatieler.
IMIE is net een grotere spreiding, het is een all-world ETF.
Welles.
In wat voor een wereld leef jij? Heb je al eens met ChatGPT gespeeld? Als er IETS is wat je toch zou moeten toegeven is dat het best indrukwekkend is dat dit in het Nederlands werkt (wat een erg kleine taal is), heel goed omgaat met context en extreem natuurlijk in staat is om taal te verwerken, interpreteren en genereren? Ik kan bijvoorbeeld aan chatGPT vragen waarom gebruiker Bassie zo veel onzin uitkraamt op een forum en ik zal een zeer volledig, genuanceerd en verrassend accuraat antwoord krijgen.Bassie schreef: ↑24 augustus 2023, 17:03 Over een paar jaar zal het een stille dood sterven en heeft niemand het er nog over. Wat er over blijft zal een kleine subset zijn die wel werkt, maar verwacht er niet te veel van.
Net zoals spraakherkenning en schriftherkenning nog steeds nergens staan. Wat er van spraakherkenning over is, is dat je bij een keuzemenu aan de telefoon het cijfer kan inspreken ipv intoetsen, al weet bijna niemand dat dit WEL werkt
Innovatie werkt wanneer bestaande concepties worden toegepast op nieuwe domeinen. De spraakherkenning van Siri werkt niet feilloos, maar kan enorm verbeterd worden door dezelfde technieken toe te passen als pakweg ChatGPT.
Dat heb ik ook nergens beweerd. ChatGPT is overgenomen door MS en zal dus in eerste instantie in Edge (en Bing) worden ingebouwd.
- Wapens: Ik dacht toch dat de oorlog in Oekraine heeft aangetoond dat het zo gek nog niet is om in wapens te investeren. Oudere mensen die nog hebben deelgenomen aan vredesbetogingen in de jaren 70 hebben recent deelgenomen aan betogingen om Leopard tanks te leveren aan Oekraine.
- Sigaretten: fair enough.
- Chemische stoffen: Jezus!!! Ik mag hopen dat iedereen investeert in chemische stoffen. Wat zouden we zijn zonder chemische stoffen?! De weereld heeft een massale nood aan chemische stoffen (ik denk bvb aan ultralichte composietmaterialen om auto's lichter te maken), chemie voor betere batterijen, materiaalonderzoek, kunstharsen, noem maar op!
- Auto's: .... mja, dit laat ik even in het midden.
Maar! Bottom line is dit: als je in IWDA (of S&P500, of whatever) investeert, dan investeer je automatisch in die sectoren die noodzakelijk zijn! Als het echt zo is dat auto- en sigaretten-fabrikanten de grootste winstmachines van deze wereld worden, dan is daar wellicht een erg goeie reden voor, en wil je je net verzekeren van een zitje in deze sectoren. Zaken waarvan iedereen concludeert dat ze nefast zijn voor deze wereld en vermeden moeten worden, worden onherroepelijk uit elke index weggepoetst, ongeacht jouw persoonlijke convicties. En dat is niet het geweldige eraan, je kunt niet de dief van je eigen portefeuille worden.
Zij zorgen dat er niet teveel tech inzit maar toch voldoende.
Sinds oprichting 04/1933, 8,7% rendement.
Hebben dat hier al eens bekeken.
Als je dit in Nederland koopt betaal je 1,16% kosten maar heb je de dis versie. Koop je hier de Acc versie betaal je meer.
Wil zeker niet zeggen dat dit fonds perfect is maar aardig voor de luie belegger en ook redelijk stabiel.
Ik koop zelf ook iwda, CNDX en CSPX maar die laatste twee heb ik vorige week verkocht na de overdreven IA gekte.
Microsoft en anderen zie ik enkel maar groeien. Ook duidelijk merkbaar aan de cloud richting waar ze naartoe willen. Betalende Onedrive, office 365. Als ze Windows ook nog in de cloud kunnen laten draaien zodat men enkel thuis nog alleen een scherm nodig heeft en de hardware bij Microsoft staat zijn ze er helemaal maar dat is nog toekomst muziek. In ieder geval willen ze je meer en meer afhankelijk maken en ik merk dat meer en meer mensen bereid zijn om hiervoor te betalen.
bedankt voor de gefundeerde uitlegkarine schreef: ↑25 augustus 2023, 09:14Zij zorgen dat er niet teveel tech inzit maar toch voldoende.
Sinds oprichting 04/1933, 8,7% rendement.
Hebben dat hier al eens bekeken.
Als je dit in Nederland koopt betaal je 1,16% kosten maar heb je de dis versie. Koop je hier de Acc versie betaal je meer.
Wil zeker niet zeggen dat dit fonds perfect is maar aardig voor de luie belegger en ook redelijk stabiel.
Ik koop zelf ook iwda, CNDX en CSPX maar die laatste twee heb ik vorige week verkocht na de overdreven IA gekte.
Microsoft en anderen zie ik enkel maar groeien. Ook duidelijk merkbaar aan de cloud richting waar ze naartoe willen. Betalende Onedrive, office 365. Als ze Windows ook nog in de cloud kunnen laten draaien zodat men enkel thuis nog alleen een scherm nodig heeft en de hardware bij Microsoft staat zijn ze er helemaal maar dat is nog toekomst muziek. In ieder geval willen ze je meer en meer afhankelijk maken en ik merk dat meer en meer mensen bereid zijn om hiervoor te betalen.