De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
De expliciete doelstelling van IWDA e.d. is om de belegger het resultaat van de markt te geven. Als IWDA e.d. dit doet heeft IWDA correct gepresteerd. Als IWDA niet het resultaat van de markt zou geven zou er hier niet zo over IWDA gesproken worden.
Het expliciete geformuleerde doel van vele actieve fondsen is om "beter te doen dan de markt/een deel van de markt".
Als dit niet het geval is heeft het fond inderdaad slecht gepresteerd.
Deze fondsen worden dikwijls in de markt gezet met de indicatie dat het uitverkoren deel van de markt beter zal presteren dan de volledige markt. Als dit niet het geval is heeft de belegging inderdaad slecht gepresteerd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
VWCE is ook een fonds dat voor mij ook bij "de groep" hoort omdat het voldoet aan bijna alle eisen.
VWCE voldoet niet aan de "en waarvoor ook de Belgische taksen (bvb TOB) voordelig zijn" voorwaarde: vele brokers rekene 1,32% ipv 0.12% voor IWDA
Men kan zeggen dat IWDA ook niet voldoet aan alle eisen: het bevat bvb geen small caps, en geen emerging market.
Andere fondsen bevatten wel aandelen uit die delen van de markt maar zijn dan bvb kleiner (meer spread tussen bid en ask), repliceren de index niet volledig, ....
Er zijn vele threads waar deze discussie gevoerd word.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Robeco Global Consumer Trends F EUR, start 01/06/1998.(Aandelen Wereldwijd Large-Cap Groei) 8,36% YTDDivi schreef: ↑25 augustus 2023, 10:08 Sommige beleggers zien deze combinatie als een betere mogelijkheid (waaronder ikzelf).