roerende voorheffing meerdere rekeningen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
roerende voorheffing meerdere rekeningen
Als ik meerdere spaarrekeningen hebben en die brengen elk meer dan 980 euro intrest op, mag ik er dan van uitgaan dat de voorheffing op allemaal al is ingehouden en ik die intresten niet op de belastingaangifte moet invullen?
Re: roerende voorheffing meerdere rekeningen
De rentevrijstelling van 980 euro geldt per belastingplichtige, niet per rekening. Je moet dus alle rente op al jouw spaarrekeningen bij elkaar optellen. Alles boven 980 euro waarop nog geen RV afgehouden is, moet je zelf aangeven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En wat als dit 'vergeten' wordt?
Ik bedoel: getrouwheidspremie wordt 4 keer per jaar uitbetaald. Op het einde van het jaar dan nog de basisintrest.
En als je dan klant bent bij een bank of 5 met bij elke bank nog verschillende spaarrekeningen (bv. een 'oude' spaarrekening met hogere basisintrest, een getrouwheidsspaarrekening). Wordt wel een heel gedoe om al die uittreksels te overlopen en zelf al die beetjes intrest op te gaan tellen. Kan mij nauwelijks voorstellen dat veel mensen dat doen of op de hoogte zijn dat dat 'zou moeten'.
Ignorance is bliss? of is dat een groot risico?
Ik bedoel: getrouwheidspremie wordt 4 keer per jaar uitbetaald. Op het einde van het jaar dan nog de basisintrest.
En als je dan klant bent bij een bank of 5 met bij elke bank nog verschillende spaarrekeningen (bv. een 'oude' spaarrekening met hogere basisintrest, een getrouwheidsspaarrekening). Wordt wel een heel gedoe om al die uittreksels te overlopen en zelf al die beetjes intrest op te gaan tellen. Kan mij nauwelijks voorstellen dat veel mensen dat doen of op de hoogte zijn dat dat 'zou moeten'.
Ignorance is bliss? of is dat een groot risico?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat kan dan gezien worden als belastingsontduiking of fraude dus ik zou het risico niet nemen.
Vergeten is niet het probleem als ze er over vallen alle gegevens kennende die bij CAP beschikbaar zijn.
Achteraf niet komen klagen als je tegen de lamp loopt.
Ga alvorens te vergeten hier eens kijken hoe groot uw dossier is.
https://cappcc.nbb.be/my.policy
De rentes moeten omhoog zei ene van de CD&V.Mazinger999 schreef: ↑24 augustus 2023, 23:10 Als ik meerdere spaarrekeningen hebben en die brengen elk meer dan 980 euro intrest op, mag ik er dan van uitgaan dat de voorheffing op allemaal al is ingehouden en ik die intresten niet op de belastingaangifte moet invullen?
Vergat er wel bij te vertellen dat men dan rapper aan zijn vrijstelling komt, resultaat kassa voor de overheid.
Kijk eens op de cap wat de overheid weet van je rekeningen. Het is niet zo moeilijk om een query te schrijven op die db die oplijst welke belastingplichtigen een ongeloofwaardig bedrag van intresten op zijn belastingbrief invulde.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 25 augustus 2023, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik hou al jaren een documentje bij met een financieel overzicht (wat - waar - rendement). Elk kwartaal overloop ik het en pas het desgevallend aan. Dit jaar heb ik bij de rekeningen een kolom verworven interesten toegevoegd. Dit met oog op een vlotte aangifte (als die al nodig zou zijn maar dan weet ik het in juni/juli '24 tenminste zeker en moet ik het dan allemaal niet opzoeken).
-
- Newbie
- Contacteer:
Behoren de intresten ontvangen/verworven rond 1 januari bij het vorige of volgende kalenderjaar? Soms zijn deze intresten al zichtbaar op 30 december, soms pas rond 35 december.
Madame schreef: ↑25 augustus 2023, 14:07Vergeten is niet het probleem als ze er over vallen alle gegevens kennende die bij CAP beschikbaar zijn.
Achteraf niet komen klagen als je tegen de lamp loopt.
Ga alvorens te vergeten hier eens kijken hoe groot uw dossier is.
https://cappcc.nbb.be/my.policy
WTF???
Zowel 30 als 35 december horen bij het vorige jaar.pragamatic schreef: ↑25 augustus 2023, 19:23 Behoren de intresten ontvangen/verworven rond 1 januari bij het vorige of volgende kalenderjaar? Soms zijn deze intresten al zichtbaar op 30 december, soms pas rond 35 december.
Pas vanaf 0 januari is voor het volgende jaar.
35 december???pragamatic schreef: ↑25 augustus 2023, 19:23 Behoren de intresten ontvangen/verworven rond 1 januari bij het vorige of volgende kalenderjaar? Soms zijn deze intresten al zichtbaar op 30 december, soms pas rond 35 december.
welke kalender gebruikte gij
-
- Newbie
- Contacteer:
De kalender van Bouchez: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/08/engie/
Maar concreet dus, moet je de intresten verworven in het vierde kwartaal ("rond nieuwjaar") tellen bij de intresten van dat jaar of van het volgende jaar? En is dit afhankelijk van de valutadatum of kan dit verschillen van bank tot bank?
Bvb, kbc spreekt over "verworven op 31 december": https://www.kbc.be/particulieren/nl/spa ... rgeld.html
Terwijl Fortis spreekt over "ontvangen rente": https://www.bnpparibasfortis.be/nl/publ ... ening-plus
Ik zit met dezelfde vraag en heb het antwoord nog niet gevonden. De intresten die op 31/12/'23 of 1/1/24 of soms zelfs iets later op de rekening zullen staan werden verworven voor kalenderjaar 23. Mij lijkt het dus het meest logische dat ze bij dat inkomstenjaar aangegeven worden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De intresten moeten gerekend worden in het inkomstenjaar waarin ze verworven werden.pragamatic schreef: ↑25 augustus 2023, 19:23 Behoren de intresten ontvangen/verworven rond 1 januari bij het vorige of volgende kalenderjaar? Soms zijn deze intresten al zichtbaar op 30 december, soms pas rond 35 december.
Datum dat het op de rekening verschijnt en valutadatum doen er niet toe.
Wel is het zo dat intrest uitbetaald met valutadatum 1 januari 2024 verworven werd in 2023.
Zie ook nibc-renteverhoging-t31595-15.html#p566446
En zelfs een heel topic:
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510056