De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Vanguard is zo goed als een VZW. Wanneer ze via automatisering dingen goedkoper kunnen doen, verlagen ze hun kost (die al extreem laag is).
Het verschil tussen een jaarlijkse kost van 0,5% voor een indexfonds (wat al veel is) en pakweg 2% (voor een actief beheerd fonds) is op lange termijn gi-gan-tisch. Niemand moet gratis werken, maar woekerwinsten maken op mijn kap terwijl ik wel 100% van het risico draag... liever niet.
Laatst gewijzigd door sintorama op 25 augustus 2023, 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja, maar.... als de ene bakker brood verkoopt van 600 gram dat slecht smaakt, ongezond is en 5 EUR per stuk kost, terwijl er een straat verder een bakker lekker gezond brood verkoopt van 800 gram aan 3 EUR, dan koop ik mijn brood bij laatstgenoemde bakker. Beiden maken wellicht winst, en dat is hun recht, maar ik mag ervoor kiezen mijn geld te geven aan de bakker die de laagste winst (per stuk) maakt.
En bakker biedt een toegevoegde waarde: het gebakken brood is meer waard dan de som van de ingredienten en de energiekost om het brood te bakken. In de financiele industrie gaat die regel niet op: er zit geen meerwaarde in het product dat aangeboden wordt.
Een van de zaken waarom ik Warren Buffett apprecieer is omdat zijn uitgangspunt is om geld te verdienen, samen met de belegger, niet van de belegger. Daarom dat hij voor zijn holding een zeer onconventionele kostenstructuur hanteert.
Ik snap niet hoe je deze 2 uitspraken met mekaar kunt rijmen:
Soit, dit is een vrij land, en we hoeven niet overeen te komen he.
De 2de uitspraak impliceert immers dat je net wel van de kennis/ervaring tot handelen van de fondsbeheerder wilt profiteren teneinde een hoger rendement te realiseren. Het enige punt van kritiek van mij als indexbelegger is dat het resultaat van die kennis en ervaring tot handelen niet opweegt tot de meerprijs, en elke eventuele outperformance slechts zeer tijdelijk is.
Soit, dit is een vrij land, en we hoeven niet overeen te komen he.
Hehe, en de staatsbon heeft succes omdat de Belgen sympathie hebben voor de staat hun bedelronde zeker?
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
En wat heeft dit eigenlijk nog te maken met de claim van B7 dat "beter doen dan de markt" de explicite doelstelling van fondsen is?
bvb: uit de factsheet van het laatste fonds dat in deze thread vermeld is:vortex schreef: ↑25 augustus 2023, 11:41Dat is een bewering die jij hier voortdurend maakt, als je echter de prospectussen van fondsen leest zul je maar heel zelden die "explicite doelstelling beter dan de markt" terug vinden. De meeste fondsen zijn zelfs niet op een index gericht maar beleggen met een specifiek omschreven doel en fondsen die zich wel op een index richten zullen eerder als doel hebben om de index zo nauw mogelijk te volgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik denk eerder omdat de meeste mensen niet beter weten.
Argenta geeft tot volgende week net hetzelfde rendement voor een termijnrekening van 1 jaar waarbij je het risico van de 15-30% RV niet loopt.
Deze discussies blijven trouwens toch leuk om eens te lezen net als de artikels van Yahoo finance.
Nvidia hype is fueling fresh FOMO: Morning Brief
Stock futures drift higher ahead of Powell speech: Stock market news today
Jammer dat het fonds niet preciseert of deze doelstelling VOOR of NA kosten behaald dient te worden, en wat de gevolgen zijn bij het niet-realiseren van de doelstelling. Ik stel pletsen op de blote billen voor.
Laatst gewijzigd door sintorama op 25 augustus 2023, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is wel ongeveer wat Alexia Bertrand vanochtend op Radio 1 beweerde. Meerbepaald zei ze dat het is omdat de belegger een ongelooflijk vertrouwen heeft in de Belgische staat.
Een zwaluw maakt de lente niet.B7H4long schreef: ↑25 augustus 2023, 14:43bvb: uit de factsheet van het laatste fonds dat in deze thread vermeld is:vortex schreef: ↑25 augustus 2023, 11:41
Dat is een bewering die jij hier voortdurend maakt, als je echter de prospectussen van fondsen leest zul je maar heel zelden die "explicite doelstelling beter dan de markt" terug vinden. De meeste fondsen zijn zelfs niet op een index gericht maar beleggen met een specifiek omschreven doel en fondsen die zich wel op een index richten zullen eerder als doel hebben om de index zo nauw mogelijk te volgen.
Een kleine aanrader zijn ook de korte berichtjes van briefing.com (zijn meestal maar paar zinnetjes, 5-tal keer per dag)
https://www.briefing.com/stock-market-update
Deze verschijnen bij Lynx in de app op de startpagina, maar ik vind het leuk om ze eens te lezen intra-day, omdat ze vaak de stand geven van de ETF's, zowel de mega-caps als de equal weight als de "markt" meestal.
Zo snap je meestal direct ook waarom je je ETF is gestegen.
Het zal je leven niet veranderen, maar ik vind het wel aangename berichten vaak.
vortex schreef: ↑25 augustus 2023, 11:41Dat is een bewering die jij hier voortdurend maakt, als je echter de prospectussen van fondsen leest zul je maar heel zelden die "explicite doelstelling beter dan de markt" terug vinden. De meeste fondsen zijn zelfs niet op een index gericht maar beleggen met een specifiek omschreven doel en fondsen die zich wel op een index richten zullen eerder als doel hebben om de index zo nauw mogelijk te volgen.
Ik wacht op jouw analyse dat " als je echter de prospectussen van fondsen leest zul je maar heel zelden die "explicite doelstelling beter dan de markt" terug vinden" .
Als een actieve fonds niet het doel heeft om op een of andere manier beter te doen dan het passieve alternatief, waarom zou je het als belegger dan kopen, met risico om het slechter te doen - zeker na kosten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En Santander volgt.
periode van 25.08.2023 tot 01.09.2023, 18.00 uur. Voor uw rekening geopend na deze periode, zal de bruto rentevoet 2,75% bedragen voor de 1 jaar Vision Fix termijnrekening
Nieuwe tarieven 4,00% bruto 2,80% netto
Als ik nu zoals jij één prospectus post waarin niet expliciet de doelstelling "beter te doen dan de markt" staat, ben je dan tevreden gesteld?B7H4long schreef: ↑25 augustus 2023, 15:09vortex schreef: ↑25 augustus 2023, 11:41
Dat is een bewering die jij hier voortdurend maakt, als je echter de prospectussen van fondsen leest zul je maar heel zelden die "explicite doelstelling beter dan de markt" terug vinden. De meeste fondsen zijn zelfs niet op een index gericht maar beleggen met een specifiek omschreven doel en fondsen die zich wel op een index richten zullen eerder als doel hebben om de index zo nauw mogelijk te volgen.Ik wacht op jouw analyse dat " als je echter de prospectussen van fondsen leest zul je maar heel zelden die "explicite doelstelling beter dan de markt" terug vinden" .
Dat is dan weer een andere kwestie ter afleiding van voorgaande claim. Trouwens toon mij eerst maar eens aan of er voor elk actief fonds een passief alternatief bestaat, misschien laat ik mij dan vangen in een passief actief discussie maar de kans is eerder klein