e-DEPO opgelicht ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: e-DEPO opgelicht ?
Ik bedoel meer de regel dat er vrijheid is van kapitaal en diensten. Je zou dus denken ook vrijheid om eender waar een rekening te openen.
Probeer dat bv. bij een NL bank en je gaat er niet in slagen als je niet in NL woont of werkt.
https://radio2.be/lees/helpdesk-bankrek ... iet-zomaar
We bedoelen waarschijnlijk allebei hetzelfde.
Probeer dat bv. bij een NL bank en je gaat er niet in slagen als je niet in NL woont of werkt.
https://radio2.be/lees/helpdesk-bankrek ... iet-zomaar
We bedoelen waarschijnlijk allebei hetzelfde.
Dat kan het ook zijn. Feit is, dat het contract dat de conseiller mij onder de neus schoof stipuleerde, dat mijn résidence fiscale in Frankrijk moest zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑18 juli 2023, 17:18Maar misschien hebben de banken wel condities ?
Los daarvan moet ieder voor zich ook maar eens bekijken of het uberhaupt wel interessant is.
Maar toch bedankt voor de link. Ik zal ze toch eens bellen.
Qua bureaucratie levert het mijn bank alvast geen voordeel op. Voor die paar centimes rente die ik nu per jaar krijg, sturen ze ook een hoop papieren op. En die staan allemaal netjes in My Minfin.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie hierboven... mijn vorige post. Radio 2 verzamelde ervaringen van luisteraars onder wie er nogal wat waren die dachten dat ze in Europa door de vrijheid van kapitaal en diensten bij elke Europese bank een rekening zouden moeten kunnen openen.
Jij trok waarschijnlijk die conclusie niet maar je bent dan ook uniek he..
Jij trok waarschijnlijk die conclusie niet maar je bent dan ook uniek he..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daarvan..
Je mag overal in EU werken als EU ingezetene. Je mag je overal vestigen.
Als je daar dan ook naar de bakker mag gaan, elektriciteit afnemen, een TV en telefoonabonnement openen.. Waarom dan niet een bankrekening openen ?
En als je al die dingen op een rijtje mag, waarom dan niet omgekeerd ?
'Vestigen' is bv. nogal soepel als begrip. Hoofdverblijfplaats ? Tijdelijke verblijfplaats ? Waar maak je 't onderscheid ?
Waarom, als je ZOU van plan zijn om in Groningen te gaan wonen, niet eerst al een huis zoeken en een bankrekening openen.
Maar : het mag niet. Je moet je eerst vestigen en pas dan kan je een bankrekening openen.
Als ik in Thailand een bankrekening wil openen gaat dat. Vooral als ik er nog pro forma wat verzekeringen wil bij nemen.
Ik heb nu al een rekening in Litouwen (Revolut Bank).
Waarom zou het dan niet mogelijk zijn in de rest van Europa, waar eenmaking is van heel de hutsekluts. Zogezegd.
En toch is het niet (overal) mogelijk..
Daarvan dus.EarthNvstr1 schreef: ↑21 juli 2023, 17:03 In theorie lijkt mij dat ook niet het geval. Waar haal je dergelijk idee ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Berekeningsperiode rente e-DEPO augustus is vandaag afgesloten (5de laatste werkdag).
Het gemiddelde van de OLO op 1j bedroeg 3,68810
Afronding op 1 decimaal levert de rente voor augustus: 3,70% bruto dus, of 2,59% netto.
Helaas heeft men in mei beslist dit te plafoneren op 2,50% bruto of 1,75% netto.
Het blijft oplichting, vermits men eind volgende maand via een staatsbon op 1j bereid schijnt om tot 2,71% netto uit te betalen.
Ik heb gezegd.
Het gemiddelde van de OLO op 1j bedroeg 3,68810
Afronding op 1 decimaal levert de rente voor augustus: 3,70% bruto dus, of 2,59% netto.
Helaas heeft men in mei beslist dit te plafoneren op 2,50% bruto of 1,75% netto.
Het blijft oplichting, vermits men eind volgende maand via een staatsbon op 1j bereid schijnt om tot 2,71% netto uit te betalen.
Ik heb gezegd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Berekeningsperiode rente e-DEPO september is vandaag afgesloten (5de laatste werkdag).
Het gemiddelde van de OLO op 1j bedroeg 3,63318
Afronding op 1 decimaal levert de rente voor september: 3,60% bruto dus, of 2,52% netto.
Het blijft oplichting, vermits men nu schijnbaar geen moeite heeft om 2,81% netto via een staatsbon op 1j uit te betalen.
Dat is wel een volle % meer he.
Afronding op 1 decimaal levert de rente voor september: 3,60% bruto dus, of 2,52% netto.
Het blijft oplichting, vermits men nu schijnbaar geen moeite heeft om 2,81% netto via een staatsbon op 1j uit te betalen.
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerdspaarfreakje schreef: ↑25 augustus 2023, 18:04 Berekeningsperiode rente e-DEPO september is vandaag afgesloten (5de laatste werkdag).
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Dat het niet netjes was: helemaal correct.spaarfreakje schreef: ↑25 augustus 2023, 18:04 Het blijft oplichting, vermits men nu schijnbaar geen moeite heeft om 2,81% netto via een staatsbon op 1j uit te betalen.
Oplichting is wat te sterk uitgedrukt als je inziet dat de toekomstige rente niet 100% vastgelegd is maar voor elke nieuwe maand nu eenmaal afhing van het regelgevend kader.
Beter was geweest als ze uitzonderlijk - wegens regelgevingwijziging - toch rente betaalden voor de e-depo's met opname na minder dan 1 jaar. Dan kon iedereen die een beter rentend product vond simpelweg uitstappen.
-----------------------------
Vergelijken met staatsbon-rente zijn appels&peren.
De staatsbon is een veel zekerder/stabieler product voor de uitgever ervan dat de aanbieder van e-depo.
Bij e-depo zijn de gelden nog steeds onmiddellijk opeisbaar.
Schijnheilige pee.spaarfreakje schreef: ↑25 augustus 2023, 18:04 Berekeningsperiode rente e-DEPO september is vandaag afgesloten (5de laatste werkdag).
Moord en brand schreeuwen over dat banken hun rente moeten omhoog trekken maar zelfs z'n e-depo plaffoneren. Daar mag natuurlijk niet meer over gesproken worden hé.
Nu gaat het om de heilige graaf van z'n staatsbon. Je zou bijna hopen dat hij de roerende voorheffing naar 30% gaat. Dat Pee eens het deksel op zijn neus krijgt want die man vertelt tegenstrijdigheden waar hij op den duur zelf begint in te geloven!
-
- Hero Member
- Contacteer:
@Lirec en @Kevva
Ik ben met jullie beiden absoluut akkoord en geef toe zelf het woord 'oplichting' uit frustratie te gebruiken.
1) Peet zegt dat de e-DEPO op de huidige manier niet houdbaar was (ok)
maar ze hebben het wel zelf in de markt gezet als een deposito voor het grote publiek en dit pas vanaf 1/1/2022
Dus een vergissing van hun dan.
Vandaar dat we mochten verwachten dat er een eerlijke uitstapregeling zou zijn, zoals Lirec aangeeft
of als alternatief:
1) De begrenzing tot 2,50% bruto voor gelden die opvraagbaar hoeven te zijn: huurwaarborgen, borgtochten, slapende rekeningen enz. zijn in weze zo.
(Hoewel ze statistisch langer aangehouden worden dan een Staatsbon van 1 jaar, ni zeveren hé.)
2) Het maandelijks volgen van de OLO 1j enkel toepassen op wie uitdrukkelijk akkoord gaat zijn inleg niet op te nemen gedurende de eerste 12 mnd (toch perfect vergelijkbaar met een Staatsbon, eigenlijk strenger want niet verkoopbaar op secundaire markt, soit.)
Niks van dat al, zelfs geen regeling om te kunnen 'overstappen' naar de Staatsbon 1j van 4 september.
Wat Kevva aanhaalt is ook zeker waar.
Peet vraagt van de banken dat zij wel de rentes verhogen voor opvraagbaar geld (spaarrekeningen) maar ziet zelf in dat dat niet realistisch is (e-Depo) en wel via 1j vast kan (Staatsbon).
Waarop de banken terecht terugkoppelen met hun termijnrek op 1j te verhogen en niet de spaarrekeningen.
Appelen met peren, maar Van Peet doet het zelf!
Draai het of keer het: Van Peet is niet geschikt als Minister van Financiên.
Ik ben met jullie beiden absoluut akkoord en geef toe zelf het woord 'oplichting' uit frustratie te gebruiken.
1) Peet zegt dat de e-DEPO op de huidige manier niet houdbaar was (ok)
maar ze hebben het wel zelf in de markt gezet als een deposito voor het grote publiek en dit pas vanaf 1/1/2022
Dus een vergissing van hun dan.
Vandaar dat we mochten verwachten dat er een eerlijke uitstapregeling zou zijn, zoals Lirec aangeeft
of als alternatief:
1) De begrenzing tot 2,50% bruto voor gelden die opvraagbaar hoeven te zijn: huurwaarborgen, borgtochten, slapende rekeningen enz. zijn in weze zo.
(Hoewel ze statistisch langer aangehouden worden dan een Staatsbon van 1 jaar, ni zeveren hé.)
2) Het maandelijks volgen van de OLO 1j enkel toepassen op wie uitdrukkelijk akkoord gaat zijn inleg niet op te nemen gedurende de eerste 12 mnd (toch perfect vergelijkbaar met een Staatsbon, eigenlijk strenger want niet verkoopbaar op secundaire markt, soit.)
Niks van dat al, zelfs geen regeling om te kunnen 'overstappen' naar de Staatsbon 1j van 4 september.
Wat Kevva aanhaalt is ook zeker waar.
Peet vraagt van de banken dat zij wel de rentes verhogen voor opvraagbaar geld (spaarrekeningen) maar ziet zelf in dat dat niet realistisch is (e-Depo) en wel via 1j vast kan (Staatsbon).
Waarop de banken terecht terugkoppelen met hun termijnrek op 1j te verhogen en niet de spaarrekeningen.
Appelen met peren, maar Van Peet doet het zelf!
Draai het of keer het: Van Peet is niet geschikt als Minister van Financiên.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zijn jullie 100k kwijt of zo? Over hoeveel spreken we eigenlijk? Om daar zo over te blijven doordrammen... zelfs als je daar 1 miljoen staan hebt, ben je nog maar een paar k kwijt aan intrest. Bereken eens concreet hoeveel je mislopen bent. Dat kan toch maar max een paar honderd Euro zijn. Als het al zoveel is.
Misschien gaat het niet zozeer om het bedrag maar om het principeOrakel van Brakel schreef: ↑26 augustus 2023, 07:07 Zijn jullie 100k kwijt of zo? Over hoeveel spreken we eigenlijk? Om daar zo over te blijven doordrammen... zelfs als je daar 1 miljoen staan hebt, ben je nog maar een paar k kwijt aan intrest. Bereken eens concreet hoeveel je mislopen bent. Dat kan toch maar max een paar honderd Euro zijn. Als het al zoveel is.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)