Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Dividenden zijn maar een deel van het rendement van aandelen. Een steeds kleiner deel.Braathund schreef: ↑25 augustus 2023, 15:05 Is het een optie om bijvoorbeeld in ETF's te beleggen die focussen op dividendaandelen? Om zo toch een 'veiligheid' in te bouwen als de beurzen het slechter doen?
Als ik het goed begrijp blijven de meeste dividendaandelen hun dividend gewoon uitbetalen, al dan niet een lager bedrag als het economisch echt slecht gaat. De beurskoers van deze dividendaandelen zal ook zakken, maar je hebt dan toch een x aantal % aan dividend rendement...
Natuurlijk is het dan beter om een kapitaliserende dividend ETF aan te schaffen om de 30% RV te ontwijken.
Meningen?
Dividendaandelen doen het niet merkbaar beter dan de algemene markt.
Het al of niet betalen van een dividend is geen sterke factor voor het toekomstig rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ze kunnen het dividend zelfs gelijkhouden en geld lenen om het uit te betalen.Braathund schreef: ↑25 augustus 2023, 15:05 Is het een optie om bijvoorbeeld in ETF's te beleggen die focussen op dividendaandelen? Om zo toch een 'veiligheid' in te bouwen als de beurzen het slechter doen?
Als ik het goed begrijp blijven de meeste dividendaandelen hun dividend gewoon uitbetalen, al dan niet een lager bedrag als het economisch echt slecht gaat. De beurskoers van deze dividendaandelen zal ook zakken, maar je hebt dan toch een x aantal % aan dividend rendement...
Maar uiteindelijk is dividend gewoon een stuk van de (historische) winst dat uitbetaald wordt aan de aandeelhouders.
Het feit dat er dividend uitbetaald wordt alsook de hoogte ervan, zegt op zich dus eigenlijk niet veel.
Je kan de eigenschappen van dividend uitbetalende bedrijven niet veralgemenen. Sommigen zijn inderdaad in staat om een vrij constant dividend uit te betalen omdat ze bv weinig conjunctuur gevoelig zijn en een stabiele omzet en winst hebben. Anderen zijn dan weer juist wel conjunctuur gevoelig of zijn value traps. Kortom een ETF gericht op dividend betalers is geen geschikt product om een stabiel inkomen te behouden tijdens slechte beurzen, je kan eventueel zelf een eigen aandelen selectie samenstellen met dividend betalende aandelen waarvan je verwacht dat ze weinig last gaan hebben tijdens bv een recessie. Probleem is dat het al van 2008 geleden is dat er nog eens een noemenswaardige economische terugval is geweest, bedrijven die toen hun dividend stabiel konden houden gaan dat niet noodzakelijk nu ook nog kunnen.Braathund schreef: ↑25 augustus 2023, 15:05 Is het een optie om bijvoorbeeld in ETF's te beleggen die focussen op dividendaandelen? Om zo toch een 'veiligheid' in te bouwen als de beurzen het slechter doen?
Hallo,
Ik zou graag starten met maandelijks te beleggen in ETF.
Mijn eerste idee is om te beleggen in:
SUSW - IE00BYX2JD69 - 60%
EMIM - IE00BKM4GZ66 - 20%
500X - IE00BH4GPZ28 - 20 %
Wat denken jullie hiervan? Ik heb het gevoel dat het nu niet direct de ideale moment is om te starten, maar ik zie het sowieso op lange termijn (15 jaar).
Andere ideeën? Ik stel alle meningen op prijs.
Grts,
Luis
Ik zou graag starten met maandelijks te beleggen in ETF.
Mijn eerste idee is om te beleggen in:
SUSW - IE00BYX2JD69 - 60%
Wat denken jullie hiervan? Ik heb het gevoel dat het nu niet direct de ideale moment is om te starten, maar ik zie het sowieso op lange termijn (15 jaar).
Grts,
Luis
65% of susw is identiek aan susw.
Emim is typisch 12 % van een beleggingsportefeuille.
Emim is typisch 12 % van een beleggingsportefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
In plaats van 20% EMIM zou ik 10% EMIM en 10% IUSN (small caps developed world) nemen. Of neem 100% IMIE: grote, middelgrote en kleinere bedrijven van ontwikkelde en opkomende markten, dus alles in één etf.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
SUSW omvat al 500X wellicht.Luis48 schreef: ↑2 september 2023, 09:35 SUSW - IE00BYX2JD69 - 60%
Grts,
Luis
USA weegt zowiezo al zwaar in SUSW en je wil dat nog zwaarder maken met 500X ? Ik zou eerder het omgekeerde doen.
Je wil blijkbaar ESG/SRI gaan ... ik zou het dan bij ESG houden, SRI vind ik er over.
Je zou deze kunnen overwegen om te combineren 80%/20% of 85%/15% of zo:
IE00BFNM3J75 iShares MSCI World ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) - SNAW
IE00BFNM3P36 iShares MSCI EM IMI ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) - AYEM
Of alternatief bijna hetzelfde (ex emerging small caps) met 1 ETF:
IE00BGHQ0G80 Xtrackers MSCI AC World ESG Screened UCITS ETF 1C - XMAW
(kijk wel de registratie even na als je TOB hoogte belangrijk vind ...)
Toen ik aan het rondkijken was bestond een "ESG all country all caps" nog niet, maar toen kwam plots deze in het leven:
IE00BNG8L278 Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (USD) Acc - V3AA
Jammer genoeg geregistreerd in België, waardoor ik dan maar voor deze (niet-ESG) ben gegaan:
IE00B3YLTY66 SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF - IMIE
Een nadeel van veel ETFs is dat ze enkel op bv. Xetra of Milaan noteren, met eventueel een hogere broker kost tov Amsterdam of Parijs.
Neem algauw je oorspronkelijke portefeuille. Niemand weet wat de markten zullen doen. Als de markten neergaan zullen alle brede etfs mee neergaan. Dus welke je gekozen hebt heeft dan niet veel belang. Hoe meer adviezen en meningen je krijgt hoe moeilijker de keuze wordt.
EarthNvstr1, dank je wel voor jouw uitgebreide reactie. Ik denk dat alle vernoemde ETF ook wel bij mij gepasseerd zijn :-) vooral V3AA vond ik interessant. Maar aangezien ik periodiek wil beleggen, is het jammer dat deze geregistreerd zijn in België. Vandaar mijn keuze voor SUSW en EMIM, die bovendien beide in Amsterdam genoteerd zijn...EarthNvstr1 schreef: ↑2 september 2023, 13:31SUSW omvat al 500X wellicht.Luis48 schreef: ↑2 september 2023, 09:35 SUSW - IE00BYX2JD69 - 60%
Grts,
Luis
USA weegt zowiezo al zwaar in SUSW en je wil dat nog zwaarder maken met 500X ? Ik zou eerder het omgekeerde doen.
Je wil blijkbaar ESG/SRI gaan ... ik zou het dan bij ESG houden, SRI vind ik er over.
Je zou deze kunnen overwegen om te combineren 80%/20% of 85%/15% of zo:
IE00BFNM3J75 iShares MSCI World ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) - SNAW
IE00BFNM3P36 iShares MSCI EM IMI ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) - AYEM
Of alternatief bijna hetzelfde (ex emerging small caps) met 1 ETF:
IE00BGHQ0G80 Xtrackers MSCI AC World ESG Screened UCITS ETF 1C - XMAW
(kijk wel de registratie even na als je TOB hoogte belangrijk vind ...)
Toen ik aan het rondkijken was bestond een "ESG all country all caps" nog niet, maar toen kwam plots deze in het leven:
IE00BNG8L278 Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (USD) Acc - V3AA
Jammer genoeg geregistreerd in België, waardoor ik dan maar voor deze (niet-ESG) ben gegaan:
IE00B3YLTY66 SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF - IMIE
Een nadeel van veel ETFs is dat ze enkel op bv. Xetra of Milaan noteren, met eventueel een hogere broker kost tov Amsterdam of Parijs.
Laatst gewijzigd door Luis48 op 2 september 2023, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik zou mijn portefeuille graag uitbreiden met een distribuerende dividend-etf (naast IWDA & EMIM). Er zijn heus betere trackers, maar ik voel me er wel fijn bij, ookal ben ik de 30% RV verschuldigd.
Zelf zat ik te kijken naar VHYL. Hier zitten 1750 bedrijven in, dus qua spreiding kan het ook wel tellen.
Is er eventueel een ‘betere’ dividend ETF?
Meningen zijn welkom
Zelf zat ik te kijken naar VHYL. Hier zitten 1750 bedrijven in, dus qua spreiding kan het ook wel tellen.
Is er eventueel een ‘betere’ dividend ETF?
Meningen zijn welkom
Als ik me niet vergis zijn er distribuerende versies van iwda en emim. Maar er zijn ontelbare ander fondsen.
Vragen zijn:
- Waarom wil je een distribuerend fonds?
- Waarin zou dat fonds dan best beleggen?
- Hoe defineer jij beter?
Vragen zijn:
- Waarom wil je een distribuerend fonds?
- Waarin zou dat fonds dan best beleggen?
- Hoe defineer jij beter?
Waarom? Het geeft me wel een goed gevoel. Een beetje onder het motto "dat pakken ze mij al niet meer af"
Natuurlijk pakken ze al genoeg RV af. Maar de bedoeling is om dit jaren lang uit te breiden, en zo binnen x-aantal jaren toch een mooie inkomstenbron te hebben.
Waarin? Dat is dus het lastige... de keuze maken waarin. Er zijn verschillende opties:
- Een gespreide dividend ETF zoals VHYL met een groot aantal bedrijven.
- Een aristocraten ETF: vaak wat minder bedrijven, maar de bedrijven dat zijn opgenomen hebben wel al een lange periode hun dividend jaar na jaar kunnen verhogen.
- Dividend ETF enkel in de USA
- Dividend ETF enkel in Europa
- ...
Wat is 'beter'? Eentje die misschien wat stabieler is als de markt zeer volatiel is & een die een hoge yield kan blijven garanderen (100% zeker ben je natuurlijk nooit).
Natuurlijk pakken ze al genoeg RV af. Maar de bedoeling is om dit jaren lang uit te breiden, en zo binnen x-aantal jaren toch een mooie inkomstenbron te hebben.
Waarin? Dat is dus het lastige... de keuze maken waarin. Er zijn verschillende opties:
- Een gespreide dividend ETF zoals VHYL met een groot aantal bedrijven.
- Een aristocraten ETF: vaak wat minder bedrijven, maar de bedrijven dat zijn opgenomen hebben wel al een lange periode hun dividend jaar na jaar kunnen verhogen.
- Dividend ETF enkel in de USA
- Dividend ETF enkel in Europa
- ...
Wat is 'beter'? Eentje die misschien wat stabieler is als de markt zeer volatiel is & een die een hoge yield kan blijven garanderen (100% zeker ben je natuurlijk nooit).
Even googelen leert me dat de distribuerende versie van IWDA IWLE is. Die is bovendien EUR hedged. Vier maal per jaar uitkering van dividend.
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... -ucits-etf
Er staat een waarschuwing bij: "Door de huidige onzekerheid in verband met de ontvangst van dividenden van onderliggende bedrijven wijzen wij u erop dat de uitkering van april enkel inkomsten omvat die werden ontvangen. Toegerekende inkomsten die nog niet zijn ontvangen, worden (indien ontvangen) overgedragen naar de volgende uitkering." Dus zo stabiel en gegarandeerd is het allemaal niet.
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... -ucits-etf
Er staat een waarschuwing bij: "Door de huidige onzekerheid in verband met de ontvangst van dividenden van onderliggende bedrijven wijzen wij u erop dat de uitkering van april enkel inkomsten omvat die werden ontvangen. Toegerekende inkomsten die nog niet zijn ontvangen, worden (indien ontvangen) overgedragen naar de volgende uitkering." Dus zo stabiel en gegarandeerd is het allemaal niet.
Het lijkt dat je een paar standaard misvattingen beschrijft.
Er is niets speciaal aan bedrijven die dividenden uitkeren.
- https://www.youtube.com/watch?v=f5j9v9dfinQ The Irrelevance of Dividends
- https://www.youtube.com/watch?v=4iNOtVtNKuU The Relevance of Dividend Irrelevance
Het doel dat je wil bereiken is niet duidelijk.
Je kan altijd 2-3-4-5% of je belegging verkopen zo "dat pakken ze mij al niet meer af". en dit zonder 30% af te geven.
Er bestaan fondsen die belegen in dividendaandelen en geen dividenden uitdelen.
Wat vindt je goed?
- Fonds dat belegd in dividendaandelen die dividenden betalen.
- Fonds dat belegd in dividendaandelen die geen dividenden betalen.
- Fonds dat belegd in "alle" aandelen die dividenden betalen.
- Fonds dat belegd in "alle" aandelen die geen dividenden betalen.
Kijk eens naar het koersverloop van dividendaristocrats in 2020. Zie grafiek hieronder (bron:curvo)
Kijk eens naar het koersverloop van VHYL. Zie grafiek hieronder (bron:justETF)
Van beide div fondsen moet je nog 30% dividend tax aftrekken
Er is niets speciaal aan bedrijven die dividenden uitkeren.
- https://www.youtube.com/watch?v=f5j9v9dfinQ The Irrelevance of Dividends
- https://www.youtube.com/watch?v=4iNOtVtNKuU The Relevance of Dividend Irrelevance
Het doel dat je wil bereiken is niet duidelijk.
Je kan altijd 2-3-4-5% of je belegging verkopen zo "dat pakken ze mij al niet meer af". en dit zonder 30% af te geven.
Er bestaan fondsen die belegen in dividendaandelen en geen dividenden uitdelen.
Wat vindt je goed?
- Fonds dat belegd in dividendaandelen die dividenden betalen.
- Fonds dat belegd in dividendaandelen die geen dividenden betalen.
- Fonds dat belegd in "alle" aandelen die dividenden betalen.
- Fonds dat belegd in "alle" aandelen die geen dividenden betalen.
Kijk eens naar het koersverloop van dividendaristocrats in 2020. Zie grafiek hieronder (bron:curvo)
Kijk eens naar het koersverloop van VHYL. Zie grafiek hieronder (bron:justETF)
Van beide div fondsen moet je nog 30% dividend tax aftrekken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De voorkeur gaat naar ETF's die beleggen in dividend aandelen en WEL dividend uitkeren. Een IWLE spreekt me niet echt aan omdat de yield laag is en ik reeds IWDA heb.
Klopt wat je zegt. Ik zou ook deels kunnen verkopen, maar ik ben nog jong & nog totaal niet bezig met posities afbouwen of verkopen.
Ik zou de Dividend ETF ook niet kopen voor grote koersstijgingen (al zeg ik er natuurlijk geen 'neen' tegen). Ik zou 15-20% van mijn portefeuille willen besteden aan zo een ETF om een kleine inkomstenstroom te genereren. Die doorheen de jaren normaliter blijft groeien. Heb ik de cash perse nodig? Neen. Het is eerder een mentale kwestie, het werkt wel motiverend om per kwartaal een mooi bedrag op de rekening te krijgen. Ookal moet ik hier 30% RV op betalen.
De rest van mijn portefeuille zit wel enkel in accumulerende trackers en een deeltje losse aandelen, dus de hoeveelheid Rv dat ik zou moeten betalen blijft beperkt.
Klopt wat je zegt. Ik zou ook deels kunnen verkopen, maar ik ben nog jong & nog totaal niet bezig met posities afbouwen of verkopen.
Ik zou de Dividend ETF ook niet kopen voor grote koersstijgingen (al zeg ik er natuurlijk geen 'neen' tegen). Ik zou 15-20% van mijn portefeuille willen besteden aan zo een ETF om een kleine inkomstenstroom te genereren. Die doorheen de jaren normaliter blijft groeien. Heb ik de cash perse nodig? Neen. Het is eerder een mentale kwestie, het werkt wel motiverend om per kwartaal een mooi bedrag op de rekening te krijgen. Ookal moet ik hier 30% RV op betalen.
De rest van mijn portefeuille zit wel enkel in accumulerende trackers en een deeltje losse aandelen, dus de hoeveelheid Rv dat ik zou moeten betalen blijft beperkt.