Bepaling inkomstenjaar ontvangen intresten gereglementeerde spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Bepaling inkomstenjaar ontvangen intresten gereglementeerde spaarrekening
Vandaag telefoon gekregen van DVB ...
Ze weten het daar blijkbaar ook niet en ze kunnen het enkel bekijken als ik effectief een ruling aanvraag.
Dat ga ik echter niet doen, want raakt nooit op tijd rond en dit zou gewoon duidelijk moeten zijn zonder ruling.
Persoon was wel zeer vriendelijk en begripvol voor de problematiek
Ze weten het daar blijkbaar ook niet en ze kunnen het enkel bekijken als ik effectief een ruling aanvraag.
Dat ga ik echter niet doen, want raakt nooit op tijd rond en dit zou gewoon duidelijk moeten zijn zonder ruling.
Persoon was wel zeer vriendelijk en begripvol voor de problematiek
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alé vooruit ...
Mijn bijkomende mail aan MinFin:
Met dank aan kaizoku
Mijn bijkomende mail aan MinFin:
Antwoord van MinFin:Wat betekent "betaald of toegekend" dan juist ?
- verwervingsdatum ? (dat lijkt mij "toegekend" te zijn)
- boekingsdatum ? (dat zou "betaald" kunnen zijn)
- valutadatum ? (dat zou "betaald" kunnen zijn)
Daarnaast staat bij FSMA het volgende: https://www.fsma.be/sites/default/files ... 8-1993.pdf
[5° de instelling-depositaris gaat na of de inartikel 21, 5°, WIB 92, voorziene grens is bereikttelkens de basisrente en degetrouwheidspremie in rekening wordengebracht en neemt daarbij alle bedragen inaanmerking die tijdens de belastbare periodewerden toegekend.]
Hier spreekt men dus enkel van "toegekend" en ook blijft dan de vraag wat "toegekend" juist is.
Ben nog wat verder gaan zoeken en heb Artikel 267, WIB 92 (inkomsten 2020) gevonden, dat zegt:
" Inkomsten waarop de roerende voorheffing door de verkrijger is verschuldigd ingevolge artikel 262, § 1 en § 2, 1° tot 4°, worden geacht te zijn toegekend of betaalbaar gesteld op de laatste dag van het belastbare tijdperk waarin zij door de verkrijger zijn verkregen. "
Vervolgens heb ik nu reeds 3 gevallen gevonden waar het dus verkeerd zou zijn:
- het artikel op standaard.be
- het rapport van Santander
- ING zou dit ook doen zoals Santander (vernomen via een forum)
P.S.: ik wil niet moeilijk doen, maar ik heb eerder al eens misleidende informatie van jullie dienst gekregen waardoor ik nu een regularisatie heb lopen, dus ik zou dit ten allen prijze willen vermijden ;-)
Dat weten we dan ook weeral en dus heb ik mijn aangifte correct gedaanDe roerende inkomsten zijn in beginsel belastbare inkomsten van het jaar waarin ze worden toegekend of betaalbaar worden gesteld (art. 267, lid1 WIB92 en art. 204, 2° KB/WIB92).
Art. 267 WIB92
De toekenning of de betaalbaarstelling van de inkomsten, in geld of in natura, brengt de opeisbaarheid van de roerende voorheffing mede. Als toekenning wordt inzonderheid beschouwd, de inschrijving van een inkomen op een ten bate van de verkrijger geopende rekening, zelfs als die rekening onbeschikbaar is, mits de onbeschikbaarheid het gevolg is van een uitdrukkelijke of stilzwijgende overeenkomst met de verkrijger. De toekenning of de betaalbaarstelling van inkomsten door een in artikel 265, eerste lid, 2°, vermeld fonds voor belegging in schuldvorderingen, brengt eveneens de opeisbaarheid van de roerende voorheffing mede, voor zover die inkomsten voortkomen uit inkomsten als vermeld in artikel 17. Inkomsten van gelddeposito's worden geacht te zijn toegekend of betaalbaar gesteld op de laatste dag van het tijdperk waarop ze betrekking hebben. De renten van geldsommen gedeponeerd bij de Deposito- en Consignatiekas worden geacht te zijn toegekend of betaalbaar gesteld op de laatste dag van de maand van terugbetaling.
Inkomsten waarop de roerende voorheffing door de verkrijger is verschuldigd ingevolge artikel 262, § 1 en § 2, 1° tot 4°, worden geacht te zijn toegekend of betaalbaar gesteld op de laatste dag van het belastbare tijdperk waarin zij door de verkrijger zijn verkregen. Als toekenning wordt eveneens aangemerkt, de verwerving van inkomsten uit de vervreemding van aandelen van buitenlandse beleggingsvennootschappen onder de in artikel 19, § 1, eerste lid, 4°, gestelde voorwaarden.
Uit het arrest van het Hof van Cassatie dd. 14.10.1993 (FJF 94/55) blijkt ondermeer:
Art. 267 WIB 92 bepaalt dat de toekenning of betaalbaarstelling van de roerende inkomsten de verschuldigdheid van de RV tot gevolg heeft, zelfs als de inkomsten op een onbeschikbare rekening worden geplaatst. In dit artikel wordt geen onderscheid gemaakt tussen Belgische en buitenlandse inkomsten
Art. 17 WIB 92 maakt enkel een onderscheid op grond van de aard van de roerende inkomsten (inkomsten, dividenden, enz.) en geen onderscheid op grond van herkomst van de gelden (Belgische of buitenlandse).
“de toekenning of de betaalbaarstelling van de inkomsten het verschuldigd zijn van de roerende voorheffing medebrengt; als toekenning wordt inzonderheid beschouwd de inschrijving van een inkomen op een ten bate van de genieter geopende rekening, zelfs als die rekening onbeschikbaar is, mits de onbeschikbaarheid voortspruit uit een uitdrukkelijke of stilzwijgende overeenkomst met de genieter"
Toekenning =
Wanneer men werkelijk over het inkomen kan beschikken of dit kan innen (waarbij de datum van effectieve inning van de inkomsten irrelevant is);
Wanneer het inkomen wordt ingeschreven op een ten bate van de genieter geopende rekening, zelfs indien deze rekening onbeschikbaar is, mits dit een gevolg is van een (mogelijk stilzwijgende) overeenkomst met de genieter.
(Indien de onbeschikbaarheid een gevolg is van een omstandigheid onafhankelijk van de wil van de genieter is er geen sprake van toekenning)
Betaalbaarstelling =
vloeit voort uit een beslissing van de algemene vergadering die de datum vastlegt of aan de bestuursorganen de macht geeft de datum vast te stellen vanaf wanneer de vergoedingen aan het kapitaal (bv. dividenden) kunnen worden geïnd. Die datum is de datum van betaalbaarstelling. Hetzelfde principe geldt voor intresten van obligatieleningen, waarvoor de datum van betaalbaarstelling is aangeduid op de coupons die aan de obligaties zijn gehecht.
Het tijdstip van verschuldigdheid van de RV en de personenbelasting (=PB ) m.b.t. buitenlandse inkomsten is verschillend. Op buitenlandse inkomsten is de RV slechts verschuldigd op het ogenblik dat de inkomsten in België worden uitbetaald via een tussenpersoon, meestal een bank. Voor de toepassing van de PB ontstaat de verschuldigdheid echter op het ogenblik van beschikbaarstelling door de schuldenaar, ongeacht of de inkomsten al dan niet naar België werden gerepatrieerd.
In de ComIB92 nr. 261/29 en volgende wordt meer duiding gegeven van de betekenis “toekenning” en “betaalbaarstelling”.
Uw laatste e-mail is correct.
Inzake de interesten van gelddeposito's (o.a. van een gereglementeerde spaardeposito): zie Com.IB92 nr. 261/33
Overeenkomstig art. 267, 4e lid, WIB 92 worden de inkomsten van alle gelddeposito's geacht te zijn toegekend of betaalbaar gesteld op de laatste dag van het tijdperk waarop ze betrekking hebben, zelfs wanneer die inkomsten slechts na verloop van dat tijdperk in rekening worden gebracht. Voor interesten vergoed op rekeningen die b.v. op 31 december worden afgesloten, moet de RV dus ten laatste op 15 januari daaropvolgend worden betaald (zie 261/141).
In toepassing van 267 WIB92 art. 360 WIB92, is de laatste dag van het belastbaar tijdperk bepalend om het overeenstemmende aanslagjaar te bepalen.
Bv. intresten gereglementeerde spaarrekening m.b.t. kalenderjaar 2020 ontvangen op 04.01.2021: er is dan toekenning op 31.12.2020.
Deze intresten zijn belastbaar in de PB voor het aj.2021 (in zoverre de vrijgestelde schijf overschreden werd).
Met dank aan kaizoku
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Had ook nog een contactformulier invgevuld op wikifin.
Het verzenden van het formulier gaf een foutmelding, dus ik had niet gedacht dat het ingediend was.
Zojuist antwoord ontvangen:
Het verzenden van het formulier gaf een foutmelding, dus ik had niet gedacht dat het ingediend was.
Zojuist antwoord ontvangen:
Niet dus ...Wij hebben je vraag goed ontvangen en bedanken je voor je interesse in Wikifin.
Wikifin is het programma voor financiële educatie van de FSMA (de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten).
In die zin stelt Wikifin algemene informatie over geldzaken ter beschikking van de consument.
Alle informatie over de reglementeerde sparrekeningen, de verschillende premies en een voorbeeld kan je op onze website terugvinden https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-bel ... aragraph-1 en https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-bel ... aragraph-0
Wij hopen dat deze inlichtingen nuttig zijn voor u.
Volgens het KB 21 SEPTEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het KB/WIB 92 met betrekking tot de voorwaarden tot vrijstelling van de spaardeposito's beoogd in artikel 21, 5°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, en de voorwaarden van het aanbod van tarieven op deze laatste,
https://etaamb.openjustice.be/nl/konink ... 03303.html
Mogelijk werd dat KB nog gewijzigd maar ik deed geen moeite die op te zoeken
https://etaamb.openjustice.be/nl/konink ... 03303.html
Mogelijk werd dat KB nog gewijzigd maar ik deed geen moeite die op te zoeken
Dus interesten en getrouwheidspremie 1/1/X is fiscaal 31/12/X-1, 1/4/X is fiscaal 31/3/X, 1/7/X is fiscaal 30/6/X en 1/10/X is fiscaal 30/9/X.Inderdaad, zowel voor de basisrente als voor de getrouwheidspremie verwijst het feit dat zij op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober in rekening worden gebracht, naar een bancaire situatie waarbij geld ter beschikking wordt gesteld van een cliënt, wat niets verandert aan het feit dat de aldus betaalde rente, vanuit fiscaal oogpunt, is toegekend op de laatste dag van het tijdperk waarop ze betrekking heeft (artikel 267, vijfde lid, WIB 92, en artikel 200, a, en 204, 2°, KB/WIB 92). Bovendien is de roerende voorheffing betaalbaar binnen de 15 dagen na de toekenning of de betaalbaarstelling van de belastbare inkomsten en moet uiterlijk binnen 15 dagen na die toekenning of betaalbaarstelling een aangifte worden ingediend (artikel 412, eerste lid, WIB 92, en artikel 85, KB/WIB 92).
Na al het bovenstaande gelezen te hebben:
Kun iemand nu duidelijk zeggen bij welk inkomstenjaar de intresten, betaald op 1/1/2023 eventueel moeten aangegeven worden?
Inkomstenjaar 2022 (aangiftejaar 2023)
Of
Inkomstenjaar 2023 (aangiftejaar 2024)
Ik kan het niet echt zeggen, na lezen van alle opmerkingen.
Kun iemand nu duidelijk zeggen bij welk inkomstenjaar de intresten, betaald op 1/1/2023 eventueel moeten aangegeven worden?
Of
Ik ga er vanuit dat de datum van ontvangst doorslaggevend is voor het bepalen van het aanslagjaar.
Alles wat ik ontvang in 23 geef ik volgend jaar aan in mei, ttz alles boven 980€
Inkomstenjaar 2022, dus belastingaangifte 2023 = aanslagjaar 2023. De intresten horen bij 31/12/2022 is inkomstenjaar 2022 = belastbaartijdperk 2022.luccc schreef: ↑26 augustus 2023, 15:09 Na al het bovenstaande gelezen te hebben:
Of
Intresten ontvangen op 1/1/2023 is voor de fiscus ontvangen op 31/12/2022, dus in het inkomstenjaar 2022. Die moest je dus dit jaar aangeven indien boven de vrijstelling.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 26 augustus 2023, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik kijk naar de dag dat het op mijn rekening komt. Is dat 4/1/23 zal dat volgend jaar aangegeven worden. Niet correct? Jammer.
hoe zit het dan met de staatsbon?
Ik koop bv. voor 100.000€ staatsbons.
100.000 x 2,805% = 2805 euro aan rente.
-980€ vrijgesteld, dus 1825€ er boven, waar je dan 15% moet betalen: 273,75 €
Klopt dit?
Ik koop bv. voor 100.000€ staatsbons.
100.000 x 2,805% = 2805 euro aan rente.
-980€ vrijgesteld, dus 1825€ er boven, waar je dan 15% moet betalen: 273,75 €
Klopt dit?
Je kan dat beter bij 2022 aangeven zoals het hoort, veel kans dat je in dat jaar door de lage spaarrentes niet boven de €980 vrijstelling komt. Voor 2023 gaat het al wat moeilijker zijn om er onder te blijven.
Nee, die 2,805% is de netto rente, staatsbon levert immers 3,3% bruto op, op die €2805 hoef je niks meer te betalen en je moet het ook niet meer aangeven via de belastingsbrief.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Staatsbon volgt dezelfde logica als een termijnrekening. De RV wordt direct van de bron afgehouden. Dat heb je niet met een spaarrekening.
Als je verwacht dat je met je spaarrekeningen boven 980 € interest uit gaat komen zet je beter op tijd een deel om in termijnrekeningen of staatsbons.