De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Als een actieve fonds niet het doel heeft om op een of andere manier beter te doen dan het passieve alternatief, waarom zou je het als belegger dan kopen, met risico om het slechter te doen - zeker na kosten?
Simpel,omdat je meer keuze en beter kunt spreiden tussen verschillende fondshuizen ,waaronder instituten met jarenlange betrouwbare staat van dienst.
Wil er hier toch even aan alle liefhebbers erop wijzen dat er eind 2018,serieuze paniek in de tent van ETF-land was.
Wat was er gaande? Een afkalving van de beurskoersen van de 3 grootste passieve fondsenbeheerders ter wereld.
BlackRock (-25%) StateStreet (-35%) en Invesco (-55%). Enkel Vanguard is nog groter maar noteerde niet publiekelijk op de beurs. Vreemd! Want de totale activa die deze 3 beheerden lag 5 maal hoger dan 10 jaar eerder in 2008. De oorzaak lag in een stevige aandelencorrectie van de FANG-aandelen.Men dacht de netto uitstroom van de vermogens bij ETF's zal niet lang op zich laten wachten en zou in dat geval de koersdalingen van de FANG'ers versnellen. Sommige aandeelhouders waren TOEN al
het hazepad aan het kiezen. Maar die uitstroom is toen niet doorgezet en is alle rust terug gekeerd.
Simpel,omdat je meer keuze en beter kunt spreiden tussen verschillende fondshuizen ,waaronder instituten met jarenlange betrouwbare staat van dienst.
Wil er hier toch even aan alle liefhebbers erop wijzen dat er eind 2018,serieuze paniek in de tent van ETF-land was.
Wat was er gaande? Een afkalving van de beurskoersen van de 3 grootste passieve fondsenbeheerders ter wereld.
BlackRock (-25%) StateStreet (-35%) en Invesco (-55%). Enkel Vanguard is nog groter maar noteerde niet publiekelijk op de beurs. Vreemd! Want de totale activa die deze 3 beheerden lag 5 maal hoger dan 10 jaar eerder in 2008. De oorzaak lag in een stevige aandelencorrectie van de FANG-aandelen.Men dacht de netto uitstroom van de vermogens bij ETF's zal niet lang op zich laten wachten en zou in dat geval de koersdalingen van de FANG'ers versnellen. Sommige aandeelhouders waren TOEN al
het hazepad aan het kiezen. Maar die uitstroom is toen niet doorgezet en is alle rust terug gekeerd.
Maar een indextracker is op dat vlak toch ook maar een fonds van een fondshuis? Waarom zou je daar niet mee kunnen spreiden, als je dat zo belangrijk vindt?
Echt?Divi schreef: ↑25 augustus 2023, 16:23 Wil er hier toch even aan alle liefhebbers erop wijzen dat er eind 2018,serieuze paniek in de tent van ETF-land was.
BlackRock (-25%) StateStreet (-35%) en Invesco (-55%).
Dat heb ik ( en met mij veel Spaargidsers/ETF beleggers) dan toch gemist.
Kan je even een link plaatsen naar de Spaargids thread waar dit toen besproken werd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
StateStreet ken ik niet, maar BlackRock en Invesco zijn toch grote aanbeiders van voornamelijk actief beheerde fondsen?
Het grootste bezwaar tegen indexfondsen -vind ik- is overigens iets helemaal anders. Een partij zoals BlackRock heeft dankzij zijn actief beheerde fondsen PLUS de overname van iShares platform een zodanig groot aantal aandelen onder zijn beheerd vermogen dat ze enorm kunnen wegen op het stemrecht in deze ondernemingen.
Het grootste bezwaar tegen indexfondsen -vind ik- is overigens iets helemaal anders. Een partij zoals BlackRock heeft dankzij zijn actief beheerde fondsen PLUS de overname van iShares platform een zodanig groot aantal aandelen onder zijn beheerd vermogen dat ze enorm kunnen wegen op het stemrecht in deze ondernemingen.
Juist,maar in de praktijk zitten alle spaargidsers in de etf's van net die 4 grote aanbieders. Trouwens hoe kun je veel spreiden als je alles in één IWDA plooit? Heb hier nog maar weinig horen spreken van de ZBK Platinum ETF.
Vreemd dat toen de aandeelhouders van deze 3 aanbieders wel het risico zagen en al voortijdig het hazepad kozen.
Terwijl sommige hier zelfs niet eens willen nadenken over een mogelijks risico..
Blackrock beheert de passieve fondsen onder de merknaam "ishares".StateStreet onder de "SPDR"naam. En Invesco met "Powershares",toen.sintorama schreef: ↑25 augustus 2023, 16:40 StateStreet ken ik niet, maar BlackRock en Invesco zijn toch grote aanbeiders van voornamelijk actief beheerde fondsen?
Werd niet besproken op spaargids. Kwam wel voldoende onder de aandacht op andere financiele kanalen.B7H4long schreef: ↑25 augustus 2023, 16:32Echt?Divi schreef: ↑25 augustus 2023, 16:23 Wil er hier toch even aan alle liefhebbers erop wijzen dat er eind 2018,serieuze paniek in de tent van ETF-land was.
BlackRock (-25%) StateStreet (-35%) en Invesco (-55%).
Dat heb ik ( en met mij veel Spaargidsers/ETF beleggers) dan toch gemist.
Kan je even een link plaatsen naar de Spaargids thread waar dit toen besproken werd.
Als je de beursgrafiek van Blackrock erbij neemt is het duidelijk te zien. Begin 2018 zetten we de top,en dan het ganse jaar de afkalving. In de tweede helft van DEcember is dan eventjes die paniekgolf geweest.
2018 was trouwens ook het jaar waarop de FED wilde keren,en van renteverhogingen sprak.
Dan zal het wel allemaal niet zo erg geweest zijn.Divi schreef: ↑25 augustus 2023, 17:01Werd niet besproken op spaargids. Kwam wel voldoende onder de aandacht op andere financiele kanalen.
Als je de beursgrafiek van Blackrock erbij neemt is het duidelijk te zien. Begin 2018 zetten we de top,en dan het ganse jaar de afkalving. In de tweede helft van DEcember is dan eventjes die paniekgolf geweest.
2018 was trouwens ook het jaar waarop de FED wilde keren,en van renteverhogingen sprak.
Zelfs als je naar de aandelenkoers kijkt is er niet echt iets te zien dat paniek nodig maakt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik denk dat er hier veel zinvolle argumenten aangehaald worden. Het is een persoonlijke afweging.
Voor mij is op dit moment het houden van een aandelenportefeuille met voldoende aandelen voor een goede spreiding maar waarvoor ik niet de tijd heb om ze echt op te volgen meer risicovol dan het kopen van een ETF. Wetende dat de hierboven aangehaalde risico voor een ETF er zijn.
Het staat mij toe met kleinere bedragen toch voldoende gespreid te beleggen met een minimum aan tijd.
Als de portefeuille groeit en ik op termijn meer tijd heb voeg ik mss wel aandelen toe. Maar op dit moment zijn ETFs de beste keuze imo.
Voor mij is op dit moment het houden van een aandelenportefeuille met voldoende aandelen voor een goede spreiding maar waarvoor ik niet de tijd heb om ze echt op te volgen meer risicovol dan het kopen van een ETF. Wetende dat de hierboven aangehaalde risico voor een ETF er zijn.
Het staat mij toe met kleinere bedragen toch voldoende gespreid te beleggen met een minimum aan tijd.
Als de portefeuille groeit en ik op termijn meer tijd heb voeg ik mss wel aandelen toe. Maar op dit moment zijn ETFs de beste keuze imo.
Even terug naar de gewone aandelen.
Is volgens jullie KBC terug koopwaardig na de daling van de laatste maanden ? (net ook weer een inkoopprogramma achter de rug)
Is volgens jullie KBC terug koopwaardig na de daling van de laatste maanden ? (net ook weer een inkoopprogramma achter de rug)
Inderdaad,een fijne discussie waar de pro en contra's eens mooi naar voren kwamen,zonder te eindigen in een oeverloze tot niets leidende bekvechterij. Bedankt aan alle deelnemers !Vosqe schreef: ↑26 augustus 2023, 08:36 Ik denk dat er hier veel zinvolle argumenten aangehaald worden. Het is een persoonlijke afweging.
Realiseer je dat je een bank koopt.
Weet dat er eind juli in Amerika nog een bank is omgevallen. Hier vakkundig uit onze pers gehouden.
Het betreft PacWest (Pacific Western Bank).Ze zijn tot een fusie gedwongen met Banc of California.
Pac West was al sinds de vorige faillissementsgolf zwaar in de problemen.
- Vincent2018
- Full Member
ik blijf er zeker af ... veel miserie op komst voor de banken https://trends.knack.be/opinie/overheid ... staatsbon/
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er waren nog niet genoeg topics die over die onnozele staatsbon gaan of zo ? Bovendien oud artikel.Vincent2018 schreef: ↑26 augustus 2023, 17:11ik blijf er zeker af ... veel miserie op komst voor de banken https://trends.knack.be/opinie/overheid ... staatsbon/
Die Van Peteghembon is een hit op Spaargids. Vroeger was hier amper iemand in staatsbons geïnteresseerd.