De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Diegene die in 2010 begonnen zijn met beleggen hadden wellicht diezelfde visie. Als IWDA horizontaal zou bewegen, dan zullen de onderliggende aandelen ook niet veel opbrengen. Of je moet een glazen bol hebben en weten dewelke beter zouden presteren dan de globale index.BRT schreef: ↑28 augustus 2023, 16:19Ja dat wil ik wel eens zien. Wat als de IWDA de komende vijf kaar horizontaal beweegt? In een 15 jaar lange rechte lijn omhoog is het makkelijk zitten, maar in de geschiedenis waren er ook jarenlange periodes waarin helemaal niets verdiend werd met pakweg een Dow Jones.huisjetuintjefiets schreef: ↑27 augustus 2023, 18:09
De hele kudde? Neen. De luie hangmatbelegger (IWDA e.d.) zal er zeer rustig bij blijven.
Dat is een fair punt. Maarrrrr... In het geval een brede index 5 jaar horizontaal beweegt, of zelfs naar beneden beweegt (wat een perfect realistisch scenario is), dan is het een illusie te denken dat je met individuele aandelen wel naar omhoog zal bewegen. Immers, de index is niet veel meer dan wat alle beleggers in individuele aandelen tesamen genomen als resultaat realiseren.BRT schreef: ↑28 augustus 2023, 16:19 Ja dat wil ik wel eens zien. Wat als de IWDA de komende vijf kaar horizontaal beweegt? In een 15 jaar lange rechte lijn omhoog is het makkelijk zitten, maar in de geschiedenis waren er ook jarenlange periodes waarin helemaal niets verdiend werd met pakweg een Dow Jones.
In zo'n scenario zullen zowel beleggers in individuele aandelen, actief beheerde fondsen EN trackers in grote getalen hun geloof in de aandelenmarkt verliezen en stelselmatig verkopen, wat een verdere afkalving in de hand werkt. Als bedrijfswinsten echter gestaag toenemen creeert dat weer heel goeie kansen voor later. De uiteindelijke winnaars zijn dan toch weer de beleggers die blijven zitten, en blijven bijkopen gedurende deze periode.
Die gemiddelde van alle beleggers zever is al duizend keer ontkracht ondertussen alleen al in het laatste jaar... (om meer dan 1 reden), dus dat gaan we niet herhalen.
Het echte probleem is het volgende: sommige mensen kunnen alleen indexbeleggen en missen kennis om iets anders te doen. En dan heb je inderdaad geen alternatief dan blijven te zitten. (en zogezegd lui te zijn)
Dan moet je je beperken tot andere mensen overtuigen dat jouw manier de enige en beste is, en hopen dat je jezelf iets juist wijsmaakt.
Daarmee dat ik een groot pleitbezorger ben om beginnende beleggers te laten beginnen met individuele aandelen, los van rendement of risico, je moet eerst een leerfase door, en dan kan je nog zien.
Het echte probleem is het volgende: sommige mensen kunnen alleen indexbeleggen en missen kennis om iets anders te doen. En dan heb je inderdaad geen alternatief dan blijven te zitten. (en zogezegd lui te zijn)
Dan moet je je beperken tot andere mensen overtuigen dat jouw manier de enige en beste is, en hopen dat je jezelf iets juist wijsmaakt.
Daarmee dat ik een groot pleitbezorger ben om beginnende beleggers te laten beginnen met individuele aandelen, los van rendement of risico, je moet eerst een leerfase door, en dan kan je nog zien.
Waaw. Waar is die alternatieve wiskunde dan bewezen? Hoe kan je gemiddeld meer halen dan het gemiddelde?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
IWDA is niet het gemiddelde...
B7H4Long, Ik vond dat je altijd verstandige argumenten aanbracht vroeger, maar het is toch echt wel triestig geworden de laatste tijd...
De laatste tijd steeds met je verdraaien en veranderen van gedacht etc.
Je kan niet altijd gelijk hebben, dat moet je soms aanvaarden
En dat is ok, niemand heeft altijd gelijk
B7H4Long, Ik vond dat je altijd verstandige argumenten aanbracht vroeger, maar het is toch echt wel triestig geworden de laatste tijd...
De laatste tijd steeds met je verdraaien en veranderen van gedacht etc.
Je kan niet altijd gelijk hebben, dat moet je soms aanvaarden
En dat is ok, niemand heeft altijd gelijk
Jij acht dat ontkracht. Maar de bottom line is nog altijd dat het resultaat van een indexfonds nagenoeg hetzelfde is als het aggregaat van alle beleggers.
Inderdaad, en dat beseffen van jezelf, dat is een enorme troef! Weten wat je niet weet.
Ik ben alvast niet overtuigd geraakt in indexbeleggen door dit forum. Eerder door het lezen van boeken, talrijke goed onderbouwde studies en de uitspraken van de Buffett, Spier, en talrijke andere actieve beleggers.
Dat valt wat voor te zeggen. Het is een snelle leerschool, want je komt vrij snel tot de conclusie dat je beter af bent met indexbeleggen op de lange termijn.
Hier wordt wel eens gezegd dat indexbeleggers een koude douche wacht eens de stierenmarkt voorbij is. Het tegendeel is waar. Het zijn vooral de actieve beleggers die niet doorhebben dat hun resultaten vooral uit de markt voortkomen, en niet uit hun eigen talent.
Mening van een beginnende belegger:
Zelf doe ik ook voornamelijk aan indexbeleggen (IWDA & EMIM). Ongeveer 80% van mijn maandelijks bedrag gaat hier naartoe, de overige 20% gebruik ik om wat losse aandelen te kopen.
Om nu ineens de volle 100% in losse aandelen te stoppen... dat zou ik nu ook niet aanraden. Ik beleg grotendeels in IWDA & EMIM omdat ik simpelweg wil meeliften op de algemeen stijgende beurskoers door de jaren heen, zonder mij druk te maken in het opvolgen van losse aandelen.
Het lijkt me inderdaad geen slecht idee om wat ervaring op te doen met losse aandelen. Ik ben zelf ook al een aantal keer tegen de lamp gelopen, maar daar leer je natuurlijk uit. Part of the journey...
Ik denk dat een mix van beide ideaal is voor startende beleggers met weinig (of opbouwende) kennis van beleggen.
Welke strategie nu het beste is? Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Als je graag volledig in IWDA wilt beleggen moet je dat vooral doen, en omgekeerd net hetzelfde. Vooral doen waar je jezelf goed bij voelt zou ik zeggen!
Amen
Zelf doe ik ook voornamelijk aan indexbeleggen (IWDA & EMIM). Ongeveer 80% van mijn maandelijks bedrag gaat hier naartoe, de overige 20% gebruik ik om wat losse aandelen te kopen.
Om nu ineens de volle 100% in losse aandelen te stoppen... dat zou ik nu ook niet aanraden. Ik beleg grotendeels in IWDA & EMIM omdat ik simpelweg wil meeliften op de algemeen stijgende beurskoers door de jaren heen, zonder mij druk te maken in het opvolgen van losse aandelen.
Het lijkt me inderdaad geen slecht idee om wat ervaring op te doen met losse aandelen. Ik ben zelf ook al een aantal keer tegen de lamp gelopen, maar daar leer je natuurlijk uit. Part of the journey...
Ik denk dat een mix van beide ideaal is voor startende beleggers met weinig (of opbouwende) kennis van beleggen.
Welke strategie nu het beste is? Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Als je graag volledig in IWDA wilt beleggen moet je dat vooral doen, en omgekeerd net hetzelfde. Vooral doen waar je jezelf goed bij voelt zou ik zeggen!
Amen
-
- Full Member
- Contacteer:
Mening van een andere beginnende belegger:
Ook ik koop enkel IWDA momenteel. Ik weet van mezelf dat ik véél te weinig kennis heb om individuele aandelen te onderzoeken, beoordelen en aan te kopen. Door regelmatig IWDA te kopen, voel ik mij op zijn minst betrokken in het beurswereldje. Ik probeer veel te lezen en bij te leren en hoop op een dag "slim" genoeg te zijn om op een volwassen en gefundeerde manier losse aandelen (of andere producten) te kopen.
Ondertussen blijf ik echter gewoon IWDA bijkopen en hoop op die manier mijn portefeuille een gezonde en stevige basis te geven. We zien wel waar dit schip strandt.
Ook ik koop enkel IWDA momenteel. Ik weet van mezelf dat ik véél te weinig kennis heb om individuele aandelen te onderzoeken, beoordelen en aan te kopen. Door regelmatig IWDA te kopen, voel ik mij op zijn minst betrokken in het beurswereldje. Ik probeer veel te lezen en bij te leren en hoop op een dag "slim" genoeg te zijn om op een volwassen en gefundeerde manier losse aandelen (of andere producten) te kopen.
Ondertussen blijf ik echter gewoon IWDA bijkopen en hoop op die manier mijn portefeuille een gezonde en stevige basis te geven. We zien wel waar dit schip strandt.
Dat onderzoeken etc van individuele aandelen wordt ook zwaar overschat, vind ik
Als je dat wenst kan je elke komma van een jaarverslag bekijken, maar dat is een optie, dat is helemaal niet noodzakelijk.
Binnen individuele aandelen heb je nog 100 visies en ideeën waarschijnlijk ook
Vergeet niet: niemand in IWDA heeft de moeite genomen om de jaarrapporten te lezen van de top 10 holdings (terwijl dat wel zou moeten, als je dezelfde argumentatie volgt dat je individuele aandelen in detail moet onderzoeken).
Als je dat wenst kan je elke komma van een jaarverslag bekijken, maar dat is een optie, dat is helemaal niet noodzakelijk.
Binnen individuele aandelen heb je nog 100 visies en ideeën waarschijnlijk ook
Vergeet niet: niemand in IWDA heeft de moeite genomen om de jaarrapporten te lezen van de top 10 holdings (terwijl dat wel zou moeten, als je dezelfde argumentatie volgt dat je individuele aandelen in detail moet onderzoeken).
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt. De selectie van individuele aandelen gebeurt meestal via een redenering zoals deze:
Dit is al even lui als een IWDA belegger
Even lui, maar ondertussen heeft IWDA er wel een beter jaar opzitten dan XIOR.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 augustus 2023, 12:10Klopt. De selectie van individuele aandelen gebeurt meestal via een redenering zoals deze:
Dit is al even lui als een IWDA belegger
Ik vind net dat het zeer zwaar ONDERschat wordt. Sterker nog, het is onvoldoende om enkel de jaarverslagen erop na te slaan. Typisch zou je ook de jaarverslagen van sectorgenoten erop moeten na slaan. Weet dat je een naald in de hooiberg aan het zoeken bent: dat ene aandeel op de 10.000 waar de gehele markt een aspect niet gezien heeft en jij wel. Heel heel heel moeilijk. Bijna onmogelijk.
Waarom zou dat moeten? Indexbeleggen is er voor de know-nothing belegger. Iemand die een balans noch een jaarrekening kan lezen en er niet de minste interesse in heeft, maar wel via een kostenefficiente manier wilt blootgesteld zijn aan economische groei. De IWDA belegger heeft niet de pretentie te kunnen inschatten welke bedrijven voor deze groei zullen zorgen. Ze weten niet eens hoe de top-10 er over pakweg 10 jaar zal uitzien.
btw, ik beleg ook in individuele aandelen. Voornamelijk om er net voor te zorgen dat ik mijn trackers met rust laat. Soms zorgt dat voor een mooie outperformance (bvb dankzij VGP en Sofina), maar we weten allemaal hoe dit zich later kan wreken
We zijn lange termijn beleggers... (ja hoor, zelfs in individuele aandelen kan je beleggen voor de lange termijn)sintorama schreef: ↑29 augustus 2023, 12:40
Ik vind net dat het zeer zwaar ONDERschat wordt. Sterker nog, het is onvoldoende om enkel de jaarverslagen erop na te slaan. Typisch zou je ook de jaarverslagen van sectorgenoten erop moeten na slaan. Weet dat je een naald in de hooiberg aan het zoeken bent: dat ene aandeel op de 10.000 waar de gehele markt een aspect niet gezien heeft en jij wel. Heel heel heel moeilijk. Bijna onmogelijk.
Dus het is niet nodig om iets te vinden wat de gehele markt niet gezien heeft (in tegendeel, liever niet zelfs, anders kan je gaan roepen dat het leven oneerlijk is omdat niemand je aandelen apprecieert (zoals velen )
Aandelen die correct gewaardeerd worden door iedereen vind ik nog het beste.
Weeral: 100 manieren om in individuele aandelen te beleggen, maar jij licht er 1 strategie uit en geeft dan commentaar daarop...
Nee, jij gebruikt het product op die manier, maar het is niet dat er een handleiding is bijgevoegd dat je niet naar de top 10 posities mag/moet kijken.sintorama schreef: ↑29 augustus 2023, 12:40 Waarom zou dat moeten? Indexbeleggen is er voor de know-nothing belegger. Iemand die een balans noch een jaarrekening kan lezen en er niet de minste interesse in heeft, maar wel via een kostenefficiente manier wilt blootgesteld zijn aan economische groei. De IWDA belegger heeft niet de pretentie te kunnen inschatten welke bedrijven voor deze groei zullen zorgen. Ze weten niet eens hoe de top-10 er over pakweg 10 jaar zal uitzien.
Je neemt een bepaald risico door blind in iets te beleggen, en dat is ok (blijkbaar, voor sommigen), maar je kan er ook voor kiezen het risico niet te nemen en het wel te bekijken.
Om eerlijk te zijn, ik investeer in individuele aandelen, met toch heel wat succes mag ik zeggen (aangezien je blijkbaar altijd met IWDA moet vergelijken).
En ik doe een jaarverslag open, vooral om naar de prentjes te kijken
Fundamenteel onderzoek naar balansen draagt weinig bij voor mij, er zijn andere dingen waar ik naar kijk. (je kijkt wel eens snel naar een paar ratio's ofzo, maar hoeft niet langer dan 2 minuten te duren, gewoon zien of er geen show-stoppers zijn)
En ik doe een jaarverslag open, vooral om naar de prentjes te kijken
Fundamenteel onderzoek naar balansen draagt weinig bij voor mij, er zijn andere dingen waar ik naar kijk. (je kijkt wel eens snel naar een paar ratio's ofzo, maar hoeft niet langer dan 2 minuten te duren, gewoon zien of er geen show-stoppers zijn)
-
- Verbannen Gebruiker
Jij snapt het nog steeds niet. En blijkbaar ga je het nooit snappen.
De IWDA (en varianten) beleggers beleggen in aandelen waarvan de ACTIEVE beleggers vinden dat het goede aandelen zijn om in te beleggen.
Als je zegt dat de IWDA beleggers verkeerd bezig zijn, dan zeg je dat die ACTIEVE beleggers verkeerd bezig zijn.
Het kan natuurlijk dat jij persoonlijk een veel betere belegger bent dan Warren Buffett e.d.
Waarom werk je dan nog?