De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Je moet echt eens lezen wat IWDA is... (in plaats van letters te kopen en blind te geloven in de bijbel)
Het is NIET alle aandelen ter wereld...
Het is een ETF die een index volgt die aandelen bevat die voldoen aan bepaalde regels gewogen volgens market cap.
(zeer belangrijke nuances)
Het is NIET alle aandelen ter wereld...
Het is een ETF die een index volgt die aandelen bevat die voldoen aan bepaalde regels gewogen volgens market cap.
(zeer belangrijke nuances)
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom moet ik in alle aandelen ter wereld beleggen?
Wat heb ik er aan om 0,00000000001 aandeel ABC te bezitten?
Als ACTIEVE beleggers als jij ABC niet de moeite vinden, waarom zou ik dat de moeite moeten vinden?
Op het moment dat de ACTIEVE beleggers vinden dat ABC de moeite loont, dan komt het vanzelf in IWDA.
Je wou toch actieve beleggers volgen, zei je juist?
Plots niet meer?
(IWDA beleggers weten echt niet wat ze eigenlijk willen )
Het is niet dat actieve beleggers de aandelen die niet in IWDA zitten de moeite niet vinden... MSCI vindt ze de moeite niet. (en MSCI vindt vooral de kosten die zij moeten maken de moeite niet)
(in tegendeel, een heeeeeel rijke atmosfeer in die groep van aandelen, als je het mij vraagt)
Plots niet meer?
Het is niet dat actieve beleggers de aandelen die niet in IWDA zitten de moeite niet vinden... MSCI vindt ze de moeite niet. (en MSCI vindt vooral de kosten die zij moeten maken de moeite niet)
(in tegendeel, een heeeeeel rijke atmosfeer in die groep van aandelen, als je het mij vraagt)
Voorbeeldje:
Stel dat er een fantastisch bedrijf is in Nigeria of Kenia ofzo, en actieve beleggers beleggen daar massaal in zodat de marktwaarde stijgt hoger dan die van Apple, Google, Netflix Nvidia tesamen maal 5. (theorie he)
Dat is heel leuk, maar dan nog wordt het niet in IWDA opgenomen, omdat het nu eenmaal niet voldoet aan de regels.
Overdreven voorbeeld, maar je ziet het probleem en Nigeria is echt een supergrote groeimarkt in Afrika, By the way
Er is helemaal geen enkele link tussen IWDA en "het gemiddelde", "de som van beleggers",...
die link is er simpelweg niet, maak ze dan ook niet
Stel dat er een fantastisch bedrijf is in Nigeria of Kenia ofzo, en actieve beleggers beleggen daar massaal in zodat de marktwaarde stijgt hoger dan die van Apple, Google, Netflix Nvidia tesamen maal 5. (theorie he)
Dat is heel leuk, maar dan nog wordt het niet in IWDA opgenomen, omdat het nu eenmaal niet voldoet aan de regels.
Overdreven voorbeeld, maar je ziet het probleem en Nigeria is echt een supergrote groeimarkt in Afrika, By the way
Er is helemaal geen enkele link tussen IWDA en "het gemiddelde", "de som van beleggers",...
die link is er simpelweg niet, maak ze dan ook niet
-
- Verbannen Gebruiker
1 bedrijf in Kenia waarvan de beurswaarde 100 keer het BBP van Kenia bedraagt?
Oh ja, het was maar theorie
Zoals jij wil...
Stel dat er een bedrijf in Kenia is waarvan de koers met 1,2% stijgt....
ook geldig daarvoor, maar de kans is groter dat je het dan niet zou zien.
Stel dat er een bedrijf in Kenia is waarvan de koers met 1,2% stijgt....
ook geldig daarvoor, maar de kans is groter dat je het dan niet zou zien.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hebben ze bvb alle bankaandelen? Waarschijnlijk slechts een aantal banken? Het zal maar Credit Suisse zijn dat ze hebben opgenomen...huisjetuintjefiets schreef: ↑29 augustus 2023, 13:12
-
- Verbannen Gebruiker
Er zijn 10.080 banken in de wereld. Ik vermoed dat ze niet alle banken hebben. Ik lig er niet wakker van welke banken in IWDA zitten en welke niet.Orakel van Brakel schreef: ↑29 augustus 2023, 13:53Hebben ze bvb alle bankaandelen? Waarschijnlijk slechts een aantal banken? Het zal maar Credit Suisse zijn dat ze hebben opgenomen...huisjetuintjefiets schreef: ↑29 augustus 2023, 13:12
Ik lig er ook niet wakker van welke van de miljoenen bedrijven ter wereld in IWDA zitten en welke niet.
Ik weet niet welke top 10 posities in IWDA zitten. Sinds 2 weken weet ik alleen dat er een is die klinkt als een venerische ziekte
Ach Aerolla,wat baat het ?Aerolla schreef: ↑29 augustus 2023, 13:14 Je wou toch actieve beleggers volgen, zei je juist?
Plots niet meer?
Schapen zitten nu éénmaal graag in een kudde ! ( En heb het hier niet enkel over de mensen op het forum,ken ook vermogensbeheerders die er steeds meer en meer geld in pompen van hun klanten. Luiheid ?))
Maar wanneer de immens grote kudde bij beurspaniek allemaal door hetzelfde kleine hekken naar buiten gaan willen....
-
- Verbannen Gebruiker
Ook jij snapt er niets van. De luie IWDA belegger ligt in zijn hangmat, weet niet wat er in de wereld gebeurt.
Alleen als er cash op zijn rekening komt, schiet hij in actie en koopt hij IWDA bij.
Ik ben zo een luie IWDA belegger. Zalig
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 29 augustus 2023, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar wij snappen het heel goed wat je doet hoor...
Dat is het niet.
We hebben er gewoon onze bedenkingen bij, bedenkingen die jij niet nodig vindt te maken
Dat is het niet.
We hebben er gewoon onze bedenkingen bij, bedenkingen die jij niet nodig vindt te maken
Als ik zie wat een werk GPV1 bvb. in zijn aandelen keuze en opvolging steekt. Daar zit toch enkele uren research in. Alle aankopen onderbouwd met FCF's en andere ratio's.
Toen publiceerde hij is een lijst van mss 50 aankopen die hij had gedaan op een zekere termijn en het waren max 10, ik denk zelfs minder, aandelen die voor het succes hadden gezorgd. Het merendeel stond in het rood, ondanks alle kennis en onderzoek. Dat was voor mij eigenlijk het moment om vol voor index beleggen te kiezen.
Toen publiceerde hij is een lijst van mss 50 aankopen die hij had gedaan op een zekere termijn en het waren max 10, ik denk zelfs minder, aandelen die voor het succes hadden gezorgd. Het merendeel stond in het rood, ondanks alle kennis en onderzoek. Dat was voor mij eigenlijk het moment om vol voor index beleggen te kiezen.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb 16 jaar gewerkt. Ik heb nooit een euro gekregen of geërfd. Ik leef sindsdien op mijn eigen kosten.
Ik hoef me nooit meer bedenkingen te maken.
Blijf jij maar aanmodderen
Ik zit in dezelfde situatie hoor, en geen paniek, mijn rendementen zijn hoger dan die van IWDA, en ik ben er niet 24 op 24 mee bezig, dus je hoeft geen medelijden te hebben.
Maar eerlijk gezegd: als je een glazen bol had, en stel dat we zagen dat IWDA mijn portefeuille elk jaar outperformed met 1%. Ik zou nog altijd bij mijn portefeuille blijven, omdat rendement niet het enige is waarom ik beleg.
Maar eerlijk gezegd: als je een glazen bol had, en stel dat we zagen dat IWDA mijn portefeuille elk jaar outperformed met 1%. Ik zou nog altijd bij mijn portefeuille blijven, omdat rendement niet het enige is waarom ik beleg.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou eerder een index volgen zoals AEX. Als daar een bedrijf in zit dat minder presteert, wordt het vervangen door een ander. Maar VWCE en IWDA... Ik weet niet wat daar in zit en hoe dat beheerd wordt.
Mijn AEX tracker verschilt niet veel van VWCE en IWDA als je die op elkaar legt.
Ik heb zelf ook VWCE, maar ik steek daar niet veel geld in.
Mijn AEX tracker verschilt niet veel van VWCE en IWDA als je die op elkaar legt.
Ik heb zelf ook VWCE, maar ik steek daar niet veel geld in.