Keytrade Keyplan
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Keytrade Keyplan
Beste allen,
Ik denk eraan om te 'sparen' voor mijn dochter (termijn 5-10 jaar of langer) via het Keytrade Keyplan, waarbij ik maandelijks een bedrag zou storten. Ik heb volgende selectie fondsen gemaakt:
Aphilion Q² SICAV - Equities A Capitalisation
JPMorgan Funds - Europe Strategic Growth Fund A
Robeco QI Emerging Markets Active Equities D €
Schroder International Selection Fund Emerging Asia A Accumulation EUR
Robeco Global Consumer Trends D €
Aangezien ik slechts weinig ervaring heb met beleggen, graag jullie mening over deze keuze.
Mvg,
Kristof
Ik denk eraan om te 'sparen' voor mijn dochter (termijn 5-10 jaar of langer) via het Keytrade Keyplan, waarbij ik maandelijks een bedrag zou storten. Ik heb volgende selectie fondsen gemaakt:
Aphilion Q² SICAV - Equities A Capitalisation
JPMorgan Funds - Europe Strategic Growth Fund A
Robeco QI Emerging Markets Active Equities D €
Schroder International Selection Fund Emerging Asia A Accumulation EUR
Robeco Global Consumer Trends D €
Aangezien ik slechts weinig ervaring heb met beleggen, graag jullie mening over deze keuze.
Mvg,
Kristof
Re: Keytrade Keyplan
Leuk dat je wil sparen voor je dochter. Ik snap de keuze van je fondsen niet zo goed.
Heb je specifieke verwachtingen iets? Met een Emerging Markets en Emering Asia zit je ook extra zwaar in Azië gewogen.
Ik vind het persoonlijk nogal ingewikkeld. Gewoon een globale ETF lijkt mij meer dan voldoende als spaarbelegging voor de toekomst
Heb je specifieke verwachtingen iets? Met een Emerging Markets en Emering Asia zit je ook extra zwaar in Azië gewogen.
Ik vind het persoonlijk nogal ingewikkeld. Gewoon een globale ETF lijkt mij meer dan voldoende als spaarbelegging voor de toekomst
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hou het vooral simpel en overzichtelijk. Tenzij je een goed argument hebt om al die fondsen aan te houden, hou er beter 1 of max 2 van over. Die zijn namelijk al voldoende gespreid. Ik zie alvast een 'global' fonds ertussen staan. Aan te nemen dat het over een relatief klein bedrag gaat maandelijks (< 100€ ofzo), volg ik wel om een keyplan te starten ipv ETFs te kopen. Automatisch is ook beter, anders ga je waarschijnlijk proberen timen.
Indertijd heb ik ook veel verschillende fondsen gehad, 40 op het hoogtepunt. Ik wilde van alles een beetje hebben. Maar uiteindelijk is het sop de kool niet waard. Ik streef nu naar vereenvoudiging van mijn portefeuille. Less is more.
Dag Kristof,
Ik vind je keuze helemaal niet zo slecht. Inderdaad wat zwaar in Asia maar als je daarin zelf gelooft,niks verkeerd mee.
Tegendraadse beleggingsthema's horen in iedere beleggingsportefeuille thuis.Je zoekt je een ondergewaardeerde markt en je wacht geduldig tot de markt terug in een overdrijvingsfase komt. Uiteraard slechts een deeltje van je vermogen !
Dat van die globale ETF negeer je best om de eenvoudige reden,dat je via een keyplan daar geen toegang tot hebt.
Als je gekozen hebt voor een keyplan ga je moeten roeien met de riemen dat je hebt (40 voor- gekozen fondsen).
Gemengde fondsen(mix-fondsen) zijn in mijn ogen nog steeds een goede kerncomponent,maar ook een sector met veel rommel.Verkies er dus met een goede prestatie in het verleden. Hou steeds een cashpositie als munitie bij een toekomstige marktcorrectie.
Met een keyplan ga je natuurlijk geen potten breken met super opbrengsten,maar het is mijn inziens nog steeds een populair middel onder fondsenbeleggers (kostenvriendelijk).Had je 10 jaar geleden deze vraag hier gesteld had je talrijke reacties gekregen en liepen de keyplan gebruikers elkaar voor de voeten om hun samenstelling te posten. Nu,zal je slechts een handjevol tips krijgen.De meeste fondsenbeleggers zijn overgelopen naar het wereldwijd index-tracker beleggen,vandaar die misschien in jouw ogen , wat vreemde reacties.
Ohja,nog dit. Op forums lees je soms wel iets over lange wachttijden aan de telefoon,als je problemen hebt.Keytrade heeft een niet al te beste reputatie naar klantvriendelijkheid toe.
Ik wens je veel plezier en mooie resultaten met je keyplan toe!
Ik vind je keuze helemaal niet zo slecht. Inderdaad wat zwaar in Asia maar als je daarin zelf gelooft,niks verkeerd mee.
Tegendraadse beleggingsthema's horen in iedere beleggingsportefeuille thuis.Je zoekt je een ondergewaardeerde markt en je wacht geduldig tot de markt terug in een overdrijvingsfase komt. Uiteraard slechts een deeltje van je vermogen !
Dat van die globale ETF negeer je best om de eenvoudige reden,dat je via een keyplan daar geen toegang tot hebt.
Als je gekozen hebt voor een keyplan ga je moeten roeien met de riemen dat je hebt (40 voor- gekozen fondsen).
Gemengde fondsen(mix-fondsen) zijn in mijn ogen nog steeds een goede kerncomponent,maar ook een sector met veel rommel.Verkies er dus met een goede prestatie in het verleden. Hou steeds een cashpositie als munitie bij een toekomstige marktcorrectie.
Met een keyplan ga je natuurlijk geen potten breken met super opbrengsten,maar het is mijn inziens nog steeds een populair middel onder fondsenbeleggers (kostenvriendelijk).Had je 10 jaar geleden deze vraag hier gesteld had je talrijke reacties gekregen en liepen de keyplan gebruikers elkaar voor de voeten om hun samenstelling te posten. Nu,zal je slechts een handjevol tips krijgen.De meeste fondsenbeleggers zijn overgelopen naar het wereldwijd index-tracker beleggen,vandaar die misschien in jouw ogen , wat vreemde reacties.
Ohja,nog dit. Op forums lees je soms wel iets over lange wachttijden aan de telefoon,als je problemen hebt.Keytrade heeft een niet al te beste reputatie naar klantvriendelijkheid toe.
Ik wens je veel plezier en mooie resultaten met je keyplan toe!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb 5 fondsen die beter presteren dan de gedurfde optie van Keytrade zelf. 10% gemiddeld historisch rendement.
Niets mis met een keyplan. Is ideaal om met kleine bedragen maandelijks te beleggen. Automatisch maakt dat je ook volhard in de minder positieve momenten en er daarna de vruchten kan van plukken. ETFs kunnen duur zijn als je maandelijks voor kleine bedragen aankoopt en als je pas na x maanden kan aankopen om de kosten te drukken moet je echt een reminder zetten om het niet uit het oog te verliezen.
Als jij je goed voelt bij deze selectie moet je er voor gaan. Je geeft wel 5 fondsen, maar geen weging. Ik zou emerging markets iets lager wegen dan de andere drie. Als je de vergelijking maakt tussen ETFs IWDA en VWCE zie je dat de koersen ongeveer gelijk lopen. Verschil tussen beide is dat VWCE de emerging markets als extra heeft tov IWDA. Dus de toegevoegde waarde van EM lijkt me vrij beperkt. Ben daarom ook overgestapt van VWCE naar IWDA bij mijn ETFs.
Misschien kan je ook kijken om een smallcaps fonds te selecteren. Eventueel als vervanger van een emerging markets fonds. Maar ik zou het keyplan ook beperken tot een kleine selectie fondsen.
Als jij je goed voelt bij deze selectie moet je er voor gaan. Je geeft wel 5 fondsen, maar geen weging. Ik zou emerging markets iets lager wegen dan de andere drie. Als je de vergelijking maakt tussen ETFs IWDA en VWCE zie je dat de koersen ongeveer gelijk lopen. Verschil tussen beide is dat VWCE de emerging markets als extra heeft tov IWDA. Dus de toegevoegde waarde van EM lijkt me vrij beperkt. Ben daarom ook overgestapt van VWCE naar IWDA bij mijn ETFs.
Misschien kan je ook kijken om een smallcaps fonds te selecteren. Eventueel als vervanger van een emerging markets fonds. Maar ik zou het keyplan ook beperken tot een kleine selectie fondsen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb deze verdeling qua landen
fondss 1
62 Amerika
23 europa
15 azie
Fonds 2
64 amerika rest niet duidelijk waar allemaal in
Fonds 3
Volledig europa
Fonds 4
Volledig Amerika
Fonds 5
38 amerika
10 Duitsland
10 Frankrijk
6 zuid korea
overige cash en grotendeels Europa
De volledige Amerikaanse:
fondss 1
62 Amerika
23 europa
15 azie
Fonds 2
64 amerika rest niet duidelijk waar allemaal in
Fonds 3
Volledig europa
Fonds 4
Volledig Amerika
Fonds 5
38 amerika
10 Duitsland
10 Frankrijk
6 zuid korea
overige cash en grotendeels Europa
De volledige Amerikaanse:
De volledige EuropeseVerdeling per sector
Systeemsoftware
9,80%
Applicatiesoftware
9,74%
Financiële diensten
8,23%
Halfgeleiders
6,83%
Interactive Media & Services
6,64%
Technologie hardware, opslag & randappt.
5,61%
Detailhandel
5,21%
Life Sciences Tools & Services
4,92%
Financiële uitwisselingen & gegevens
4,88%
Verdeling per sector
Overige
19,90%
Kapitaalgoederen
17,60%
Farmacie, Biotech. & Life Sc.
13,80%
Duurzame consumentengoederen en toestellen
10,90%
Halfgeleiders en uitrusting
7,80%
Voeding, dranken en tabak
5,60%
Software & diensten
4,90%
Consumentendiensten
4,80%
Huishoud. & pers. Prod.
4,40%
Wat zijn kleine bedragen ?
Ik zag hier vroeger mensen passeren die er 500 en zelfs ene die er 1000 euro per maand in investeerde
Ik zag hier vroeger mensen passeren die er 500 en zelfs ene die er 1000 euro per maand in investeerde
Alles is relatief. Voor mij is 150 euro een klein bedrag omdat ik daarnaast ook nog ETFs heb en regelmatig bijstort, en ook nog maandelijks bijstort in het pensioensparen. Valt bij mij onder de noemer spreiding.
Als men elke maand 1000 euro kan investeren kan het zinvol zijn om dan 2 of 3 maandelijks een ETF te kopen. Termijn moet dan afgezet worden tegenover de aankoopkost. Maar een keyplan kan dan wee zinvol zijn omwille van het automatisch aankopen. Hangt af van de discipline en het lef van degene die aankoopt. Je moet soms ballen hebben om bij te kopen in een dalende markt. Dat is dan weer het mentale aspect.
Voor elke wat wils dus, en iedereen moet zijn keuze zelf maken.
Als men elke maand 1000 euro kan investeren kan het zinvol zijn om dan 2 of 3 maandelijks een ETF te kopen. Termijn moet dan afgezet worden tegenover de aankoopkost. Maar een keyplan kan dan wee zinvol zijn omwille van het automatisch aankopen. Hangt af van de discipline en het lef van degene die aankoopt. Je moet soms ballen hebben om bij te kopen in een dalende markt. Dat is dan weer het mentale aspect.
Voor elke wat wils dus, en iedereen moet zijn keuze zelf maken.
Beide EM eruit; behouden ROBECO TREND; kijk eens naar ROBECO BP Global Premium Equities.
-
- Verbannen Gebruiker
Is bijna 2% minder netto rendement dan IWDA, over de laatste 10 jaar. Bijna 1,4% minder bruto rendement. Bijna 0,6% minder netto rendement door RV op coupon. Samen 2%.
2% minder per jaar, is 20% minder over 10 jaar.
Robeco global consumer trends zit standaard in de selectie van 40 fondsen. Kosten zijn wel enorm hoog natuurlijk, maar dat is nu eenmaal het keyplan systeem. Daarom ben ik geen voorstander om gemengde fondsen te kopen en zo min mogelijk fondsen aan te houden. Koop 1 global fonds dat de S&P + Azie + EU min of meer traceert en je zit goed. Anders is het niet onrealistisch om een jaarlijks rendement te halen dat nog niet reikt aan de huidige spaarrentes.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Registreer je op morningstar.be en maak een port aan met die fondsen. Is gratis.Kristofvd001 schreef: ↑28 augustus 2023, 21:20 Aangezien ik slechts weinig ervaring heb met beleggen, graag jullie mening over deze keuze.
Dan zal je zien dat Europa overwogen is, Azië overwogen en Amerika onderwogen. En quasi 100% aandelen.
Op zich niet per se slecht, de kans dat je daar de komende 1-2-3 decennia goed mee zit, is redelijk, maar ik zou niet overdrijven.
Je kan best weten waarin je ongeveer aan het beleggen bent en hoe je daarmee afwijkt van de "standaard".
P.S.: als je zo'n lijstje van fondsen geeft, geef er dan naast de naam ook de ISIN bij en misschien het gewicht van elk fonds.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 29 augustus 2023, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
40% op 20 jaar; 60% op 30 jaar... Vergelijk geen appelen met broodroosters.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 augustus 2023, 19:51Is bijna 2% minder netto rendement dan IWDA, over de laatste 10 jaar. Bijna 1,4% minder bruto rendement. Bijna 0,6% minder netto rendement door RV op coupon. Samen 2%.
2% minder per jaar, is 20% minder over 10 jaar.