Keytrade Keyplan
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Keytrade Keyplan
Ja, ok.
Dan weten nu toch in ieder geval al dat we het over LU0187079347 hebben. Dank.
Kijk nu eens goed naar wat er juist staat aub.
pmu schreef: ↑29 augustus 2023, 20:55Robeco Global Consumer Trends is een actief beheerd fonds dat belegt in aandelen uit ontwikkelde en opkomende landen over de hele wereld. De selectie van deze aandelen is gebaseerd op een fundamentele analyse. Het fonds heeft als doelstelling het behalen van een beter rendement dan de index (MSCI All Country World Index).
https://www.robeco.com/nl-be/producten/ ... ends-d-eur
Om even te antwoorden op de vraag van de topicstarter.
Een Keyplan lijkt mij een uitstekende keuze voor het geautomatiseerd maandelijks inleggen van kleine bedragen. Soms vergeten we op dit en andere fora dat voor het gros van de beleggers eenvoud en automatisering primeert boven een (theoretisch) iets beter rendement. Zelf beleg ik ook nog steeds maandelijks een minimaal bedrag in een Keyplan, naast mijn andere beleggingen, en ik heb niet de indruk dat het rendement daarvan sterk moet onderdoen.
Qua fondsenkeuze zou ik een lichte voorkeur geven aan wereldwijd gespreide aandelenfondsen in plaats van land-, regio-, type- (bvb. waardeaandelen), of sectorspecifieke. De volgende fondsen voldoen hieraan:
- Aphilion Q² Equities A
- DPAM B Equities World Sustainable B
- Fidelity Funds World Fund A
Je kunt eventueel overwegen om ook een beperkt gedeelte aan een obligatiefonds te wijden.
Een Keyplan lijkt mij een uitstekende keuze voor het geautomatiseerd maandelijks inleggen van kleine bedragen. Soms vergeten we op dit en andere fora dat voor het gros van de beleggers eenvoud en automatisering primeert boven een (theoretisch) iets beter rendement. Zelf beleg ik ook nog steeds maandelijks een minimaal bedrag in een Keyplan, naast mijn andere beleggingen, en ik heb niet de indruk dat het rendement daarvan sterk moet onderdoen.
Qua fondsenkeuze zou ik een lichte voorkeur geven aan wereldwijd gespreide aandelenfondsen in plaats van land-, regio-, type- (bvb. waardeaandelen), of sectorspecifieke. De volgende fondsen voldoen hieraan:
- Aphilion Q² Equities A
- DPAM B Equities World Sustainable B
- Fidelity Funds World Fund A
Je kunt eventueel overwegen om ook een beperkt gedeelte aan een obligatiefonds te wijden.
Ik zie de tegenspraak niet echt?EarthNvstr1 schreef: ↑29 augustus 2023, 21:02Ja, ok.
Dan weten nu toch in ieder geval al dat we het over LU0187079347 hebben. Dank.
Kijk nu eens goed naar wat er juist staat aub.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Goed, maar dat was mijn punt niet echt. Feit blijft dat men een bechmark/index naar keuze tracht te overtreffen, niet louter evenaren of zelfs repliceren.EarthNvstr1 schreef: ↑29 augustus 2023, 21:15MSCI All Country World Index (ACWI) is iets anders dan MSCI World
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties op mijn vraag. Ik ga hiermee alvast aan de slag.
Laatst gewijzigd door Kristofvd001 op 29 augustus 2023, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat keyplan zitten redelijk wat fondsen in met hoge kosten(1,7%) die dan nog minder presteren dan een simpele index. Het is hier op het forum even een hype geweest maar denk dat velen er ook van teruggekomen zijn.
Ik heb het mijne enkele maanden geleden stopgezet en de fondsen die met winst noteerden verkocht.
Ik kocht ook maandelijks aan en echter heb ik nog 3 fondsen waarvan 1 met 10% verlies staat, 1 met 15% en het Robeco consumer zelfs met 20%.(hadden in 2022 wel een daling van 32% dacht ik.
Misschien is Bolero voor kleine orders ook wel een mooi alternatief ?
Bolero bundelde een selectie van de meest populaire ETF's in de ETF playlist. U betaalt slechts €2,5 voor orders tot €250 uit de playlist. Voor orders tussen €250 en €1.000 uit de playlist betaalt u €5.
Ik heb het mijne enkele maanden geleden stopgezet en de fondsen die met winst noteerden verkocht.
Ik kocht ook maandelijks aan en echter heb ik nog 3 fondsen waarvan 1 met 10% verlies staat, 1 met 15% en het Robeco consumer zelfs met 20%.(hadden in 2022 wel een daling van 32% dacht ik.
Bolero bundelde een selectie van de meest populaire ETF's in de ETF playlist. U betaalt slechts €2,5 voor orders tot €250 uit de playlist. Voor orders tussen €250 en €1.000 uit de playlist betaalt u €5.
Wie begon er te extrapoleren: 2% per jaar = 20% op 10 jaar? Simplistisch. Daarom mijn "voorbeeld" van op 30 jaar. Snap je het nu? Het was een voorbeeldje van "eenvoudige" rekenkunde.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 augustus 2023, 20:36Ja, dat kan best de bedoeling zijn. Maar het lukt niet aangezien IWDA 2% netto per jaar beter doet dan het Robeco fonds.
En zoals Sammy2 heeft voorgerekend: dat is 60% op 30 jaar.
(Eigenlijk is het 72% als we de exacte berekening doen maar over 12% gaan we niet moeilijk doen)
Een Keyplan kan je ook "à la carte" openen/ontwikkelen; dit terzijde.karine schreef: ↑29 augustus 2023, 23:39 Dat keyplan zitten redelijk wat fondsen in met hoge kosten(1,7%) die dan nog minder presteren dan een simpele index. Het is hier op het forum even een hype geweest maar denk dat velen er ook van teruggekomen zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Keyplan bevat een selectie van 40 mutual fondsen van diverse pluimage en bijhorende kosten per pluimage.
Een jaarlijkse kost van 1,7% voor een actief beheerd aandelen fonds zou ik eerder "doorsnee" noemen dan "hoog".
YTD staat LU0187079347 op zo'n 18% wat een stuk beter is dan zijn benchmark MSCI World ACWI op zo'n 14%.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Tis 1,02^30 = 1,81 > 81%Sammy2 schreef: ↑30 augustus 2023, 09:37Wie begon er te extrapoleren: 2% per jaar = 20% op 10 jaar? Simplistisch. Daarom mijn "voorbeeld" van op 30 jaar. Snap je het nu? Het was een voorbeeldje van "eenvoudige" rekenkunde.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 augustus 2023, 20:36
Ja, dat kan best de bedoeling zijn. Maar het lukt niet aangezien IWDA 2% netto per jaar beter doet dan het Robeco fonds.
En zoals Sammy2 heeft voorgerekend: dat is 60% op 30 jaar.
(Eigenlijk is het 72% als we de exacte berekening doen maar over 12% gaan we niet moeilijk doen)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als ik zie dat de fondsen die ik koos gemiddeld 10-11% historisch presteren op 10 jaar bij Keytrade dan is het verschil met IWDA niet spectaculair groot.
Belangrijk wat je schrijft VS IWDA beleggers: fondsEN vs IWDA (1 etf). Daar zit het hem net. Bij continu beleggen wil je niet te veel diversificatie zodat je een groot bedrag bijeen krijgt in 1 positie. Hetzelfde systeem met vastgoed beleggen, enkel daar krijg je een groot bedrag bijeen dat enkele procenten zal opbrengen. Maar who cares als dat 1% is op 200000 EUR VS 10% op 2000 EUR. In praktijk zal je keyplan nauwelijks 10% per jaar opbrengen, eerder de helft.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Eerder de helft? Hoe zit dat dan?
Want ik kijk naar. De KID van zowel IWDA als mijn fondsen en op 10 jaar presteren de fondsen gemiddeld beter dan IWDA.
Want ik kijk naar. De KID van zowel IWDA als mijn fondsen en op 10 jaar presteren de fondsen gemiddeld beter dan IWDA.
Omdat je continu belegt. Enkel wat er al een jaar inzit brengt in theorie die 10% op. Je blijft steken in de theorie.