De Beurs vandaag
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: De Beurs vandaag
Yeah right
Het klassieke probleem van de leugenaars: welke leugens heb ik wanneer aan wie verteld
Ah nee, ik werk nog hoor, ik ben veel te jong om te stoppen met werken.
Met vergelijkbare situatie had ik het over: ik kan stoppen met werken (mocht ik willen)
Maar ik zou nooit stoppen met werken gewoon om ganse dag thuis te zitten en op een forum te klagen..
Werken is zo een grote verrijking.
Met vergelijkbare situatie had ik het over: ik kan stoppen met werken (mocht ik willen)
Maar ik zou nooit stoppen met werken gewoon om ganse dag thuis te zitten en op een forum te klagen..
Werken is zo een grote verrijking.
-
- Verbannen Gebruiker
Jij bent degene die hier hele dagen zit te klagen over die luie IWDA beleggers
Je weet zelfs niet waar geld aan te besteden.
Leuk leven heb jij
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 29 augustus 2023, 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Nee, ik probeer op te voedenhuisjetuintjefiets schreef: ↑29 augustus 2023, 14:56
Jij bent degene die hier hele dagen zit te klagen over die luie IWDA beleggers
Maar het lukt niet zo goed, jullie hebben te lang een slechte invloed gehad, denk ik
Ook een fijn weetje ter illustratie van mijn voorbeeld:
Q1 2022 waren er 58.200 bedrijven genoteerd op beurzen in de wereld. (volgens https://focus.world-exchanges.org/artic ... -companies)
de MSCI world bestaat uit 1.512 bedrijven. (volgens https://www.msci.com/documents/10199/17 ... fc565ededb)
Klein verschilletje maar
Dus we kunnen al die "gemiddelde" en "som van actieve beleggers" theorieën definitief begraven...
Q1 2022 waren er 58.200 bedrijven genoteerd op beurzen in de wereld. (volgens https://focus.world-exchanges.org/artic ... -companies)
de MSCI world bestaat uit 1.512 bedrijven. (volgens https://www.msci.com/documents/10199/17 ... fc565ededb)
Klein verschilletje maar
Dus we kunnen al die "gemiddelde" en "som van actieve beleggers" theorieën definitief begraven...
-
- Verbannen Gebruiker
In hoeveel van die 58.200 bedrijven beleg je zelf?Aerolla schreef: ↑29 augustus 2023, 16:02 Ook een fijn weetje ter illustratie van mijn voorbeeld:
Klein verschilletje maar
Als het minder is dan 1512 dan maak je jezelf wel heel belachelijk
Als je in 1512 of meer belegt, dan ook
Meer dan 1512 in elk geval...
Hoeveel exact, geen idee..
Is ook niet belangrijk, ik heb geen intentie om in de hele wereld te beleggen, in tegenstelling tot jij.
Ik zie trouwens niet in waarom ik me zou belachelijk maken mocht het minder zijn?
Hoeveel exact, geen idee..
Is ook niet belangrijk, ik heb geen intentie om in de hele wereld te beleggen, in tegenstelling tot jij.
Ik zie trouwens niet in waarom ik me zou belachelijk maken mocht het minder zijn?
Maar... je verwijt IWDA beleggers niet de boekhouding van hun top-10 bekeken te hebben en vervolgens zeg je dat je nog niet eens weet in hoeveel bedrijven je zelf investeert? Als je het niet weet, hoe ben je dan zeker dat er geen overlap zit in je verschillende fondsen/holdings?
Belachelijk absoluut niet, integendeel. Een actieve belegger in individuele aandelen kan onmogelijk veel bedrijven opvolgen, en als je ECHT je huiswerk gemaakt hebt dan is een heel geconcentreerde portefeuille het beste idee. Cfr Charlie Munger en Nick Sleep.
Ik heb een IWDA positie + individuele aandelen, eigenlijk kan ik het dus wel weten, maar ik heb vooral geen zin om te tellen en na te denken
En dan moet ik van elk aandeel gaan opzoeken of ze in IWDA zitten of niet...pff.... ik heb nuttigere dingen te doen dan dat
En waarom is overlap een probleem? (wat ik zelfs bijna niet heb, omdat mijn IWDA positie zeer klein is)
Daar is rekening mee gehouden in de strategie...
En nee, ik hoef die bedrijven niet op te volgen, ik heb al gezegd dat dit maar nodig is bij bepaalde strategieën...
Weeral: 1 van de 100 manieren....
Die bedrijven hebben allemaal een bekwame CEO die veel beter is in het opvolgen van zijn eigen bedrijf dan ik
Jullie blijven de foutieve aanname maken dat individuele aandelen veel werk is.
Je steekt daar echt zoveel werk in als je wil
En dan moet ik van elk aandeel gaan opzoeken of ze in IWDA zitten of niet...pff.... ik heb nuttigere dingen te doen dan dat
En waarom is overlap een probleem? (wat ik zelfs bijna niet heb, omdat mijn IWDA positie zeer klein is)
Daar is rekening mee gehouden in de strategie...
En nee, ik hoef die bedrijven niet op te volgen, ik heb al gezegd dat dit maar nodig is bij bepaalde strategieën...
Weeral: 1 van de 100 manieren....
Die bedrijven hebben allemaal een bekwame CEO die veel beter is in het opvolgen van zijn eigen bedrijf dan ik
Jullie blijven de foutieve aanname maken dat individuele aandelen veel werk is.
Je steekt daar echt zoveel werk in als je wil
Ik moet mezelf corrigeren:
Stel dat ze morgen bij Shell beslissen dat ze stoppen met olie en in de plaats Barbiepoppen gaan maken, DAN moet ik het inderdaad opvolgen en waarschijnlijk bijsturen.
Of dat Northrop-Grumman koekjes wil gaan bakken in plaats van raketten maken.
Nu ja, ik acht die kans eigenlijk niet zo groot, dus dat risico neem ik wel
Stel dat ze morgen bij Shell beslissen dat ze stoppen met olie en in de plaats Barbiepoppen gaan maken, DAN moet ik het inderdaad opvolgen en waarschijnlijk bijsturen.
Of dat Northrop-Grumman koekjes wil gaan bakken in plaats van raketten maken.
Nu ja, ik acht die kans eigenlijk niet zo groot, dus dat risico neem ik wel
Dat is net een waarheid als een koe. Een aandeel kopen kan in enkele seconden, en dankzij mobiel internet op zo goed als elke plaats in de wereld. Echter, dat en dat is mijn persoonlijke en nederige overtuiging, om op lange termijn ook successvol te zijn (i.e. in verhouding tot de markt) met individuele aandelen, dat is een heel stuk moeilijker dan algemeen lijkt aangenomen te worden. Zelfs de meeste professionele fondsmanagers lijken er niet in te slagen.
Je moet ook eens nadenken over het feit hoeveel mensen er wel niet rondlopen die geen onderzoek verrichten naar de aandelen die ze aanschaffen. Gewoon omdat ze van de één of ander horen, zeg maar beursanalist, dat een aandeel goede prestaties gaat neerzetten, het koersdoel verhoogt, koopadvies e.d.
én nadien komen zagen en klagen op ieder forum waarom hun aandeeltje ineens gezakt is en het niet goed begrijpen.
PS: ik stelde mezelf die vraag ook vaak als beginnende belegger trouwens. Ik neem mezelf niets kwalijk. Maar het valt wel op hoe snel je meegesleurd word door bepaalde emoties.
én nadien komen zagen en klagen op ieder forum waarom hun aandeeltje ineens gezakt is en het niet goed begrijpen.
PS: ik stelde mezelf die vraag ook vaak als beginnende belegger trouwens. Ik neem mezelf niets kwalijk. Maar het valt wel op hoe snel je meegesleurd word door bepaalde emoties.
En de indexen worden niet door dezelfde krachten op en neer gedreven?bryanv schreef: ↑30 augustus 2023, 10:28 Je moet ook eens nadenken over het feit hoeveel mensen er wel niet rondlopen die geen onderzoek verrichten naar de aandelen die ze aanschaffen. Gewoon omdat ze van de één of ander horen, zeg maar beursanalist, dat een aandeel goede prestaties gaat neerzetten, het koersdoel verhoogt, koopadvies e.d.
Indexbeleggers zeggen steeds dat ze "vertrouwen" op de market cap verhoudingen bepaald door de actieve beleggers, maar de actieve beleggers zelf zijn onbetrouwbaar.
Heb het hier al eens geschreven: Schapen zoeken altijd de kudde op !
Ikzelf ben het levendig voorbeeld van een emotionele beginnende belegger die zijn eerste 10 losse aandelen heeft aangekocht op basis van wat ik dacht dat "onderzoek" was. Het waren geen kleintjes. Bedrijven die eveneens de hoogte in werden geprezen door verschillende beursgoeroe. Doch, scoort mijn grootste deel van mijn portefeuille beter (IWDA) op dit huidig moment. Waarom zou ik dan nog verder beleggen in iets wat samen minder rendement opbrengt?molenveld schreef: ↑30 augustus 2023, 10:36En de indexen worden niet door dezelfde krachten op en neer gedreven?bryanv schreef: ↑30 augustus 2023, 10:28 Je moet ook eens nadenken over het feit hoeveel mensen er wel niet rondlopen die geen onderzoek verrichten naar de aandelen die ze aanschaffen. Gewoon omdat ze van de één of ander horen, zeg maar beursanalist, dat een aandeel goede prestaties gaat neerzetten, het koersdoel verhoogt, koopadvies e.d.
Indexbeleggers zeggen steeds dat ze "vertrouwen" op de market cap verhoudingen bepaald door de actieve beleggers, maar de actieve beleggers zelf zijn onbetrouwbaar.