Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
5% van portefeuille hier dus ik heb er genoeg maar moest ik vandaag €100k in de schoot geworpen krijgen dan is Ageas zeker één van de aandelen waar ik wat extra van zou kopen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
koopmoment voor Ageas lijkt me
Ik heb deze ochtend ook nog wat bijgekocht aan 37 euro.
Vanwaar de zware koersdaling vandaag? Cijfers & outlook zagen er toch prima uit...
Vanwaar de zware koersdaling vandaag? Cijfers & outlook zagen er toch prima uit...
Ik heb gisteren bijgekocht met het idee dat het bij goeie cijfers flink naar boven ging gaan. Dat was dus blijkbaar een misvatting. Straks nog wat bijkopen dus.
Ook wat bijgetankt.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik zit spijtig genoeg zonder cash, had anders wel wat bij gekocht.
Mijn eerste aankoop gedaan hier ook vandaag op 37.
Eentje die lekker uitkeert:
HAFNIA LTD. (HAFNI)
HAFNIA LTD. (HAFNI)
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Als ik op de website van Golar LNG naar de dividendhistorie kijk dan zijn de laatste cijfers van Q1 van 2019. Dat schept al niet veel vertrouwen. Andere zaken zijn: soms een speciaal dividend, dan weer kwartalen zonder dividend. Dan weer een sterke stijging, dan weer significante dalingen (bv. gedeeld door 9 in 2015, geen dividend in 2009 en in 2010 een daling t.o.v. 2008). Allemaal typisch ook voor de zeer volatiele sector. Kortom, de 4,53% is een momentopname maar niet representatief voor de langetermijnbelegger.Bassie schreef: ↑23 augustus 2023, 19:19Wat zeg jij nu? Die brengen amper iets op. 2,23%, wat ben je daar nu mee?NVSTR schreef: ↑22 augustus 2023, 23:10
Ik vind het een heel interessant aandeel; mooie producten met trouwe klanten en hoge herkenning, gezonde financiën en hoge marges, enorm marktaandeel in de USA en ook wat aanwezigheid hier bij ons en bv Aziatische landen, maar echt doorbreken is niet evident. Qua dividendhistorie en -groei wel een topper; op een gelijkgehouden dividend in 2009 (financiële crisis) na stijgt het dividend al bijna 50 jaar op rij. Het is één van de weinige aandelen die ik zowel voor mezelf als voor m'n kinderen gekocht heb.
IBM 4,69%....
Chevron 3,80%
Golar LNG 4,53%
Chevron heeft inderdaad een hoger dividendrendement; het is ook actief in een volatielere sector, die bovendien momenteel niet zo populair is (vanuit ESG oogpunt). Niet populair = lagere waardering = hoger dividendrendement.
IBM heeft ook een hoger dividendrendement, maar terwijl de koers van IBM over de voorbije 40 jaar net maal 5 is gegaan, is die van Hershey maal 88,6 gegaan... en dat terwijl de koers sinds z'n top in mei jl. met ongeveer 25 procent gedaald is. Daarnaast is ook vermeldenswaardig dat Hershey traditioneel wat minder dan de helft van z'n winst uitkeert, terwijl IBM momenteel zo'n 3 keer z'n winst uitbetaalt: niet echt geruststellend, toch?
Kortom, het is wat simplistisch enkel te kijken naar het huidige dividendrendement. Daarbij hou je nl. ook geen rekening met o.a.
- de houdbaarheid van het dividend (gezien de consistente historie zit dat bij Hershey wel goed)
- de uitkeringsratio (die bij Hershey vrij laag ligt, wat maakt dat er meer winst in het bedrijf blijft en daar aan een hoge ROI geherinvesteerd wordt)
- de dividendgroei, wat maakt dat je yield on cost snel kan toenemen: je zou eens moeten uitrekenen hoeveel een laag dividendrendement maar snel groeiend dividend cumulatief oplevert vs. een hoog dividendrendement met een zwak groeiend dividend; afhankelijk van je parameters steek je na x aantal jaren met een laag maar sterk groeiend dividend de andere optie voorbij.
In 2013 was dat 1,81 USD per aandeel. Kortom, over 10 jaar een gemiddelde jaarlijkse stijging van ruim 9,4 procent tot nu.
In 2003 was dat 0,7225 USD per aandeel. Kortom, over 20 jaar een gemiddelde jaarlijkse stijging van 9,5 procent tot nu.
In 1993 was dat 0,285 USD per aandeel. Kortom, over 30 jaar een gemiddelde jaarlijkse stijging van 9,6 procent tot nu.
In 1993 was dat 0,091666 USD per aandeel. Kortom, over 40 jaar een gemiddelde jaarlijkse stijging van 10,2 procent tot nu.
Nogal consistent; dat boezemt wel wat vertrouwen in.
Je weet dat je bij een hoger dividendrendement in absolute bedragen meer kwijt bent aan de staat? Dat ik bij Hershey minder aan de staat kwijt ben en dat het bedrijf die ingehouden winst herinvesteert aan z'n langetermijn gemiddelde ROIC van zo'n 25 procent vind ik echt niet erg.
Hoewel een hoog huidig dividendrendement leuk is, is een hoge yield on cost m.i. toch belangrijker.
Enkel beleggen om het dividendrendement is ook een hoop rendement laten schieten. Twee voorbeelden:
- Voor Nvidia is het huidig dividendrendement 0,035 procent (!). Echter, dat is ten opzichte van de huidige koers. Kijk ik naar mijn aankoopkoers dan heb ik een yield on cost van ruim 5 procent... netto! Dus zelfs hoger dan wat je bruto bij IBM of Golar LNG krijgt.
- Voor Monster Beverages is het dividendrendement 0,0 procent: ze betalen verdomme niks! Maar als de koers maal 50 gegaan is, kan je ze evengoed verkopen om er Hershey mee te kopen. Dan heb je een yield on cost van 113,5 procent. Niet dat ik dat van plan ben: de ene hou ik bij en de andere koop ik bij.
Natuurlijk handel ik ook wel in aandelen op koers.
Ieder doet het op zijn manier, maar nVidia nu kopen is zelfmoord, het aandeel staat kunstmatig hoog en gaat klappen. Want AI is een zeepbel die over een paar jaar klapt.
Gezien fossiele brandstoffen nodig blijven omdat er geen alternatief is, gok ik op hun winsten, je kan het al zien want de prijzen aan de pomp stijgen weer.
De winter komt eraan.
Ieder zijn gok, maar ik blijf bij fossiel want dankzij de groenen en het uitzetten van kerncentrales in Duitsland (waar wij ook stroom van krijgen) zal er veel bijgestookt moeten worden voor de EV's.....hoe gaan ze dat doen denk je? Effe een paar gigawatt bijhalen....dat gaat niet lukken zonder fossiel. Want er is niets anders naast kernenergie.
Als ze het niet opgewekt krijgen, dan gaan de datacenters onderuit, de chipmakers verkopen niks meer, de GSM-netwerken vallen uit, de warmtepompen werken niet meer, de EV's kunnen niet geladen worden. Waarmee gaan ze dit weer opstarten?
Je mag 1x raden.
Ieder doet het op zijn manier, maar nVidia nu kopen is zelfmoord, het aandeel staat kunstmatig hoog en gaat klappen. Want AI is een zeepbel die over een paar jaar klapt.
Gezien fossiele brandstoffen nodig blijven omdat er geen alternatief is, gok ik op hun winsten, je kan het al zien want de prijzen aan de pomp stijgen weer.
De winter komt eraan.
Ieder zijn gok, maar ik blijf bij fossiel want dankzij de groenen en het uitzetten van kerncentrales in Duitsland (waar wij ook stroom van krijgen) zal er veel bijgestookt moeten worden voor de EV's.....hoe gaan ze dat doen denk je? Effe een paar gigawatt bijhalen....dat gaat niet lukken zonder fossiel. Want er is niets anders naast kernenergie.
Als ze het niet opgewekt krijgen, dan gaan de datacenters onderuit, de chipmakers verkopen niks meer, de GSM-netwerken vallen uit, de warmtepompen werken niet meer, de EV's kunnen niet geladen worden. Waarmee gaan ze dit weer opstarten?
Je mag 1x raden.
Groeten Bas.
Inderdaad! In bovenstaand bericht lichtte ik wat toe waarom ik vaak kies voor een lager huidig dividendrendement en - hoewel ik veel belang hecht aan dividenden - niet noodzakelijk naar een hoog huidig dividendrendement zoek; consistentie, houdbaarheid en groei zijn ook belangrijk.
Ik had het niet over kopen van NVIDIA (voor spelling zie https://brand.nvidia.com/d/wGtgoY2mtYYM ... ing-nvidia) hoor, ik sta al jaren (en helaas telkens opnieuw te vroeg) aan de verkoperskant.
Eens! Toen in Covid-tijd de olieprijs negatief ging en de koersen van tal van olie majors in navolging daarvan de dieperik in gingen heb ik naarstig gebruik gemaakt van de solden.Bassie schreef: ↑9 september 2023, 18:02 Gezien fossiele brandstoffen nodig blijven omdat er geen alternatief is, gok ik op hun winsten, je kan het al zien want de prijzen aan de pomp stijgen weer.
De winter komt eraan.
Je mag 1x raden.
Trouwens, de olie majors investeerden de afgelopen jaren nog altijd volop in fossiele brandstoffen en lieten in talrijke rapporten blijken dat het tijdperk van fossiele brandstoffen nog lang niet voorbij is. En Shell bijvoorbeeld gaf enkele maanden geleden bij monde van hun nieuwe (minder woke dan z'n voorganger) CEO aan terug te focussen op meer winstgevende projecten (lees: fossiele brandstoffen) i.p.v. groene activiteiten - die ze zelfs volop aan het verkopen zijn.
Shell heeft gelijk, want de schone producten die ze maken krijgen van overheden geen label groen.NVSTR schreef: ↑9 september 2023, 22:04 Trouwens, de olie majors investeerden de afgelopen jaren nog altijd volop in fossiele brandstoffen en lieten in talrijke rapporten blijken dat het tijdperk van fossiele brandstoffen nog lang niet voorbij is. En Shell bijvoorbeeld gaf enkele maanden geleden bij monde van hun nieuwe (minder woke dan z'n voorganger) CEO aan terug te focussen op meer winstgevende projecten (lees: fossiele brandstoffen) i.p.v. groene activiteiten - die ze zelfs volop aan het verkopen zijn.
Vuile producten als Aardgas en Waterstof wel, terwijl beide producten voornamelijk uit Aardgas gemaakt worden en gewoon vervuilen.
Neem HVO100, dat is echt groen en duurzaam, geen kortingen op belastingen. Electriciteit uit Gas/Kolen/Bruinkool/Kerosine wel.
Maar er is kentering, ze gaan de hybrides nu eindelijk ook belasten, de volgende stap is de EV's....want langs links of rechts moeten er toch belastingen binnenkomen en dan knalt heel de boel ineen.
Als de elektra-netten als niet opgefikt zijn
Groen zal rap een scheldwoord worden als mensen geen geld meer hebben om op restaurant te gaan, jaarlijkse vakantie moeten laten schieten of gewoon maar de winkelkar vullen.
De overheid kan de subsidies niet blijven geven. De belofte van duurzaam is immers gratis energie voor lange termijn, maar die maakt het gewoon niet waar er moet steeds geld bij.
Groeten Bas.
Vlaamse regering verkoopt belang in Gimv
Vandaag om 07:58
(ABM FN) De Vlaamse regering wil zijn resterende belang in Gimv verkopen. Dat meldde onder meer VRT Nieuws afgelopen weekend.
Zakenbank Rothschild is aangesteld om de resterende 27,65 procent te verkopen. Het pakket was tegen de slotkoers van vrijdag circa 336 miljoen euro waard.
Gimv, of voluit Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen, werd in 1980 door de overheid opgericht om bedrijven in Vlaanderen te ondersteunen in internationale groei. Gaandeweg werd het bedrijf meer geprivatiseerd.
De Vlaamse minister van Financiën en Begroting Matthias Diependale merkt op dat de investeringsportefeuille van Gimv steeds minder gefocust is op Vlaanderen. Hij ziet het niet langer als de taak van de Vlaamse regering om in allerlei private bedrijven te investeren. "Dat laten we beter over aan de markt", tekende VRT op.
De Vlaamse Participatie Maatschappij (VPM) die eigenaar is van het belang in Gimv blijft nog wel open staan voor projecten "waar de markt achterblijft" of die van groot economisch belang zijn voor Vlaanderen.
Via MarketScreener.com
De gewone algemene vergadering van Gimv heeft op 28 juni 2023 beslist om over het boekjaar 2022-2023 een bruto-dividend per aandeel van 2,60 EUR (netto 1,82 EUR) uit te keren
Vandaag om 07:58
(ABM FN) De Vlaamse regering wil zijn resterende belang in Gimv verkopen. Dat meldde onder meer VRT Nieuws afgelopen weekend.
Zakenbank Rothschild is aangesteld om de resterende 27,65 procent te verkopen. Het pakket was tegen de slotkoers van vrijdag circa 336 miljoen euro waard.
Gimv, of voluit Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen, werd in 1980 door de overheid opgericht om bedrijven in Vlaanderen te ondersteunen in internationale groei. Gaandeweg werd het bedrijf meer geprivatiseerd.
De Vlaamse minister van Financiën en Begroting Matthias Diependale merkt op dat de investeringsportefeuille van Gimv steeds minder gefocust is op Vlaanderen. Hij ziet het niet langer als de taak van de Vlaamse regering om in allerlei private bedrijven te investeren. "Dat laten we beter over aan de markt", tekende VRT op.
De Vlaamse Participatie Maatschappij (VPM) die eigenaar is van het belang in Gimv blijft nog wel open staan voor projecten "waar de markt achterblijft" of die van groot economisch belang zijn voor Vlaanderen.
Via MarketScreener.com
De gewone algemene vergadering van Gimv heeft op 28 juni 2023 beslist om over het boekjaar 2022-2023 een bruto-dividend per aandeel van 2,60 EUR (netto 1,82 EUR) uit te keren
Met de dalende Franse beurs en de nakende verkiezen op komst ben ik toch wat Franse dividend aandelen aan het bekijken. Ik denk daarbij aan Bouyges, Veolia, Vinci en vooral Eiffage, dat ik al lang volg. Ik overweeg een opportunistisch order in te stellen voor bij de beursopening maandagochtend. Nog dividendaandelen om in de gaten te houden daar?
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
Engie betaalt ook wel stevig dividend, 1.43 en 1.40 de 2 laatste jaren.
Verwachting is wel dat winst/dividend zakt volgende jaren, richting 1.2 voor dit boekjaar en daarna toch nog altijd 1.0 schat ik zo.
Verwachting is wel dat winst/dividend zakt volgende jaren, richting 1.2 voor dit boekjaar en daarna toch nog altijd 1.0 schat ik zo.