Keytrade Keyplan
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Keytrade Keyplan
Maar je kan evengoed 1 keer per jaar een bedrag inleggen. Wat is jou punt?
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, het was rendement 9,5% vergelijken met 11,5%
en niet rendement 0% vergelijken met 2%.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik kom uit op 10 jarig rendement 10,64 procent in mijn keytradeplan.
Dat kan allemaal, maar da's niet bepaald de bedoeling van een keyplan of de vraag van topic starter. Mijn punt is, door die diversificatie zal 1 fonds misschien 10% opbrengen, het andere 2% en het nog een ander -15%, want ja.. dat is de bedoeling van diversificatie. Om daarin dan continu te beleggen haal je die 10% per jaar dus nooit. VS IWDA waar je eveneens door continu beleggen ongeveer de helft zult halen. Zie backtest curvo. Daarom de herhaling, keyplan OK, maar hou het simpel.Timoootjex schreef: ↑30 augustus 2023, 15:08 Maar je kan evengoed 1 keer per jaar een bedrag inleggen. Wat is jou punt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Van deze uitleg begrijp ik niet veel.zes schreef: ↑30 augustus 2023, 14:53 Belangrijk wat je schrijft VS IWDA beleggers: fondsEN vs IWDA (1 etf). Daar zit het hem net. Bij continu beleggen wil je niet te veel diversificatie zodat je een groot bedrag bijeen krijgt in 1 positie. Hetzelfde systeem met vastgoed beleggen, enkel daar krijg je een groot bedrag bijeen dat enkele procenten zal opbrengen. Maar who cares als dat 1% is op 200000 EUR VS 10% op 2000 EUR. In praktijk zal je keyplan nauwelijks 10% per jaar opbrengen, eerder de helft.
Ik heb de indruk dat je de kosten structuur niet begrijpt.
Ik had dit eerder ook al opgemerkt:
EarthNvstr1 schreef: ↑29 augustus 2023, 20:02Qua kosten maakt het geen enkel verschil of je nu 1 of 2 mutual fondsen neemt of bv. 5 of 10 mutual fondsen.
Dus waarom zou je beperken tot 1 of max 2 f mutual fondsen ? Ook voor fondsen is spreiden over meerdere fondsen een goed idee.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is niet bepaald de bedoeling van 1 keer per jaar te beleggen?
Juist wel je kan de frequentie aanpassen bij je keyplan.
En als 5 fondsen historisch 10% per jaar halen op 10 jaar dan is dat toch wel gelijk? Dat er dan 1 jaar een verschil is maakt toch niet uit op lange termijn?
Juist wel je kan de frequentie aanpassen bij je keyplan.
En als 5 fondsen historisch 10% per jaar halen op 10 jaar dan is dat toch wel gelijk? Dat er dan 1 jaar een verschil is maakt toch niet uit op lange termijn?
Dus... Jij belegt al 10 jaar in een keyplan met 5 fondsen, 1 keer jaarlijks. En haalt een jaarlijks rendement dat hoger ligt dan de markt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Maar hoezo zou dat niet mogelijk zijn?
IWDA is de markt niet he....
Ik ga gewoon uit van de gegevens die ik heb over de fondsen.
IWDA is de markt niet he....
Ik ga gewoon uit van de gegevens die ik heb over de fondsen.
Ik ga zeker niet zeggen dat Robeco Global Consumer Trends en Robeco Global stars slechte fondsen zijn. Ik heb ze trouwens zelf ook.EarthNvstr1 schreef: ↑30 augustus 2023, 12:17 YTD staat LU0187079347 op zo'n 18% wat een stuk beter is dan zijn benchmark MSCI World ACWI op zo'n 14%.
Rendement Robeco Global Consumer Trends vs Category Index: MSCI ACWI Growth NR USD
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het heeft geen zin om de resultaten van 10 jaar geleden te vergelijken. Je belegde toen niet in die fondsen.Timoootjex schreef: ↑30 augustus 2023, 14:55 Eerder de helft? Hoe zit dat dan?
Want ik kijk naar. De KID van zowel IWDA als mijn fondsen en op 10 jaar presteren de fondsen gemiddeld beter dan IWDA.
Als je de vergelijking wil maken met jouw fonds moet je IWDA beleggingen bekijken op hetzelfde moment als jouw beleggingen.
Je kan bvb een portefeuille aanmaken op Morningstar en dan telkens als je geld stort naar je keyplan ook geld toevoegen aan je M* portefeuille.
En dan vergelijk je de waarde van je Keyplan en de M* portefeuille.
Niet moeilijk - doen zou ik zeggen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je gaat voorbij het feit dat ik gewoon een vergelijking maakte om zijn kritiek te counteren. Het gaat hier niet om mijn persoonlijke prestatie!B7H4long schreef: ↑30 augustus 2023, 17:52
Het heeft geen zin om de resultaten van 10 jaar geleden te vergelijken. Je belegde toen niet in die fondsen.
Als je de vergelijking wil maken met jouw fonds moet je IWDA beleggingen bekijken op hetzelfde moment als jouw beleggingen.
Je kan bvb een portefeuille aanmaken op Morningstar en dan telkens als je geld stort naar je keyplan ook geld toevoegen aan je M* portefeuille.
En dan vergelijk je de waarde van je Keyplan en de M* portefeuille.
Niet moeilijk - doen zou ik zeggen.
Hij/zij zei:
Het was puur om dat te weerleggen. Niet om mijn huidige prestatie te vergelijken.Dat kan allemaal, maar da's niet bepaald de bedoeling van een keyplan of de vraag van topic starter. Mijn punt is, door die diversificatie zal 1 fonds misschien 10% opbrengen, het andere 2% en het nog een ander -15%, want ja.. dat is de bedoeling van diversificatie. Om daarin dan continu te beleggen haal je die 10% per jaar dus nooit. VS IWDA waar je eveneens door continu beleggen ongeveer de helft zult halen. Zie backtest curvo. Daarom de herhaling, keyplan OK, maar hou het simpel.
Ik neem ook van beide de historische rendementen omdat dat de vergelijking eerlijker maakte.
Tuttut, bij vergelijkingen waarbij IWDA slechter doet dan een fonds zijn historische prestaties waardeloos en geen garantie voor de toekomst. Historisch prestaties zijn wel perfect te gebruiken en toekomst voorspellend wanneer ze aantonen dat fondsen slechter presteren dan IWDATimoootjex schreef: ↑30 augustus 2023, 18:00 Ik neem ook van beide de historische rendementen omdat dat de vergelijking eerlijker maakte.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of gewoon omdat het nogal lastig is om vandaag een vergelijking te maken met de toekomstige rendementen ?Timoootjex schreef: ↑30 augustus 2023, 18:00 Ik neem ook van beide de historische rendementen omdat dat de vergelijking eerlijker maakte.
Weet echter wel dat niet elke 10-jarige periode hetzelfde resultaat zal geven.
Je kent het verschil tussen time weighted rendement en money weighted rendement.EarthNvstr1 schreef: ↑30 augustus 2023, 18:53Dus je kan alleen maar dingen vergelijken waarin je zelf belegde ?
Komaan zeg.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.