Keytrade Keyplan
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Keytrade Keyplan
Het was eerder dat ja. Ik weet ook dat het niet dezelfde zijn de afgelopen 10 jaar. Het geeft gewoon een goed idee dat beide een optie zijn die aan te raadden zijn voor bepaalde personen en doelgroepen. Wie weinig instapkosten wil, keuze uit maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar kan een bijna evengroot rendement halen bij Keytrade als bij een ETF waarbij de ETF beter kan presteren en minder kost.EarthNvstr1 schreef: ↑30 augustus 2023, 18:56
Of gewoon omdat het nogal lastig is om vandaag een vergelijking te maken met de toekomstige rendementen ?
Weet echter wel dat niet elke 10-jarige periode hetzelfde resultaat zal geven.
ETF is voor grote bedragen en keyplan heb je meer vrijheid qua bedrag maar beide lijken de grens van 8% te halen.
Laatst gewijzigd door Timoootjex op 30 augustus 2023, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog mooies uit het "à la carte" KT-Plan: Robeco Capital Growth Funds Robeco BP US Large Cap Equities D EUR
S79704633; of deze: R-co Valor C EUR S79704047.
Allé jongens, reacties
S79704633; of deze: R-co Valor C EUR S79704047.
Allé jongens, reacties
Ongeveer 1/10 van de fondsen doet het op een periode van 10 jaar beter dan het gemiddelde.vortex schreef: ↑30 augustus 2023, 18:14Tuttut, bij vergelijkingen waarbij IWDA slechter doet dan een fonds zijn historische prestaties waardeloos en geen garantie voor de toekomst. Historisch prestaties zijn wel perfect te gebruiken en toekomst voorspellend wanneer ze aantonen dat fondsen slechter presteren dan IWDATimoootjex schreef: ↑30 augustus 2023, 18:00 Ik neem ook van beide de historische rendementen omdat dat de vergelijking eerlijker maakte.
Selecteer een fonds uit de 1/10de die het beter deed.
Vergelijk met het gemiddeld.
Verklaar dat het fonds het beter deed dan het gemiddelde over die 10 jaar periode.
Dat is natuurlijk correct, maar geeft geen idee over het rendement van de portefeuille waar over die 10 jaar regelmatig geld werd toegevoegd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je kan met andere woorden op basis van rendement van afgelopen tien jaar nooit beweren dat fonds of actief beleggers het slechter doen dan index beleggers, je hebt immers geen idee van het rendement van de portefeuille waar over die 10 jaar regelmatig geld werd toegevoegdB7H4long schreef: ↑30 augustus 2023, 19:09
Ongeveer 1/10 van de fondsen doet het op een periode van 10 jaar beter dan het gemiddelde.
Selecteer een fonds uit de 1/10de die het beter deed.
Vergelijk met het gemiddeld.
Verklaar dat het fonds het beter deed dan het gemiddelde over die 10 jaar periode.
Dat is natuurlijk correct, maar geeft geen idee over het rendement van de portefeuille waar over die 10 jaar regelmatig geld werd toegevoegd.
De website "mijn portefeuille.be" heeft een nieuwe strategie.Vergeet de mixer,de flexer en dynamic voorbeeldportefeuilles.
Ze geven de raad enkel nog fondsen te kopen met een vijfjarig mediaanrendement (MEDl120),hoger dan 10%.
Als je dit toepast op hun laatst gepubliceerde cijfers van de keyplan fondsen,zijn er maar slechts 3 fondsen koopwaardig van de 40 !
De 2 Franklin fondsen: USA mid cap (LU0260869739)
en de USA flex cap (LU0260861751)
Robeco consumer trends fund.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er is wel een rationele reden om meerdere fondsen te kiezen.
DCA geeft meer rendement bij volatiele prijzen, bv. €100 per maand aankopen van een fonds dat:
- elke maand aan €100 noteert geeft na een jaar 12 deelbewijzen
- maandelijks afwisseld €50 en €150 noteert geeft na een jaar 16 deelbewijzen
Beiden hebben eenzelfde gemiddelde prijs maar het 2e fonds kent grotere schommelingen en geeft bijgevolg meer rendement onder DCA.
Persoonlijk heb ik daarom 10 sector/regio specifieke aandelenfondsen gekozen die afzonderlijk sterker schommelen, maar tezamen de volatiliteit en prestaties van een globaal fonds als resultaat hebben.
DCA geeft meer rendement bij volatiele prijzen, bv. €100 per maand aankopen van een fonds dat:
- elke maand aan €100 noteert geeft na een jaar 12 deelbewijzen
- maandelijks afwisseld €50 en €150 noteert geeft na een jaar 16 deelbewijzen
Beiden hebben eenzelfde gemiddelde prijs maar het 2e fonds kent grotere schommelingen en geeft bijgevolg meer rendement onder DCA.
Persoonlijk heb ik daarom 10 sector/regio specifieke aandelenfondsen gekozen die afzonderlijk sterker schommelen, maar tezamen de volatiliteit en prestaties van een globaal fonds als resultaat hebben.
Bij mij hebben alle fondsen een zelfde gewicht. Standaard koop ik bij voor bedrag x. Zakt het totaal rendement van mijn Keyplan onder een bepaald niveau (soort zelfgemaakte moving average op 1 jaar), dan gaat dat bedrag x2. Zakt het nog verder, dan kan dit x2.5 of x3 gaan.
De beslissing daartoe neem ik tussen de 1e en de 4e van de maand.
Op die manier profiteer ik optimaal van koersdalingen (toch als die zijn op of rond een koopmoment) en kan ik al enkele jaren van een heel mooi rendement spreken. Ook al verschillende keren fondsen laten overzetten naar mijn beursrekening om winst te nemen.
De beslissing daartoe neem ik tussen de 1e en de 4e van de maand.
Op die manier profiteer ik optimaal van koersdalingen (toch als die zijn op of rond een koopmoment) en kan ik al enkele jaren van een heel mooi rendement spreken. Ook al verschillende keren fondsen laten overzetten naar mijn beursrekening om winst te nemen.
Is het herbalanceren van mijn Keyplan een goed idee ? Na 4 jaar is de winst 2.89% waar ik eigenlijk meer van verwacht had. Ik ben totaal een leek in fondsen en beleggen, dus jullie advies zou welkom zijn
-
- Verbannen Gebruiker
Alles stopzetten. Een deel in IWDA steken. De rest op spaarboekje met hoge interest en/of obligaties.
Elk jaar verlies je 2% rendement door de hoge kosten, en dan nog een paar extra procent door slechte fondsen.
Hoe langer je wacht, hoe meer je verliest.
Simplify. Van al de fondsen die in zo 1 plan zitten, smijt die eruit en hou er 1 of 2 over. Geen herbalancering meer nodig. Franklin US Opportunities bijvoorbeeld, is 1 van de sterker presterende en kopieert min of meer de S&P. Als je een ander wil houden -> opzoeken op morningstar om een idee te krijgen van de winst op 5 of 10j bijvoorbeeld. En anders, eruit stappen en zelf aankopen beginnen doen (zonder te timen). Een KeyPlan heeft wel z'n plaats in een portefeuille vind ik. Het blijft een andere manier van beleggen om vooral timing te vermijden. Persoonlijk stel ik een maandelijks minimum bedrag in en bijstorten kan altijd.
Buy bitcoin
In mijn plan zitten nu 5 fondsen.
Kan ik die wijzigen naar andere fondsen? Samenstelling plan wijzigen?
Kan dit zonder kosten?
Wat gebeurt er dan met de andere fondsen die ik in het verleden heb gekocht met dit plan? Die worden verkocht? Of blijft dat staan en gelden de nieuwe gekozen fondsen enkel voor nieuwe stortingen?
Kan dit zonder kosten?
Wat gebeurt er dan met de andere fondsen die ik in het verleden heb gekocht met dit plan? Die worden verkocht? Of blijft dat staan en gelden de nieuwe gekozen fondsen enkel voor nieuwe stortingen?
Best eens op hun website kijken. Staat allemaal haarfijn uitgelegd.MeOnline schreef: ↑9 december 2023, 18:56 In mijn plan zitten nu 5 fondsen.
Kan dit zonder kosten?
Herbalanceren hoe, ga je dit aanpakken....
Andere fondsen kopen?
Gewicht % huidige aanpassen....
Laat maar horen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, dat kan.
Weet wel dat als je een bepaald fonds niet meer opneemt dan kan je later dat fonds niet meer terug selecteren als het niet meer in de lijst van 40 zit.
Je kan ook het plan laten zoals het is en een nieuw plan starten.
Keytrade rekent geen kosten.
Je betaalt wel taxen bij verkoop van een fonds.
Zoals je het zelf wil.
Zie https://www.keytradebank.be/nl/onze-blo ... doe-ik-dat
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: