De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Blijkbaar onmisbare bedrijven voor elke goede portefeuille.
Re: De Beurs vandaag
Enerzijds maak je je zorgen over de AI gekte maar anderzijds koop je een fonds dat voor meer dan een kwart belegd is in bedrijven die volop met AI bezig zijn.
Re: De Beurs vandaag
Ja. Volgens mijn domme brein zal een stijgende prijs van petroleum de vraag doen dalen, en dus misschien ook net minder transport vereisen. Verder ben ik onvertrouwd met de sector en kan ik niet inschatten in hoeverre transportkosten reeds vastgelegd zijn met lange-termijn contracten. Wanneer de transporteur aan dezelfde prijs moet werken, maar de kosten voor zijn transport (tankers hebben zelf olie nodig om te varen) stijgen, dan werkt hij aan een lagere marge.
Re: De Beurs vandaag
UBS Group SA in Zwitserland.
Hebben Credit Suisse overgenomen en daardoor een enorme meevaller gekregen van 3 miljard extra winst, zodat ze een totaal cijfer hebben van een duizelingwekkende 29 miljard winst.
Het aandeel is aan het stijgen, maar de koers ligt nog niet op het niveau van waar het ooit geweest is.
Mijn verwachting is dat het aandeel wel eens zou kunnen verdubbelen in waarde.
Ze wilden Credit Suisse niet overnemen maar werden gedwongen door de Zwitserse overheid, dus namen ze die over met een onverwacht super gunstige meevaller.
https://www.beursduivel.be/nieuws/78010 ... uisse.aspx
Het aandeel is vandaag alleen al enorm aan het stijgen, tussen dat ik het kocht en nu al 6% en mijn vermoeden is dat het daar niet bij zal blijven.
Hebben Credit Suisse overgenomen en daardoor een enorme meevaller gekregen van 3 miljard extra winst, zodat ze een totaal cijfer hebben van een duizelingwekkende 29 miljard winst.
Het aandeel is aan het stijgen, maar de koers ligt nog niet op het niveau van waar het ooit geweest is.
Mijn verwachting is dat het aandeel wel eens zou kunnen verdubbelen in waarde.
Ze wilden Credit Suisse niet overnemen maar werden gedwongen door de Zwitserse overheid, dus namen ze die over met een onverwacht super gunstige meevaller.
https://www.beursduivel.be/nieuws/78010 ... uisse.aspx
Het aandeel is vandaag alleen al enorm aan het stijgen, tussen dat ik het kocht en nu al 6% en mijn vermoeden is dat het daar niet bij zal blijven.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: De Beurs vandaag
Dat is het nu juist, de prijs van olie en olieproducten ligt heel laag, veel lager als het hoogste punt voor de oorlog in Oekraïne.sintorama schreef: ↑31 augustus 2023, 09:48Ja. Volgens mijn domme brein zal een stijgende prijs van petroleum de vraag doen dalen, en dus misschien ook net minder transport vereisen. Verder ben ik onvertrouwd met de sector en kan ik niet inschatten in hoeverre transportkosten reeds vastgelegd zijn met lange-termijn contracten. Wanneer de transporteur aan dezelfde prijs moet werken, maar de kosten voor zijn transport (tankers hebben zelf olie nodig om te varen) stijgen, dan werkt hij aan een lagere marge.
Maar omdat er vrijwel niets meer via pijpleiding gaat is het vervoer per schip heel lucratief geworden.
De handelaren in de havens alsook rederijen doet gouden zaken.
De vraag gaat niet afnemen, want mensen kunnen niet zonder. De vraag zal eerder toenemen nu electriciteit komende winter opnieuw verschrikkelijk duur gaat worden.
Zo zullen de hybride rijders hun wagens niet meer opladen en gewoon op benzine gaan rijden, want dat is goedkoper, maar ze verbruiken dan wel veel meer dan gewone benzine wagens.
Het enige wat hoge prijzen doen is mensen armer maken dan ze al zijn, en de overheid komt echt niet helpen, die lachen zich kapot met alle belastingen die binnenstromen aan een tempo dat ze nooit hadden durven dromen.
Lees even mee hoe schofterig overheden werkelijk zijn:
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/oth ... r-AA1g2TJx
Dure olie prijs....neen, dure overheid!
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: De Beurs vandaag
Dat is wel niet helemaal waar...
De olieprijs ligt laag omdat de vraag uit China maar niet aantrekt.
En de olieprijs wordt ondersteund door de productiebeperkingen van OPEC+.
Ik ben het wel eens dat de olieprijs eerder zal stijgen dan dalen.
Wat die pijpleidingen betreft, verwar je gas met olie, volgens mij...
De olieprijs ligt laag omdat de vraag uit China maar niet aantrekt.
En de olieprijs wordt ondersteund door de productiebeperkingen van OPEC+.
Ik ben het wel eens dat de olieprijs eerder zal stijgen dan dalen.
Wat die pijpleidingen betreft, verwar je gas met olie, volgens mij...
Re: De Beurs vandaag
Nee hoor, want Rusland heeft ook problemen met olie pijpleidingen.
Maar dat is minder een probleem omdat olie veel makkelijker te vervoeren is per schip en ook al veel gebeurde.
De havens hebben enorme tanks voor opslag.
Bij gas was dit nooit aan de orde. Dus moeten ze ineens op LNG overschakelen, maar de voorzieningen waren amper aanwezig voor de vraag. Daarom was het steeds in het nieuws.
De OPEC heeft al heel lang niets meer te bepalen, ze proberen het steeds maar lukt niet.
Vergeet ook niet dat Noorzee olie niet gepompt werd omdat de prijs te laag lag, maar de prijs is nu voldoende hoog om de putten weer te openen.
Echter de prijs van Olie ligt gewoon laag. 2008 lag die op 138 dollar per vat. 2011~2013 rond de 100~120 per vat. 2022 op 130, vandaag op 85 dollar.
Het rare is dat de prijs aan de pomp nu 2x zo hoog ligt als in de topdagen zoals 2008.
Ergo, de prijs is niet hoog, de overheid is DUUR! Want de prijs is helemaal niet in verhouding met de werkelijke prijs, ze hebben gewoon de belastingen steeds verhoogd maar slechts half verlaagd.
De huidige prijs aan de pomp zou normaal gezien dan ook voor benzine en diesel ongeveer 1 euro moeten bedragen....maar is niet zo. De belastingen zijn gigantisch, dat is het probleem. Heeft verder niets met China te maken.
https://markets.businessinsider.com/com ... price?op=1
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
- Vincent2018
- Full Member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 15 dec 2018
Re: De Beurs vandaag
GERUCHTEN aanslag Trump https://twitter.com/atensnut/status/1696893966635982853
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Re: De Beurs vandaag
Ik blijf sowieso in AI belegd via IWDA dat dit jaar 12% steeg. CNDX daartegen dat dit jaar 44% steeg vind ik erover en daar neem ik winst op.
Ik blijf verder een Microsoft, Amazon, Alphabet en anderen believer omdat deze jongens zullen blijven groeien en merk dit ook steeds meer in het dagelijks leven. Steeds meer mensen die voor Microsoft diensten willen betalen, iets waar jaren geleden nog geen sprake van was.
Wat me wel meer opvalt zijn de stevige dalingen van degelijke holdings zoals D'Ieteren(YTD -17%), vandaag AVH -7%.
Re: De Beurs vandaag
Gefundeerd, wederom.karine schreef: ↑31 augustus 2023, 21:09Ik blijf sowieso in AI belegd via IWDA dat dit jaar 12% steeg. CNDX daartegen dat dit jaar 44% steeg vind ik erover en daar neem ik winst op.
Ik blijf verder een Microsoft, Amazon, Alphabet en anderen believer omdat deze jongens zullen blijven groeien en merk dit ook steeds meer in het dagelijks leven. Steeds meer mensen die voor Microsoft diensten willen betalen, iets waar jaren geleden nog geen sprake van was.
Wat me wel meer opvalt zijn de stevige dalingen van degelijke holdings zoals D'Ieteren(YTD -17%), vandaag AVH -7%.
Re: De Beurs vandaag
Ik denk niet dat Karine zich zorgen maakt; haar analyse is treffend en gefundeerd; eerder met het hoofd gedacht dan met het hart (gevoel). Ja, toch Y?
Re: De Beurs vandaag
Dat stond ook gewoon in DT hoor:Aerolla schreef: ↑30 augustus 2023, 20:25 Vandaag in de Financial Times interessant artikel gelezen over El Nino.
Ik dacht zelf dat de effecten minder zouden zijn(en eerder op landbouw), maar daar werden meer gevolgen beschreven.
Zo is recent het aantal passages door het Panama-kanaal beperkt door problemen met aanvoer van freshwater. (de technische details stonden niet vermeld), en ook de niveau's van de Rijn worden extra in de gaten gehouden door beleggers de laatste tijd.
En inderdaad, dat heeft een invloed, daar had ik nog niet bij stil gestaan.
PS: aanrader, als je genoeg met de Thalys rijdt, heb je gratis toegang tot verschillende kranten en tijdschriften via de app (maar natuurlijk is de Thalys duurder dan het abonnement zelf kopen )
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 86545.html
Reden is dat werking sluizen water nodig heeft van hoger gelegen meren. Als die bijna droog staan, kunnen de sluizen geen schepen meer schutten.
Re: De Beurs vandaag
Individuele aandelen selecteren is niet zo eenvoudig (o.a. omdat belegger zich al eens overschat), maar nu ook niet zo moeilijk als je het voorstelt m.i.sintorama schreef: ↑29 augustus 2023, 12:40Ik vind net dat het zeer zwaar ONDERschat wordt. Sterker nog, het is onvoldoende om enkel de jaarverslagen erop na te slaan. Typisch zou je ook de jaarverslagen van sectorgenoten erop moeten na slaan. Weet dat je een naald in de hooiberg aan het zoeken bent: dat ene aandeel op de 10.000 waar de gehele markt een aspect niet gezien heeft en jij wel. Heel heel heel moeilijk. Bijna onmogelijk.
Iemand als Buffet zegt dat het geen kwestie is van super intelligent te zijn, maar eerder van juiste karakter/methode.
In denk ook dat je als kleine belegger een interessant voordeel/rugwind hebt: je hebt toegang tot kleine & illiquide aandelen.
Een "brede ETF" belegt niet in de ganse markt, maar in het deel van de markt dat een zekere omvang is en liquide is.
Aangevuld met nog een reeks voorwaarden, naargelang de index.
Als passieve belegger is het toch vreemd om u te beperken tot zeer liquide aandelen: waarom zou je dat doen?
In feite maak je zo een "actieve" keuze
Illiquide aandelen noteren net aan een discount (of liquide met een premie zo je wil).
Goedkope aandelen = hogere verwachten opbrengst = rugwind
Neem nu de beurs van Brussel. Ik becijferde al eens dat er zeer weinig aandelen in de wereldwijde MSCI index raken, zelfs die met small caps. Laat staan in iets als IWDA dat small caps uitsluit.
Je hebt op beurs Brussel regelmatig delistings van kleinere aandelen door de controlerende aandeelhouder, en zeer weinig nieuwe noteringen.
Dat betekent dus dat de controlerende aandeelhouder (met veel kennis van het bedrijf) vindt dat de beurskoers veel te laag is.
En dat het dus opportuniteiten waren. Voor de kleine belegger only.
Je kan dus zoeken in een andere hooiberg, een hooiberg vergeven van de spelden
Re: De Beurs vandaag
De transporttarieven kunnen héél erg schommelen, en de vraag/aanbod olie speelt belangrijke rol.sintorama schreef: ↑31 augustus 2023, 09:48 Ja. Volgens mijn domme brein zal een stijgende prijs van petroleum de vraag doen dalen, en dus misschien ook net minder transport vereisen. Verder ben ik onvertrouwd met de sector en kan ik niet inschatten in hoeverre transportkosten reeds vastgelegd zijn met lange-termijn contracten. Wanneer de transporteur aan dezelfde prijs moet werken, maar de kosten voor zijn transport (tankers hebben zelf olie nodig om te varen) stijgen, dan werkt hij aan een lagere marge.
Maar de vraag naar olie hangt niet zo erg af van de prijs (weinig elastisch), eerder economische groei + opec beleid
Het grootste effect is er nog indirect: bij hoge olieprijzen gaan schepen trager varen (kosten eigen verbruik beperken), zogenaamde slow steaming -> lagere transportcapaciteit van de vloot
Andere zaken spelen grotere rol:
Er is laatste jaren weinig nieuwbouw geweest van tankers, wegens in het kader van vergroening onzekerheid over aandrijving die 20-25 jaar mee kan. -> niet zo grote/oude vloot.
Nu zitten orderboeken scheepswerven vol met andere schepen (ihb gastankers)
Sancties spelen ook belangrijke rol: aan de ene kant reist olie verder (rusland -> azië ipv europa): extra tonmiles
Aan de andere kant blijven oude schepen rondvaren voor iraanse/venezolaanse olie ipv gesloopt te worden
Als aandeelhouder Euronav meer je heel wat van hoe de wereld werkt
bv https://www.euronav.com/investors/compa ... ings-call/
Dat vind ik als nieuwsgierige mens ook een voordeel aan individuele aandelen.
Re: De Beurs vandaag
Volledig mee eens. Door te beleggen heb ik zo veel bijgeleerd over van alles en nog wat!el perro schreef: ↑1 september 2023, 16:59
Als aandeelhouder Euronav meer je heel wat van hoe de wereld werkt
bv https://www.euronav.com/investors/compa ... ings-call/
Dat vind ik als nieuwsgierige mens ook een voordeel aan individuele aandelen.
Je krijgt er inderdaad veel meer inzicht door in 'de wereld'.