Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Spreiding zegt uiteraard niks over rendement.
Zoals elke mens die even nadenkt wel beseft.
De auteur van die uitspraak haalt trouwens zelf de door hem vooropgestelde YTD niet (grenzen out of thin air?)
Volgens die kromme logica is hij dus "niet goed gespreid"
Zoals elke mens die even nadenkt wel beseft.
De auteur van die uitspraak haalt trouwens zelf de door hem vooropgestelde YTD niet (grenzen out of thin air?)
Volgens die kromme logica is hij dus "niet goed gespreid"
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan heb je het wellicht over 100% aandelen. Kwestie van spreiding zeker ... ;-)
Nu goed ... ook met 100% aandelen ... als ik mij niet vergist staat bv. IMIE op zo'n 11% YTD.
En dan hebben we het enkel over iemand die het hele jaar "niets" heeft gedaan van transacties.
Ik vraag me dus af waar je uitspraak eigenlijk op gebaseerd is.
En als je zegt dat de helft het beter/slechter doet dan het gemiddelde een heel dorp ...
Het gemiddelde is niet de mediaan. De mediaan is de middelste waarde. Daar doet inderdaad de helft het beter en de helft slechter.
Het is geweten dat de winst van de aandelenmarkt op elke periode maar door een heel beperkt aantal aandelen gedreven wordt.vortex schreef: ↑2 september 2023, 12:19Hmm, het gros van de YTD winst is te danken aan tech en de AI gekte, een heel beperkt aantal mega aandelen die zwaar doorwegen in de grote indexen en waar de IWDA'er dus met een vrij groot deel van zijn belegging in zit. Wie een normale en meer evenwichtige spreiding heeft met losse aandelen gaat wellicht niet of minder overwogen in tech en AI gehypte aandelen zitten.
S&P500 markedcap: YTD 18%
S&P500 equal weight: YTD 6%
Europe 600 index: YTD 7%
Tijd zal leren of beleggers met een evenwichtige spreiding de domme of slechte beleggers zijn.
Iedereen moet zelf beslissen hoe hij zijn beleggingen spreidt.
Je kan hetzelfde bedrag beleggen in Apple en in de bakker om de hoek. Maar of je daarmee goede resultaten zal halen is maar een vraag.
Er is een reden waarom veel belegd wordt in Apple en niet zo veel in de bakker om de hoek.
Betere manieren van spreiden lijken me dus ofwel 0,00...00x% van elk bedrijf, of (zeer gelijkaardig) volgens de grootte (=market cap) van het bedrijf.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Spreiden levert je twee voordelen
1- vermindering van het risico door spreiding over meer aandelen: een slecht resultaat zal je portefeuille niet onderuit halen
2- verzekeren van het rendement door meer kans om de goede aandelen: in elke periode zijn er een paar aandelen die voor de winst van de markt zorgen; de andere trappelen ter plaatse of leiden verlies.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
VWCE, IMIE en andere large cap die ook in EM beleggen staan op "afgerond" 12% voor dit jaar.EarthNvstr1 schreef: ↑2 september 2023, 13:23Dan heb je het wellicht over 100% aandelen. Kwestie van spreiding zeker ... ;-)
Nu goed ... ook met 100% aandelen ... als ik mij niet vergist staat bv. IMIE op zo'n 11% YTD.
En dan hebben we het enkel over iemand die het hele jaar "niets" heeft gedaan van transacties.
Ik vraag me dus af waar je uitspraak eigenlijk op gebaseerd is.
Beleggers die large cap en/of US hebben overwogen zouden dicht tegen de SP500 rendement kunnen zitten. 18% dus.
Dus jij vindt equal weight zeer gelijkaardig aan marketcap?
Een paar uur geleden verklaarde je nog dat wie minder dan 12% YTD had geen goeie spreiding hadS&P500 markedcap: YTD 18%
S&P500 equal weight: YTD 6%
Hoe kom je trouwens aan die 12% - 18% range voor goed gespreid beleggen?Beleggers die goed gespreid beleggen hebben dit jaar hun investeringen als zien aangroeien, minimaal een 12%, maximaal een percent of 18%.
Geen van deze zijn equal weight !
Alle man,
Equal weight wil zeggen dat je evenveel euros belegd in elk van de bedrijven van de portefeuille,
toch een heel eind weg verschillend van 0,000000000000001% van het kapitaal van Apple en 0,000000000000001% van het kapitaal in de bakker om de hoek
Ja mijn fout, had 0,00...00x% in elk bedrijf gelezen ipv 0,00...00x% van elk bedrijf
je kan je persoonlijke aanval nog weghalen.
Hoe? Kan het bericht wel wijzigen maar het is reeds gequote, dus heeft het niet veel zin meer...