Holdings
TIP
Re: Holdings
Wat zit er achter de daling van D'Ieteren dit jaar ? YTD -16,62%
Misschien voor een stuk het feit dat ze geen haast hebben met de beursgang van Belron.
De tegenvallende verkoopscijfers van de Vw/Skoda/Seat/Audi producten.
Het gaat wel hard met de Belgische holdings.
Ackermans & van Haaren
(-10,85%)jaar tot nu toe
(-2,71%)afgelopen 5 jaar
Ackermans & van Haaren
(-10,85%)jaar tot nu toe
(-2,71%)afgelopen 5 jaar
Heb ik vier weken geleden toch wel in Ackermans & van Haaren belegd zeker? Ik zal het in de toekomst maar bij IMIE houden.
Welke ervaren belegger had kunnen voorzien dat het aandeel Ackermans & van Haaren 7% zou verliezen na de publicatie van de halfjaarcijfers? Soit, ik maakte me al klaar om ook Sofina aan te kopen maar zal mijn plannen voor individuele aandelen maar opbergen.
Waarom heb je in AvH belegd?
Zit er iets in de halfjaarcijfers waardoor uw mening nauwelijks 1 maand later fundamenteel veranderd is?
Leg eens uit.
Zit er iets in de halfjaarcijfers waardoor uw mening nauwelijks 1 maand later fundamenteel veranderd is?
Leg eens uit.
@Yaris
Heb ze ook in het vizier:
5 september 2023 - Halfjaarlijks verslag 2023
Misschien na de cijfers ook nog een Ackermans move, who knows.
Algemene vraag bij holding beleggers:
- Zijn er bij holdings specifieke criteria in deze verslagen die jullie bekijken, die jullie aankoop al dan niet bepalen?
Heb ze ook in het vizier:
5 september 2023 - Halfjaarlijks verslag 2023
Misschien na de cijfers ook nog een Ackermans move, who knows.
Algemene vraag bij holding beleggers:
- Zijn er bij holdings specifieke criteria in deze verslagen die jullie bekijken, die jullie aankoop al dan niet bepalen?
Wat geduld hebben, we hebben de economische groei niet mee.
Leg de holdings onder jouw matras en de vruchten zul je vroeg of laat kunnen plukken!
Zelf zit ik jarenlang in Brederode en Investor ab en ben hoopvol (heb de centen een paar jaar niet nodig).
Ja, er zijn specifieke criteria, voor mij toch.
Een belegging is niet per se aantrekkelijk omdat het een holding is. Maar een groot deel van de holdings zijn wel aantrekkelijk (vanwege de lange termijnvisie en het netwerk van de beheerder).
Voor mij is de korting op de intrinsieke waarde (de Net Asset Value, NAV) heel belangrijk. Daar zitten twee aspecten aan
1) De absolute korting: Het is normaal dat een holding een korting heeft. Hoeveel korting 'normaal' is, daar kun je over twisten, maar naar mijn mening, als je het over een professioneel, correct beheerde holding hebt, is 15-25% korting 'normaal'. Ik zal never nooit niet in een holding met een premie investeren. Dan koop ik liever de onderliggende bedrijven, en als dat niet gaat, pech. Ik ga niet meer betalen dan dat ze zelf zeggen dat het waard is.
2) De ontwikkeling van de korting over de tijd. Als je de korting bijhoudt over de tijd, kunnen die kortingen flink verschillen. In tijden dat mensen optimistisch zijn, zijn de kortingen meestal relatief klein. In tijden dat mensen pessimistisch zijn, zijn de aandelenkoersen meestal laag, maar zijn ook nog eens de kortingen extreem hoog. Momenteel zitten we in zo'n tijd. Er zijn momenteeel goed beheerde holdings met 45-60% korting op hun intrinsieke waarde te koop.
Nu moet je bij de bepaling van de NAV wel op twee dingen letten.
a) De bepaling van de waarde van beursgenoteerde participaties is natuurlijk makkelijk: De beurswaarde. De bepaling van de waarde van niet-beursgenoteeerde participaties is natuurlijk een kwestie van inschatting: vergelijking met gelijkaardige bedrijven, of x-keer de winst of de omzet zijn gebruikelijke methodes, maar daar zit natuurlijk een grote mate van onzekerheid in.
b) De vertraging in de rapportage. Vaak rapporteren ze 2 maal per jaar met zo'n 3-4 maanden vertraging. Dat betekent dus dat de gerapporteerde NAV waarde een flinke vertraging heeft (zowel in hoeveel aandelen ze hebben in bepaalde bedrijven, als in de waarde van die aandelen). Het zou dus best kunnen dat je nu een NAV opzoekt van een holding, en de waarde van 31 dec 2022 gepresenteerd krijgt, omdat er geen 'officiele' recentere waarde beschikbaar is.
Wat ook belangrijk is, zijn de eigen werkingskosten van de holding, en ook wat je daarvoor krijgt. Dat speelt op twee niveaus: ten eerste eten die eigen werkingskosten in op het rendement, en da tis natuurlijk onwenselijk. Ten tweede zijn hoge werkingskosten een signaal (maar absoluut geen bewijs) voor een slecht (=niet in het belang van de aandeelhouders) beheer. Het is natuurlijk gemakkelijk genoeg voor een holding om allerlei familieleden en vrienden een goede betaalde baan bij de holding te geven. Daarmee trek je als beheerder (+aanhang) geld uit de holding, maar dat is niet in mijn belang. Ik wil een management die ik vertrouw dat ze integer zijn en in het belang van alle aandeelhouders handelen.
Om die reden lees ik ook meestal wel de uitleg die ze geven voor de resultaten en de verwachtingen voor de toekomst. Dat geeft een idee (helaas niet meer dan dat) van wat er gaande is en waarom ze bepaalde beslissingen nemen.
Transparantie is ook belangrijk voor het vertrouwen. Als ze alles vaag maken, en in grote verzamelposten steken zodat je als belegger niet echt kunt inschatten wat nu eigenlijk de bezittingen zijn, dan hoeft het voor mij ook niet. Ik wil weten, idealerwijs, gewoon expliciet vermeld zien, hoeveel aandelen ze in bedrijf X hebben, welk deel van bedrijf X dat vertegenwoordigt, en welke waarde ze daaraan toekennen.
Kortom: Mijn drie hoofdfactoren zijn: Integriteit/prefessionaliteit van het management, lage kosten, en een hoge korting.
bedankt Kempen123! Nuttig.
En welke holdings passeren dan voor jou al je selectiecriteria?
En welke holdings passeren dan voor jou al je selectiecriteria?