Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Als je zoveel belang hecht aan een regelmatige en groeiende inkomensstroom, bouw je dan niet beter een portefeuille op van individuele obligaties? Of kijk eens naar de obligatiefondsen IB26 en IB28 van iShares.
30% RV op de dividenden komt misschien overeen met 1% van de geinvesteerde waarde.Braathund schreef: ↑4 september 2023, 16:21 Ik zou de Dividend ETF ook niet kopen voor grote koersstijgingen (al zeg ik er natuurlijk geen 'neen' tegen). Ik zou 15-20% van mijn portefeuille willen besteden aan zo een ETF om een kleine inkomstenstroom te genereren. Die doorheen de jaren normaliter blijft groeien. Heb ik de cash perse nodig? Neen. Het is eerder een mentale kwestie, het werkt wel motiverend om per kwartaal een mooi bedrag op de rekening te krijgen. Ookal moet ik hier 30% RV op betalen.
Je moet zelf beslissen hoeveel je wil betalen voor deze "mentale kwestie".
De financiele impact van zo'n beslissing kan groot zijn.
(Bron: https://www.bogleheads.org/wiki/Boglehe ... te_note-12)
In Belgie moet je momenteel weinig belastingen betalen om van fonds te veranderen, ja kan dat doen als je het geld echt nodig hebt.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 4 september 2023, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik acht de kans dat er binnen de 5 jaar geen 30% RV betaald zal moeten betaald worden op meerwaarde van trackers gelijk aan nul.
@B7H4long: kan goed zijn dat je rijker wordt met een kapitaliserende etf maar ik begrijp Braathund wel dat het prettig is regelmatig inkomsten te hebben.
-
- Verbannen Gebruiker
Je hebt die cash niet nodig, maar die komt wel, elk kwartaal of elk jaar. Die cash houd je dan als cash (wat niets opbrengt), of op een spaarboekje (wat op lange termijn niet veel opbrengt).Braathund schreef: ↑4 september 2023, 16:21 Ik zou 15-20% van mijn portefeuille willen besteden aan zo een ETF om een kleine inkomstenstroom te genereren. Die doorheen de jaren normaliter blijft groeien. Heb ik de cash perse nodig? Neen. Het is eerder een mentale kwestie, het werkt wel motiverend om per kwartaal een mooi bedrag op de rekening te krijgen. Ookal moet ik hier 30% RV op betalen.
Of ga je weer beleggen (wat absurd zou zijn).
Is het niet beter te wachten tot je dat inkomen nodig hebt?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik niet hoor. Bouchez wil enkel weten van een meerwaardebelasting als er ook iets gedaan wordt aan de misbruiken rond werkloosheidsvergoedingen en ziektevergoedingen.
De kans dat PS daarmee akkoord gaat is 0.
Dus gaat er de volgende 40 jaar geen meerwaardebelasting komen. Niet op aandelen. Niet op obligaties (een echte; niet het gepruts van nu (*)), niet op aandelen-ETFs.
(*) dankzij dit gepruts van nu kan men nog 40 jaar in obligaties investeren en bijna 0 R.V. betalen
En zolang er geen meerwaardebelasting komt op aandelen, blijven de Belgen onbedreigd de rijkste ter wereld Dank u Bouchez en Magnette
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 4 september 2023, 19:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Wat ik begrepen heb is dat Braathund verder regelmatig zal beleggen.
Aan de ene kant krijgt hij elke x maand een dividend, waarvan hij 30% aan de staat laat,
en aan de andere kant belegd hij regelmatig grotere bedragen.
Een vestzak broekzak operatie dus, met onderweg een lek van 30%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Daar hoop ik op. Ook al zou dit voor mij helemaal niet voordelig zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Je weet evengoed als ik wat een lek van 30% betekent. Het is catastrofaal.
10.000 aan 6% gedurende 30 jaar levert 57.000 euro op.
Een lek van 30% zorgt ervoor dat de opbrengst dit is: 10.000 aan 4,2% gedurende 30 jaar levert 34.000 euro op.
En het is zelfs veel erger: de persoon zal de rest van het gelekte geld niet opnieuw beleggen maar aan de kant houden.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 4 september 2023, 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Meent u dat nu?
Ja, nieuwe belastingen zullen er komen.
Het voorstel dat een 6 tal maand geleden circuleerde leek me niet slecht.
Was dat voorstel met een bepaalde vrijstelling en de rest van het vermogen belasten aan een bepaald tarief? Beetje zoals in Nederland?
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt, veel stof tot nadenken. Misschien toch beter om het bij IWDA + EMIM te houden, en dan mijn individuele aandelen wat meer focussen op dividend/waarde aandelen (reeds Ageas, TINC, GBL, Brederode,... in portefeuille).B7H4long schreef: ↑4 september 2023, 18:55Wat ik begrepen heb is dat Braathund verder regelmatig zal beleggen.
Aan de ene kant krijgt hij elke x maand een dividend, waarvan hij 30% aan de staat laat,
en aan de andere kant belegd hij regelmatig grotere bedragen.
Een vestzak broekzak operatie dus, met onderweg een lek van 30%.
Dat gevoel ken ik. Ik heb de voorbije weken ook hard gezocht en veel nagedacht over alternatieven voor de etfs die ik momenteel heb en mijn besluit is iedere keer dat het eenvoudiger en rendabeler is om gewoon te houden en bij te kopen van wat ik heb.