Wereldwijde aandelen ETFs (bv IWDA vs IMIE)
TIP
Re: Wereldwijde aandelen ETFs (bv IWDA vs IMIE)
Waarom vind je dat een logische keuze?
Elke maand gewoon dezelfde wereld ETF kopen, aan een TER van 0,17% en TOB van 0,12%.
Waarom zou het niet de logische keuze zijn?
Waarom zou het niet de logische keuze zijn?
Het klinkt ongelooflijk dom, maar zo zitten mensen waarschijnlijk in elkaar?
Ik zou graag in te toekomst een pakketje IWDA voor mijn dochterlief aankopen.
Maar ik koop niet graag op de 'top', niemand heeft een glazen bol maar onze IWDA zit nu wel tegen zijn toppen.
Zelfde voor WVCE. Ik wil een 'solide' investering voor mijn dochter, maar ik probeer toch altijd wat #BTFD buy the dip te doen.
#MijnEersteETF
Maar ik koop niet graag op de 'top', niemand heeft een glazen bol maar onze IWDA zit nu wel tegen zijn toppen.
Zelfde voor WVCE. Ik wil een 'solide' investering voor mijn dochter, maar ik probeer toch altijd wat #BTFD buy the dip te doen.
#MijnEersteETF
-
- Verbannen Gebruiker
Er is al heel wat geschreven over market timing: op het goede moment kopen en/of verkopen. Dat is een kwestie waar er believers en non-believers zijn. Het zal dus eeuwig een discussie blijven.
Dat IWDA dicht bij zijn top is, is heel normaal. Aangezien de beurzen op termijn steeds stijgen, zit een brede ETF als IWDA meestal dichtbij of op zijn top.
Bekijk maar om het even welke brede beursindex over de lange termijn: de lijn stijgt, en zit dus bijna altijd op de top.
Wil dit zeggen dat IWDA ook in de toekomst steeds zal stijgen? Neen. Maar dan zal het grondig fout zitten met de wereld.
Maar als je overtuigd bent om in aandelen te beleggen, en voor IWDA kiest, neem je aan dat aandelen op termijn steeds gaan stijgen. Er kunnen dalende periodes zijn, maar de verwachting is dat die weer goedgemaakt worden.
En dus is er geen "goed moment" om in IWDA te beleggen. Of beter: elk moment is goed
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 6 september 2023, 09:44, 3 keer totaal gewijzigd.
DCA zal het in de meeste gevallen waarschijnlijk beter doen dan buy the dip, zelfs als je perfect de dip kan timen.ward schreef: ↑6 september 2023, 09:24 Het klinkt ongelooflijk dom, maar zo zitten mensen waarschijnlijk in elkaar?
#MijnEersteETF
Ofdollarsanddata heeft hier een goed artikel over: https://ofdollarsanddata.com/even-god-c ... averaging/
September is vaak een mindere maand op de beurs, zijn er daar logische verklaringen voor ? Die zouden dan kunnen pleiten om september te mijden met als je met een lump sum wil instappen/bijkopen.
Er zijn een twee vermoedelijke oorzaken aan te wijzen voor deze ‘slechte beursmaand’. Aan de ene kant komen veel fondsmanagers in deze periode terug van vakantie. Ze starten in september met het innemen van posities voor het slot van het boekjaar. Hiervoor verkopen ze aandelen om winsten en verliezen vast te leggen. Hiervoor verkopen ze vooral achtergebleven aandelen, wat de koersen verder drukt. Dit is vooral een Amerikaans principe in verband met de belastingregels.
Daarnaast is er het idee dat individuele beleggers aandelen verkopen aan het begin van het schooljaar. Hiermee betalen ze de studiekosten van hun kinderen.
Bron: valuejagers.com
Daarnaast is er het idee dat individuele beleggers aandelen verkopen aan het begin van het schooljaar. Hiermee betalen ze de studiekosten van hun kinderen.
Interessant, thanks.Yaris schreef: ↑6 september 2023, 14:19 Er zijn een twee vermoedelijke oorzaken aan te wijzen voor deze ‘slechte beursmaand’. Aan de ene kant komen veel fondsmanagers in deze periode terug van vakantie. Ze starten in september met het innemen van posities voor het slot van het boekjaar. Hiervoor verkopen ze aandelen om winsten en verliezen vast te leggen. Hiervoor verkopen ze vooral achtergebleven aandelen, wat de koersen verder drukt. Dit is vooral een Amerikaans principe in verband met de belastingregels.
Heel zeker. De reden waarom september vaak een mindere maand op de beurs is, is omdat mensen denken dat september vaak een mindere maand op de beurs is.
(overigens dacht ik dat september juist een goeie maand was? Sell in may and go away, but remember to come back in september)
September is inderdaad een gevaarlijke maand om te beleggen. De andere gevaarlijke maanden zijn april, mei, juni, juli, oktober, november, december, januari, februari, maart en augustus.
Wat voor de ene een slechte maand is kan voor de ander juist goed zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb eind juni met succes een lijn etf's van degiro getransfereerd naar Re=Bel, met terugbetaling van de kosten.
Zou dit nu opnieuw lukken met een andere lijn etf's?
Of had ik in juni de hele portefeuille moeten transfereren?
De transfer op zich zal geen probleem zijn, maar geen idee of de terugbetalingsactie nog loopt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De terugbetalingsactie op zich loopt nog.
De vraag is of ik er zo kort na elkaar opnieuw van kan genieten bij transfer vanuit degiro (weliswaar een andere lijn).
Transfer vanuit Keytrade bvb zou zeker wél kunnen. Belfius wil alle effecten centraal bij hen krijgen.
Maar dan zou men voortdurend goedkoper kunnen aankopen op degiro bvb en regelmatig gratis transfereren naar Belfius
De vraag is of ik er zo kort na elkaar opnieuw van kan genieten bij transfer vanuit degiro (weliswaar een andere lijn).
Transfer vanuit Keytrade bvb zou zeker wél kunnen. Belfius wil alle effecten centraal bij hen krijgen.
Maar dan zou men voortdurend goedkoper kunnen aankopen op degiro bvb en regelmatig gratis transfereren naar Belfius