Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Mensen worden van nature uit onrustig wanneer ze te lang niets "gedaan" hebben met hun beleggingen. Goede beleggingen vergen echter geen enkele opvolging, en hoe minder acties je onderneemt, hoe beter het resultaat. Al die transacties, de enigen die daar beter van worden zijn de staat en alle tussenpersonen.
Gisteren kwam ik op linked-in nog een leuk tekstje tegen. Was van iemand die bij de geboorte van zijn kind (of petekind) een bedragje in IWDA investeerde en vandaag vaststelt dat de inmiddels 13-jarige iPhone-verlaafde jongedame/-man een winst van 300% heeft, en een stukje van alle grote bedrijven, waaronder de fabrikant van zijn eigen telefoontoestel. Het resultaat van 13 jaar niets doen.
Gisteren kwam ik op linked-in nog een leuk tekstje tegen. Was van iemand die bij de geboorte van zijn kind (of petekind) een bedragje in IWDA investeerde en vandaag vaststelt dat de inmiddels 13-jarige iPhone-verlaafde jongedame/-man een winst van 300% heeft, en een stukje van alle grote bedrijven, waaronder de fabrikant van zijn eigen telefoontoestel. Het resultaat van 13 jaar niets doen.
Ach ja, het is nooit verkeerd om eens na te denken over andere/betere opties. Je kan er enkel slimmer van worden zeker?
Ik was voornamelijk aan het denken geslagen doordat ik momenteel aan het wisselen ben van broker. Ik zit met een hoop cash (door verkopen bij de oude broker) die ik nu opnieuw aan het werk moet zetten. Maandelijks wat grotere bedragen IWDA & EMIM bijkopen tot mijn cashberg wat kleiner is, is het voorlopige plan. Ben ook aan het denken om er nog een small cap ETF bij te nemen... nog meer stof tot nadenken.
Je kunt de toekomst niet voorspellen. Het zoeken van een belegging die het op 1 of 2 jaar naar jouw verwachting goed zal doen is al moeilijk genoeg, laat staan 10 of 20 jaar. Er is niets mis mee (zelfs aangeraden) om regelmatig eens te kijken of er geen betere beleggingen zijn.sintorama schreef: ↑6 september 2023, 13:28 Mensen worden van nature uit onrustig wanneer ze te lang niets "gedaan" hebben met hun beleggingen. Goede beleggingen vergen echter geen enkele opvolging, en hoe minder acties je onderneemt, hoe beter het resultaat. Al die transacties, de enigen die daar beter van worden zijn de staat en alle tussenpersonen.
Tja, zo zullen er ook wel zijn die alles in Tesla gelegd hebben met nu 20000% procent winst, of Google met 1000% winst. Of natuurlijk Wirecard, met alles weg!sintorama schreef: ↑6 september 2023, 13:28 Gisteren kwam ik op linked-in nog een leuk tekstje tegen. Was van iemand die bij de geboorte van zijn kind (of petekind) een bedragje in IWDA investeerde en vandaag vaststelt dat de inmiddels 13-jarige iPhone-verlaafde jongedame/-man een winst van 300% heeft, en een stukje van alle grote bedrijven, waaronder de fabrikant van zijn eigen telefoontoestel. Het resultaat van 13 jaar niets doen.
Het is leuk als je goed gokt, maar geen bewijs dat het toen een goede beslissing was, en al helemaal niet dat het toen de beste beslissing was.
Het lijkt paradoxaal, maar een voorspelling doen over de beurs op 10 of 20 jaar is makkelijker dan eentje op korte termijn (1 of 2 jaar). Over 20 jaar staat de beurs vast hoger. Op 2 jaar durf ik dat niet te stellen.Kempen123 schreef: ↑6 september 2023, 13:36 Je kunt de toekomst niet voorspellen. Het zoeken van een belegging die het op 1 of 2 jaar naar jouw verwachting goed zal doen is al moeilijk genoeg, laat staan 10 of 20 jaar. Er is niets mis mee (zelfs aangeraden) om regelmatig eens te kijken of er geen betere beleggingen zijn.
Dat is het leuke aan een tracker. Het maakt niet uit of het nu Nokia, Apple, Samsung, Google of Huawei is, dat marktdominantie bereikt met een mobiel telefoontoestel.
Nadenken en steeds beter willen worden is goed. In een valstrik trappen is niet goed (tenzij je daar iets uit leert).
Ik weet natuurlijk niet wat je precies verkocht hebt bij die broker. Alleszins, in 1 klap alles investeren in een goeie ETF is niet noodzakelijk een kwaad idee.Braathund schreef: ↑6 september 2023, 13:29 Ik was voornamelijk aan het denken geslagen doordat ik momenteel aan het wisselen ben van broker. Ik zit met een hoop cash (door verkopen bij de oude broker) die ik nu opnieuw aan het werk moet zetten. Maandelijks wat grotere bedragen IWDA & EMIM bijkopen tot mijn cashberg wat kleiner is, is het voorlopige plan. Ben ook aan het denken om er nog een small cap ETF bij te nemen... nog meer stof tot nadenken.
Er valt wat te zeggen voor een small cap etf, er valt ook wat tegenin te brengen.
Ja, zolang de wereldeconomie groeit EN het gedeelte daarvan dat beurgenoteerde ondernemingen genereren groeit EN die ondernemingen hun winstmarge op peil kunnen houden zul je het met een tracker niet slecht doen, dan surf je mee op die golf.
Maar als je nu x jaar geleden door analyse/studie al had kunnen voorspellen dat Nokia het nooit zou redden, had je die eruit kunnen laten en beter gescoord.
Situatie zoals het nu is: Ik was klant bij ING self invest. Was een mooie plaats om te starten met kleinere bedragen door de lage kosten. Maar bij ING rekenen ze nog een bewaarloon af, daar wou ik absoluut vanaf. Elke maand 2 euro betalen is geen probleem, maar als dit na een aantal jaren 10-15-20 euro is... je snapt het wel.sintorama schreef: ↑6 september 2023, 14:01Nadenken en steeds beter willen worden is goed. In een valstrik trappen is niet goed (tenzij je daar iets uit leert).
Ik weet natuurlijk niet wat je precies verkocht hebt bij die broker. Alleszins, in 1 klap alles investeren in een goeie ETF is niet noodzakelijk een kwaad idee.Braathund schreef: ↑6 september 2023, 13:29 Ik was voornamelijk aan het denken geslagen doordat ik momenteel aan het wisselen ben van broker. Ik zit met een hoop cash (door verkopen bij de oude broker) die ik nu opnieuw aan het werk moet zetten. Maandelijks wat grotere bedragen IWDA & EMIM bijkopen tot mijn cashberg wat kleiner is, is het voorlopige plan. Ben ook aan het denken om er nog een small cap ETF bij te nemen... nog meer stof tot nadenken.
Er valt wat te zeggen voor een small cap etf, er valt ook wat tegenin te brengen.
(Mijn individuele aandelen heb ik wel nog bij ING, dit voor +/- 4000-4500 euro. Klein bedrag dus... bewaarloon hiervoor is verwaarloosbaar.)
Dan maar besloten om te starten bij Bolero voor mijn ETF's. Ik had ook IWDA & Vanguard Emerging Markets op ING, dit heb ik een aantal dagen geleden allemaal verkocht met een mooie winst. Ondertussen heb ik al een eerste aankoop IWDA & EMIM gedaan op bolero. Maar nu zit ik bij Bolero nog met 10k cash... en hier komt maandelijks 1000 euro bij.
Het plan is om elke maand voor 2000 euro IWDA te kopen tot de cashberg nog maar een cashheuveltje is geworden. Ik hou wel graag nog een deeltje cash over om bij te kopen indien er echt een koopkans is. Elke 3/4 maand zou ik ook EMIM aankopen voor een bedrag van 1000 euro (kost 5 euro want zit in de 'etf playlist' van bolero). Ik heb ook reeds één EMIM aankoop gedaan op Bolero.
Er is hier al veel geschreven over het perfecte instapmoment. Ik kan enkel concluderen dat niemand het weet, en er voordelen en nadelen verbonden zijn aan zowel 'DCA' als aan 'alles in één keer beleggen'.
Dusja, nu hopen dat de komende maanden de koers van IWDA wat zakt zodat mijn GAK niet te hoog ligt zeker :p
Want nu alles in één keer beleggen... de beuzen lijken me wel heel optimistisch voor de huidige economische situatie (maar ja, niemand weet hoe het verder zal evolueren).
1.Braathund schreef: ↑6 september 2023, 14:29 Ik had ook IWDA & Vanguard Emerging Markets op ING, dit heb ik een aantal dagen geleden allemaal verkocht met een mooie winst.
Ondertussen heb ik al een eerste aankoop IWDA & EMIM gedaan op bolero. Maar nu zit ik bij Bolero nog met 10k cash... en hier komt maandelijks 1000 euro bij. Het plan is om elke maand voor 2000 euro IWDA te kopen tot de cashberg nog maar een cashheuveltje is geworden.
Dusja, nu hopen dat de komende maanden de koers van IWDA wat zakt zodat mijn GAK niet te hoog ligt zeker :p
Want nu alles in één keer beleggen... de beuzen lijken me wel heel optimistisch voor de huidige economische situatie (maar ja, niemand weet hoe het verder zal evolueren).
Je was belegd bij ING. Je verkocht om alles te kunnen overzetten naar Bolero. En nu stap je bij Bolero terug in stap voor stap. Waarom?
Ga je binnen een paar jaar ook alles opnieuw verkopen om daarna dan terug stap voor stap in te stappen.
Lijkt me geen goede strategie.
Er is geen reden om de GAK van de heraankoop bij te houden. Als je naar de GAK wil kijken, kijk dan naar de GAK van de aankopen bij ING.
2. Je belegd in aandelen omdat je geloofd dat die omhoog gaan gaan.
Op langere termijn heb je veel kans om gelijk te krijgen. Aandelen gaan typisch omhoog en staan een heel deel van de tijd dicht tegen hun topkoers.
Op kortere termijn heb je in 2/3 van de gevallen meer winst met de aandelen bij te houden het hele jaar t.o.v. te verkopen en dan gedurende het jaar terug te kopen. Lijkt me geen goede strategie.
Ga je binnen een paar jaar ook alles opnieuw verkopen om daarna dan terug stap voor stap in te stappen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De reden dat ik verkoop bij ING was omdat de bewaarlonen serieus opliepen... Elke maand verschillende euro's van de rekening zien gaan, gewoon om da aandelen/ETF's aan te houden werd een beetje duur. In het begin was dit verwaarloosbaar (kleine bedragen toen ik net begon).B7H4long schreef: ↑6 september 2023, 15:251.Braathund schreef: ↑6 september 2023, 14:29 Ik had ook IWDA & Vanguard Emerging Markets op ING, dit heb ik een aantal dagen geleden allemaal verkocht met een mooie winst.
Ondertussen heb ik al een eerste aankoop IWDA & EMIM gedaan op bolero. Maar nu zit ik bij Bolero nog met 10k cash... en hier komt maandelijks 1000 euro bij. Het plan is om elke maand voor 2000 euro IWDA te kopen tot de cashberg nog maar een cashheuveltje is geworden.
Je was belegd bij ING. Je verkocht om alles te kunnen overzetten naar Bolero. En nu stap je bij Bolero terug in stap voor stap. Waarom?
Lijkt me geen goede strategie.
Er is geen reden om de GAK van de heraankoop bij te houden. Als je naar de GAK wil kijken, kijk dan naar de GAK van de aankopen bij ING.
2. Je belegd in aandelen omdat je geloofd dat die omhoog gaan gaan.
Op langere termijn heb je veel kans om gelijk te krijgen. Aandelen gaan typisch omhoog en staan een heel deel van de tijd dicht tegen hun topkoers.
Op kortere termijn heb je in 2/3 van de gevallen meer winst met de aandelen bij te houden het hele jaar t.o.v. te verkopen en dan gedurende het jaar terug te kopen. Lijkt me geen goede strategie.
Dus ja, ik verkoop bij ING om terug in te stappen bij Bolero. Dit zal me op termijn veel kosten besparen.
Over het spreiden van de aankoop of het in één keer beleggen staan honderden berichten op het forum. Wat het beste is? Geen idee.
Maar om nu in één keer voor 10k IWDA te kopen zie ik niet zitten. Dan liever wat (eventueel) rendement mislopen en mijn aankopen wel spreiden over een aantal maanden. Als de beurzen dan toch wat zouden zakken de komende maanden, was het de goede keuze.
De kans bestaat ook dat de beurzen de komende maanden serieus stijgen. Het deel rendement dat je misloopt kan vele malen hoger zijn dan de bewaarlonen die je bespaart.
Als je enkel omwille van bewaarloon verandert lijkt het mij simpel: in 1 klets alles verkopen en dezelfde dag nog in 1 klets alles herinvesteren. Uw "teller", het getalletje dat je ziet in je bank-app, zal daardoor wel op nul staan, en de kleinste daling zal dat getal rood maken, maar dat is een louter semantische kwestie.
Je was volledig belegd in ING.
Je wil volledig belegd zijn in Bolero.
Als je op een effectieve manier kon transferen zou je het zeker gedaan hebben.
Ja de beurs staat hoog (zoals ze de meeste periodes hoog staat).
Ik kan enkel herhalen wat ik reeds vroeg?Braathund schreef: ↑6 september 2023, 15:47 Over het spreiden van de aankoop of het in één keer beleggen staan honderden berichten op het forum. Wat het beste is? Geen idee.
Maar om nu in één keer voor 10k IWDA te kopen zie ik niet zitten. Dan liever wat (eventueel) rendement mislopen en mijn aankopen wel spreiden over een aantal maanden. Als de beurzen dan toch wat zouden zakken de komende maanden, was het de goede keuze.
En dit dan om de paar jaar herhalen?
Waarom nu dan wel?
Lijkt geen goede strategie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Tja ING self-invest...typisch grootbanken.
U lokken met lage aankooptarieven,en dan bewaarloon aanrekenen,waar het elders gratis is.
Komt er ook nog geen extra bij per lijntje dat je aanhoudt?
U lokken met lage aankooptarieven,en dan bewaarloon aanrekenen,waar het elders gratis is.
Komt er ook nog geen extra bij per lijntje dat je aanhoudt?
Klopt, was/is voordelig voor kleinere portefeuilles.
Neen er komt geen extra bij per lijntje. Het is een vast percentage op je beleggingen (excl. fondsen).
Bedankt Braathund, voor de info.
Moet er straks ook mee aan de slag ,via mijn vrouw.
Zag haar kans schoon om zonder veel gezaag uit 2 veel te dure en slecht presterende ING-dakfondsen te ontsnappen,door zo een Self-invest te openen.
Weet al ,als je grotere aankopen doet dan 2000 euro,je profijt tov andere brokers foetsie is.
Heb studiewerk voor de boeg...
Ik hoor veel positiefs over Bolero. Schijnt veel bruikbare beleggingsinfo hun klanten toe te sturen.
Ik wens je alle succes,en doe vooral niks die tegen je eigen inzichten ingaat !
Moet er straks ook mee aan de slag ,via mijn vrouw.
Zag haar kans schoon om zonder veel gezaag uit 2 veel te dure en slecht presterende ING-dakfondsen te ontsnappen,door zo een Self-invest te openen.
Weet al ,als je grotere aankopen doet dan 2000 euro,je profijt tov andere brokers foetsie is.
Heb studiewerk voor de boeg...
Ik hoor veel positiefs over Bolero. Schijnt veel bruikbare beleggingsinfo hun klanten toe te sturen.
Ik wens je alle succes,en doe vooral niks die tegen je eigen inzichten ingaat !