De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Opgelet! Veel YT filmpjes va Buffett zijn uit hun context gehaald. Niet bij alle uitspraken heeft hij het over het selecteren van individuele aandelen.
Absoluut, helemaal mee eens. De kleine belegger kan beleggen in niches. Bijvoorbeeld kleine lokale bedrijven uit je eigen expertisedomein die bijlange na niet zo goed onderzocht zijn als de Amazons en Metas van deze wereld. De vraag is nog maar of dit ook hetgeen is dat werkelijk gebeurt. Peter Lynch heeft daar een mooie uitspraak over.
Daar is een eenvoudig antwoord op: omwille van het praktische. Het runnen van een large-cap ETF is nu eenmaal veel goedkoper dan het runnen van bvb een small-cap ETF. Wat je vooral wilt is maximaal blootgesteld zijn aan economische groei tegen zo laag mogelijke kosten. Daar zit inherent een compromis in.el perro schreef: ↑1 september 2023, 16:38 Een "brede ETF" belegt niet in de ganse markt, maar in het deel van de markt dat een zekere omvang is en liquide is.
Aangevuld met nog een reeks voorwaarden, naargelang de index.
Als passieve belegger is het toch vreemd om u te beperken tot zeer liquide aandelen: waarom zou je dat doen?
In feite maak je zo een "actieve" keuze
Fair enough. Als dit binnen je competentie valt en je doet je huiswerk dan valt hier zeker iets voor te zeggen. Voor mij sluit het ene ook het andere niet uit. Mijn portefeuille bestaat in zijn kern uit trackers, maar ik heb ook individuele aandelen. Al was het maar om mijn brein bezig te houden en de klikgrage vingers weg te houden uit de kern. Maar ik ben niet te verlegen om toe te geven dat mijn individuele aandelenselectie het op lange termijn niet noemenswaardig beter doet dan die tracker. Het ene jaar is er outperformance, het volgende jaar weer underperformance (Ik kijk naar jou, VGP). :-Del perro schreef: ↑1 september 2023, 16:38 Illiquide aandelen noteren net aan een discount (of liquide met een premie zo je wil).
Goedkope aandelen = hogere verwachten opbrengst = rugwind
Neem nu de beurs van Brussel. Ik becijferde al eens dat er zeer weinig aandelen in de wereldwijde MSCI index raken, zelfs die met small caps. Laat staan in iets als IWDA dat small caps uitsluit.
Je hebt op beurs Brussel regelmatig delistings van kleinere aandelen door de controlerende aandeelhouder, en zeer weinig nieuwe noteringen.
Dat betekent dus dat de controlerende aandeelhouder (met veel kennis van het bedrijf) vindt dat de beurskoers veel te laag is.
En dat het dus opportuniteiten waren. Voor de kleine belegger only.
Je kan dus zoeken in een andere hooiberg, een hooiberg vergeven van de spelden
-
- Verbannen Gebruiker
De USD is aan een heropleving bezig. 1,0718
De suikerprijs gaat ook de hoogte in schieten dankzij India
En daarom dat ik Adecoagro heb gekocht destijds... mooie illustratie van hoe mijn strategie werkt
Het was toen eigenlijk eerder ter anticipatie op een niet-verlenging van de graandeal met Rusland, maar suiker is en passant ook mooi meegenomen.
En door El Nino worden er wel meer zaken problematisch.
En daarom dat ik Adecoagro heb gekocht destijds... mooie illustratie van hoe mijn strategie werkt
Het was toen eigenlijk eerder ter anticipatie op een niet-verlenging van de graandeal met Rusland, maar suiker is en passant ook mooi meegenomen.
En door El Nino worden er wel meer zaken problematisch.
- Vincent2018
- Full Member
begint al .... wegblijven van bankaandelen 20.000 gezinnen kunnen woonlening niet meer betalen| https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230103_93190310
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Een schrijnende tegenstelling: Spaargidsers zoeken naar manieren om van hun cash geld af te geraken terwijl honderdduizenden anderen financieel nauwelijks het eind van de maand halen.
Het is inderdaad iets dat je in veel macro cijfers de laatste tijd ziet, de consument gaat erop achteruit. Dit kan problematisch zijn en worden voor de beurs, aangezien het de basis is.
Maar wanneer zal het omkantelen?
Maar wanneer zal het omkantelen?
-
- Verbannen Gebruiker
Het financieel vermogen van de Belgen bedraagt 1500 miljard. Slechts 82 miljard zit in beursgenoteerde aandelen. Dat is nog geen 6%. Het is misschien spijtig, maar het is de harde realiteit, maar wie weinig heeft (zelfs allemaal samen), heeft weinig invloed op de beurs.
In de USA hebben 61% van de volwassenen aandelen. Maar 1% van de Amerikanen bezitten samen 54% van de aandelen. De onderste 50% bezit 0,6% van de aandelen.
22000 zegt natuurlijk niet zo veel.
22000 van de ...?
En wat is het bedrag dat ze allen tezamen uitstaan hebben?
22000 van de ...?
En wat is het bedrag dat ze allen tezamen uitstaan hebben?
Ik weet niet of het zo schrijnend is.
Veel mensen zoeken het nu eenmaal zelf en dit zal ook wel deels te maken hebben met het ontbreken van financiële opvoeding.
Nogal wat mensen hebben het geluk mee om steun van hun ouders/grootouders te krijgen + financiële opvoeding te krijgen, en zo geven ze dit door aan hun kinderen.
Met eigen ogen moet ik zien dat er een grote groep mensen zijn die ondanks hun job(s) niet of nauwelijks op de huizenkoopmarkt raken omdat ze geen bedrag hebben gekregen van vorige generaties.
Van de groep die nauwelijks op de huizenkoopmarkt raakt zit zo op hun tandvlees dat er niets met hun of hun kroost mag gebeuren of ze moeten bijlenen.
Ik denk dat we niet te snel van oordeel mogen zijn dat het hun schuld is....want de groep die zwaar aan de hypoteek zit is bangelijk groot!
Laatst gewijzigd door Georg op 7 september 2023, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
huisjetuintjefiets schreef: ↑6 september 2023, 20:15
Het financieel vermogen van de Belgen bedraagt 1500 miljard. Slechts 82 miljard zit in beursgenoteerde aandelen. Dat is nog geen 6%. Het is misschien spijtig, maar het is de harde realiteit, maar wie weinig heeft (zelfs allemaal samen), heeft weinig invloed op de beurs.
In de USA hebben 61% van de volwassenen aandelen. Maar 1% van de Amerikanen bezitten samen 54% van de aandelen. De onderste 50% bezit 0,6% van de aandelen.
Daar gaat het totaal niet over...
het gaat erover dat je consument de producten niet meer gaat kopen van de bedrijven, en dat dat weegt op de marge's van de bedrijven.
Het bezit van aandelen is echt het minste probleem
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het ligt toch vooral aan jezelf. Ik heb van mijn ouders niks meegekregen. Behalve de kale kop van mijn vader... en toch heb ik een mooi vermogen opgebouwd. Enkele vrienden van mij hebben enorme sommen gekregen van hun ouders en toch is hun vermogen kleiner dan het mijne.Georg schreef: ↑7 september 2023, 07:12 Nogal wat mensen hebben het geluk mee om steun van hun ouders/grootouders te krijgen + financiële opvoeding te krijgen, en zo geven ze dit door aan hun kinderen.
Met eigen ogen moet ik zien dat er een grote groep mensen zijn die ondanks hun job(s) niet of nauwelijks op de huizenkoopmarkt raken omdat ze geen bedrag hebben gekregen van vorige generaties.
Van de groep die nauwelijks op de huizenkoopmarkt raken zitten zo op hun tandvlees dat er niets met hun of hun kroost mag gebeuren of ze moeten bijlenen.
Ik denk dat we niet te snel van oordeel mogen zijn dat het hun schuld is....want de groep die zwaar aan de hypoteek zitten is bangelijk groot!
Er zou meer aandacht moeten zijn voor financiële geletterdheid op school. Ipv vakken zoals plastische opvoeding en godsdienst en al die zever.
Volledig akkoord.
Mijn ouders zijn opgegroeid net na de oorlog. Ze zijn dus nog steeds zeer krenterig omdat dit er van kleinsaf ingestampt werd. Niettegenstaande mijn moeder het mooie pensioen van mijn te vroeg overleden vader krijgt is ze nog steeds bang om geld uit te geven met als resultaat dat ze op een berg geld zit.
Nu, mijn erfenis zal schoon zijn al heb ik haar al duizend keer gezegd dat ze wat meer moet genieten en geld uitgeven.
Maar ook ik heb dus niets meegekregen en al het vermogen dat ik heb heb ik zelf opgebouwd.
Veel hedendaagse jongeren leiden, mede dankzij de druk van sociale media om erbij te horen, aan grootheidswaanzin waardoor ze hun hele leven niets gaan opbouwen buiten een Instagram account.
Mijn ouders zijn opgegroeid net na de oorlog. Ze zijn dus nog steeds zeer krenterig omdat dit er van kleinsaf ingestampt werd. Niettegenstaande mijn moeder het mooie pensioen van mijn te vroeg overleden vader krijgt is ze nog steeds bang om geld uit te geven met als resultaat dat ze op een berg geld zit.
Nu, mijn erfenis zal schoon zijn al heb ik haar al duizend keer gezegd dat ze wat meer moet genieten en geld uitgeven.
Maar ook ik heb dus niets meegekregen en al het vermogen dat ik heb heb ik zelf opgebouwd.
Veel hedendaagse jongeren leiden, mede dankzij de druk van sociale media om erbij te horen, aan grootheidswaanzin waardoor ze hun hele leven niets gaan opbouwen buiten een Instagram account.
Maar dat komt wel door een overheid die uit de rijkste bovenlaag bestaat en dus regeltjes maakt om zichzelf nog rijker te maken.huisjetuintjefiets schreef: ↑6 september 2023, 20:15 In de USA hebben 61% van de volwassenen aandelen. Maar 1% van de Amerikanen bezitten samen 54% van de aandelen. De onderste 50% bezit 0,6% van de aandelen.
Hetzelfde doen onze politiekers, dus wat is het verschil?
Als ze wetten en belastingen maken is het steeds voor de onderste lagen waar ze zelf geen deel van uitmaken.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.