De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Apple voorbeurs -4%
Het wordt een leuke dag voor IWDA
Ze hadden meer in peren en bananen moeten spreiden...
Het wordt een leuke dag voor IWDA
Ze hadden meer in peren en bananen moeten spreiden...
-
- Full Member
- Contacteer:
Weet niet op welke planeet gij woont, maar hier op aarde loopt IWDA al heel de dag....
en staat ocharme -0,35%.
de futures van Apple zijn daar al lang in verwerkt.
wat maakt die paar % apple trouwens uit, wat die 95 % anderen doen is van belang.
IWDA is veel beter gespreid dan gij denkt blijkbaar.
Vorig jaar slechts -13,5% terwijl de nasdaq een derde van zijn waarde verloor !
Te zwaar in big tech ? Not!
Slechts -13,5% , terwijl gespreide portefeuille's breakeven draaide, goed resultaat
Optimisten zijn het wel
Optimisten zijn het wel
Het effect van 1 enkel aandeel op IWDA is heel erg klein, zelfs al is dat ene aandeel Apple. De impact op Berkshire zal iets groter zijn, maar ook minder dan 4%. Enkel wie het individuele aandeel Apple in bezit heeft, heeft hier "last" van. Last is relatief uiteraard, als je een winst van 43.000% gerealiseerd hebt over de voorbije 20 jaar.
Het past beter thuis in het topic over Apple, maar de oorzaak heeft mogelijk te maken met een nieuwe ban die Chinese ambtenaren verbiedt om telefoons van Apple te gebruiken. Dit als een soort vergelding tov de ban op Huawei in de US en Europa.
Het past beter thuis in het topic over Apple, maar de oorzaak heeft mogelijk te maken met een nieuwe ban die Chinese ambtenaren verbiedt om telefoons van Apple te gebruiken. Dit als een soort vergelding tov de ban op Huawei in de US en Europa.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Je mag altijd de inhoud van die gespreide portefeuille eens delen zodat we de performantie over een langere periode kunnen evalueren. En dit met de power of hindsight nog wel.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Is al honderdmaal gedeeld... (ok ,nee maar toch 5 keer minstens)
En mijn portefeuille is een voorbeeld van een gespreide, maar er zijn hier veel meer mensen op dit forum met echt gespreide portefeuilles...
Min 4% op 5% van de portefeuille is geen ramp hé. Voorlopig gaat het enkel over een ban voor gebruik door overheidspersoneel. Apple draait iets van 20% van zijn omzet in China, potentieel is daar dus een groot marktaandeel te verliezen.
De macro-cijfers in de US zijn anders ook wel de moeite om eens te lezen vandaag
Ik denk dat het volgende cijfer zal zijn dat de verwachting op renteverhoging gestegen is.
Ik denk dat het volgende cijfer zal zijn dat de verwachting op renteverhoging gestegen is.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat belet allemaal niet dat de Belgen de rijkste ter wereld zijn. Wat moeten de anderen dan zeggen?Bassie schreef: ↑7 september 2023, 14:58 Maar dat komt wel door een overheid die uit de rijkste bovenlaag bestaat en dus regeltjes maakt om zichzelf nog rijker te maken.
Hetzelfde doen onze politiekers, dus wat is het verschil?
Als ze wetten en belastingen maken is het steeds voor de onderste lagen waar ze zelf geen deel van uitmaken.
Dat zou dus een daling zijn van 0,2% van IWDA. (4% vn 5,25%)
edit: bij sluiting -0.11%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
We wachten nog altijd. Die mogen hier zeker eens gedeeld worden.
s&p500 daalde net geen 20%
nasdaq composite daalde 33%
voor een belg iets minder door de vlucht naar de dollar, maar dan nog een fikse daling voor de 2 belangrijkste aandelenindices ter wereld.
verder kenden ook obligatiekoersen een daling die de laatste decennia ongezien was.
ben zeer benieuwd naar die "gespreide portefeuille's die breakeven draaiden"
die zaten duidelijk niet buy & hold in de belangrijkste bedrijven die de wereldeconomie domineren en de laatste jaren voor het overgrote deel van de beurswinsten zorgden. ook een spreiding over aandelen en obligaties was er blijkbaar niet echt want beiden daalden fiks.
ik zou die performantie over langere periode ook graag eens onder de loop nemen... ge gaat rare dingen zien denk ik
Ik heb 1 jaar gehad dat ik het inderdaad 0,2% minder deed dan IWDA, maar goed, als je dan 10% beter doet in andere jaren, valt dat allemaal wel mee...the_bishop schreef: ↑7 september 2023, 20:34
ik zou die performantie over langere periode ook graag eens onder de loop nemen... ge gaat rare dingen zien denk ik
Ik denk dat mijn portefeuille en resultaten gemakkelijk zijn terug te vinden , zie YTD topic onder andere...
Dat is ook wat spreiding is per definitie natuurlijk, je zal het minder goed doen dan cyclische portefeuille's in stijgende markten(wat bij mij tot nu toe meeviel, maar fingers crossed), en beter in dalende markten.
En als je dan uit een stierenmarkt van 14 jaar komt, dan maken sommige mensen nogal eens snel de conclusie dat cyclisch beter is...
Dat zijn mooie resultaten. Tijd om je eigen hedge fund op te starten en echt stinkend rijk te worden.Aerolla schreef: ↑8 september 2023, 08:06Ik heb 1 jaar gehad dat ik het inderdaad 0,2% minder deed dan IWDA, maar goed, als je dan 10% beter doet in andere jaren, valt dat allemaal wel mee...the_bishop schreef: ↑7 september 2023, 20:34
Nee, resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst
(dat geldt enkel voor IWDA blijkbaar)
Dus daarom is die stap te groot, maar misschien een heel klein mini mini hedge fundje ooit, who knows
Ik verwacht trouwens een underperformance dit jaar (dat zou logisch zijn tenminste)
(dat geldt enkel voor IWDA blijkbaar)
Dus daarom is die stap te groot, maar misschien een heel klein mini mini hedge fundje ooit, who knows
Ik verwacht trouwens een underperformance dit jaar (dat zou logisch zijn tenminste)
ben ook wel benieuwd naar de samenstelling.
in het ytd topic vind ik het niet direct terug