Holdings
TIP
Re: Holdings
Alba, Exor, Peugeot Invest, GBL, Wendel, Caledonia. Allemaal aanradenswaardig volgens mij. Maar let wel: op dit moment. Maar zeker niet als buy-and-forget.
MBB, Bois Sauvage, D'ieteren zijn ook aardig, hoewel ik bij Bois Sauvage wel wat twijfels heb over of het management wel in het belang van de brede kring investeerders handelt. Ik zou dat nu niet bijkopen, maar zit er al in en heb niet voldoende twijfels om te verkopen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik zag dat er ook een lezing was over holdings via de VFB op 9 oktober. Wie gaat er?
De neergang van Ackermans & van Haaren gaat onverminderd voort. Vandaag weer 0,76% eraf.
Amai, een dagschommeling van minder dan 1%, maak dat mee! 1-jaarsrendement van -0,5% en de volle 19,5% lager dan zijn all-time high.
Paniekzaaier much?
Paniekzaaier much?
cie bois sauvage
https://www.bois-sauvage.be/news-room/d ... 189287&v=2
https://www.bois-sauvage.be/news-room/d ... 189287&v=2
heeft iemand het artikel van D'Ieteren ?
ze verhogen (alweer) de prognoses!
zal morgen BOOMEN! ik gok op 10% tot 15%
ze verhogen (alweer) de prognoses!
zal morgen BOOMEN! ik gok op 10% tot 15%
-
- Full Member
- Contacteer:
ja inderdaad en dat door ING (die er zelf waarschijnlijk zal bijkopen)
Overzichtje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bedankt om dit te delen!
De opgelopen kortingen bij quasi alle holdings (buiten TINC, een pareltje binnen de holdings) zal wellicht samenhangen met het algemene beursklimaat. Zoiets stelt ergens wel een beetje gerust. Wetende dat het aan de algemene marktomstandigheden te wijten is en niet aan de individuele prestaties. Of zie ik dit verkeerd?
Wat met GIMV nu de Vlaamse regering er vanaf wil?
Geen idee het is een prachtig dividend aandeel. De vraag is als er andere partijen de aandelen overnemen of het mooie dividendrendement zal gehandhaafd blijven en ze niet meer een Sofina of Brederode achterna willen gaan.
Wat ik in tal van artikels over holdings wel mis is bij o.a. Sofina en Brederode de omslag in beleggingsstrategie. Waar ze voorheen voor een groot deel belegden in bv. degelijke lange termijn dividendbetalers werden die ingeruild voor fragiele verlieslatende tech start-upjes met belachelijke waarderingen.
Neem nu het nieuws eerder deze week van Sofina dat z'n belang in Vinted (uit Litouwen) uitbreidde.
Op z'n website schrijft Sofina
Kortom, uit de eerste regel blijkt al: Vinted is één van velen.Wat is de moat van Vinted eigenlijk?Vinted is Europe’s largest online marketplace dedicated to second-hand fashion.
Founded in 2008, the Vinted platform enables consumers to buy and sell used clothing, as well as accessories, beauty products and other items. The platform has more than 75 million registered users across 18 markets and is experiencing strong growth. Based in Lithuania, with offices in Prague, Utrecht, Amsterdam and Berlin, Vinted has over 1,300 employees.
Sofina invested in Vinted in 2019. Other investors include two of our General Partners, Lightspeed Venture Partners and Insight Partners.
Dan een verkoopspraatje. Wat leveren die "more than 75 million registered users" eigenlijk op? Hoe actief zijn ze, want "geregistreerd" zijn is niet hetzelfde als "volop en alsmaar meer handelend". In m'n eigen omgeving hoor ik bv. dat Vinted "niet meer is wat het geweest is".
Bovendien zet Sofina niet in de verf hoe rendabel deze investering of het bedrijf Vinted is. En dat is niet toevallig...
Resultaten van Vinted:
2022: omzet €371 million, verlies €43 million,
2021: omzet €245 million, verlies €118 million,
2020: omzert €118 million, verlies €24 million.
Als je dan gaat kijken hoe het komt dat er zoveel verlies is, heeft dat grotendeels te maken met marketingkosten. Vinted moet namelijk massaal veel geld steken in reclame, om NU klanten te winnen; doet Vinted dat niet (meer) dan stuikt de omzet in elkaar. Want de concurrentie doet hetzelfde. Het is eten (geld aan reclame spenderen tegen de sterren op) of (de kaas van het brood) gegeten worden.
- Is Vinted winstgevend te krijgen? Misschien, maar momenteel lijkt dat nog niet snel het geval te zijn.
- Is Vinted duurzaam winstgevend (als in, type Procter & Gamble wat 133 jaar bestaat, al 133 jaar een dividend betaalt en dat nu al 67 jaar op rij verhoogd heeft) te krijgen? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Maar kijk, het geld was weeral eens bijna op, de "investeerders" hebben nog maar eens extra geld in de bodemloze put gegooid, maar kleven wel een nattevingerwerkachtige "waarde" op het bedrijf. De afgelopen 3 jaren maandelijks gemiddeld een dikke 5 miljoen euro verlies? Geen probleem, den boetiek is 3,5 miljard euro waard. Waarom? Wel, als we er 140 miljoen euro (fictief getal) tegenaan gooien, en we krijgen 4 procent van de aandelen, dan is 100 procent van de aandelen... 3,5 miljard euro waard! En dan maar hopen dat volgend jaar iemand nieuw het opnieuw nakende faillissement een jaartje komt uitstellen die evenveel geld wil geven voor minder aandelen, dan kunnen we de "waarde" in onze boeken weer verhogen. En als er geen nieuwe gek passeert doen we het zelf wel even (Sofina bv. in 2019, 2022 en deze zomer). Dus voor het goede begrip: als Sofina zélf "investeert" aan een hogere waardering, kan het de waarde van z'n huidige deelneming verhogen. Denk daar maar eens over na.
Heel interessante bijdrage, bedankt !NVSTR schreef: ↑9 september 2023, 23:02Wat ik in tal van artikels over holdings wel mis is bij o.a. Sofina en Brederode de omslag in beleggingsstrategie. Waar ze voorheen voor een groot deel belegden in bv. degelijke lange termijn dividendbetalers werden die ingeruild voor fragiele verlieslatende tech start-upjes met belachelijke waarderingen.
Neem nu het nieuws eerder deze week van Sofina dat z'n belang in Vinted (uit Litouwen) uitbreidde.
Op z'n website schrijft SofinaKortom, uit de eerste regel blijkt al: Vinted is één van velen.Wat is de moat van Vinted eigenlijk?Vinted is Europe’s largest online marketplace dedicated to second-hand fashion.
Founded in 2008, the Vinted platform enables consumers to buy and sell used clothing, as well as accessories, beauty products and other items. The platform has more than 75 million registered users across 18 markets and is experiencing strong growth. Based in Lithuania, with offices in Prague, Utrecht, Amsterdam and Berlin, Vinted has over 1,300 employees.
Sofina invested in Vinted in 2019. Other investors include two of our General Partners, Lightspeed Venture Partners and Insight Partners.
Dan een verkoopspraatje. Wat leveren die "more than 75 million registered users" eigenlijk op? Hoe actief zijn ze, want "geregistreerd" zijn is niet hetzelfde als "volop en alsmaar meer handelend". In m'n eigen omgeving hoor ik bv. dat Vinted "niet meer is wat het geweest is".
Bovendien zet Sofina niet in de verf hoe rendabel deze investering of het bedrijf Vinted is. En dat is niet toevallig...
Resultaten van Vinted:
2022: omzet €371 million, verlies €43 million,
2021: omzet €245 million, verlies €118 million,
2020: omzert €118 million, verlies €24 million.
Als je dan gaat kijken hoe het komt dat er zoveel verlies is, heeft dat grotendeels te maken met marketingkosten. Vinted moet namelijk massaal veel geld steken in reclame, om NU klanten te winnen; doet Vinted dat niet (meer) dan stuikt de omzet in elkaar. Want de concurrentie doet hetzelfde. Het is eten (geld aan reclame spenderen tegen de sterren op) of (de kaas van het brood) gegeten worden.
- Is Vinted winstgevend te krijgen? Misschien, maar momenteel lijkt dat nog niet snel het geval te zijn.
- Is Vinted duurzaam winstgevend (als in, type Procter & Gamble wat 133 jaar bestaat, al 133 jaar een dividend betaalt en dat nu al 67 jaar op rij verhoogd heeft) te krijgen? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Maar kijk, het geld was weeral eens bijna op, de "investeerders" hebben nog maar eens extra geld in de bodemloze put gegooid, maar kleven wel een nattevingerwerkachtige "waarde" op het bedrijf. De afgelopen 3 jaren maandelijks gemiddeld een dikke 5 miljoen euro verlies? Geen probleem, den boetiek is 3,5 miljard euro waard. Waarom? Wel, als we er 140 miljoen euro (fictief getal) tegenaan gooien, en we krijgen 4 procent van de aandelen, dan is 100 procent van de aandelen... 3,5 miljard euro waard! En dan maar hopen dat volgend jaar iemand nieuw het opnieuw nakende faillissement een jaartje komt uitstellen die evenveel geld wil geven voor minder aandelen, dan kunnen we de "waarde" in onze boeken weer verhogen. En als er geen nieuwe gek passeert doen we het zelf wel even (Sofina bv. in 2019, 2022 en deze zomer). Dus voor het goede begrip: als Sofina zélf "investeert" aan een hogere waardering, kan het de waarde van z'n huidige deelneming verhogen. Denk daar maar eens over na.