Aardgas en elektriciteit: vast of variabel?
Re: Aardgas en elektriciteit: vast of variabel?
Ik heb er ook over zitten dubben of ik 10 à 15% meer wil betalen voor een vast contract voor gas om de zekerheid te hebben dat de prijzen niet verder kunnen stijgen. Volgens recente krantenberichten is een vast contract enkel een goede zaak voor iemand die aboslute zekerheid wil, maar is een variabel contract voor bijna iedereen de beste optie.
Ik heb 3 weken geleden een vast contract afgesloten voor 2 jaar bij Luminus. Ik heb begrepen als de prijzen van vaste contracten toch zouden dalen, dat ik kosteloos binnen dezelfde leverancier telkens een nieuw vast contract kan afsluiten (wat 3 weken later ingaat) waarbij de vaste vergoeding pro rata berekend wordt en er dus geen extra kosten zijn bij het afsluiten van een nieuw contract aan lagere prijzen. Op die manier kan je toch nog profiteren van dalende prijzen, maar ben je wel ingedekt tegen plotse sterke stijgingen.
Moest bij het begin van de winter de prijs niet gestegen zijn tov nu en een variabel contract 15% of meer goedkoper zijn, kan je nog terug begin/midden winter switchen naar variabel wat 3 weken later actief is. Of je na de winter voor vast of variabel kiest, zal heel weinig uitmaken op de jaarfactuur als er dan nog weinig gasverbruik is.
Ik heb 3 weken geleden een vast contract afgesloten voor 2 jaar bij Luminus. Ik heb begrepen als de prijzen van vaste contracten toch zouden dalen, dat ik kosteloos binnen dezelfde leverancier telkens een nieuw vast contract kan afsluiten (wat 3 weken later ingaat) waarbij de vaste vergoeding pro rata berekend wordt en er dus geen extra kosten zijn bij het afsluiten van een nieuw contract aan lagere prijzen. Op die manier kan je toch nog profiteren van dalende prijzen, maar ben je wel ingedekt tegen plotse sterke stijgingen.
Moest bij het begin van de winter de prijs niet gestegen zijn tov nu en een variabel contract 15% of meer goedkoper zijn, kan je nog terug begin/midden winter switchen naar variabel wat 3 weken later actief is. Of je na de winter voor vast of variabel kiest, zal heel weinig uitmaken op de jaarfactuur als er dan nog weinig gasverbruik is.
Ik heb dat artikel ook gelezen, dat kosteloos afsluiten van nieuw vast contract klopt ook, maar in september zijn ze al licht gestegen, dus weinig zinvol momenteel. Ik verwacht ook geen terugval meer de komende vijf-zes maanden. Midden in de winter switchen naar variabel is in mijn ogen nu niet interessant als je in augustus net beslist dat je het risico wil beperken. Je weet dan nooit dat er toch nog een strenge wintermaand aankomt of dat de situatie in Oekraïne opnieuw verandert... Of zie ik dit verkeerd?Yvekes schreef: ↑7 september 2023, 23:00 Ik heb er ook over zitten dubben of ik 10 à 15% meer wil betalen voor een vast contract voor gas om de zekerheid te hebben dat de prijzen niet verder kunnen stijgen. Volgens recente krantenberichten is een vast contract enkel een goede zaak voor iemand die aboslute zekerheid wil, maar is een variabel contract voor bijna iedereen de beste optie.
Erna naar variabel gaan is misschien niet zo zinvol bij lager verbruik, maar alle beetjes helpen natuurlijk.
Misschien niet direct passend in topic.
Van energie ligt u wakker, ligt u ook wakker van telecom.
Daar zijn naargelang provider grotere besparingen mogelijk.
Als vb. proximus - versus scartlet.
Ik lig er niet wakker van, maar ik ben er inderdaad wel mee bezig, ik hoop dat iedereen dat doet trouwens. Meestal slaap ik echter vrij goed, als het te koud is, neem ik een extra deken . Goed dat u dit hier vermeld trouwens, maar ook daar bekijk om de zoveel maanden eens de markt en u heeft zeker gelijk, er valt ook daar veel te besparen!
-
- Full Member
- Contacteer:
En plots is er ambras door Hamas...en hoe het de energiecontracten kan/zal (?) beïnvloeden.
Hallo,
In augustus sloot ik een nieuw contract af voor vaste energieprijs (1 jaar) bij Mega.
Het contract begitn te lopen vafan 1 november.
Nu merk ik dat de huidig vaste tarieven een beetje goedkoper zijn dan toen in augustus.
Kan ik nu onmiddelijk (mits opzeg van 3 weken) veranderen bij zelfde leverancier? Ik denk dat de vaste kosten eenmalig zijn, geen maandelijkse kost. Dat betekent dat ik dan dubbel zou moeten betalen voor de abo kost?
Ik las hierboven dat jullie een artikel hadden gelezen ivm kosteloos overstappen, maar is dat niet sowieos het geval als je verandert?
Bedankt.
Liske
In augustus sloot ik een nieuw contract af voor vaste energieprijs (1 jaar) bij Mega.
Het contract begitn te lopen vafan 1 november.
Nu merk ik dat de huidig vaste tarieven een beetje goedkoper zijn dan toen in augustus.
Kan ik nu onmiddelijk (mits opzeg van 3 weken) veranderen bij zelfde leverancier? Ik denk dat de vaste kosten eenmalig zijn, geen maandelijkse kost. Dat betekent dat ik dan dubbel zou moeten betalen voor de abo kost?
Ik las hierboven dat jullie een artikel hadden gelezen ivm kosteloos overstappen, maar is dat niet sowieos het geval als je verandert?
Bedankt.
Liske
Lees dit https://www.mega.be/nl/energie/hulp-en-contact#7
Bel of contacteer hen via het contactformulier in uw klantenzone. De abonnementskosten betaal je inderdaad twee keer. Dat is de indekking tegen het leveranciers- en contractshoppen tijdens het eerste jaar anders zou het nog gemakkelijker zijn om te switchen
Met een beetje geluk rekenen ze die niet aan omdat je contract maar op 1/11 start. Met de welkomstkorting betaal je die eigenlijk maar één keer of helemaal niet als je geluk hebt. Vraag hen of je die korting nog krijgt. Indien niet kijk of het prijsverschil meer is dan de korting. Bel en mail hen zodat het nog voor 1/11 in orde komt. TIP: Doe beide dan heb je een bewijs of vraag bevestigen per mail als je belt.
EDIT: De opzegtermijn bij Mega is 1 maand! Ik denk dat je twee keer de vaste kosten zal betalen. Want het andere zal maar op 1/12 starten zonder de korting. Voor hen was ja al 1 maand klant en dus geen nieuwe klant meer. Ik denk dat je beter uw huidig contract uit doet. Maar doe de berekening en vraag het bij hen na.
Bel of contacteer hen via het contactformulier in uw klantenzone. De abonnementskosten betaal je inderdaad twee keer. Dat is de indekking tegen het leveranciers- en contractshoppen tijdens het eerste jaar anders zou het nog gemakkelijker zijn om te switchen
Met een beetje geluk rekenen ze die niet aan omdat je contract maar op 1/11 start. Met de welkomstkorting betaal je die eigenlijk maar één keer of helemaal niet als je geluk hebt. Vraag hen of je die korting nog krijgt. Indien niet kijk of het prijsverschil meer is dan de korting. Bel en mail hen zodat het nog voor 1/11 in orde komt. TIP: Doe beide dan heb je een bewijs of vraag bevestigen per mail als je belt.
EDIT: De opzegtermijn bij Mega is 1 maand! Ik denk dat je twee keer de vaste kosten zal betalen. Want het andere zal maar op 1/12 starten zonder de korting. Voor hen was ja al 1 maand klant en dus geen nieuwe klant meer. Ik denk dat je beter uw huidig contract uit doet. Maar doe de berekening en vraag het bij hen na.
Smart Green Fixed:
- De vaste vergoeding wordt betaald per begonnen contractjaar, ongeacht de duur van de energielevering door Mega.
- Wanneer je een nieuw Smart Fixed contract aangaat, wordt er een korting van 111,3 € (incl. 6% btw) toegekend op de vaste
vergoeding en dat voor jouw eerste contractjaar. De korting wordt pas toegekend na één ononderbroken jaar verbruik aan het Smart Fixed tarief van Mega en wordt toegepast op de afrekeningsfactuur, op voorwaarde dat je jouw facturen tijdens de
volledige duur van jouw contract steeds op tijd hebt betaald. Deze eenmalige korting is voorbehouden voor nieuwe klanten en is niet cumuleerbaar met andere promoties of kortingen.
Beste forumleden
Ondertussen zijn we enkele maanden verder, ik heb het vandaag nog eens bekeken en blijkt toch dat keuze voor variabel de beste keuze was tot dusver en we zijn nu toch al december. Wat ik niet snap is dat de prijzen van december zelfs nog goedkoper lijken geworden te zijn ten opzichte van oktober en november. Ondertussen betaal ik al €30 meer per maand met mijn vast contract, lijkt het jullie een goed idee om nu al opnieuw naar variabel te gaan of toch maar de rit uitzitten en wachten tot in maart-april om variabel te gaan?
Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde meningen.
Groeten
Thomas
Ondertussen zijn we enkele maanden verder, ik heb het vandaag nog eens bekeken en blijkt toch dat keuze voor variabel de beste keuze was tot dusver en we zijn nu toch al december. Wat ik niet snap is dat de prijzen van december zelfs nog goedkoper lijken geworden te zijn ten opzichte van oktober en november. Ondertussen betaal ik al €30 meer per maand met mijn vast contract, lijkt het jullie een goed idee om nu al opnieuw naar variabel te gaan of toch maar de rit uitzitten en wachten tot in maart-april om variabel te gaan?
Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde meningen.
Groeten
Thomas
Het blijft een gokje he
Als we een heel koude maand januari/februari hebben dan zal je vermoedelijk blij zijn met het vaste contract. Of je de huidige meerkost van de voorbije maanden er dan uit zult halen of niet is dan de vraag..
Hier ook gegokt op een vast contract en voorlopig brengt de gok niet op.
Als we een heel koude maand januari/februari hebben dan zal je vermoedelijk blij zijn met het vaste contract. Of je de huidige meerkost van de voorbije maanden er dan uit zult halen of niet is dan de vraag..
Klopt, dus ik ben van plan om sowieso vanaf maart naar variabel te gaan, maar twijfel of ik nog zou wachten of niet. Nog mensen met meningen/visies? Ik weet niet goed op basis van wat ik mijn gokje zou baseren, het is de afgelopen weken inmers toch ook al goed koud geweest...Converse schreef: ↑5 december 2023, 07:07 Het blijft een gokje he
Er zit inderdaad geen logica meer in. Ik kies sowieso voor vast, juist omdat alles zo onvoorspelbaar is geworden.
In augustus heb ik mijn vast contract voor gas en elektr vernieuwd, ook met de idee dat energie in de zomer goedkoper is en waarschijnlijk tegen de winter zou stijgen. Voor gas was dit de juiste gok. Oké, het is wel duurder dan variabel maar de prijs van een vast contract is sindsdien niet goedkoper geworden.
Elektriciteit daarentegen is tot mijn verbazing wel steeds goedkoper geworden, zelfs deze maand. Ik heb daarom ook sinds augustus al 2 keer mijn vast contract opnieuw vastgeklikt aan een goedkopere tarief. Variabel wil ik niet gaan, dat is mij teveel gokken. Maar je kan wel opnieuw een vast contract vastleggen tegen de huidige goedkopere prijs. En ik hoop dat de vaste vergoeding dan steeds pro rata wordt aangerekend aangezien ik steeds bij dezelfde leverancier blijf en hetzelfde type contract. Daar ben ik niet 100% zeker van en is nog een beetje afwachten tot de eindafrekening maar ik vermoed toch dat dit zo zal zijn
In augustus heb ik mijn vast contract voor gas en elektr vernieuwd, ook met de idee dat energie in de zomer goedkoper is en waarschijnlijk tegen de winter zou stijgen. Voor gas was dit de juiste gok. Oké, het is wel duurder dan variabel maar de prijs van een vast contract is sindsdien niet goedkoper geworden.
Elektriciteit daarentegen is tot mijn verbazing wel steeds goedkoper geworden, zelfs deze maand. Ik heb daarom ook sinds augustus al 2 keer mijn vast contract opnieuw vastgeklikt aan een goedkopere tarief. Variabel wil ik niet gaan, dat is mij teveel gokken. Maar je kan wel opnieuw een vast contract vastleggen tegen de huidige goedkopere prijs. En ik hoop dat de vaste vergoeding dan steeds pro rata wordt aangerekend aangezien ik steeds bij dezelfde leverancier blijf en hetzelfde type contract. Daar ben ik niet 100% zeker van en is nog een beetje afwachten tot de eindafrekening maar ik vermoed toch dat dit zo zal zijn
Die vaste vergoeding betaal je bij elke omschakeling. Enkel als er een onderlinge overeenkomst is die deze opheft, zal je er onderuit kunnen. Dus als je straks 3 keer 45€ extra moet betalen ... duur gokje.
Bij Luminus wordt dat inderdaad zo toegepast. Je betaalt slechts éénmaal de vaste vergoeding. Ben in de loop van mijn contractduur ook al tweemaal verandert en ze rekenen dus de vaste vergoeding pro rata van de duur. Als van leverancier zou veranderen dan betaal je wel de volle vaste vergoeding natuurlijk.Nightwolf schreef: ↑5 december 2023, 15:51 Er zit inderdaad geen logica meer in. Ik kies sowieso voor vast, juist omdat alles zo onvoorspelbaar is geworden.
Hier nog steeds variabel, dezelfde redenen als hier zijn nog steeds van toepassing, gasvoorraden zitten tjokvol, economie zwak, geen Russisch risico meer en velen zijn nog steeds zuiniger op verwarmen dan voor de Oekraïne oorlog.
Een variabel contract is op lange termijn altijd goedkoper dan een vast contract.
De eindafrekening van vorig jaar viel ook goed mee. Het was 2 keer zo duur als het jaar ervoor. Als ik de leverancier had geloofd dan waren mijn voorschotten op een bepaald ogenblik maal 10. Ik heb die aanpassing geweigerd en dat bleek uiteindelijk de juiste beslissing.
Dan was er ook nog het geld dat iedereen van de overheid gekregen heeft om de dure energietijden te overleven. Voor mij was dat zelfs meer dan de kostprijs van het jaarcontract.
De eindafrekening van vorig jaar viel ook goed mee. Het was 2 keer zo duur als het jaar ervoor. Als ik de leverancier had geloofd dan waren mijn voorschotten op een bepaald ogenblik maal 10. Ik heb die aanpassing geweigerd en dat bleek uiteindelijk de juiste beslissing.
Dan was er ook nog het geld dat iedereen van de overheid gekregen heeft om de dure energietijden te overleven. Voor mij was dat zelfs meer dan de kostprijs van het jaarcontract.