De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
de-beurs-vandaag-t12706-19185.html?hili ... an#p552008
Het is natuurlijk lichtjes (beetje) gewijzigd tov juni 2022, maar in grote lijnen is het ongeveer hetzelfde, eerder wat bijgekomen, wat ook allemaal terug te vinden is als je wil zoeken. Alles wat er toen in zat, zit er wel nog in, alleen nog wat bijgekomen.
Maar ik wil liever niet te vaak posten, omdat mijn portefeuille wat historische fouten heeft, en zeker niet het enige voorbeeld van een gespreide portefeuille. er zijn miljoenen manieren om een degelijk gespreide portefeuille te bouwen, de mijne is zeker niet beter dan anderen (in tegendeel misschien)
Het is natuurlijk lichtjes (beetje) gewijzigd tov juni 2022, maar in grote lijnen is het ongeveer hetzelfde, eerder wat bijgekomen, wat ook allemaal terug te vinden is als je wil zoeken. Alles wat er toen in zat, zit er wel nog in, alleen nog wat bijgekomen.
Maar ik wil liever niet te vaak posten, omdat mijn portefeuille wat historische fouten heeft, en zeker niet het enige voorbeeld van een gespreide portefeuille. er zijn miljoenen manieren om een degelijk gespreide portefeuille te bouwen, de mijne is zeker niet beter dan anderen (in tegendeel misschien)
Als je het voorbije decennium consistent beter hebt gedaan dan IWDA, dan ben je al stinkend rijk. IWDA heeft er immers een buitengewone klim op zitten de laatste 15 jaar.
Oo
dat moet je echt eens uitleggen hoor...
Volgens mij kan je die uitspraak helemaal niet doen.
tenzij het rendement minstens 1miljard% bedraagt, in dat geval heb je gelijk.
dat moet je echt eens uitleggen hoor...
Volgens mij kan je die uitspraak helemaal niet doen.
tenzij het rendement minstens 1miljard% bedraagt, in dat geval heb je gelijk.
Je kunt om het even welke uitspraak doen. Maar dat bedoel je niet.
1 miljard procent? Laten we eens duizend maal minder nemen: 1 miljoen procent. Een een flutbedrag van 1.000 EUR als investering. Dan kom je op het mooie bedrag uit van 10 miljoen euro. Dit noem ik best wel rijk hoor.
Nee, je moet uitgaan van een flutbedrag van 1 centsintorama schreef: ↑8 september 2023, 16:02
Je kunt om het even welke uitspraak doen. Maar dat bedoel je niet.
1 miljard procent? Laten we eens duizend maal minder nemen: 1 miljoen procent. Een een flutbedrag van 1.000 EUR als investering. Dan kom je op het mooie bedrag uit van 10 miljoen euro. Dit noem ik best wel rijk hoor.
anders kan je dit uitspraak niet doen ^^
Daarmee dat ik 1 miljard% zei
Je ziet dat het voor mij ook warm is he....
Cash+iwda en consequent dca’en, ook en vooral doorheen de moeilijke periodes.
Veel meer is er niet aan beleggen, al de rest is show verkopen.
Veel meer is er niet aan beleggen, al de rest is show verkopen.
Een paar jaar geleden was 40% IEAG + 60% IWDA nog de heilig verklaarde combinatie, wie daar consequent DCA op heeft toegepast, gaat de laatste 2 a 3 jaar rode cijfertjes gezien hebben. Gelukkig zitten al die bogelheads nu hindsight gewijs in cash ipv in IEAG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goh, het lijkt dat die combinatie toch niet zo slecht geweest is de laatste jaren.
https://curvo.eu/backtest/portfolio/iea ... 0-07%22%7D\
3 jaar DCA staat op winst:
Amount invested €37,000
Net asset value €38,940
En ook 2 jaar DCA staat op winst
Amount invested €25,000
Net asset value €25,583
Er zullen veel beleggers zijn die het slechter gedaan hebben dan deze portefeuille, de laatste 2 jaar, de laatste 3 jaar, en vele jaren voordien.
Als dit de slechtste jaren zijn voor wat toch een lange-termijn portefeuille is dan hoeven deze beleggers zich geen zorgen te maken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 8 september 2023, 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bwa, denk dat een CAGR van 1,77% op 3 jaar en 1,21% op 2 jaar nu niet echt iets is wat moeilijk te kloppen was. Of dit de slechtste jaren waren valt nog af te wachten, zeker die IEAG gaat nog wel wat jaren nodig hebben om weer een noemenswaardige bijdrage te leveren, de gemiddelde coupon minus kosten zit momenteel op 1,5% en een eventuele koersstijging is afhankelijk van de rente evolutie.B7H4long schreef: ↑8 september 2023, 18:01 Goh, het lijkt dat die combinatie toch niet zo slecht geweest is de laatste jaren.
Amount invested €37,000
Net asset value €38,940
Amount invested €25,000
Net asset value €25,583
Er zullen veel beleggers zijn die het slechter gedaan hebben dan deze portefeuille, de laatste 2 jaar, de laatste 3 jaar, en vele jaren voordien.
Als dit de slechtste jaren zijn voor wat toch een lange-termijn portefeuille is dan hoeven deze beleggers zich geen zorgen te maken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Aerolla schreef: ↑8 september 2023, 08:06 Ik heb 1 jaar gehad dat ik het inderdaad 0,2% minder deed dan IWDA, maar goed, als je dan 10% beter doet in andere jaren, valt dat allemaal wel mee...
Ik denk dat mijn portefeuille en resultaten gemakkelijk zijn terug te vinden , zie YTD topic onder andere...
Hoe rijm je dat dan ?
Zoals vele van de aanvallen op IWDA/Bogleheads/indexbeleggen/breed gespreid beleggen
was deze aanval ook weer factueel fout.
Je mag blijven proberen - maar let op je internetreputatie!
was resp 2,32% voor de laatste 2 jaar en 4,72% voor de laatste 3 jaar. (bron XIRR)
Zoals ik eerder schreef toch niet zo slecht
Nog een paar andere opmerkingen:
+ Wat is het rendement van andere portefeuilles die 2/3 jaar geleden op dit forum besproken werden?
+ Welke portefeuille heb jij toen gepubliceerd? Wat is het rendement daarvan?
+ Ik denk niet dat enige Boglehead een vast 40/60 verdeling ooit als "heilig" verklaarde. (een van de principes van BH is juist om het risico aan te passen aan de belegger).
+ Ik weet niet of er hier op dit forum 2 of 3 jaar geleden hevig voor IEAG+IWDA als "heilige" portefeuille werd naar voor gebracht. Een tiental jaren geleden, met de fondsen die er toen bestonden, was dit een van de weinige mogelijkheden. In de jaren daarna kwamen er meerder fondsen die Belgische beleggers toelaten om de BH principes beter toe te passen.
was deze aanval ook weer factueel fout.
Je mag blijven proberen - maar let op je internetreputatie!
De rendementen voor de beleggers die elke maand hetzelfde bedrag met DCA in hun portefeuille inlegden
was resp 2,32% voor de laatste 2 jaar en 4,72% voor de laatste 3 jaar. (bron XIRR)
Zoals ik eerder schreef toch niet zo slecht
Nog een paar andere opmerkingen:
+ Wat is het rendement van andere portefeuilles die 2/3 jaar geleden op dit forum besproken werden?
+ Welke portefeuille heb jij toen gepubliceerd? Wat is het rendement daarvan?
+ Ik denk niet dat enige Boglehead een vast 40/60 verdeling ooit als "heilig" verklaarde. (een van de principes van BH is juist om het risico aan te passen aan de belegger).
+ Ik weet niet of er hier op dit forum 2 of 3 jaar geleden hevig voor IEAG+IWDA als "heilige" portefeuille werd naar voor gebracht. Een tiental jaren geleden, met de fondsen die er toen bestonden, was dit een van de weinige mogelijkheden. In de jaren daarna kwamen er meerder fondsen die Belgische beleggers toelaten om de BH principes beter toe te passen.
.vortex schreef: ↑8 september 2023, 18:24Bwa, denk dat een CAGR van 1,77% op 3 jaar en 1,21% op 2 jaar nu niet echt iets is wat moeilijk te kloppen was. Of dit de slechtste jaren waren valt nog af te wachten, zeker die IEAG gaat nog wel wat jaren nodig hebben om weer een noemenswaardige bijdrage te leveren, de gemiddelde coupon minus kosten zit momenteel op 1,5% en een eventuele koersstijging is afhankelijk van de rente evolutie.B7H4long schreef: ↑8 september 2023, 18:01 Goh, het lijkt dat die combinatie toch niet zo slecht geweest is de laatste jaren.
Amount invested €37,000
Net asset value €38,940
Amount invested €25,000
Net asset value €25,583
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik post gewoon de CAGR zoals die berekend wordt op de site die jij aanbracht, neem aan dat die site de juiste cijfers weergeeft.
Het is belangrijk om te factchecken voor je post.
In je eerste opmerking had je het duidelijk niet gedaan.
En in de laatste opmerking was het zeer duidelijk dat de gevallen die jij poste ook niet correct waren. CAGR heeft weinig waarde in het geval van DCA.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 8 september 2023, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe gaat het nog met de beurs vandaag eigenlijk ?