De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Goed lijkt me, weer een beetje stabilisatie.
Verder wel grappig de discussies dat een amateur belegger zoveel beter doet dan de index.
Mijn professionele handelaar bij BNP had op het einde van zijn loopbaan(40 jaar) een gemiddeld rendement van 10%.
Hij kreeg de adviezen rechtstreeks binnen van de grote jongens in Brussel.
Tja, als de getallen op de site die je zelf aanbracht niet kloppen, dan gaat jouw XIRR ook op foutieve cijfers gebaseerd zijn hé Daar staat effectief een compound annual growth rate van 1,21%, €25.000 geïnvesteerd en een eindresultaat van €25.583, voor de 2 jarige periode. En dat geeft dus een XIRR van 2,23%
En om op een van je vragen te antwoorden:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CAGR is nutteloos voor DCA. CAGR houdt geen rekening met wanneer het geld belegd werd. Het is dus de berekening van lumpsum.vortex schreef: ↑8 september 2023, 20:33 Tja, als de getallen op de site die je zelf aanbracht niet kloppen, dan gaat jouw XIRR ook op foutieve cijfers gebaseerd zijn hé Daar staat effectief een compound annual growth rate van 1,21%, €25.000 geïnvesteerd en een eindresultaat van €25.583, voor de 2 jarige periode. En dat geeft dus een XIRR van 2,23%
XIRR was super eenvoudig. Maandelijks 1000 Euro inleggen, XIRR berekenen met het eindbedrag. Done.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Omdat het in 2022 10% beter was???EarthNvstr1 schreef: ↑8 september 2023, 18:34Aerolla schreef: ↑8 september 2023, 08:06 Ik heb 1 jaar gehad dat ik het inderdaad 0,2% minder deed dan IWDA, maar goed, als je dan 10% beter doet in andere jaren, valt dat allemaal wel mee...
Ik denk dat mijn portefeuille en resultaten gemakkelijk zijn terug te vinden , zie YTD topic onder andere...Hoe rijm je dat dan ?
Dus in 2022 lag het in lijn....
Sorry dat ik mid 2022 mijn rendement van eind 2022 niet heb vermeld...
Wat je trouwens wel zelf had kunnen checken ook, vermits ik zeer transparant ben hierover..
Welke moeilijke periode's?
IWDA bestaat korter dan de stierenmarkt...
Je kan dus niet zeggen dat op basis van ervaring het allemaal goed komt.
(tenzij je natuurlijk uitgaat van: het verleden is een garantie voor de toekomst)
Je gaat ervan uit dat je met hoge rente's hetzelfde resultaat zal krijgen dan met lage rente's, wat minstens een straffe uitspraak is...
Ale, wat beursnieuws van vandaag, uit mijn portefeuille. om On-topic te komen.
Burford capital stijgt nog maar eens met 20% nadat er een uitspraak komt in hun belangrijkste rechtzaak tegen de Argentijnse staat.
Ter info, Burford is een financier van rechtzaken, ze sponseren de rechtzaak in ruil voor een stuk van de schadevergoeding.
In een onverdraagzame wereld een goede business lijkt me.
Misschien niet de meest bekende niche op dit forum, maar als je in advocaten wilt beleggen, is dit het dichtste wat je kan doen. (in advocaten zelf mag je bij wet niet investeren)
Wel een doelwit geweest van short fund Muddy Waters, wat de koers serieus deed dalen, maar ondertussen er ongeveer bovenop, en Muddy Waters blijkt ongelijk te hebben. (maar die hebben er ongetwijfeld goed aan verdiend
Burford capital stijgt nog maar eens met 20% nadat er een uitspraak komt in hun belangrijkste rechtzaak tegen de Argentijnse staat.
Ter info, Burford is een financier van rechtzaken, ze sponseren de rechtzaak in ruil voor een stuk van de schadevergoeding.
In een onverdraagzame wereld een goede business lijkt me.
Misschien niet de meest bekende niche op dit forum, maar als je in advocaten wilt beleggen, is dit het dichtste wat je kan doen. (in advocaten zelf mag je bij wet niet investeren)
Wel een doelwit geweest van short fund Muddy Waters, wat de koers serieus deed dalen, maar ondertussen er ongeveer bovenop, en Muddy Waters blijkt ongelijk te hebben. (maar die hebben er ongetwijfeld goed aan verdiend
Benieuwd hoe onze chipaandelen het gaan uithouden nu blijkt dat men in China verder staat dan gedacht.
Er was in 2020 toch best wel een dipperig dipje? Het verleden is zeker geen garantie voor de toekomst maar in de toekomst het verleden voorspellen en nu zeggen: dat was toch allemaal niet zo erg heeft weinig zin want op dat moment leek het alsof het einde nabij was.Aerolla schreef: ↑8 september 2023, 21:12Welke moeilijke periode's?
IWDA bestaat korter dan de stierenmarkt...
Je kan dus niet zeggen dat op basis van ervaring het allemaal goed komt.
(tenzij je natuurlijk uitgaat van: het verleden is een garantie voor de toekomst)
Je gaat ervan uit dat je met hoge rente's hetzelfde resultaat zal krijgen dan met lage rente's, wat minstens een straffe uitspraak is...
Stijgende rente zal zeker zijn invloed hebben op de beurskoersen maar daarom hou je ook best een portie cash aan.
En blijf je gewoon verder kopen want als de rente kan stijgen dan kan ze ook op zeker moment weer dalen als de centrale banken dit nodig vinden.
Op de langere termijn stijgen de beurzen altijd + cash is king lijken mij de enige 2 beurswaarheden die steeds lijken te kloppen.
Mijn strategie is wel heel erg saai ivgl met die van u, dat klopt wel
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom niet? Tijdens het dca’en heb je toch steeds tegelijk een deel cash op je spaarrekening en een deel in aandelen/etf’s?
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, cash op je spaarrekening als noodfonds. Niet om extra te beleggen "als de koersen gezakt zijn".
Je kunt niet tegelijk DCA doen, en tegelijk cash bewaren om extra te beleggen "als de koersen gezakt zijn".
Ofwel volg je DCA, ofwel niet. Je kunt niet deels DCA volgen, en deels niet.
Toch wel hoor. Zoals Woz al zei:
Ik weet van vroeger al dat dat voor jou een onmogelijke combinatie is. Waarom zou je geen cash kunnen hebben om extra te beleggen? Dan ben je altijd klaar om te profiteren van opportuniteiten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vind ik ook een rare redenering. Je kan perfect, naast het dca'en, iets op een spaarrekening zetten bovenop je emergency fund. Dat je dan bij opportuniteiten kan inzetten.
Dan is het geen noodfonds, maar een opportuniteitsfonds, deel van je beleggingen. Zo'n opportuniteitsfonds heeft een serieus remmend effect op het rendement van je portefeuille.Orakel van Brakel schreef: ↑9 september 2023, 12:39 Vind ik ook een rare redenering. Je kan perfect, naast het dca'en, iets op een spaarrekening zetten bovenop je emergency fund. Dat je dan bij opportuniteiten kan inzetten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.