Exmar
TIP
Re: Exmar
Keytrade heeft me (zoals steeds) verwittigd v ia e-mail. Dit op 8 juni, en opnieuw op 28 augustus (heropening bod)
Emails komen steeds van corporate.actions@keytradebank.com
10,5 euro is ook geen goede prijs, zal dicht bij de bodem geweest zijn die week.
Daar moet dan nog beurstax en kosten keytrade af.
Gewoon wachten op heropening bod was beter geweest.
Of vreesde je dat Saverys zijn bod zou intrekken?
FSMA heef effectief klacht ingediend bij parket.el perro schreef: ↑11 september 2023, 11:45 die 1e brief krijgt blijkbaar nog een staartje, toch volgens De Tijd (Markten blog):Beurswaakhond dient klacht in over overnamebod Exmar
De brief die Exmar aan zijn aandeelhouders zond, zou verkeerdelijk de indruk hebben gewekt dat aandeelhouders verplicht zijn hun aandelen aan te bieden. Momenteel loopt de tweede ronde van het openbaar overnamebod van Saverex, het investeringsvehikel van Nicolas Saverys.
Toch wel zeer uitzonderlijk!
Blijkbaar berichtgeving van La Libre Belgique dit weekend, en klacht werd door FSMA aan De Tijd bevestigd.
La Libre:
https://www.lalibre.be/dernieres-depech ... UDRNZG7VE/
nog interessante lectuur over de waardering:
https://www.hetbodopexmaristelaag.be/de-echte-waarde/
Met wat ze schrijven onder reden 7: cash ben ik het wel niet eens, maar dan nog..
Met wat ze schrijven onder reden 7: cash ben ik het wel niet eens, maar dan nog..
Ik heb ze gekocht omdat ik het zag, de cijfers zijn veel te goed voor zo'n laag bod.el perro schreef: ↑11 september 2023, 15:09 nog interessante lectuur over de waardering:
2 minuten na aankoop kreeg is een dwingende brief de boel te verkopen.....niet dus.
Het rare is, het zelfde is met Telenet aan de hand, veel te laag bod, dan is iedereen (die denk ik niks heeft) het eens met Telenet.
Heel apart.
Telenet is ook via diverse kanalen mensen aan het verplichten de aandelen te verkopen, dan zegt de FSMA niets en laat begaan.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Ik ga absoluut niet in op het bod, ik ben van overtuigd dat de prijzen die sommige in hun hoofd hebben niet haalbaar is maar aan deze prijs geef ik mijn shares niet af.
En hoe zie jij dan de toekomst?
Volgens mij geven de onlangs gepubliceerde halfjaarcijfers al een mooie doorkijk hoe die eruit zal zien; mijns inziens worden alle toegestane trucjes uit de kast gehaald om de zaken zo slecht mogelijk voor te stellen. Bovendien zal je wellicht getrakteerd worden op de nodige zwaarbelaste dividenduitkeringen, aangezien de grootaandeelhouder zijn aankopen ergens van moet financieren (en de dividenduitkeringen voor hem als grootaandeelhouder niet of minder belast worden -dat heb ik althans ergens gelezen-). Bij de eerstvolgende downturn in deze cyclische industrie zal hij wellicht nog een opportunistische poging wagen.
Voor de goede orde, ik vind het overnamebod ook buitengewoon karig, maar aangezien Saverys er in is geslaagd zakenbanken te vinden die het bod als "fair" betitelen (fairness opinion) en hij na de tegenvallende aanmeldingen in de eerste ronde heeft geweigerd zijn bod te verhogen zijn de opties voor zittende aandeelhouders mijn inziens beperkt.
PS
Ik had het overigens wel kunnen waarderen als in de door Exmar verspreide "reclamefolder" gewoon een "eerlijke" voorstelling van zaken was gegeven, zeg maar in de trant van "we begrijpen dat dit bod niet de werkelijke waarde van de onderneming weerspiegeld, maar "de gelegenheid maakt de dief" en als u uw aandelen niet aanmeldt zullen wij alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat u daar spijt van krijgt!"
De toekomstige dividendbetalingen zijn juist heel goed voor aandeelhouders die in 2017 of 2020 aandelen exmar kochten of voor aandeelhouders met nog een gemiddelde out of pocket cost van 2,90€ of lager. Zij verdienen o.b.v. de toekomstige dividendbetalingen al hun investering terug. Zelfs de 4,15€ bruto voor de financiering door saverex zorgt dat hun OOP 0€ wordt. Alles daarna is extra geld in de portemonnee van de langetermijn belegger en netto winst zonder te handelen. Voor een trader betekent een lagere free float meer volatiliteit en ook meer kans op handelswinsten door de tradingrange.
OOP: https://www.fundmanagersoftware.com/hel ... stval.html
OOP: https://www.fundmanagersoftware.com/hel ... stval.html
Comments: The out of pocket investment only changes after a purchase, redemption, or received distribution. The out of pocket investment may actually go negative in the historical cost mode if you have redemptions plus received distributions totaling more than the sum of all purchases.
@Tycoon
Mooi gesproken, maar de vraag die ik aan de orde stel is hoe de som van de eventueel te verwachten netto-dividenduitkeringen zich verhouden tot het nu incasseren van €11 per aandeel. Individuele historische aankoopniveaus zijn daarbij mijns inziens totaal niet relevant.
Mooi gesproken, maar de vraag die ik aan de orde stel is hoe de som van de eventueel te verwachten netto-dividenduitkeringen zich verhouden tot het nu incasseren van €11 per aandeel. Individuele historische aankoopniveaus zijn daarbij mijns inziens totaal niet relevant.
In Saverex biedprijs zit de door hen geschatte waarde van de toekomstige winsten (gereserveerd en uitgekeerd) in verwerkt. Zij komen op 11,1€ als equity value uit. Het minimum van de sotp dcf inclusief het 1€ brutodividend.
Ik schat de huidige waarde van de toekomstige nettodividenden 9€ hoger in dan het huidig bod van 11,1€. In de toekomst zullen meer chemische- en gastankers nodig zijn met een iets lagere vrachttarieven dan vandaag. De in de toekomst overtollige olietankers zijn daarvoor niet geschikt als er effectief een daling in het olieverbruik en -productie zou optreden. Vandaar ook het verzet van Euronav's ex-CEO tegen het conversieplan in gas (LNG, hydrogen) en chemical (ammoniak) tankers.
Ik vind daarom 20,1€ een faire prijs. Als ik vergelijk met hetbodopexmaristelaag zou het 20,3€ moeten zijn. Saverex bied een premie van 0,5€ t.o.v. de max sotp dcf prijs van 11,6€ terwijl die website dat in hun punt 8 als een korting beschouwen en die er nog eens bijtellen. Edit: is inderdaad een korting t.o.v. de NRW van 11,6€.
Zie https://www.gccports.com/useful-links/types-of-tankers
Ik schat de huidige waarde van de toekomstige nettodividenden 9€ hoger in dan het huidig bod van 11,1€. In de toekomst zullen meer chemische- en gastankers nodig zijn met een iets lagere vrachttarieven dan vandaag. De in de toekomst overtollige olietankers zijn daarvoor niet geschikt als er effectief een daling in het olieverbruik en -productie zou optreden. Vandaar ook het verzet van Euronav's ex-CEO tegen het conversieplan in gas (LNG, hydrogen) en chemical (ammoniak) tankers.
Ik vind daarom 20,1€ een faire prijs. Als ik vergelijk met hetbodopexmaristelaag zou het 20,3€ moeten zijn. Saverex bied een premie van 0,5€ t.o.v. de max sotp dcf prijs van 11,6€ terwijl die website dat in hun punt 8 als een korting beschouwen en die er nog eens bijtellen. Edit: is inderdaad een korting t.o.v. de NRW van 11,6€.
Zie https://www.gccports.com/useful-links/types-of-tankers
Stel dat Saverex eindigd op 85% van de aandelen, 3% op de lening moet betalen en die bij de volgende dividendbetaling volledig wilt terugbetalen. Dan moet Exmar een nettodividend van 4,72€ of 6.74€ bruto uitkeren.Knorpot schreef: ↑12 september 2023, 08:21 @Tycoon
Ik verwacht een totaal toekomstig nettodividend van 9€ te ontvangen bestaande uit die 4.72€ dit jaar en daarna 0.3€ jaarlijks basisdividend. Een volledige dividendstop zie ik ze niet invoeren maar wel dat verlaagd basisdividend.
Ik heb er maar weer wat bijgekocht, altijd leuk
Zijn er nu wel genoeg denk ik.
Zijn er nu wel genoeg denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Bas.
Die emails kreeg ik niet van Keytrade (nochtans wel automatische berichten als er een aankoop of verkoop is gebeurd).el perro schreef: ↑11 september 2023, 11:59
Keytrade heeft me (zoals steeds) verwittigd v ia e-mail. Dit op 8 juni, en opnieuw op 28 augustus (heropening bod)
Emails komen steeds van corporate.actions@keytradebank.com
10,5 euro is ook geen goede prijs, zal dicht bij de bodem geweest zijn die week.
Daar moet dan nog beurstax en kosten keytrade af.
Gewoon wachten op heropening bod was beter geweest.
Of vreesde je dat Saverys zijn bod zou intrekken?
Was inderdaad te laag, helemaal mee eens, maar was bang dat Saverys meteen de overname zou kunnen gedaan hebben en de restaandelen van de kleine aandeelhouder onverhandelbaar zouden worden. Dat was het me niet waard. Los daarvan, ik had ze in coronatijd gekocht voor ongeveer 3,5 euro stuk (exact weet ik het niet meer maar rendement was meer dan 300%). Dus heb er mooi rendement uit gehaald al kon het nog meer zijn.. Op het juiste moment gekocht.
Als hij in 1e ronde 95% had gehaald, volgde er altijd een squeeze-out aan zelfde prijs. Wettelijk verplicht...
Ook bij iets minder aandelen is het niet in Saverys zijn belang om enkele aandeelhouders (en bijbehorende beursnotering/beursverplichtingen) mee te slepen. Gegarandeerd heropening bod dus.
Altijd 2e kans dus
Als Saverys na 2e ronde onverhoopt >90% haalt, gaan diegenen die been stijf houden wel eens moeten nadenken of we met illiquide aandeel willen blijven zitten.
Die keuze maken we dan in 3e ronde.
Enige ongunstige scenario zou zijn, dat als na bekendmaking resultaten 1e ronde er iets katastrofaals zou gebeurd zijn met Exmar, waardoor de waarde van Exmar in zijn ogen serieus zakt onder 11,1 EUR en hij zijn bod opbergt.
Zeer onwaarschijnlijk dus.
Hopelijk helpt deze ervaring als je ooit opnieuw in een bod terecht komt.
Ook bij iets minder aandelen is het niet in Saverys zijn belang om enkele aandeelhouders (en bijbehorende beursnotering/beursverplichtingen) mee te slepen. Gegarandeerd heropening bod dus.
Altijd 2e kans dus
Als Saverys na 2e ronde onverhoopt >90% haalt, gaan diegenen die been stijf houden wel eens moeten nadenken of we met illiquide aandeel willen blijven zitten.
Die keuze maken we dan in 3e ronde.
Enige ongunstige scenario zou zijn, dat als na bekendmaking resultaten 1e ronde er iets katastrofaals zou gebeurd zijn met Exmar, waardoor de waarde van Exmar in zijn ogen serieus zakt onder 11,1 EUR en hij zijn bod opbergt.
Zeer onwaarschijnlijk dus.
Hopelijk helpt deze ervaring als je ooit opnieuw in een bod terecht komt.
Ja dat is uiteraard zo voor Saverex: Europese moeder-dochter richtlijn, in België DBI-regime.
(Let wel: Als Saverys geld naar zijn privé haalt door Saverex een dividend te laten uitkeren, is er wél RV verschuldigd. De regeling zorgt er enkel voor dat winst die binnen een groep hogerop schuift, maar 1 keer belast wordt )
Dividend € 4,7 bruto volstaat dus voor overname tot 85% te financierenTycoon schreef: ↑12 september 2023, 12:31 Stel dat Saverex eindigd op 85% van de aandelen, 3% op de lening moet betalen en die bij de volgende dividendbetaling volledig wilt terugbetalen. Dan moet Exmar een nettodividend van 4,72€ of 6.74€ bruto uitkeren.
Ik verwacht een totaal toekomstig nettodividend van 9€ te ontvangen bestaande uit die 4.72€ dit jaar en daarna 0.3€ jaarlijks basisdividend. Een volledige dividendstop zie ik ze niet invoeren maar wel dat verlaagd basisdividend.
Maar Saverex zelf heeft ook wel wat schulden, 29 miljoen volgens laatste JV
Water stond enkele jaren geleden aan de lippen:
exmar-t15170-330.html#p499504
Dus ik denk wel dat hij daar ook van af wil.
Klopt, had hij toen niet dringend geld nodig om de pandgevingsvergoeding aan de bank te betalen of hij was zijn in pand gegeven aandelen aan die bank kwijt. Ik herinner mij nog zo iets.
Edit: Hij leende in 2009 voor de kapitaalverhoging niet bij een bank maar bij Sofina.
2) In 2019 was het blijkbaar voor een banklening van Saverex.
Edit: Hij leende in 2009 voor de kapitaalverhoging niet bij een bank maar bij Sofina.
2) In 2019 was het blijkbaar voor een banklening van Saverex.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 14 september 2023, 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.