hypotheek vervroegd aflossen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: hypotheek vervroegd aflossen
Kan allemaal goed zijn, waar maakt dat uit voor wel/niet lening vervroegd afbetalen ?Bassie schreef: ↑7 september 2023, 15:12 De pro van een lening te blijven aflossen bij hoge inflatie is dat je loon stijgt maar je aflossing blijft gelijk.
Hierdoor wordt het bedrag een steeds kleiner deel van je loon.
Want de meeste hypotheken zijn behoorlijk inflatie en rente ongevoelig, dus als je er nu een hebt aan minder dan 3% en je aflossing is geen probleem, dan zou ik die niet aflossen.
Want die rente blijft 3% op het geleende bedrag, ook al is de inflatie dik 10%, maar je loon stijgt wel mee met de inflatie.
Ik bedoel, als je loon 2000 netto is en je aflossing 600 euro, als je loon nu stijgt naar 2400 euro door aanpassingen door inflatie dan is de hypotheek nog altijd 600 euro, want die stijgt niet mee.
Dit is relevanter.Bassie schreef: ↑7 september 2023, 15:12 Gezien de rente zwaar aan het stijgen is, zou ik op dit moment NIET aflossen want je kan het bij sommige banken compenseren door het gewoon op een spaarrekening te zetten in bv Nederland, waar de rente al hoger is dan die van je hypotheek.
Als je een variabele hypotheekrente hebt en die stijgt mee, ja dan is het altijd zinvol, zeker nu de rente stijgt.
Leningvrij is niet altijd zinvol.
Komt n.m.i. gewoon hier op neer:
EarthNvstr1 schreef: ↑1 september 2023, 10:31 zolang het geld dat je "opzij" hebt staan méér opbrengt dan de intrest die je betaalt op de lening, is het financiëel interessanter om de lening te behouden en dus niet vroeger af te lossen.
Een hypotheek is geen gewone lening, het is een (redelijk) rentevaste lening en ook de het bedrag van aflossing is inflatie ongevoelig.EarthNvstr1 schreef: ↑8 september 2023, 19:38Kan allemaal goed zijn, waar maakt dat uit voor wel/niet lening vervroegd afbetalen ?Bassie schreef: ↑7 september 2023, 15:12 De pro van een lening te blijven aflossen bij hoge inflatie is dat je loon stijgt maar je aflossing blijft gelijk.
Hierdoor wordt het bedrag een steeds kleiner deel van je loon.
Want de meeste hypotheken zijn behoorlijk inflatie en rente ongevoelig, dus als je er nu een hebt aan minder dan 3% en je aflossing is geen probleem, dan zou ik die niet aflossen.
Want die rente blijft 3% op het geleende bedrag, ook al is de inflatie dik 10%, maar je loon stijgt wel mee met de inflatie.
Ik bedoel, als je loon 2000 netto is en je aflossing 600 euro, als je loon nu stijgt naar 2400 euro door aanpassingen door inflatie dan is de hypotheek nog altijd 600 euro, want die stijgt niet mee.
Hierdoor gaat je loon omhoog maar de hypotheek-betaling blijft gelijk.
Bij andere leningen maakt het niet zoveel uit wegens een hele korte looptijd.
Hypotheken zijn gewoonlijk 25 tot 30 jaar en dan is aflossen vaak niet zinvol.
Of je moet gewoon dom zijn een kortlopende hypotheek aan te gaan, dan lacht de bank zich krom want inflatie heeft dan weinig impact op wat de bank terug krijgt.
Dat je niet snapt dat geldontwaarding een ding is waardoor je aflossing in verhouding tot je loon steeds minder is, vind ik vreemd.
Want kijk eens wat een brood kost vandaag tegenover 10~20 jaar geleden, dan zie je dat het brood behoorlijk veel duurder is geworden. Maar je hypotheek aflossing wordt NIET duurder, dat is de grap juist. Dus hoe langer je die aanhoud hoe goedkoper die aan het worden is tegenover je inkomsten.
Er zijn hier ook mensen die uitrekenen wat het verschil is in bedrag van aflossing, maar die houden geen rekening met geldontwaarding.
Mensen van 10 jaar geleden die toen, kijk gewoon even naar 1 jaar verschil.

Dat is maar 1 jaar!!!! Doe dat eens over 20 of 30 jaar.....maar je hypotheek aflossing blijft gelijk....dat is het punt.
Dus stel je hebt een loon van 1000 euro in 2000 en elk jaar neemt het toe aan 3% inflatie index.....ik reken even krom weet het, maar is om een idee te geven.
2000 -> 1000 euro ---- lening 400 euro p/m.
2001 -> 1000+3%=1030 ----- lening 400 euro p/m
2002 -> 1030+3%=1060,90 ----- lening 400 euro p/m
2003 -> 1060,90+3%=1092,73
2004 -> 1092,73+3%=1125,51
2005 -> 1159,28
2006 -> 1194,06
Zoals je op die paar jaar kan zien is het loon met bijna 200 euro toegenomen, maar de lening is nog steeds 400 euro p/m.
Natuurlijk zal ook het leven iets duurder geworden zijn, maar niet enorm, dus je mag aannemen dat je aflossing eigenlijk nog maar 300 euro per maand is in verhouding tot je begon.
Nu is 1000 euro niet genoeg, zal eerder 2000 zijn, dus gaat het nog sneller.
Ik wil maar zeggen, je budget wordt steeds groter, maar je hypotheek blijft gelijk. Want de index bestaat ook uit zaken als auto's, maar die koop je niet jaarlijks, dus de index gaat harder dan je werkelijke uitgaven.
Op dit moment ligt het anders door de energie-kosten, maar evengoed is het niet erg zinvol versneld af te lossen.
Persoonlijk zou ik het niet doen, zeker niet als je geld over hebt. Dat kan je beter in bv Shell steken

Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
---------------------------Bassie schreef: ↑9 september 2023, 17:52Een hypotheek is geen gewone lening, het is een (redelijk) rentevaste lening en ook de het bedrag van aflossing is inflatie ongevoelig.EarthNvstr1 schreef: ↑8 september 2023, 19:38
Kan allemaal goed zijn, waar maakt dat uit voor wel/niet lening vervroegd afbetalen ?
Hierdoor gaat je loon omhoog maar de hypotheek-betaling blijft gelijk.
Bij andere leningen maakt het niet zoveel uit wegens een hele korte looptijd.
Hypotheken zijn gewoonlijk 25 tot 30 jaar en dan is aflossen vaak niet zinvol.
Of je moet gewoon dom zijn een kortlopende hypotheek aan te gaan, dan lacht de bank zich krom want inflatie heeft dan weinig impact op wat de bank terug krijgt.
Dat je niet snapt dat geldontwaarding een ding is waardoor je aflossing in verhouding tot je loon steeds minder is, vind ik vreemd.
Want kijk eens wat een brood kost vandaag tegenover 10~20 jaar geleden, dan zie je dat het brood behoorlijk veel duurder is geworden. Maar je hypotheek aflossing wordt NIET duurder, dat is de grap juist. Dus hoe langer je die aanhoud hoe goedkoper die aan het worden is tegenover je inkomsten.
Er zijn hier ook mensen die uitrekenen wat het verschil is in bedrag van aflossing, maar die houden geen rekening met geldontwaarding.
Mensen van 10 jaar geleden die toen, kijk gewoon even naar 1 jaar verschil.
Dat is maar 1 jaar!!!! Doe dat eens over 20 of 30 jaar.....maar je hypotheek aflossing blijft gelijk....dat is het punt.
Dus stel je hebt een loon van 1000 euro in 2000 en elk jaar neemt het toe aan 3% inflatie index.....ik reken even krom weet het, maar is om een idee te geven.
2000 -> 1000 euro ---- lening 400 euro p/m.
2001 -> 1000+3%=1030 ----- lening 400 euro p/m
2002 -> 1030+3%=1060,90 ----- lening 400 euro p/m
2003 -> 1060,90+3%=1092,73
2004 -> 1092,73+3%=1125,51
2005 -> 1159,28
2006 -> 1194,06
Zoals je op die paar jaar kan zien is het loon met bijna 200 euro toegenomen, maar de lening is nog steeds 400 euro p/m.
Natuurlijk zal ook het leven iets duurder geworden zijn, maar niet enorm, dus je mag aannemen dat je aflossing eigenlijk nog maar 300 euro per maand is in verhouding tot je begon.
Nu is 1000 euro niet genoeg, zal eerder 2000 zijn, dus gaat het nog sneller.
Ik wil maar zeggen, je budget wordt steeds groter, maar je hypotheek blijft gelijk. Want de index bestaat ook uit zaken als auto's, maar die koop je niet jaarlijks, dus de index gaat harder dan je werkelijke uitgaven.
Op dit moment ligt het anders door de energie-kosten, maar evengoed is het niet erg zinvol versneld af te lossen.
Persoonlijk zou ik het niet doen, zeker niet als je geld over hebt. Dat kan je beter in bv Shell steken![]()
Je rekent wel niet de intresten die je aan de bank betaald als je niet vervroegd aflost..
klopt niet helemaal.Steflow schreef: ↑5 september 2023, 21:17 Een extra factor die me net in het oog sprong: schuldsaldo..
Ik wens het niemand toe, maar stel dat je vevroegd aflost en er gebeurd iets ernstig/overlijden?
Je naasten hebben misschien een woning met minder of geen schulden, maar in het geval dat je de lening laat lopen kan de schuldsaldo verzekering aangesproken worden en is er nog financiële reserve als erfenis?
Dat weegt ook mee in het beslis proces vind ik.
SSV is in feite een levensverzekering. Dus je betaalt enkele verzekeringspremies en als je binnen de x jaar overlijdt, dan keert de verzekering een bedrag uit.
"Toevallig" is die x jaar de termijn van je lening en "een bedrag" is het openstaande kapitaal van je lening (of een % ervan).
Dus m.a.w. als je sterft dan lost die verzekering je lening (deels) af.
Moest je nu je lening al vervroegd terugbetaald hebben, en je sterft, dan gaat die verzekering nog steeds dat kapitaal uitkeren, maar dan aan je erfgenamen ipv aan de bank.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat wist ik niet.
En wat gebeurt er als je pakweg voor 200.000 euro leent op 20 jaar, kiest voor een eenmalige premie van de SSV en na 5 jaar alles terugbetaalt ?
En wat gebeurt er als je pakweg voor 200.000 euro leent op 20 jaar, kiest voor een eenmalige premie van de SSV en na 5 jaar alles terugbetaalt ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Dan zal de bank een brief sturen: wil je a. Je SSV behouden als levensverzekering in lijn met de originele aflossingstabel of b. wil je hem annuleren en terugbetaald krijgen (min de vergoeding van de dekking van de SSV voor de jaren dat het krediet wel liep en de SSV wel in voege was dus)Charlesvdw schreef: ↑10 september 2023, 15:20 Dat wist ik niet.
Dat hoeft ook niet want het bedrag van aflossing en interesten blijft gelijk.
Eender welke formule.
Ik had eigenlijk maandbedrag moeten zeggen

De interesten op het geleende bedrag zijn toch veel lager dan de index of inflatie correctie, dus je doet altijd winst door niet af te lossen.
Mijn lening was tussen 2,1 en 3,2%, het had helemaal geen nut om af te lossen.
Zo goedkoop krijg je geen enkele lening van de bank, dus kan je beter een auto kopen zonder lening, dat is mijn punt.
Gebruik het geld voor iets anders dan voor versneld aflossen.
Ja, je betaald rente, maar je moet verder kijken dan wat je terug betaald vandaag.
Bv 2000 euro rente vandaag is veel geld, maar over 20 jaar is 2000 euro niks meer waard, koop je er amper een winkelkar boodschappen voor. Dat is mijn punt.
Tegelijk stijgt je loon wel mee op die tijd.
Groeten Bas.
Ieder zijn visie, maar mijn visie is vervroegd afbetalen als je de centen ervoor hebt..., zodoende kan je je geld niet aan iets anders opdoen wat niet zo belangrijk is.. en de tering naar de nering zetten.Bassie schreef: ↑10 september 2023, 19:23Dat hoeft ook niet want het bedrag van aflossing en interesten blijft gelijk.
Eender welke formule.
Ik had eigenlijk maandbedrag moeten zeggen![]()
De interesten op het geleende bedrag zijn toch veel lager dan de index of inflatie correctie, dus je doet altijd winst door niet af te lossen.
Mijn lening was tussen 2,1 en 3,2%, het had helemaal geen nut om af te lossen.
Zo goedkoop krijg je geen enkele lening van de bank, dus kan je beter een auto kopen zonder lening, dat is mijn punt.
Gebruik het geld voor iets anders dan voor versneld aflossen.
Ja, je betaald rente, maar je moet verder kijken dan wat je terug betaald vandaag.
Bv 2000 euro rente vandaag is veel geld, maar over 20 jaar is 2000 euro niks meer waard, koop je er amper een winkelkar boodschappen voor. Dat is mijn punt.
Tegelijk stijgt je loon wel mee op die tijd.
Als je vervoegd aflost moet je ook géén lening meer betalen, dus dit geld kan je maandelijks deels sparen....
Sparen? Waarom zou je sparen? Dat brengt gewoon niks op.ludo schreef: ↑10 september 2023, 20:48 Ieder zijn visie, maar mijn visie is vervroegd afbetalen als je de centen ervoor hebt..., zodoende kan je je geld niet aan iets anders opdoen wat niet zo belangrijk is.. en de tering naar de nering zetten.
Als je vervoegd aflost moet je ook géén lening meer betalen, dus dit geld kan je maandelijks deels sparen....
Maar het leuke aan een hypotheek is dat het onveranderlijk is.
De bank gaat nogal lachen met je vervroegde aflossing, want niet alleen lopen ze geen enkel rente-risico, ze rekenen je ook nog eens herbelegging kosten aan.
Ze lachen zich kapot dat je dit doet.
Maar goed, jullie nemen ook allemaal een schuldsaldoverzekering, dus de bank lacht zit dubbel en dwars krom.
Lees een kleine lettertjes en wetten voor je dit doet.
Ga anders een hypotheek in bv Nederland, niemand verplicht je een hypotheek in België aan te houden.
Er zijn zat banken die veel betere voorwaarden hebben dan Belgische banken.
Raar dat weinigen dit doen.
Groeten Bas.
Bassie doet het weer.
3 maand wederbeleggingsvergoeding - dus als je vandaag opzegt betaal je de intresten van september, october en november; bijna verwaarloosbaar tov de rente van de rest van de lening.
Je zal lang moeten zoeken naar een nl bank die een hypotheek zal willen op een be vastgoed.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 11 september 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je hebt ook banken waarbij je jaarlijks een deel kunt inkorten zonder herbeleggingskostenBassie schreef: ↑11 september 2023, 17:31Sparen? Waarom zou je sparen? Dat brengt gewoon niks op.ludo schreef: ↑10 september 2023, 20:48 Ieder zijn visie, maar mijn visie is vervroegd afbetalen als je de centen ervoor hebt..., zodoende kan je je geld niet aan iets anders opdoen wat niet zo belangrijk is.. en de tering naar de nering zetten.
Maar het leuke aan een hypotheek is dat het onveranderlijk is.
De bank gaat nogal lachen met je vervroegde aflossing, want niet alleen lopen ze geen enkel rente-risico, ze rekenen je ook nog eens herbelegging kosten aan.
Ze lachen zich kapot dat je dit doet.
Maar goed, jullie nemen ook allemaal een schuldsaldoverzekering, dus de bank lacht zit dubbel en dwars krom.
Lees een kleine lettertjes en wetten voor je dit doet.
Ga anders een hypotheek in bv Nederland, niemand verplicht je een hypotheek in België aan te houden.
Er zijn zat banken die veel betere voorwaarden hebben dan Belgische banken.
Raar dat weinigen dit doen.

Nee hoor, hoe denk je dat Nederlanders hier huizen kopen?
Die doen dat gewoon via een Nederlandse bank, is geen probleem.
Banken zat die willen lenen, in Duitsland maken ze zelfs reklame om van hun geld af te raken.
Groeten Bas.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dan zal dat toch niet zonder waarborg op een andere Nederlandse eigendom zijn...Een Nederlandse bank kan namelijk geen waarborg nemen op een Belgische woning.
Ze doen het wel hoor....als je bv al klant bent bij hun Belgische vestiging dan is het niet zo moeilijk een Nederlandse hypotheek te krijgen.beyourself schreef: ↑12 september 2023, 16:45Dan zal dat toch niet zonder waarborg op een andere Nederlandse eigendom zijn...Een Nederlandse bank kan namelijk geen waarborg nemen op een Belgische woning.
https://bieb.knab.nl/hypotheken/buitenl ... ar-kan-dat
Waar haal je vandaan dat het niet gaat? Met name voor Frankrijk, Duitsland en België willen ze het nog wel eens doen.
Alles hangt natuurlijk van het risico af. Het is lastig, dat wel, maar niet onmogelijk.
Waarom zou je een Belgische woning niet als onderpand laten dienen? Dat moet je me eens uitleggen, wie of waar is dat bepaald? Ik kan daar niets over vinden.
Laatst gewijzigd door Bassie op 12 september 2023, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Bas.
In zakelijke kredieten weet ik dat Rabobank weldegelijk hypotheek legt op Vlaamse eigendommen. Misschien via één of andere satelliet met zetel in BE ..?