Waarom kunnen we geen AFKEUR stem uitbrengen?
Waarom kunnen we geen AFKEUR stem uitbrengen?
Ben wel benieuwd.
Want ik ben al lang voor een stem van afkeur, waarbij je duidelijk kan maken de politiek af te keuren, om wat voor reden dan ook.
Zo zijn mij de ongekozen bewindslieden een doorn in het oog alsook de onkunde van politiekers die blunder op blunder stapelen en gewoon blijven zitten.
En natuurlijk de dooddoener, politiekers moeten stemmen wat de partij oplegt anders worden ze bij volgende verkiezingen geweerd van de stemlijsten.
Ik ga niet meer stemmen, maakt toch niks uit. Maar zou ik kunnen afkeuren dan ging ik wel, maar dit kan niet.
Blanco of ongeldig is geen uitspraak, is slechts iets vaags waar ze van alles van kunnen maken.
Wat denk jij?
Want ik ben al lang voor een stem van afkeur, waarbij je duidelijk kan maken de politiek af te keuren, om wat voor reden dan ook.
Zo zijn mij de ongekozen bewindslieden een doorn in het oog alsook de onkunde van politiekers die blunder op blunder stapelen en gewoon blijven zitten.
En natuurlijk de dooddoener, politiekers moeten stemmen wat de partij oplegt anders worden ze bij volgende verkiezingen geweerd van de stemlijsten.
Ik ga niet meer stemmen, maakt toch niks uit. Maar zou ik kunnen afkeuren dan ging ik wel, maar dit kan niet.
Blanco of ongeldig is geen uitspraak, is slechts iets vaags waar ze van alles van kunnen maken.
Wat denk jij?
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Waarom kunnen we geen AFKEUR stem uitbrengen?
Het is de bedoeling van verkiezingen volksvertegenwoordigers aan te duiden, niet naar de mensen hun mening over de politiek te peilen. Daarom is geen afkeurstem voorzien.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
De ongekozen bewindslieden zijn vaak de beste, zij hebben hun broek niet moeten afdoen om de aandacht te krijgen van het kiesvee.
Waarom ga je niet zelf in de politiek? Begin op lokaal niveau. Als je een vlotte babbel en wat overtuigingskracht hebt, geraak je bij de eerste beste partij verkozen. En dan ben je vertrokken ...
Dat toch enkel voor provincie- en gemeenteraad vanaf 2024. Voor europese en federale verkiezingen bestaat de opkomstplicht nog. De schatkist heeft geld nodig en justitie zou de boete in 2024 wel eens kunnen innen.
Voor de afkeurstem is er de motie van wantrouwen in het parlement. Daarvoor dien je uw verkozen volksvertegenwoordigers aan te spreken.
Met de verkiezingen geef je juist uw voorkeur voor het nieuwe beleid aan. Was je het met het vorige bestuur niet eens heb je nu de kans te stemmen voor de partij waarvan de meeste aktiepunten aan uw wensen voldoen. Met zoals altijd water bij de wijn tijdens de coalitievorming.
Ik ben vooral benieuwd naar de uitslagen van de provincie- en gemeenteraadsverkiezing in 2024 nu de opkomstplicht is afgeschaft. De verwachting is dat de proteststemmen wegvallen. Ik ben daar niet zo zeker van. Iemand die er tegen is gaat nog wel zijn stem op de extremen uitbrengen. Die heeft nu immers meer impact. Zeker met de bijna rechtstreekse verkiezing van de burgemeester, die met de meeste stemmen in de coalitie. Ik zie het al gebeuren bij ons de burgemeester verplicht PVDA en samen met VB als gemeentebestuur. Of alle andere partijen die samen de coalitie vormen.
Participeren in een democratische samenleving (met al zijn voor- en nadelen) is meer dan om de paar jaar een bolletje kleuren en dan de rest van de tijd de boel afzeiken vanaf de zijlijn.Bassie schreef: ↑6 september 2023, 17:08 Ben wel benieuwd.
Wat denk jij?
Het is een voortdurend proces van meestappen in demonstraties, petities ondertekenen, bezwaarschriften indienen, uw mening uiten in de straat, op fora, sociale media,...
Als je dan zegt: ’daar heb ik allemaal geen tijd en goesting voor’ dan ga je blijkbaar stilzwijgend akkoord met de gang der dingen en vind je het allemaal best wel ok?
-
- Full Member
- Contacteer:
Daar zit het hem juist, politiekers worden verkozen op basis van een vlotte babbel en populariteit. Politiekers zouden moeten verkozen op basis van kennis van zaken, intelligentie, onbesprokenheid, ...
Ik ben er bv. van overtuigd dat er veel grijze muizen zijn die het veel en veel beter zouden doen dan die mediageile, vlotte babbelaars maar die geraken niet verkozen omdat ze niet "populair" zijn.
Een ingangsexamen voor politici zou misschien al een goede eerste stap zijn ...
![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
Politici hebben niets liever dan dat het de mensen niet meer interesseert want dan kunnen ze hun eigen gang gaan. De extreme toepassing daarvan zie je in dictaturen: de leider vaardigt bevelen uit en het volk ondergaat en gehoorzaamt.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ongekozen bewindslieden beter ? Dat ruikt naar een totalitair systeem en naar afschaffing van de democratie. Zij moeten inderdaad geen rekening houden met het kiesvee.Abatoetnie schreef: ↑13 september 2023, 09:34De ongekozen bewindslieden zijn vaak de beste, zij hebben hun broek niet moeten afdoen om de aandacht te krijgen van het kiesvee.
Poetin, Kim Jong Un en andere ongekozen bewindslieden zullen jou ongetwijfeld dankbaar zijn voor deze mening.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Met andere woorden, het verkiezingsprogramma is een vodje papier?
Stemmen doe je om inderdaad iemand te kiezen die JOUW belang verdedigd.
Het probleem is dat geen enkele partij onze belangen nog verdedigd.
Het enige wat ze doen is polariseren en steeds schuldigen aanduiden.
Dus ja, ik wil die club kunnen afkeuren en dus heel duidelijk aangeven dat ik protesteer.
Nu kan dat niet.
Groeten Bas.
Kort antwoord. Die mogelijkheid staat niet in de Belgische kieswet en kan je niet uitoefenen. Blanco en ongeldig stemmen kan wel want die staan in de kieswet.
Ga eerst in Nederland samen met STN lobbyen om hun in 2002 voorgestelde afkeurstem in te voeren. Die is er na 21j nog niet. Eens die in Nederland is ingevoerd en wordt toegepast kun je in België gaan lobbyen.
Schrijf alle partijen met uw voorstel aan. Vind een partij die een wetsvoorstel tot wijziging van de kieswet wil indienen. Zorg dat die aan een andere wetswijziging die noodzakelijk is wordt gehecht, die samen alle rondes in kamer en senaat overleven. In het Staatsblad wordt gepubliceerd. Dan kan je uw afkeurstem in de verkiezingen uitbrengen.
De eenvoudigste manier is zoals pukkie zei zelf opkomen voor de federale verkiezingen. Verkozen raken en dan uw wetsvoorstel indienen.
Het Nederlandse voorstel van STN dd 15/3/2002: https://www.sdnl.nl/toezicht3.htm
Ga eerst in Nederland samen met STN lobbyen om hun in 2002 voorgestelde afkeurstem in te voeren. Die is er na 21j nog niet. Eens die in Nederland is ingevoerd en wordt toegepast kun je in België gaan lobbyen.
Schrijf alle partijen met uw voorstel aan. Vind een partij die een wetsvoorstel tot wijziging van de kieswet wil indienen. Zorg dat die aan een andere wetswijziging die noodzakelijk is wordt gehecht, die samen alle rondes in kamer en senaat overleven. In het Staatsblad wordt gepubliceerd. Dan kan je uw afkeurstem in de verkiezingen uitbrengen.
De eenvoudigste manier is zoals pukkie zei zelf opkomen voor de federale verkiezingen. Verkozen raken en dan uw wetsvoorstel indienen.
Het Nederlandse voorstel van STN dd 15/3/2002: https://www.sdnl.nl/toezicht3.htm
STN stelt voor dat de kiezer niet alleen een voorkeurstem, maar ook een afkeurstem mag uitbrengen.
Wel je kan zo'n voorstel niet indienen want geen enkele partij gaat dit toelaten.Tycoon schreef: ↑13 september 2023, 12:02 De eenvoudigste manier is zoals pukkie zei zelf opkomen voor de federale verkiezingen. Verkozen raken en dan uw wetsvoorstel indienen.
STN stelt voor dat de kiezer niet alleen een voorkeurstem, maar ook een afkeurstem mag uitbrengen.
Het kost hen namelijk geld, zo simpel is het.
Daarom schaffen ze de opkomstplicht ook niet af.
Groeten Bas.
Verkiezingsprogramma’s zijn geen contracten maar promocampagnes, dus je moet ze ook interpreteren als een vorm van reclame.Bassie schreef: ↑13 september 2023, 11:40Met andere woorden, het verkiezingsprogramma is een vodje papier?
Stemmen doe je om inderdaad iemand te kiezen die JOUW belang verdedigd.
Het probleem is dat geen enkele partij onze belangen nog verdedigd.
Het enige wat ze doen is polariseren en steeds schuldigen aanduiden.
Dus ja, ik wil die club kunnen afkeuren en dus heel duidelijk aangeven dat ik protesteer.
Nu kan dat niet.
De realiteit is ook dat er eigenlijk elke dag verkiezingen zijn, politici zijn geen seconde zeker van hun job.
@ Bassie
Indienen kan wel, je moet maar met twee parlementsleden zijn. Het zal wel in de eerste lezing worden weggestemd. Vandaar het belang dat als een amendement aan een noodzakelijk voorstel te hangen. Of tussen de soep en patatjes in de programmawet van december in te schrijven ergens op blz 65 dan zijn ze het lezen toch al beu.
Je moet enkel maar die twee parlementsleden zien te overtuigen. Waag uw kans vanaf nu tot februari 2024 bij de oppositiepartijen. Die moeten toch oppositie voeren en is uw afkeur laten blijken niet een teken van oppositie?
PS: Zitten er niet toevallig 2 onafhankelijke in het parlement. Dat's dan ook goed voor hun statistieken. Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kamer_v ... 2019-2024)
Ondertussen kan je het al proberen met een verzoekschrift aan het Vlaamse Parlement om dat voor de lokale besturen in te voeren. Zie https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/w ... e-overheid
Edit: 1 parlementslid is al voldoende om het wetsvoorstel in te dienen. Dat parlementslid moet dan ook om de overweging er van in de Kamer vragen. Zie https://www.dekamer.be/toegankelijk/laC ... 0commissie.
Indienen kan wel, je moet maar met twee parlementsleden zijn. Het zal wel in de eerste lezing worden weggestemd. Vandaar het belang dat als een amendement aan een noodzakelijk voorstel te hangen. Of tussen de soep en patatjes in de programmawet van december in te schrijven ergens op blz 65 dan zijn ze het lezen toch al beu.
Je moet enkel maar die twee parlementsleden zien te overtuigen. Waag uw kans vanaf nu tot februari 2024 bij de oppositiepartijen. Die moeten toch oppositie voeren en is uw afkeur laten blijken niet een teken van oppositie?
PS: Zitten er niet toevallig 2 onafhankelijke in het parlement. Dat's dan ook goed voor hun statistieken. Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kamer_v ... 2019-2024)
Ondertussen kan je het al proberen met een verzoekschrift aan het Vlaamse Parlement om dat voor de lokale besturen in te voeren. Zie https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/w ... e-overheid
Edit: 1 parlementslid is al voldoende om het wetsvoorstel in te dienen. Dat parlementslid moet dan ook om de overweging er van in de Kamer vragen. Zie https://www.dekamer.be/toegankelijk/laC ... 0commissie.
Inoverwegingneming
Wanneer een Kamerlid een wetsvoorstel heeft ingediend en wenst dat het besproken wordt, moet hij/zij de vergadering verzoeken om het in overweging te nemen. In de meeste gevallen is dat maar een formaliteit. Zodra de inoverwegingneming aanvaard is zendt de voorzitter het voorstel over naar een commissie.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 13 september 2023, 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Wanneer je stemt heb je vijf jaar lang invloed op het beleid doordat je de partij van jouw voorkeur sterker maakt. Wanneer je niet of ongeldig stemt komt dat in een berichtje in de krant ("10% van de kiesgerechtigden heeft geen geldige stem uitgebracht") en dat was het dan. Tot zover je inbreng in het democratisch proces.