Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Heb er de laatste jaren enkele mooie, korte ritjes mee gemaakt. Ik dacht onlangs terug in te stappen aan 33 euro. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Als de economie nu echt terug op toeren komt, is het een geweldig instapmoment natuurlijk. Verleidelijk, maar ik zie weinig positieve signalen rondom mij. Rondom mij is de hele wereldmarkt niet natuurlijk.
Om even terug te komen op Adyen. Het zou wel eens kunnen dat niet enkel Cathie Wood interesse heeft in Adyen...
- Julian Robins (de Charlie Munger bij Fundsmith zeg maar) was bij de jaarvergadering zeer te spreken over de business, maar ze vonden het te duur (Dubbel de prijs van nu) & gingen wachten op een 'glitch'.
https://www.youtube.com/watch?v=PW5bJ7_i05g&t=1567s
(minuut 26-29)
- Terry is positief over de hele sector
https://www.youtube.com/watch?v=SU245eDQ8AA
(8'20'')
- Fundsmith is in augustus begonnen met een nieuwe positie in te nemen. Zou het... ?
https://www.fundsmith.co.uk/factsheet/
"Portfolio Comment for August 2023
We added a holding in Marriott to replace our stake in Estée Lauder and began buying a new position for the fund, the name of which will be revealed when we have accumulated our desired weighting. The top 5 contributors in the month were Novo Nordisk, Visa, Automatic Data Processing, Stryker and Alphabet. The top 5 detractors were Meta Platforms, LVMH, IDEXX, L'Oréal and McCormick."
- Julian Robins (de Charlie Munger bij Fundsmith zeg maar) was bij de jaarvergadering zeer te spreken over de business, maar ze vonden het te duur (Dubbel de prijs van nu) & gingen wachten op een 'glitch'.
https://www.youtube.com/watch?v=PW5bJ7_i05g&t=1567s
(minuut 26-29)
- Terry is positief over de hele sector
https://www.youtube.com/watch?v=SU245eDQ8AA
(8'20'')
- Fundsmith is in augustus begonnen met een nieuwe positie in te nemen. Zou het... ?
https://www.fundsmith.co.uk/factsheet/
"Portfolio Comment for August 2023
We added a holding in Marriott to replace our stake in Estée Lauder and began buying a new position for the fund, the name of which will be revealed when we have accumulated our desired weighting. The top 5 contributors in the month were Novo Nordisk, Visa, Automatic Data Processing, Stryker and Alphabet. The top 5 detractors were Meta Platforms, LVMH, IDEXX, L'Oréal and McCormick."
Ondertussen is het mes nog verder gevallen. De markt gelooft het MGMT in de verste versten niet (25à33% groei & +65%Ebitda-marge).
cijfers bij benadering
aandelenkoers = 650 euro
marktcap = 20B
eigen cash eind 2023 => richting 2,5B. (4,5B cash van klanten op balans, waar ze ook rentes van opstrijken)
EV = 17,5B
FCF(e) (2024) = 957M
nettowinst (2024) = 773M
In die FCF & nettowinst zit een vrij groot aandeel aan rentes op het cashgedeelte. Maar dit is eigen aan het model & ook een sterkte hiervan.
Tel daarbij op dat de globale markt 15à25% zou groeien tem 2030 & er zeker nog margeherstel mogelijk is...
Soit 8 november is het investor day. Ik verwacht niet dat het MGMT hun LT doelstellingen zal wijzigingen, gezien ze bij H1 cijfers nog steeds op hun LT doelstellingen hamerden.
cijfers bij benadering
aandelenkoers = 650 euro
marktcap = 20B
eigen cash eind 2023 => richting 2,5B. (4,5B cash van klanten op balans, waar ze ook rentes van opstrijken)
EV = 17,5B
FCF(e) (2024) = 957M
nettowinst (2024) = 773M
In die FCF & nettowinst zit een vrij groot aandeel aan rentes op het cashgedeelte. Maar dit is eigen aan het model & ook een sterkte hiervan.
Tel daarbij op dat de globale markt 15à25% zou groeien tem 2030 & er zeker nog margeherstel mogelijk is...
Soit 8 november is het investor day. Ik verwacht niet dat het MGMT hun LT doelstellingen zal wijzigingen, gezien ze bij H1 cijfers nog steeds op hun LT doelstellingen hamerden.
Bedankt voor de bijdrage.Umi schreef: ↑19 september 2023, 21:44 Ondertussen is het mes nog verder gevallen. De markt gelooft het MGMT in de verste versten niet (25à33% groei & +65%Ebitda-marge).
cijfers bij benadering
aandelenkoers = 650 euro
marktcap = 20B
EV = 17,5B
FCF(e) (2024) = 957M
nettowinst (2024) = 773M
Deze staat op mijn shortlist. In de loop van komende weken de jaarrekening en het bedrijf verder onderzoeken.
De sector is alvast goed.
Wat is de ROIC van afgelopen 3 jaar?
En hoe verhoudt zich dit tov concullega?
Bedankt
-
- Hero Member
- Contacteer:
Never catch a falling knife.
Ik mis hier een beetje de aandacht voor de toenemende concurrentie van o.a. PayPal die een pak goedkoper is.
Dat is misschien een reden waarom de marge plots met 10% is gedaald, want het management smoesje over gestegen loonkost wordt duidelijk niet door de markt aanvaard?
Dat is misschien een reden waarom de marge plots met 10% is gedaald, want het management smoesje over gestegen loonkost wordt duidelijk niet door de markt aanvaard?
Smoesje? Er werden vorig jaar al extra mensen aangeworven (hires eind vorig jaar zitten pas nu volledig in de kosten). Ook dit eerste halfjaar werden er nog eens 551 extra mensen aangeworven, 16% extra personeel op 6 maanden tijd! Niet alleen personeelskosten, maar ook upfront investeringen in infrastructuur drukken de marges. De Ebidta-marge was ondanks die kosten nog steeds een respectabele 40%. Bij Paypal is die trouwens 20%, en heel wat concurrentie (bv. Mollie) draait verlies. Adyens omzet groeit ook 3x zo snel als PayPal en heeft een beter product.
Toenemende concurrentie is wel een bear-argument (dat betalingen een commodity worden en voortdurende neerwaartse prijsdruk zou ontstaan: race to the bottom). Volgens mij is dat de komende jaren zeker niet het geval of toch niet in die mate dat het de marges significant in gevaar brengt. Aangezien Adyen de hoogste marges in de sector heeft, zijn het net zij die een prijsoorlog het makkelijkst kunnen voeren. De aandeelhouders van Paypal gaan een margedaling naar 15% nog minder zien zitten dan die van Adyen als de marges zakken naar 35%.
En ohja, Ebay is sinds 2022 volledig overgeschakeld van Paypal naar Adyen als betalingsverwerker Naar eigen zeggen omwille van lagere kosten voor verkopers en meer flexibiliteit op het Adyen-platform.
Toenemende concurrentie is wel een bear-argument (dat betalingen een commodity worden en voortdurende neerwaartse prijsdruk zou ontstaan: race to the bottom). Volgens mij is dat de komende jaren zeker niet het geval of toch niet in die mate dat het de marges significant in gevaar brengt. Aangezien Adyen de hoogste marges in de sector heeft, zijn het net zij die een prijsoorlog het makkelijkst kunnen voeren. De aandeelhouders van Paypal gaan een margedaling naar 15% nog minder zien zitten dan die van Adyen als de marges zakken naar 35%.
En ohja, Ebay is sinds 2022 volledig overgeschakeld van Paypal naar Adyen als betalingsverwerker Naar eigen zeggen omwille van lagere kosten voor verkopers en meer flexibiliteit op het Adyen-platform.
Dat smoesje werd overigens begin 2022 reeds aangekondigd.Bae1 schreef: ↑20 september 2023, 08:19 Ik mis hier een beetje de aandacht voor de toenemende concurrentie van o.a. PayPal die een pak goedkoper is.
Eind dit jaar zal op 2jaar tijd het personeel zowat verdubbeld zijn & de loonkost is de grote kost bij Adyen.
Mja, dan is het simpel he, dan moet je al je geld in Adyen steken, en een lening aangaan om nog meer te kunnen kopen
De altijd genuanceerdere kijk van Dierickx-leys:
https://www.dierickxleys.be/nl/studies/adyen
De altijd genuanceerdere kijk van Dierickx-leys:
Laatst gewijzigd door Aerolla op 20 september 2023, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben inderdaad sterk overtuigd dat dit een unieke kans is om een schitterend bedrijf te kopen aan een momenteel faire tot lichtjes ondergewaardeerde prijs. Bij €600 koop ik alvast stevig bij. En anders na de CMD in november.
Dat betekent echter niet dat ik de basis beleggingsprincipes van spreiden en alleen beleggen met geld dat je kunt missen overboord gooi. Maar dat was waarschijnlijk ook niet de insteek van je lichtjes misplaatst sarcasme. Ik wacht alvast op jouw interessante bijdrage aan dit topic.
Dat betekent echter niet dat ik de basis beleggingsprincipes van spreiden en alleen beleggen met geld dat je kunt missen overboord gooi. Maar dat was waarschijnlijk ook niet de insteek van je lichtjes misplaatst sarcasme. Ik wacht alvast op jouw interessante bijdrage aan dit topic.
Ik ben een complete leek in de wereld van online betalen. Begrijp ik het goed dat er aan de ene kant een site is waar je iets kunt kopen en aan de andere kant een bank waarlangs je kunt betalen en dat bedrijven als Adyen zorgen voor een veilige verbinding?
Mijn boerenverstand zegt dan "cut the middle man", maar dat zal niet mogelijk zijn omdat een verkoopsite dan met elke bank afzonderlijk connecties moet leggen.
Maar, aangezien Mastercard ed. reeds gekoppeld zijn à elke bank, zou ik verwachten dat die bedrijven de overhand nemen ipv Adyen. Of dat Alphabet en Apple hun gaan moeien.
Maar zoals gezegd, ik ben een leek, dus ben benieuwd waarom mijn visie geen steek houdt
Mijn boerenverstand zegt dan "cut the middle man", maar dat zal niet mogelijk zijn omdat een verkoopsite dan met elke bank afzonderlijk connecties moet leggen.
Maar, aangezien Mastercard ed. reeds gekoppeld zijn à elke bank, zou ik verwachten dat die bedrijven de overhand nemen ipv Adyen. Of dat Alphabet en Apple hun gaan moeien.
Maar zoals gezegd, ik ben een leek, dus ben benieuwd waarom mijn visie geen steek houdt
Kan je dat serieus nemen?Aerolla schreef: ↑20 september 2023, 09:53 De altijd genuanceerdere kijk van Dierickx-leys:
Nog voor de eerste alinea al een kemel.
Houdzone : €800 tot €1700
Koopzone: <€800
Koers: €650
Advies: Houden
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Payment processing step by step
At Adyen, we simplify and improve online payments and in-person payments for businesses and their customers. We consolidate a payment gateway, payment processor, and an acquiring bank in one platform for both online and in-person payments. Managing payments is easy when you only have one contract and one party to interact with to optimize your business performance.
Our direct connection to global and local card networks will allow you to benefit from local market conditions, improving authorization rates and lowering transaction fees.
Where does Adyen fit in?After a payment is initiated, the business sends the customers payment information (e.g. cardholder details) to the payment gateway.
The payment gateway transforms the information in adherence to proprietary standards and shares it with the local payment processor.
The payment processor shares the information with the card payment network, which shares it with the customer's bank, which performs several checks, e.g. if there are enough funds in the account.
Based on the outcome of the checks, the customer’s bank tells the card network whether the transaction is approved or declined.
The card network passes the message to the payment processor, which passes it to the payment gateway, which communicates it back to the business and customer to complete the purchase.
The transfer of funds goes from the customer’s bank account to the acquiring bank and then to the business’s bank account and is typically initiated before the end of the day.
At Adyen, we simplify and improve online payments and in-person payments for businesses and their customers. We consolidate a payment gateway, payment processor, and an acquiring bank in one platform for both online and in-person payments. Managing payments is easy when you only have one contract and one party to interact with to optimize your business performance.
Our direct connection to global and local card networks will allow you to benefit from local market conditions, improving authorization rates and lowering transaction fees.
Paypal bestaat uit verschillende bedrijfjes; Braintree is een rechtstreekse concurrent van Adyen. De marges van Braintree liggen veel lager dan die van Paypal in z'n geheel, maar de omzetgroei ligt veel hoger bij Braintree (30% in 2022?)Rise schreef: ↑20 september 2023, 09:14 Smoesje? Er werden vorig jaar al extra mensen aangeworven (hires eind vorig jaar zitten pas nu volledig in de kosten). Ook dit eerste halfjaar werden er nog eens 551 extra mensen aangeworven, 16% extra personeel op 6 maanden tijd! Niet alleen personeelskosten, maar ook upfront investeringen in infrastructuur drukken de marges. De Ebidta-marge was ondanks die kosten nog steeds een respectabele 40%. Bij Paypal is die trouwens 20%, en heel wat concurrentie (bv. Mollie) draait verlies. Adyens omzet groeit ook 3x zo snel als PayPal en heeft een beter product.
Transitie van Ebay naar Adyen platform begon reeds in 2018. Dat dit zo lang duurde lag overigens niet aan integratie van Adyen maar bij Ebay. Daar is ook een hele deal rond gemaakt met equity in Adyen etc.
Concurrentie haalt lang niet zo'n hoge marges als Adyen; enfin, lijkt er zelfs op dat ze allen verlies draaiden(of zeer lage marges) in 2022...
Payments een commodity? Dat lijkt me ook zo met 0,17% net revenue margin op TPV & omzetten van 1000-den miljarden, maar zelfs daar kan je veel geld aan verdienen zo blijkt...
Mollie(zeer kleine concurrent) maakt evenveel verlies als omzet.
Checkout.com was ook nog verlieslatend in 2022.
Braintree (Paypal) is vrij vaag over op het eerste zicht; Zoals ik het begreep; braintree zorgt voor omzetgroei, maar ook margin dilution... -> https://www.investors.com/news/technolo ... t-margins/
Stripe was vorig jaar ook nog verlieslatend maar zou dit jaar 100M Ebitda genereren las ik ergens.
Allen lieten het voorbije jaar ook personeel(10à15%) gaan itt Adyen... In moeilijke tijden investeren is enkel weggelegd voor sterke bedrijven.