De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Maar ze laten (een deel van) hun chips wellicht wel in Taiwan maken net als zowat alle high tech chips die enkel daar gemaakt worden. De kans dat China een militair conflict tegen Taiwan begint is misschien niet zo groot maar door geen grondstoffen meer te leveren aan Taiwan kan China die chipproductie stevig afremmen met een impact op gans de wereld. Weet dat China monopolist is in meerdere zeldzame metalen die noodzakelijk zijn voor high tech chips en toepassingen. En een handelsoorlog tussen China en het Westen moet zelfs niet meer beginnen, die is al meerdere jaren bezig en wij, het Westen, zitten niet in goeie papieren wanneer dat conflict escaleert.
Kijk eens hoe goed de beurs het doet in een oorlog (tenminste als de "goeden" aan het winnen zijn).
Kijk gewoon naar Oekraine... (dat gaat relevanter zijn)
De drawdown was hoger, in een oorlog waar iedereen onrechtstreeks, maar niemand rechtstreeks bij betrokken is, in een land dat vooral low-tech producten levert.
Dus ja, het herstelt ervan, maar niet zo vlot als je tabel liet zien.
En projecteer dat dan wat er gebeurt met een beurs grotendeels bestaande uit producten met chips in, en een land in oorlog dat eigenlijk monopolist is in chips. (en met tegenstander de economie waar alle groei de voorbije jaren zat)
Het kan alleen maar erger zijn, lijkt me zo
De drawdown was hoger, in een oorlog waar iedereen onrechtstreeks, maar niemand rechtstreeks bij betrokken is, in een land dat vooral low-tech producten levert.
Dus ja, het herstelt ervan, maar niet zo vlot als je tabel liet zien.
En projecteer dat dan wat er gebeurt met een beurs grotendeels bestaande uit producten met chips in, en een land in oorlog dat eigenlijk monopolist is in chips. (en met tegenstander de economie waar alle groei de voorbije jaren zat)
Het kan alleen maar erger zijn, lijkt me zo
Ja, maar...
- Komt het beste silicium niet uit Lommel?
- Komen de machines om high-end chips te maken niet uit Nederland?
- Komt de know-how voor chip-design niet uit de US?
Een paar dagen geleden stelde Apple zijn nieuwste iPhone voor met de eerste massa-geproduceerde mobiele chip op 3 nanometer schaal. Het design komt uit de hoed van Cupertino. De fabricage gebeurt door TSMC met de machines van ASML. Om een volledug apparaat te maken heb je onderdelen en know-how nodig uit de gehele wereld. Om maar te zeggen dat China zelf ook iets te verliezen heeft.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Cameco blijft maar stijgen....
Analisten kunnen hun koersdoelen niet even snel bijstellen dan dat Cameco stijgt.
Als ik nog geen hoogtevrees had, dan heb ik het nu.
En toch verkoop ik niet of bouw ik niet af, het is een slecht idee, maar gewoon voor de fun...
Ik ben ingestapt aan 13,08$ CAD , we zitten nu aan 56$ CAD
Analisten kunnen hun koersdoelen niet even snel bijstellen dan dat Cameco stijgt.
Als ik nog geen hoogtevrees had, dan heb ik het nu.
En toch verkoop ik niet of bouw ik niet af, het is een slecht idee, maar gewoon voor de fun...
Ik ben ingestapt aan 13,08$ CAD , we zitten nu aan 56$ CAD
Ja misschien, maar de kinderarbeid komt uit China.
En die kunnen we niet vervangen
Dus tenzij je 100x meer wilt betalen...
Die nieuwe Huawei is ook gelanceerd, en bij polls bij de mensen in China, bleek een ruime meerderheid te kiezen voor de nieuwe Huawei tov de Apple.Gudrun schreef: ↑15 september 2023, 16:48
Een paar dagen geleden stelde Apple zijn nieuwste iPhone voor met de eerste massa-geproduceerde mobiele chip op 3 nanometer schaal. Het design komt uit de hoed van Cupertino. De fabricage gebeurt door TSMC met de machines van ASML. Om een volledug apparaat te maken heb je onderdelen en know-how nodig uit de gehele wereld. Om maar te zeggen dat China zelf ook iets te verliezen heeft.
Niet omdat ze zo chauvinistisch zijn, maar blijkbaar is het ding technisch beter...
Neen, de knowhow komt uit de UK (oorspronkelijk).Gudrun schreef: ↑15 september 2023, 16:48Ja, maar...
- Komt het beste silicium niet uit Lommel?
- Komen de machines om high-end chips te maken niet uit Nederland?
- Komt de know-how voor chip-design niet uit de US?
Een paar dagen geleden stelde Apple zijn nieuwste iPhone voor met de eerste massa geproduceerde mobiele chip op 3 nanometer schaal. Het design komt uit de hoed van Cupertino. De fabricage gebeurt door TSMC met de machines van ASML. Om een volledig apparaat te maken heb je onderdelen en know-how nodig uit de gehele wereld. Om maar te zeggen dat China zelf ook iets te verliezen heeft.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arm_(company)
De Apple CPU's zijn ook ARM: https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_M1 / https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_M2 / https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_silicon
Ze produceren hun chips nu zelf om de kosten te besparen, maar het ontwerp komt van ARM.
Sorry....Apple ontwierp die niet want de cores zijn ARM ontwerp en daar moeten ze licentie voor betalen.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Zal best dat China iets te verliezen heeft, het gross van alle rommel die wij kopen wordt daar gemaakt. Weet wel dat de technologische achterstand van China bijzonder klein geworden is, op het hoogste high tech gebied hooguit een paar jaar, op de rest zijn ze reeds evenwaardig of beter. Bij een escalerende handelsoorlog zal de economie van China zware klappen krijgen maar zij gaan niks tekort komen, wij wel, wij hebben immers niet de zeldzame grondstoffen en de productie capaciteit om China import op te vangen. Wij zijn met andere woorden veel meer afhankelijk van China dat zij van ons afhankelijk zijn. Dat besef is nog maar sinds de chipschaarste na de coronacrisis doorgedrongen, het zal nog vele jaren duren eer het Westen zijn eigen chips in voldoende grote aantallen kan maken, de politieke wil is er wel maar de vrije markt vindt in China en Taiwan nog steeds een veel goedkopere productie capaciteit.
Geloof je dit zelf? Het enige wat ze niet krijgen zijn de nieuwste machines om op 8nm (of mindere) schaal chips te produceren.vortex schreef: ↑15 september 2023, 17:16Zal best dat China iets te verliezen heeft, het gross van alle rommel die wij kopen wordt daar gemaakt. Weet wel dat de technologische achterstand van China bijzonder klein geworden is, op het hoogste high tech gebied hooguit een paar jaar, op de rest zijn ze reeds evenwaardig of beter. Bij een escalerende handelsoorlog zal de economie van China zware klappen krijgen maar zij gaan niks tekort komen, wij wel, wij hebben immers niet de zeldzame grondstoffen en de productie capaciteit om China import op te vangen. Wij zijn met andere woorden veel meer afhankelijk van China dat zij van ons afhankelijk zijn. Dat besef is nog maar sinds de chipschaarste na de coronacrisis doorgedrongen, het zal nog vele jaren duren eer het Westen zijn eigen chips in voldoende grote aantallen kan maken, de politieke wil is er wel maar de vrije markt vindt in China en Taiwan nog steeds een veel goedkopere productie capaciteit.
Het enige wat dit oplevert is dat ze chips op een iets grotere schaal moeten maken die meer silicium nodig hebben.
Verder is China geen 3e wereld-kwalificatie-land meer, hierdoor is productie en verschepen vanuit China naar Europa (grootste afnemer) geen goedkoop gebeuren meer. Daarom gaat productie steeds meer naar bv Vietnam.
Dat het westen geen chips kan maken is ook onzin, de meeste chips komen niet uit China:
https://oikosonline.nl/2020/11/30/%EF%B ... apparaten/
Taiwan is een van de grootste....het is waar dat Europa weinig chips maakt, maar China maakt er amper en wat ze maken zijn heel simpele schakelingen. Maar CPU's maken ze amper tot niet. Toch altijd leuk als mensen zonder kennis lopen roepen waar dingen gemaakt worden. China is goed in plastic en assemblage van componenten tot printplaten en computers, GSM's en tablets en noem maar op.
Dus ja, de opgelegde boycot gaat hen zwaar treffen....maar ons ook want er is geen vervanging voor de productie. Domme besluiten van domme politiekers die nergens iets van kennen.
De onderliggende oorzaak zal eerder zijn dat ze Intel van de ondergang willen redden, want Intel boert al jaren niet goed meer.
Hetzelfde hebben ze voor de auto-industrie en Harley-davidson gedaan. Geloof nooit een Amerikaan, die liegen altijd.
Groeten Bas.
Proficiat in EUR maar nog niet in de USD basisvaluta van het fonds. De beleggers die hun IWDA's in USD op 31/12/2021 kochten zitten vandaag nog met verlies. Zie volledige grafiek op ishares website IWDA: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... hartDialogGudrun schreef: ↑15 september 2023, 09:30 IWDA op meer dan 80 eur. Dat betekent dat je op je computerscherm geen rood grafiekje van IWDA kunt tevoorschijn toveren indien de einddatum op vandaag staat. Alle IWDA beleggers, zonder ook maar 1 uitzondering, hebben een positieve return. En dit ongeacht wanneer ze hun aankoop (of aankopen, meervoud) deden, op voorwaarde dat ze hun investering niet onderweg verkochten. Het enige wat je moest doen was op een willekeurig moment aankopen.
Proficiat!
Euh, 118€ begin september 2022 en 84 € eind december 2022, zie https://live.euronext.com/en/product/eq ... 17175-XAMS
Meer info over de onderneming en alles wat je als belegger volgens hun capital market day 2023 nodig hebt: https://alfen.com/file-download/download/public/2408
Naast hun beleggerswebsite: https://alfen.com/investor-relations
Lees vooral het persbericht met de H1/2023 resultaten en de negatieve vooruitzichten voor H2/2023: https://alfen.com/news/step-change-grow ... v-charging
Enig idee waarom Cameco overgewaard staat en Yellow Cake ondergewaardeerd ?
https://www.macroaxis.com/competition/Y ... ameco[url]
Geen idee of je dat kunt zeggen, hou ik me niet zo echt mee bezig.
Maar het zijn 2 bijna andere bedrijven, Cameco is een quasi monopolist, veel stabieler en groter, en bekender.
Dan kan ik me voorstellen dat de waardering hoger is dan Yellow cake, waar er meer risico is en hogere potentiele return.
Maar het zijn 2 bijna andere bedrijven, Cameco is een quasi monopolist, veel stabieler en groter, en bekender.
Dan kan ik me voorstellen dat de waardering hoger is dan Yellow cake, waar er meer risico is en hogere potentiele return.
Splunk, cloud-software bedrijf, wordt overgenomen door Cisco voor 28 miljard dollar. Koers stijgt vandaag 20%, +66% YTD. Gpv1 heeft die in portefeuille. Proficiat.
De Fear & Greed Index is van neutral naar fear overgeslagen.
Ik heb geen ervaring hiermee, is dit geloofwaardig?
Ik heb geen ervaring hiermee, is dit geloofwaardig?