Impact van de achterliggende fondsen op de premie
Impact van de achterliggende fondsen op de premie
Wanneer ik mijn makelaar vraag waarom de premie in de onderschrijvingsaanvraag van mijn Tak23 IPT verschilt van de premie die enkele weken ervoor in mijn offerte werd gehanteerd dan krijg ik als verklaring dat de premie mee schommelt met de waardes van de achterliggende fondsen. Hij zegt letterlijk dat de fondsen sinds de offerte zijn gestegen en daardoor de premie gezakt is. Ik zou verwachten dat de premie geen impact kent van de beursschommelingen maar dat je dan eigenlijk gewoon wat meer (als de fondsen gedaald zijn) of minder (als de fondsen gestegen zijn) "deelbewijzen" aankoopt. Ik vind zijn uitleg erg twijfelachtig waardoor ik me afvraag of ik hem wel als makelaar wil hebben. Weet iemand hoe dat juist in zijn werk gaat?
Re: Impact van de achterliggende fondsen op de premie
Dat is het gevolg van de 80%-regel die nu strikter wordt toegepast. Neemt de waarde van de IPT toe bij een gelijkblijvend loon heb je minder ruimte voor de volgende storting. Omgekeerd bij een dalende waarde van de IPT. Vraag de berekening aan uw makelaar. Je mag maar een totaal pensioenkapitaal tot die 80%-grens opbouwen. Zie https://ag.be/professioneel/nl/vaak-ges ... cent-regel
Met een jaarbezoldiging van 40k€ heb je een wettelijk pensioen van 20k€ en kan je nog 12k€ opbouwen in het IPT met start van uw loopbaan in 2023. Bij aanvang is dat 1000€/maand. Maar stel dat die nu 1200€ waard is dan heb je niet 11k€ over om nog te storten dit jaar maar 10,8k€ of 981,82€/maand.
Met een jaarbezoldiging van 40k€ heb je een wettelijk pensioen van 20k€ en kan je nog 12k€ opbouwen in het IPT met start van uw loopbaan in 2023. Bij aanvang is dat 1000€/maand. Maar stel dat die nu 1200€ waard is dan heb je niet 11k€ over om nog te storten dit jaar maar 10,8k€ of 981,82€/maand.
Lees ook https://www.houseoffinance.be/kennis/iptUw wettelijk en uw aanvullend pensioen samen mogen niet hoger liggen dan 80 % van uw laatste 'normale' inkomen. De 80 %-regel bepaalt bijgevolg hoeveel pensioenkapitaal u maximaal op een fiscaal vriendelijke manier kunt opbouwen in uw IPT. Wordt deze grens overschreden, dan zijn de bijdragen voor uw IPT fiscaal niet meer aftrekbaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Impact van de achterliggende fondsen op de premie
@tycoon, bedankt voor uw uitleg.
Dat begrijp ik maar wat ik bedoel is dat hij (tijdens de offerte) aangaf dat je in dit voorbeeld een jaarpremie van 12k€ mag storten. Wanneer ik dan enkele weken later vraag om me de onderschrijvingsaanvraag te bezorgen daarin dan niet meer diezelfde 12k€ staat, maar wel een ander bedrag. Ik heb dus nog niets gestort en plots is de jaarpremie al anders (terwijl de gehanteerde jaarbezoldiging dezelfde bleef). Zijn verklaring is dat de fondsen inmiddels van waarde veranderd zijn. Toch bizar, niet?Met een jaarbezoldiging van 40k€ heb je een wettelijk pensioen van 20k€ en kan je nog 12k€ opbouwen in het IPT met start van uw loopbaan in 2023. Bij aanvang is dat 1000€/maand. Maar stel dat die nu 1200€ waard is dan heb je niet 11k€ over om nog te storten dit jaar maar 10,8k€ of 981,82€/maand.
Laatst gewijzigd door Nellie22 op 17 september 2023, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.