Waarom kunnen we geen AFKEUR stem uitbrengen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Waarom kunnen we geen AFKEUR stem uitbrengen?
Voor mij is een stem mijn deel in de "beslissing" over welke richting we zouden moeten evolueren en welke partij daarin het meeste concreet kan betekenen/verwezenlijken in een coalitie.
Ik ken geen enkele politieker of partij die onbetaalbare gezondheidszorg wil of die slecht onderwijs wil.Woz schreef: ↑17 september 2023, 12:44 Eerst bepaal ik wat ik belangrijk vind (bijvoorbeeld: betaalbare gezondheidszorg, goed onderwijs,...) en dan ga ik op zoek naar een partij of persoon die daar het dichtst bij aansluit en stem ik daarvoor. Is dat perfect, heb ik dan de garanties,...? Zeker niet. Maar het is wel een uiting van wat ik belangrijk vind.
Waar het voor mij wél over gaat is *wat* men prioritair als doel(en) stelt en vooral *hoe* men die doel(en) zou willen bereiken.
Ik ga ervanuit dat quasi iedereen "een betere wereld" wil.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 18 september 2023, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad en die "we", de gevormde regering maakt dan een regeerprogramma op en als het een werkende regering is, wordt dat dan ook uitgevoerd. Iets waar deze regering duidelijk niet in is geslaagd.Woz schreef: ↑17 september 2023, 12:44 Volgens mij is een stem uitbrengen een uiting van mijn idee hoe een samenleving er uit zou kunnen zien.
Eerst bepaal ik wat ik belangrijk vind (bijvoorbeeld: betaalbare gezondheidszorg, goed onderwijs,...) en dan ga ik op zoek naar een partij of persoon die daar het dichtst bij aansluit en stem ik daarvoor. Is dat perfect, heb ik dan de garanties,...? Zeker niet. Maar het is wel een uiting van wat ik belangrijk vind.
Vanuit al die individuele stemmen wordt dan een ’we’ geconstrueerd.
Waar haal je de illusie dat ik pro afkeur stemmen ben? Ik leg mij neer bij wat de meerderheid wil en wat de daaruit gevormde regering als regeerakkoord destilleert en verwacht van die regering dat ze haar werk doet en dat akkoord uitvoert waarvoor ze meer dan dik genoeg betaald worden. Vivaldi is daar wat mij betreft zwaar in tekort gekomen, dus die prutsers gaan mijn stem al zeker niet krijgen.Woz schreef: ↑17 september 2023, 12:44 Als je vertrekt vanuit wat je niet wil en een afkeurstem wil uitbrengen dan zeg je eigenlijk aan de verkozenen: doe waar je zin in hebt, behalve dat en dat. Is dat dan beter? Het is heel belangrijk dat verkozenen een duidelijk en afgebakend mandaat krijgen van wat van hen verwacht wordt.
Ik weet niet op wie ik ga stemmen volgend jaar. Uit elke partij kan ik wel iets vinden wat me bevalt en wat me niet bevalt.
Volgens mij maakt het niet veel uit op wie je stemt, want er zal enorm veel water bij de wijn gedaan moeten worden door de partijen die samen zullen gaan. Alle stemmen voor Vlaams Belang zijn evenveel waard als een blanco stem, niets, want niemand zal samen willen regeren met hen, en maakt het voor de andere partijen gewoonweg moeilijker om een deftige meerderheid te hebben om nog samen iets te doen/verwezelijken zonder dagelijks ruzie te maken.
Kijk maar weer eens naar Sammy, gaat weeral eisen stellen... en de wijn wordt alsmaar dunner en dunner... of wil hij de stekker er nog maar eens uittrekken... geloofwaardig komt het allemaal niet meer over, en niet alleen bij cd&v.
Volgens mij maakt het niet veel uit op wie je stemt, want er zal enorm veel water bij de wijn gedaan moeten worden door de partijen die samen zullen gaan. Alle stemmen voor Vlaams Belang zijn evenveel waard als een blanco stem, niets, want niemand zal samen willen regeren met hen, en maakt het voor de andere partijen gewoonweg moeilijker om een deftige meerderheid te hebben om nog samen iets te doen/verwezelijken zonder dagelijks ruzie te maken.
Kijk maar weer eens naar Sammy, gaat weeral eisen stellen... en de wijn wordt alsmaar dunner en dunner... of wil hij de stekker er nog maar eens uittrekken... geloofwaardig komt het allemaal niet meer over, en niet alleen bij cd&v.
Hoe meer partijen in de regering, hoe meer water bij de wijn. Kijk naar Vivaldi en de 7 partijen die er deel van uitmaken …
Anderzijds, voor een partij als de PS die feitelijk niks wil veranderd zien (inzake SZ, pensioenen, fiscaliteit, overheidsschuld …) is dat een ideale regering om niks te doen en niks te realiseren …
Dat een stem op het VB niks waard is, is niet de schuld van het VB maar de schuld van het “cordon sanitaire”. Twintig tot 25% van de stemmen zomaar in de vuilbak werpen. Dat lijkt me weinig democratisch …Teebee schreef: ↑17 september 2023, 14:50
Alle stemmen voor Vlaams Belang zijn evenveel waard als een blanco stem, niets, want niemand zal samen willen regeren met hen, en maakt het voor de andere partijen gewoonweg moeilijker om een deftige meerderheid te hebben om nog samen iets te doen/verwezelijken zonder dagelijks ruzie te maken.
CD&V stelt zich heel hard op binnen de Vlaamse regering (denk ook aan Ventilus of de indexering van kinderbijslag) maar is een lam schaapje binnen de federale regering (hoewel het voorstel tot fiscale hervorming van CD&V-minister Van Peteghem gewoon genegeerd wordt).
-
- Full Member
- Contacteer:
Om te beginnen de gewesten afschaffen, 1 kieskring en 1 parlement waar elke Belg voor elke politieker kan stemmen, dus ook op Walen of Duitstaligen.
Afschaffen van de senaat.
Afschaffen van provincies.
Stoppen met gemeenten samenvoegen en dan schulden saneren, maar ze verplichten samen te werken op veel gebied, zoals veiligheid, bestrating, plantsoenen etc.
Koningshuis afschaffen, dienen nergens voor, anders zouden ze het land niet laten kapot maken door bepaalde partijen.
Verbod op postjes van Politiekers bij bedrijven, corruptie stoppen.
Verplichten tot het overdragen van kabinetten inclusief stukken aan de opvolging, zodat die het wiel niet opnieuw moet uitvinden.
Verplichte eisen tot het vullen van kabinetten met mensen die verstand van zaken hebben in plaats van elk familielid aan te nemen, einde vriendjes-politiek.
Einde maken aan verschillende wetten tussen Belgen, waar je in Wallonie 90 mag rijden en hier 70, maar ook examens zijn anders en keuringen ook. Enkel nog wetgeving die voor ALLE Belgen gelden, zonder achterpoortjes.
Etc....en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daarom wil ik een duidelijk signaal kunnen geven.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Ik lees nogal veel “afschaffen”, “stoppen” en “ verplichten” … maar weinig constructieve voorstellen.Bassie schreef: ↑17 september 2023, 15:56Om te beginnen de gewesten afschaffen, 1 kieskring en 1 parlement waar elke Belg voor elke politieker kan stemmen, dus ook op Walen of Duitstaligen.
Afschaffen van de senaat.
Afschaffen van provincies.
Stoppen met gemeenten samenvoegen en dan schulden saneren, maar ze verplichten samen te werken op veel gebied, zoals veiligheid, bestrating, plantsoenen etc.
Koningshuis afschaffen, dienen nergens voor, anders zouden ze het land niet laten kapot maken door bepaalde partijen.
Verbod op postjes van Politiekers bij bedrijven, corruptie stoppen.
Verplichten tot het overdragen van kabinetten inclusief stukken aan de opvolging, zodat die het wiel niet opnieuw moet uitvinden.
Verplichte eisen tot het vullen van kabinetten met mensen die verstand van zaken hebben in plaats van elk familielid aan te nemen, einde vriendjes-politiek.
Einde maken aan verschillende wetten tussen Belgen, waar je in Wallonie 90 mag rijden en hier 70, maar ook examens zijn anders en keuringen ook. Enkel nog wetgeving die voor ALLE Belgen gelden, zonder achterpoortjes.
Etc....en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daarom wil ik een duidelijk signaal kunnen geven.
In globo gaat het om een terugkeer naar het unitaire, door Franstaligen gedomineerde België van meer dan 50 jaar geleden ..
Je leeft nog in het verleden, vandaag is geen 50 jaar geleden.
Je vergeet dat alles wat ik opnoem enorm veel geld verslind en wij als bevolking hebben er totaal geen voordeel of belang bij.
Maar we moeten het wel betalen.
Overal is geld te kort, behalve in de politiek en royals, die zwemmen in het geld, waar ze voornamelijk eigen zakken mee vullen van alles wat rond hun hangt.
Dus ja, je moet daar beginnen te saneren en orde op zaken stellen. Dat jij dit niet constructief vind is raar, want heel de bevolking denkt er zo over.
Op een paar Vlaamse extremisten na vind 60% van België dit. Trouwens, in Wallonie spreekt met Engels als ze je niet verstaan. Het probleem vandaag is dat de Vlaming geen Engels spreekt. Wij leren Frans, Grieks en Latijn.
Heel de wereld spreekt Engels, dat hebben ze in Wallonie allang begrepen. Ze hebben allang door dat Frans, Nederlands of Duits niet meer zijn dan vakantietaaltjes waar je in de wereld niks mee kan.
Als men in heel België vanaf de lagere schoot de eigen-taal + Engels geeft, dan stonden we er veel beter op in het buitenland en was er ook geen taalprobleem meer in dit land.
Je kan dan ook in heel het land 2 talen aanbieden, streektaal + Engels, in Brussel 3 talen (op papier).
In Zwitserland spreken ze 4 talen! Niemand spreekt ze allemaal. Weet je wat ze dan doen? Dan schakelen ze allemaal over naar Engels.
De wereld spreekt Engels, leg je erbij neer en zorg dat iedereen die taal beheerst als 2e taal. De rest van Europa doet dit ook, zelfs Frankrijk en Spanje.....maar België? Nee hoor, wij vinden Nederlands belangrijk als Vlamingen. Hoe dom kan je zijn?
Groeten Bas.
-
- Verbannen Gebruiker
Het gaat over cultuur, over gemeenschap, over eigen territorium (*). Jij bekijkt het puur economisch. Heeft niets met dom en slim te maken. Gaat erover wat men belangrijk vindt. Identiteit is belangrijker dan welvaart.
Vlamingen volgen hun identiteit, en wat de economische gevolgen zijn. De Walen ook. De Brusselaars ook. Dat de Vlamingen het economisch beter gaan stellen zonder Brussel en Wallonie, is maar een (zeer aangename) bijkomstigheid
(*) De Walen zien dat anders. Voor hen primeert cultuur over territorium. Walen (zo vinden ze) hebben recht op hun taal en cultuur, waar ze ook wonen. Vlamingen zien dat anders: wie elders gaat wonen, past zich aan aan de taal en de cultuur daar.
Jij leeft in het (verre) verleden want jouw “oplossing” is de situatie zoals ze was van 1830 tot pakweg 1970
Oei, nu denk je zelf al dat jij voor de hele bevolking spreekt
Grapje, maar diegenen die niet willen saneren zijn diegenen die de plak zwaaien in Wallonië, met name de PS en Ecolo.
De slogan van ex-minister van Begroting Guy Lathouwers (PS) “de schuldenberg is er vanzelf gekomen en zal ook vanzelf verdwijnen” leeft daar nog sterk.
Het is ook de PS die fiscale hervormingen, pensioenhervormingen, hervormingen in de sociale zekerheid … blokkeren binnen de federale regering. Denken dat ze in de toekomst gaan willen saneren is “wishful thinking” …
Ik had nog niet over taal gesproken maar goed, nu je er zelf over begint.Bassie schreef: ↑17 september 2023, 16:19
Trouwens, in Wallonie spreekt met Engels als ze je niet verstaan. Het probleem vandaag is dat de Vlaming geen Engels spreekt. Wij leren Frans, Grieks en Latijn.
Heel de wereld spreekt Engels, dat hebben ze in Wallonie allang begrepen. Ze hebben allang door dat Frans, Nederlands of Duits niet meer zijn dan vakantietaaltjes waar je in de wereld niks mee kan.
Als men in heel België vanaf de lagere schoot de eigen-taal + Engels geeft, dan stonden we er veel beter op in het buitenland en was er ook geen taalprobleem meer in dit land.
Je kan dan ook in heel het land 2 talen aanbieden, streektaal + Engels, in Brussel 3 talen (op papier).
In Zwitserland spreken ze 4 talen! Niemand spreekt ze allemaal. Weet je wat ze dan doen? Dan schakelen ze allemaal over naar Engels.
De wereld spreekt Engels, leg je erbij neer en zorg dat iedereen die taal beheerst als 2e taal. De rest van Europa doet dit ook, zelfs Frankrijk en Spanje.....maar België? Nee hoor, wij vinden Nederlands belangrijk als Vlamingen. Hoe dom kan je zijn?
Mijn ervaring is anders dan die van jou: de gemiddelde Vlaming spreekt een mondje Frans en Engels. De gemiddelde Waal spreekt nauwelijks Nederlands (nochtans zijn 60% van de Belgen nederlandstalig) en een beetje Engels. Nederlands is te moeilijk hebben verschillende Waalse politici in een recent verleden al bevestigd. En omdat ze Frans een wereldtaal vinden, denken velen ook dat kennis van Engels niet echt nodig is.
Dat je naar het Vlaamse onderwijs wijst als slechte leerling is al helemaal van de pot gerukt: in Brussel en Wallonië steken ze velen liever hun kind in een Vlaamse school dan in een Waalse. Want in de Vlaamse scholen is het niveau hoger en leert men tenminste een andere taal …
De vraag is dus eerder: hoe dom kan JIJ zijn?
Ze doen dit omdat ze daar ook zien dat de kans op een goede baan in Vlaanderen groter is, maar raar is dat vele Vlamingen in Brussel gaan werken.m-peeters schreef: ↑17 september 2023, 20:17 Ik had nog niet over taal gesproken maar goed, nu je er zelf over begint.
Mijn ervaring is anders dan die van jou: de gemiddelde Vlaming spreekt een mondje Frans en Engels. De gemiddelde Waal spreekt nauwelijks Nederlands (nochtans zijn 60% van de Belgen nederlandstalig) en een beetje Engels. Nederlands is te moeilijk hebben verschillende Waalse politici in een recent verleden al bevestigd. En omdat ze Frans een wereldtaal vinden, denken velen ook dat kennis van Engels niet echt nodig is.
Dat je naar het Vlaamse onderwijs wijst als slechte leerling is al helemaal van de pot gerukt: in Brussel en Wallonië steken ze velen liever hun kind in een Vlaamse school dan in een Waalse. Want in de Vlaamse scholen is het niveau hoger en leert men tenminste een andere taal …
De vraag is dus eerder: hoe dom kan JIJ zijn?
De Waal spreek wel degelijk veel beter Engels dan de Vlaming, de Vlaming spreekt zoals jij het perfect uitdrukt, een beetje Frans en een beetje Engels.
Met nadruk op BEETJE.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2013/07/09 ... 1-1673510/
Handelsmissie naar de USA.....een minister die gewoon geen Engels kent.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/27 ... alse-scho/
De Walen kiezen massaal voor Engels. Wat ik gewoon niet snap, dat Engels nog steeds een keuzevak is!
In alle landen van Europa is Engels een verplicht vak al op de lagere school. Soms zelfs al in de kleuterschool.
In Brussel is het nog slechter, daar kan men geen Engels kiezen op de Franstalige scholen, daarom sturen ouders ze naar Nederlandse scholen zodat ze Engels WEL kunnen kiezen.
Ons onderwijs is achterhaald en gewoon stupide voor een land dat beweerd het centrum van Europa te zijn.
De wereld spreekt Engels......Vlaming amper, de Brusselaar vrijwel niet en de Waal in meerderheid wel maar ook onvoldoende.
Ga je naar Duistland, Nederland, Denkemarken, Spanje of de andere 26 landen van Europa, daar spreekt met overal Engels en probleemloos.
Met de NVa zal het niet beteren, want Weyts blijft op Nederlands hameren, maar niet op Engels, de man is gewoon dom.
Helaas gaat weer een hele generatie voorbij zonder fatsoenlijk Engels te spreken.
Bv Nederland.....Engels aan kleuters..... https://www.leraar24.nl/105659/engels-i ... oe-je-dat/
Groeten Bas.
Je citeert me verkeerd. De Vlaming zijn kennis van het Engels is beter dan die van Walen
Ik sprak niet van een beetje Engels maar van "een mondje Engels" en "een mondje Frans".
En met "een mondje" wordt bedoeld "redelijk goed" in plaats van "een beetje".
Kijk maar naar het Algemeen Nederlands Woordenboek:
"een aardig mondje Nederlands spreken 1.0
redelijk goed Nederlands spreken
Zie de verwijzing voor de verbinding in het algemeen
Zie ook : een (aardig) mondje Nederlands, Frans, Engels, e.d."
Trouwens, als er iemand is die chauvinistisch is op het vlak van taal dan zal het eerder de franstalige zijn in plaats van de Vlaming. Want zij beschouwen Frans nog steeds als chique en een wereldtaal ...
Je verwijst ook naar andere landen zoals Spanje, Duitsland ... waar de kennis van het Engels beter zou zijn dan in Vlaanderen.
Mijn eigen ervaring is dat mijn kennis van het Engels meestal beter is dan dat van de doorsnee Spanjaard of Duitser.
En dan laat ik nog terzijde dat ik ook een mondje Spaans en Duits spreek ...
Ik sprak niet van een beetje Engels maar van "een mondje Engels" en "een mondje Frans".
Trouwens, als er iemand is die chauvinistisch is op het vlak van taal dan zal het eerder de franstalige zijn in plaats van de Vlaming. Want zij beschouwen Frans nog steeds als chique en een wereldtaal ...
Je verwijst ook naar andere landen zoals Spanje, Duitsland ... waar de kennis van het Engels beter zou zijn dan in Vlaanderen.
Mijn eigen ervaring is dat mijn kennis van het Engels meestal beter is dan dat van de doorsnee Spanjaard of Duitser.
Maar terug on topic: je wil dus terug naar het oude, unitaire België van de periode 1830-1970.
Om te beginnen de gewesten afschaffen, 1 kieskring en 1 parlement waar elke Belg voor elke politieker kan stemmen, dus ook op Walen of Duitstaligen.
...
...
De Vlaming spreekt over het algemeen geen Frans en amper Engels.m-peeters schreef: ↑18 september 2023, 16:58 Je citeert me verkeerd. De Vlaming zijn kennis van het Engels is beter dan die van Walen
Trouwens, als er iemand is die chauvinistisch is op het vlak van taal dan zal het eerder de Franstalige zijn in plaats van de Vlaming. Want zij beschouwen Frans nog steeds als chique en een wereldtaal ...
Men spreekt het niet redelijk goed, men spreekt het ronduit slecht.
Ik spreek vloeiend Engels en Duits naast het Nederlands, geen mondje....
Kan je verzekeren dat de Vlaming na de Brusselaar het slechtste zijn talen beheerst van alle Belgen. De Walen spreken beter Engels.
Hun niveau is ook niet geweldig want een Nederlander, Duitser, Scandinaviër, Oostenrijker, Zwitser, Letlander etc spreken het veel beter.
Die mensen spreken het alsof het hun tweede taal in huis is, alsof ze nooit anders spreken. De Vlaming (Belg) kan hier niet aan tippen. Het is bedroevend in dit land.
De huidige Belg spreekt over het algemeen talen ronduit slecht, waarvan de Waal beter Engels spreekt dan de rest.
Belgen spreken amper talen.
De schuld hiervan is ons onderwijs met een minister die Nederlands belangrijk vindt en wiskunde, maar de rest afdoet als niet noodzakelijk.
Belgen spreken geen talen, mondjes ja.....maar redelijk goed durf ik dat niet te noemen, eerder behelpen en hopen dat de ander je ook verstaat.
Groeten Bas.
LOL We hebben een zelfverklaarde polyglot in ons midden LOLBassie schreef: ↑18 september 2023, 17:44De Vlaming spreekt over het algemeen geen Frans en amper Engels.m-peeters schreef: ↑18 september 2023, 16:58 Je citeert me verkeerd. De Vlaming zijn kennis van het Engels is beter dan die van Walen
Trouwens, als er iemand is die chauvinistisch is op het vlak van taal dan zal het eerder de Franstalige zijn in plaats van de Vlaming. Want zij beschouwen Frans nog steeds als chique en een wereldtaal ...
Men spreekt het niet redelijk goed, men spreekt het ronduit slecht.
Ik spreek vloeiend Engels en Duits naast het Nederlands, geen mondje....
Kan je verzekeren dat de Vlaming na de Brusselaar het slechtste zijn talen beheerst van alle Belgen. De Walen spreken beter Engels.
Hun niveau is ook niet geweldig want een Nederlander, Duitser, Scandinaviër, Oostenrijker, Zwitser, Letlander etc spreken het veel beter.
Die mensen spreken het alsof het hun tweede taal in huis is, alsof ze nooit anders spreken. De Vlaming (Belg) kan hier niet aan tippen. Het is bedroevend in dit land.
De huidige Belg spreekt over het algemeen talen ronduit slecht, waarvan de Waal beter Engels spreekt dan de rest.
Belgen spreken amper talen.
De schuld hiervan is ons onderwijs met een minister die Nederlands belangrijk vindt en wiskunde, maar de rest afdoet als niet noodzakelijk.
Belgen spreken geen talen, mondjes ja.....maar redelijk goed durf ik dat niet te noemen, eerder behelpen en hopen dat de ander je ook verstaat.
Ik heb nochtans serieuze bedenkingen bij jouw kennis van het Nederlands …