Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
evita schreef: ↑17 september 2023, 22:17Ook aan de volgende gedacht?paraman schreef: ↑17 september 2023, 21:32 Hoi. Ik heb 2 jaar geleden mijn eerste stappen gezet in het beleggen in trackers. Ik heb toen gekozen voor VWCE omdat de TOB nog laag was.
Nu wil ik deze verkopen en voor mezelf 1 nieuwe ETF uitkiezen (horizon 30 jaar) en ook 1 voor mijn kids (horizon 15-20j).
Ik twijfel tussen de volgende opties:
XZW0 https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0001DBJT
IWDA https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0000MLIH
IMIE https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0000U13N
CSPX https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P00013VX5
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00014DUR
IMIE(breed gespreid, Euronext en recent nog beheerskost verlaagd)paraman schreef: ↑17 september 2023, 21:32 Hoi. Ik heb 2 jaar geleden mijn eerste stappen gezet in het beleggen in trackers. Ik heb toen gekozen voor VWCE omdat de TOB nog laag was.
Nu wil ik deze verkopen en voor mezelf 1 nieuwe ETF uitkiezen (horizon 30 jaar) en ook 1 voor mijn kids (horizon 15-20j).
Ik twijfel tussen de volgende opties:
XZW0 https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0001DBJT
IWDA https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0000MLIH
IMIE https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0000U13N
CSPX https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P00013VX5
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn horizon is 15-20j.
IWDA, IMIE, CSPX en CNDX heb ik allemaal in mijn watchlist staan
maar ik koop enkel IWDA (evt afgewisseld met IWDE of SWRD)
en een beetje ACWE (ipv IMIE).
Verder hou ik de opportuniteiten van sector-etfs in de gaten, zoals robotics, ai, cyber security, water-technology, renewable energy en hydrogen.
IWDA, IMIE, CSPX en CNDX heb ik allemaal in mijn watchlist staan
maar ik koop enkel IWDA (evt afgewisseld met IWDE of SWRD)
en een beetje ACWE (ipv IMIE).
Verder hou ik de opportuniteiten van sector-etfs in de gaten, zoals robotics, ai, cyber security, water-technology, renewable energy en hydrogen.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 17 september 2023, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Stel dat CSPX en CNDX zouden crashen, dan koop ik ervan natuurlijk, want ze staan momenteel wel erg hoog he.
En evengoed koop ik dan robotics etfs, want dat gaat sterk samen.
En evengoed koop ik dan robotics etfs, want dat gaat sterk samen.
Ik heb er mijn twijfels bij dat je een nieuwe tracker 30 jaar zult houden als je een gelijkaardige goed presterende tracker na 2 jaar al terug verkoopt. Ik vind het altijd bedenkelijk wanneer iemand spreekt van een beleggingshorizon van 20 of 30 jaar. Wie houdt het zolang met dezelfde belegging vol? Marktomstandigheden veranderen en jouw persoonlijke situatie en voorkeuren ook. 10 jaar is al lang. Dan wil je eens wat anders.
Volgende adviezen vind ik de beste:
Volgende adviezen vind ik de beste:
Inderdaad Yaris,30 jaar iets bijhouden wordt snel gezegd hier op het forum alsof het niks is. Maar in de praktijk zijn er bijna geen die het volhouden. Fijn dat jij er openlijk voor uitkomt...
Heb je vele jaren steeds erg gewaardeerd in al je posts waar je vurig opkwam voor jouw "fondsjes" !
Leg eens uit wat er aan de basis lag van zo een grote ommekeer ?
Dit was je portfolio ergens begin 2018. Waarom Yaris,in godsnaam waarom heb je dit allemaal buiten gegooid en wil je een Bogle worden?Op algemene aanvraag de portefeuille van Yaris:
Aberdeen Global - Asian Smaller Companies Fund A-2 USD
Aberdeen Global - Japanese Smaller Companies Fund A-2 JPY
BlackRock Global Allocation Fund
BlackRock Global Funds - Global Dynamic Equity Fund A2 (EUR)
BlackRock Global Funds - Global SmallCap Fund A2 (EUR)
BlackRock Global Funds - World Gold Fund A2RF (EUR)
BlackRock Global Funds - World Healthscience Fund A2
BlackRock Global Funds - World Mining Fund A2 (EUR)
Carmignac Portfolio Commodities A EUR
DPAM CAPITAL B Equities World ex Japan, Europe & USA Index B
DPAM INVEST B Equities Agrivalue B
DPAM INVEST B Equities Euroland B
DPAM INVEST B Equities World Sustainable B
Fidelity Funds - Emerging Europe, Middle East and Africa Fund A-Acc-EUR
Fidelity Funds - European Smaller Companies Fund A-DIST-EUR
Fidelity Funds - Germany Fund A-Acc-EUR
Fidelity Funds - Global Financial Services Fund A-DIST-EUR
Fidelity Funds - Global Telecommunications Fund A-Acc-EUR
Henderson Horizon Fund - Global Property Equities Fund A2 EUR Acc
Invesco Balanced Risk Allocation Fund
Invesco Funds - Invesco Pan European Structured Equity Fund A
Invesco Pan European High Income Fund
JPMorgan Funds - Emerging Markets Equity Fund A (acc) - EUR
Pictet - Biotech - P EUR
Pictet - Global Megatrend Selection - P EUR
Pictet - Robotics - P EUR
Pictet - Security - P EUR
Pictet - Timber - P EUR
Robeco Asia-Pacific Equities D €
Robeco BP Global Premium Equities D €
Robeco Emerging Markets Equities D €
Robeco Global Consumer Trends Equities D €
Robeco Global Stars Equities Fund
RobecoSAM Smart Energy Fund B EUR
RobecoSAM Sustainable Healthy Living Fund B EUR
RobecoSAM Sustainable Water Fund B EUR
State Street Europe Index Equity Fund P EUR Acc
State Street Switzerland Index Equity Fund P CHF Acc
Threadneedle American Smaller Companies Fund Retail Accumulation EUR
Threadneedle Emerging Market Bond
Threadneedle European Smaller Companies Fund Retail Accumulation EUR
Threadneedle Latin America Fund Retail Accumulation EUR
Heb je vele jaren steeds erg gewaardeerd in al je posts waar je vurig opkwam voor jouw "fondsjes" !
Omdat ik uitgekeken was op mijn fondsen en iets anders wilde. Voor mij is beleggen meer dan je kapitaal doen aangroeien. Het is een hobby: de markt verkennen, mogelijk interessante beleggingen onderzoeken en kiezen. Wanneer je alles hebt en er niets meer aan kunt doen dan enkel kijken is er nog weinig leut aan.
Duidelijk antwoord !
Maar waarom dan niet rechtstreeks in aandelen,daar ga je kunnen in uitleven in "onderzoeken en verkennen"?
Nu kies je voor het "hangmatbeleggen".Om de zoveel tijd een vast bedrag in vooropgestelde ETF's. Of ben je van plan je kern aan te vullen met veel sattelietbeleggingen en daar je energie in te steken ?
Maar waarom dan niet rechtstreeks in aandelen,daar ga je kunnen in uitleven in "onderzoeken en verkennen"?
Nu kies je voor het "hangmatbeleggen".Om de zoveel tijd een vast bedrag in vooropgestelde ETF's. Of ben je van plan je kern aan te vullen met veel sattelietbeleggingen en daar je energie in te steken ?
Ik hecht belang aan diversificatie en spreiding van risico.
Dat kan voortschrijdend inzicht zijn. Ik ben 100% pro hangmatbeleggen, trackers, buy&hold, maar uiteindelijk moet je ook geen steenezel zijn. Only fools never change their mind.Divi schreef: ↑18 september 2023, 09:48 (...)
Dit was je portfolio ergens begin 2018. Waarom Yaris,in godsnaam waarom heb je dit allemaal buiten gegooid en wil je een Bogle worden?
Is eigenlijk een Franse quote Il n'y a que les imbéciles qui ne changent pas d'avis
Klopt, blijven bijleren en openstaan voor nieuwe inzichten is belangrijk. Zeker ook als het over beleggen gaat. Er zijn (ook hier) veel mensen die denken dat ze het gevonden hebben en daar dan koppig aan vasthouden.
Daarom dat ik het raar vind wanneer mensen hier komen vragen naar een belegging voor de komende 30 jaar.
Gisteren ergens te Vlaamse velden ben ik langs dit nederig stulpje gepasseerd, waarvan de eigenaar zich duidelijk niet geneert in het te kennen geven waarmee hij/zij deze kast heeft gezet. Zie gepersonaliseerde nummerplaat.
Die heeft er geen dertig jaar op gewacht!
Die heeft er geen dertig jaar op gewacht!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik wou in 2015 dacht ik dat het was, eens voor een paar duizend euro BTC kopen, kwestie van portfolio diversifiëren. Toen maar niet gedaan omdat ik het veel te riskant vond.
Ik had het beter gedaan en terug verkocht toen het rond de 60.000 stond.
Ik had het beter gedaan en terug verkocht toen het rond de 60.000 stond.
Maar dat kan nog altijd correct zijn als uitgangspunt. Je zoekt naar een belegging voor de komende 30 jaar, maar dat wilt niet zeggen dat je ook verplicht bent 30 jaar niets te veranderen. Er was namelijk ook een tijd dat indextrackers niet bestonden.
Ik ben in de week voorbij de woning gereden van een BTC BULL die in november 2021 al zijn geld had geïnvesteerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.