iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF vs. Spaarrekening
TIP
Re: iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF vs. Spaarrekening
Als je geen vrijstelling meer beschikbaar hebt voor jouw spaarrekeningen, dan ziet het resultaat er als volgt uit:B7H4long schreef: ↑6 september 2023, 19:24
Ik ga ervan uit dat de analyse uitgevoerd werd voor een spaarder waar de volledige intrest op de spaarrekeningen vrijstelling heeft van RV. ttz alle spaarrekeningen samen minder dan zo'n 50k.
Hoe zou dit eruit zien indien de spaarder reeds spaarrekeningen heeft die de RV vrijstelling van 980 Euro volledig opgebruiken. Dus waar deze de intresten op de spaarrekeningen volledig onderhevig zijn aan RV van 15%.
De rendemementen voor ERNE, Izola en e-depo blijven gelijk vermits de RV al verrekend is.
De rendementen voor de Santander vision + en Medirect fidelity gaan met 15% naar beneden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik denk dat de simulatie wel duidelijk is.
Maar voor de uitkerende variant is het interessanter om in te stappen kort na de uitkering, kwestie van geen RV te betalen op de reeds verworven dividenden.
Kan toch al gauw een halve procent schelen.
Maar voor de uitkerende variant is het interessanter om in te stappen kort na de uitkering, kwestie van geen RV te betalen op de reeds verworven dividenden.
Kan toch al gauw een halve procent schelen.
Inderdaad een interessant product. Bedankt Philippe1 voor de simulatie (je vermeldt het niet specifiek, maar ik veronderstel dat je de RV op de dividenden ook in rekening gebracht hebt).
Er blijft natuurlijk het risico als de rente stijgt. Een vuistregel zegt dat een obligatiefonds met gemiddelde looptijd van x jaar, zal dalen met x% als de rente met 1 procentpunt stijgt. En dat de daling na 2 maal x jaar terug goedgemaakt wordt door rotatie naar obligaties met hoger rendement.
Maar geldt deze vuistregel ook voor obligatiefondsen met heel korte looptijd. In het geval van ERNE/ERNX is de gemiddelde looptijd 0,5 jaar. Een rentestijging met 1 %punt zou het fonds doen dalen met 0,5%. En na 1 jaar komt het fonds terug op initieel niveau. Correct? Uiteraard is dit theorie, markten kunnen altijd overreageren.
Er blijft natuurlijk het risico als de rente stijgt. Een vuistregel zegt dat een obligatiefonds met gemiddelde looptijd van x jaar, zal dalen met x% als de rente met 1 procentpunt stijgt. En dat de daling na 2 maal x jaar terug goedgemaakt wordt door rotatie naar obligaties met hoger rendement.
Maar geldt deze vuistregel ook voor obligatiefondsen met heel korte looptijd. In het geval van ERNE/ERNX is de gemiddelde looptijd 0,5 jaar. Een rentestijging met 1 %punt zou het fonds doen dalen met 0,5%. En na 1 jaar komt het fonds terug op initieel niveau. Correct? Uiteraard is dit theorie, markten kunnen altijd overreageren.
-
- Full Member
- Contacteer:
De effective duration is 0.4 jaar.
Ik concludeer dat de waarde van het fonds met 0,4% gaat dalen indien de rente met 1% toeneemt.
(Of omgekeerd in het geval van een dalende rente.)
Ik concludeer dat de waarde van het fonds met 0,4% gaat dalen indien de rente met 1% toeneemt.
interessante draad
maar 1%punt is 0,01%
checken jullie even wat de correcte vuistregel is ?
maar 1%punt is 0,01%
checken jullie even wat de correcte vuistregel is ?
Dat is een basispunt. Een basispunt is 1/100ste van een %punt.
Ja, dat is de theoretische rente gevoeligheid. De rente zou al op korte tijd met 1% moeten wijzigen om 0,4% effect te hebben, in de praktijk gaat de rente verandering er een paar maand over doen en zal de rotatie van obligaties in die periode het effect grotendeels neutraliseren. Dergelijke fondsen worden ook actief beheerd zodat ze niet te veel afwijken van hun index.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑7 september 2023, 18:04 De effective duration is 0.4 jaar.
Nu MeDirect een verhoging van de rente op haar spaarrekeningen aangekondigd heeft zijn die geldmarktfondsen alweer een beetje minder interessant.
Na afwegen van alle voordelen en nadelen op gebied van kosten, rendabiliteit, veiligheid en gemak heb ik uiteindelijk toch beslist om in te stappen in de iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF. Ik ga mijn spaarrekeningen bij MeDirect daarnaar overzetten. Ik ben nu ook bezig mijn fondsen te verkopen en ga mijn termijnrekeningen laten uitdoven. Dan zal ik niets meer bij MeDirect hebben en sluit ik mijn rekeningen daar af.
Hou je die rekeningen niet beter open (is toch gratis), voor mocht je in de toekomst opnieuw overstappen?
Misschien wel, maar ik ben er voorstander van om bij zo weinig mogelijk banken klant te zijn. Dit in tegenstelling tot andere Spaargidsers die maar rekeningen bij andere banken openen en hun spaargeld transfereren dat het een lieve lust is. Allemaal voor tienden van procenten meer interest.
Heb je al eens gekeken naar het rendement?
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... -ucits-etf
Daar kan ik niet erg gelukkig van worden, amper meer dan een standaard spaarrekening.
Daar kan ik niet erg gelukkig van worden, amper meer dan een standaard spaarrekening.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Ytd 2,17%. Ik ken geen spaarrekening die dat dit jaar deed.Bassie schreef: ↑18 september 2023, 16:13 Heb je al eens gekeken naar het rendement?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Kijk jij enkel naar dat cijfer? Je moet veel langer kijken, dan weet je meteen wat de verwachting is op lange termijn.B7H4long schreef: ↑18 september 2023, 16:46Ytd 2,17%. Ik ken geen spaarrekening die dat dit jaar deed.Bassie schreef: ↑18 september 2023, 16:13 Heb je al eens gekeken naar het rendement?
Dan ga je zien dat het rendement over de laatste 10 jaar vrijwel 0% is.
Dat die nu even stijgt is geen reden tot vreugde, geeft slechts aan dat die het dit jaar eventjes beter deed dan alle andere jaren.
Want had je 10 jaar geleden 10000 euro erin gestoken dan had je nu 10230 euro....wow....de staat geeft dat gegarandeerd op 1jaar tijd!
YTD is een cijfer waar ik nooit naar kijk, want dit geeft slechts het laatste jaar en niet de algemene performantie en die zie je wel bij 10Y of meer (als ze dat hebben).
Had je Shell gekocht 11,93% YTD
Op de laatste 10 jaar: 24,56%
Laatst gewijzigd door Bassie op 18 september 2023, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Bas.