iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF vs. Spaarrekening
TIP
Re: iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF vs. Spaarrekening
Je zal er niet rijk van worden, maar je zal bij gelijkblijvende rente wel zo'n 4% brutorendement op hebben. Ik denk dat dat de bedoeling van (onder meer) Yaris was.
Het is niet omdat een obligatie in 2009 is uitgegeven dat ze sinds 2009 in een ultra short bond fonds zit. Dergelijke fondsen kopen obligaties die nog maar enkele maanden tot iets meer dan een jaar resterende looptijd hebben, op die manier tracken ze met de YTM de actuele korte termijn rente.
Hou er wel rekening mee dat dergelijk fonds de korte termijnrente volgt, wanneer centraal banken volgend jaar de rente weer verlagen, gaan die fondsen direct minder opbrengen (spaarboekjes zullen dan ook in rente verlagen). Misschien is het stilaan het moment om de huidige rente voor wat langer vast te klikkenYaris schreef: ↑18 september 2023, 14:49 Na afwegen van alle voordelen en nadelen op gebied van kosten, rendabiliteit, veiligheid en gemak heb ik uiteindelijk toch beslist om in te stappen in de iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF. Ik ga mijn spaarrekeningen bij MeDirect daarnaar overzetten. Ik ben nu ook bezig mijn fondsen te verkopen en ga mijn termijnrekeningen laten uitdoven. Dan zal ik niets meer bij MeDirect hebben en sluit ik mijn rekeningen daar af.
Dit fonds is net een alternatief voor een spaarrekening en zodra de spaarrekening weer netto meer gaat opbrengen dan dit fonds, dan kan je terug switchen naar een spaarrekening.vortex schreef: ↑18 september 2023, 19:20
Hou er wel rekening mee dat dergelijk fonds de korte termijnrente volgt, wanneer centraal banken volgend jaar de rente weer verlagen, gaan die fondsen direct minder opbrengen (spaarboekjes zullen dan ook in rente verlagen). Misschien is het stilaan het moment om de huidige rente voor wat langer vast te klikken
Weet ik maar vermits Yaris sprak over het laten uitdoven van termijnrekening, leek het mij een waarschuwing waard dat de hoge korte termijnrente wellicht geen blijvend gegeven is.Philippe1 schreef: ↑18 september 2023, 19:29Dit fonds is net een alternatief voor een spaarrekening en zodra de spaarrekening weer netto meer gaat opbrengen dan dit fonds, dan kan je terug switchen naar een spaarrekening.vortex schreef: ↑18 september 2023, 19:20
Hou er wel rekening mee dat dergelijk fonds de korte termijnrente volgt, wanneer centraal banken volgend jaar de rente weer verlagen, gaan die fondsen direct minder opbrengen (spaarboekjes zullen dan ook in rente verlagen). Misschien is het stilaan het moment om de huidige rente voor wat langer vast te klikken
Ja, dat klopt inderdaad. En de rente is moeilijk te voorspellen, Vortex. Je kan een deel van uw portefeuille vastklikken maar dat is dan een langetermijnbelegging. Dit kan je gebruiken als alternatief voor een spaarrekening, al gebruik ik zelf de reeds genoemde EXVM, met enkel Duits staatspapier. Het verschil in rendement is wel 62 basispunten maar dat is het waard voor mij omdat ik absolute veiligheid wil voor dit deel van mijn portefeuille. Dit mag niet mee zakken met de beurs.vortex schreef: ↑18 september 2023, 19:14Het is niet omdat een obligatie in 2009 is uitgegeven dat ze sinds 2009 in een ultra short bond fonds zit. Dergelijke fondsen kopen obligaties die nog maar enkele maanden tot iets meer dan een jaar resterende looptijd hebben, op die manier tracken ze met de YTM de actuele korte termijn rente.
Bassie doet het weer.
Bassie schreef: ↑18 september 2023, 17:14Kijk jij enkel naar dat cijfer? Je moet veel langer kijken, dan weet je meteen wat de verwachting is op lange termijn.
Dan ga je zien dat het rendement over de laatste 10 jaar vrijwel 0% is.
Dat die nu even stijgt is geen reden tot vreugde, geeft slechts aan dat die het dit jaar eventjes beter deed dan alle andere jaren.
Want had je 10 jaar geleden 10000 euro erin gestoken dan had je nu 10230 euro....wow....de staat geeft dat gegarandeerd op 1jaar tijd!
YTD is een cijfer waar ik nooit naar kijk, want dit geeft slechts het laatste jaar en niet de algemene performantie en die zie je wel bij 10Y of meer (als ze dat hebben).
Had je Shell gekocht 11,93% YTD
Op de laatste 10 jaar: 24,56%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bassie doet het weer.
Bassie schreef: ↑18 september 2023, 17:27 Het is een ETF en die zijn nu in Obligaties gegaan, maar Obligaties brengen niks op, zeker de ouderen niet.
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... aType=fund
Veel plezier ermee, maar obligaties heeft me nooit kunnen boeien, is totaal geen geld aan te verdienen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bassie doet het weer.
Bassie schreef: ↑18 september 2023, 18:06 []
Obligaties zijn leningen met een vaste rente, eens uitgegeven met een vaste rente blijft die rente gelijk.
Gezien de rente overal stijgt brengen die oude obligaties niks op buiten hun lage rente.
Je ETF zal daardoor blijven dalen zolang de rente stijgt. Het rendement is dus ook van korte duur en zal weer onder 0 dalen.
Nieuwe obligaties zijn hoger, dat is waar, maar de afgelopen 10 jaar was de rente quasi 0, vele obligaties hadden zelfs een negatieve rente. Die zijn niet verdwenen uit hun portefeuille. Hierdoor zal hun rendement voor de toekomst amper tot niets bedragen tot ze die dingen kwijt zijn.
Maar pas op, als de ECB de rente verlaagt, volgend jaar normaal, dan kunnen nieuwe obligaties opbrengen.
Wat het ook is, je zal nooit rijk worden van obligaties. Want er is een probleem met obligaties dat een spaarrekening niet kent.
En dat is dat de rente niet bijgeschreven kan worden op het bedrag, waardoor de opbrengst niet kan toenemen, daardoor is een obligatie nooit interessant als die niet veeeeeel hoger ligt dan de rente van de ECB. En dat zijn ze niet. Je wint dus niks.
Als je toch rendement wil, dit brengt meer op: https://www.argenco.be/emission
Gewoonlijk 2x de rente die gangbaar is
Bassie, Bassie toch.
Maar laat hem toch doen, dankzij Bassie kom zelfs ik over als een kenner
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een clown is een komische artiest die vaak een opvallende outfit en make-up draagt. Clowns zijn te vinden in verschillende vormen en maten, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn er om mensen aan het lachen te maken.
De oorsprong van de clown is te vinden in de Italiaanse commedia dell'arte uit de 16e eeuw. In deze traditionele theatervorm waren clowns vaak personages die de status quo onderuithaalden en het publiek aan het lachen maakten met hun absurde gedrag.
In de loop der jaren hebben clowns zich ontwikkeld tot een breed scala aan personages. Sommige clowns zijn fysiek komisch, terwijl anderen meer op hun woordspeling of improvisatietalent vertrouwen. Clowns zijn te vinden in circussen, theaters, op straat en zelfs op televisie.
Clowns zijn er om mensen aan het lachen te maken, maar ze kunnen ook een therapeutische rol spelen. Clowns kunnen bijvoorbeeld worden ingezet om mensen te helpen die ziek of gehandicapt zijn.
Hier zijn enkele van de meest voorkomende soorten clowns:
Auguste: De Auguste is een type clown dat vaak onhandig en klunzig is. Hij of zij is meestal gekleed in een gestreepte broek en een overhemd met grote knopen.
Bozo: Bozo is een type clown dat vooral populair is bij kinderen. Hij of zij is meestal gekleed in een rode broek en een witte blouse met een grote rode neus.
Whiteface: Whiteface clowns zijn clowns die hun gezicht wit insmeren. Ze zijn vaak elegant en verfijnd, en ze gebruiken vaak woordspeling en improvisatie om het publiek aan het lachen te maken.
Harlekin: Harlekijns zijn clowns die vaak gekleed zijn in een kostuum met stippen of strepen. Ze zijn vaak vrolijk en energiek, en ze gebruiken vaak fysieke humor om het publiek aan het lachen te maken.
Clowns zijn een belangrijk onderdeel van de wereld van entertainment. Ze zijn er om mensen aan het lachen te maken, en ze kunnen ook een therapeutische rol spelen.
De oorsprong van de clown is te vinden in de Italiaanse commedia dell'arte uit de 16e eeuw. In deze traditionele theatervorm waren clowns vaak personages die de status quo onderuithaalden en het publiek aan het lachen maakten met hun absurde gedrag.
In de loop der jaren hebben clowns zich ontwikkeld tot een breed scala aan personages. Sommige clowns zijn fysiek komisch, terwijl anderen meer op hun woordspeling of improvisatietalent vertrouwen. Clowns zijn te vinden in circussen, theaters, op straat en zelfs op televisie.
Clowns zijn er om mensen aan het lachen te maken, maar ze kunnen ook een therapeutische rol spelen. Clowns kunnen bijvoorbeeld worden ingezet om mensen te helpen die ziek of gehandicapt zijn.
Hier zijn enkele van de meest voorkomende soorten clowns:
Auguste: De Auguste is een type clown dat vaak onhandig en klunzig is. Hij of zij is meestal gekleed in een gestreepte broek en een overhemd met grote knopen.
Bozo: Bozo is een type clown dat vooral populair is bij kinderen. Hij of zij is meestal gekleed in een rode broek en een witte blouse met een grote rode neus.
Whiteface: Whiteface clowns zijn clowns die hun gezicht wit insmeren. Ze zijn vaak elegant en verfijnd, en ze gebruiken vaak woordspeling en improvisatie om het publiek aan het lachen te maken.
Harlekin: Harlekijns zijn clowns die vaak gekleed zijn in een kostuum met stippen of strepen. Ze zijn vaak vrolijk en energiek, en ze gebruiken vaak fysieke humor om het publiek aan het lachen te maken.
Clowns zijn een belangrijk onderdeel van de wereld van entertainment. Ze zijn er om mensen aan het lachen te maken, en ze kunnen ook een therapeutische rol spelen.
Domheid is blijkbaar normaal
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Ja. Maar als je spaarrekeningen bij meerdere banken hebt, moet je alle rentes nog altijd samentellen en het bedrag boven 980 euro aangeven waarop nog geen RV ingehouden is.