Pandwissel
TIP
Pandwissel
Ik heb een woonkrediet op een appartement dat beide alleen op mijn naam staat. Nu woon ik samen met mijn vriendin en willen we samen een woning kopen.
Kan een deel van de lening gebeuren door een pandwissel? En kan dit deel ook geïntegreerd worden in de volledige lening voor de woning waarbij zowel woning als lening dan op onze beide namen staat?
Kan een deel van de lening gebeuren door een pandwissel? En kan dit deel ook geïntegreerd worden in de volledige lening voor de woning waarbij zowel woning als lening dan op onze beide namen staat?
Re: Pandwissel
Korte antwoord lijkt me; pandwissel onder bepaalde voorwaarden; opnemen in gemeenschappelijke lening; normaalgezien niet - maar vraag de mogelijkheden aan je bank, een pandwissel is iets waar je bank akkoord mee moet gaan.
Er zijn sowieso wel enkele voorwaarden aan; de aktes voor de verkoop van je originele appartement en de nieuwe aankoop moeten op dezelfde dag verleden worden.
In principe loopt je oude lening door met een nieuw pand als hypotheek, de modaliteiten wat betreft wie de lening aangaat, de termijnen etcetera blijven dus normaalgezien ongewijzigd, en zullen dus niet een deel van je nieuwe lening worden..het is de originele lening waar jij aansprakelijk voor bent; maar als je oude leningvoorwaarden goed waren,is het misschien wel mogelijk ze te houden via een pandwissel, en een kleinere nieuwe lening aan te gaan die bv niet 50/50 is (en waarbij je dan best probeert te becijferen wat ongeveer de eigen reëele inbreng is- maak ook eens rekensom wat het verschil zou zijn versus een scenario waar je oude lening volledig inlost, en een hogere nieuwe lening zou aangaan...)
Er zijn sowieso wel enkele voorwaarden aan; de aktes voor de verkoop van je originele appartement en de nieuwe aankoop moeten op dezelfde dag verleden worden.
In principe loopt je oude lening door met een nieuw pand als hypotheek, de modaliteiten wat betreft wie de lening aangaat, de termijnen etcetera blijven dus normaalgezien ongewijzigd, en zullen dus niet een deel van je nieuwe lening worden..het is de originele lening waar jij aansprakelijk voor bent; maar als je oude leningvoorwaarden goed waren,is het misschien wel mogelijk ze te houden via een pandwissel, en een kleinere nieuwe lening aan te gaan die bv niet 50/50 is (en waarbij je dan best probeert te becijferen wat ongeveer de eigen reëele inbreng is- maak ook eens rekensom wat het verschil zou zijn versus een scenario waar je oude lening volledig inlost, en een hogere nieuwe lening zou aangaan...)
Laatst gewijzigd door J06 op 21 september 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
....en natuurlijk enkel bij de bank van de oorspronkelijke lening.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Samen een volledige nieuw woonkrediet aangaan is misschien het makkelijkst maar had gehoopt op 1 of andere manier mijn lage rentevoet van 1,97% op een stuk te kunnen behouden. Rentevoet nu is dubbele
Rentekosten gaan een stuk lager zijn op de lening die je al lopen hebt, omdat de resterende tijd daar korter is en het tarief lager, maar zou me er niet blind op staren... je huidige bank zal veel kans als voorwaarde voor die pandwissel vragen om het nieuwe krediet bij hun af te sluiten, en daar ga je dan waarschijnlijk niet het scherpste tarief voor krijgen...puur financieel gaat het waarschijnlijk nog steeds het voordeligst zijn, maar vraagt wel goede timing en afspraken bij verkoop van appartement, en je gaat twee leningen lopen hebben.. is geen probleem, zolang het 'grotere plaatje' voor jou en je partner kloppen.
Als je fiscale aftrek kan behouden voor de oudere lening is het misschien wel interessanter deze aan te houden via pandwissel.
Rentetarieven staan (relatief) hoog momenteel, maar je kan ook nog altijd binnen x aantal jaar herfinancieren of looptijd aanpassen indien nodig.
Als je fiscale aftrek kan behouden voor de oudere lening is het misschien wel interessanter deze aan te houden via pandwissel.
Rentetarieven staan (relatief) hoog momenteel, maar je kan ook nog altijd binnen x aantal jaar herfinancieren of looptijd aanpassen indien nodig.