aankoop eerste woonst
TIP
aankoop eerste woonst
Hallo
Ik zou mijn eerste woonst aankopen. Iets kleins, want heb geen ervaring met een woonst aankopen. Heeft iemand tips wat best te doen?
En is het zo dat als je het zelf kan je betalen, het soms toch beter is om een lening aan te gaan?
Bedankt!
Ik zou mijn eerste woonst aankopen. Iets kleins, want heb geen ervaring met een woonst aankopen. Heeft iemand tips wat best te doen?
En is het zo dat als je het zelf kan je betalen, het soms toch beter is om een lening aan te gaan?
Bedankt!
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: aankoop eerste woonst
Als je het zelf kan betalen betaal het dan zelf ... althans dat is mijn mening.
Als je alle kosten samentelt die je extra kwijt bent aan een lening : bankkosten, hypothecaire kosten (en dan nog eens schrapping uit het hypotheekregister als je het binnen de 30 jaar verkoopt), rente, notaris, schuldsaldoverzekering, ...
Er zullen er hier wellicht wel reageren en zeggen : hou je het geld, ga een lening aan en investeer je geld maar dat mogen zij dan uitleggen
Als je alle kosten samentelt die je extra kwijt bent aan een lening : bankkosten, hypothecaire kosten (en dan nog eens schrapping uit het hypotheekregister als je het binnen de 30 jaar verkoopt), rente, notaris, schuldsaldoverzekering, ...
Er zullen er hier wellicht wel reageren en zeggen : hou je het geld, ga een lening aan en investeer je geld maar dat mogen zij dan uitleggen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Ik zou zo weinig mogelijk lenen de dag op vandaag. Ik ben mijn lening aangegaan in 2014 en toen had je nog de fatsoenlijke woonbonus (10 jaar 3040 euro + 15 jaar 2280 euro aan marginale aanslagvoet + gemeentebelasting). Ik had een nieuwbouwwoning en in mijn geval kwam dit er op neer dat ik mijn BTW (21%) terugkrijg via de woonbonus op 25 jaar...
Maar dat voordeel is nu weggevallen en vervangen door verlaagde registratierechten waar het niks meer uitmaakt of je het geld geleend hebt of niet...
Ik zou gewoon naar verschillende banken gaan en deze proberen uit te spelen tegen elkaar.
Of dit lukt is een andere zaak, de grootbanken luisteren al niet meer naar de politiek en maken er zelfs ruzie mee op TV (econoom van Belfius in het grote gelddebat op VTM) ....
Wat ook belangrijk is: niet verliefd worden op 1 huis en zoveel mogelijk panden bezoeken. Je brengt er een geruime tijd van je leven door en draagt de gevolgen van een slechte keuze nog jaren... Zeker nu de Vlaamse regering verplichte renovatie aan het invoeren is... een serieuze meerkost bij oudere woningen...
Maar dat voordeel is nu weggevallen en vervangen door verlaagde registratierechten waar het niks meer uitmaakt of je het geld geleend hebt of niet...
Ik zou gewoon naar verschillende banken gaan en deze proberen uit te spelen tegen elkaar.
Of dit lukt is een andere zaak, de grootbanken luisteren al niet meer naar de politiek en maken er zelfs ruzie mee op TV (econoom van Belfius in het grote gelddebat op VTM) ....
Wat ook belangrijk is: niet verliefd worden op 1 huis en zoveel mogelijk panden bezoeken. Je brengt er een geruime tijd van je leven door en draagt de gevolgen van een slechte keuze nog jaren... Zeker nu de Vlaamse regering verplichte renovatie aan het invoeren is... een serieuze meerkost bij oudere woningen...
Als jij van jezelf weet dat je meer uit je geld kan halen dan de kost van de lening, dan ga je lenen anders gebruik je je eigen geld. Als je een lening aangaat om nadien je eigen geld te laten rotten op een spaarrekening aan 1,5% terwijl je bij de bank 3,5% zit te betalen voor de lening (+ de kost van de lening zelf), dan zou je keuze duidelijk moeten zijn.
Wel ook belangrijk. Als je een woning gaat kopen om te verbouwen en je hebt niet al het geld om alles zelf te financieren: bekijk dan goed welk type lening voor jou het goedkoopst is (renovatie lening of hypothecaire lening). Zou jammer zijn om al je spaargeld in te zetten op de aankoop van de woning, om dan een duurdere renovatielening aan te moeten gaan.
Althans mijn mening.
Wel ook belangrijk. Als je een woning gaat kopen om te verbouwen en je hebt niet al het geld om alles zelf te financieren: bekijk dan goed welk type lening voor jou het goedkoopst is (renovatie lening of hypothecaire lening). Zou jammer zijn om al je spaargeld in te zetten op de aankoop van de woning, om dan een duurdere renovatielening aan te moeten gaan.
Althans mijn mening.
Indertijd heb ik ook gekozen om bij het kopen van mijn 'bescheiden' woning, deze direct volledig te betalen.
Mijn reden daarvoor had niets te maken met daar eventueel meer door te winnen, maar met het gevoel van vrijheid dat ik daardoor kreeg.
Nooit hoeven wakker te liggen over het jarenlange gebonden zijn door een maandelijkse afbetaling.
Geen schulden te hebben; en alle inkomsten volledig beschikbaar te hebben voor andere doeleinden.
Het is al lang geleden, en momenteel mogelijk niet meer relevant, maar ik heb het mij nog nooit beklaagd.
Mijn reden daarvoor had niets te maken met daar eventueel meer door te winnen, maar met het gevoel van vrijheid dat ik daardoor kreeg.
Nooit hoeven wakker te liggen over het jarenlange gebonden zijn door een maandelijkse afbetaling.
Geen schulden te hebben; en alle inkomsten volledig beschikbaar te hebben voor andere doeleinden.
Het is al lang geleden, en momenteel mogelijk niet meer relevant, maar ik heb het mij nog nooit beklaagd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vroeger met de woonbonus was er een fiscaal voordeel om te lenen, maar dat is er niet meer.
Nu is het dus veel eenvoudiger en hangt het er gewoon van af wat je dan met het geld dat je overhoudt gaat doen.
Als je het geld niet nodig hebt en het gewoon op een spaarboekje gaat laten staan, dan kan je er beter de aankoop mee betalen.
Edit: SMGGM +1
Bedankt voor antwoorden!
Als men een eerste woonst gekocht heeft, volledig met eigen inbreng of via een lening, vanaf wanneer kan men deze terug verkopen zonder daarbij extra kosten, belastingen (bv. meerwaardebelasting), etc te hoeven betalen? Dus dat men bij wijze van spreken 'op 0 uitkomt'?
Wat zijn de voorwaarden hiervoor?
Bv. bij een echtscheiding, uitbreiding van het gezin, waarbij gekeken wordt voor een andere woonst.
Als men een eerste woonst gekocht heeft, volledig met eigen inbreng of via een lening, vanaf wanneer kan men deze terug verkopen zonder daarbij extra kosten, belastingen (bv. meerwaardebelasting), etc te hoeven betalen? Dus dat men bij wijze van spreken 'op 0 uitkomt'?
Bv. bij een echtscheiding, uitbreiding van het gezin, waarbij gekeken wordt voor een andere woonst.
En indien een woonst gekocht wordt met lage epc, is men verplicht dit later op te trekken naar een hoger label? Of mag dit zo blijven?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.notaris.be/wonen/kosten-ver ... ebelastingTrops schreef: ↑24 september 2023, 16:48 Als men een eerste woonst gekocht heeft, volledig met eigen inbreng of via een lening, vanaf wanneer kan men deze terug verkopen zonder daarbij extra kosten, belastingen (bv. meerwaardebelasting), etc te hoeven betalen? Dus dat men bij wijze van spreken 'op 0 uitkomt'?
Dankjewel!EarthNvstr1 schreef: ↑24 september 2023, 17:03https://www.vlaanderen.be/een-woning-ko ... e-gebouwen
Zou een studio of klein appartement met label E of F renoveren naar label D veel kosten? Iemand concrete ervaringen mee?
Indien deze later terug verkocht wordt moet er terug gerenoveerd worden, nu naar label A. Maar als men de woonst behoudt, hoelang kan men dan het label D behouden?
EarthNvstr1 schreef: ↑24 september 2023, 17:05https://www.notaris.be/wonen/kosten-ver ... ebelastingTrops schreef: ↑24 september 2023, 16:48 Als men een eerste woonst gekocht heeft, volledig met eigen inbreng of via een lening, vanaf wanneer kan men deze terug verkopen zonder daarbij extra kosten, belastingen (bv. meerwaardebelasting), etc te hoeven betalen? Dus dat men bij wijze van spreken 'op 0 uitkomt'?
Bedankt. Als alleenstaande is er dan sprake van een gezinswoning, of valt men onder ‘privé-eigenaar’ en betaalt men een meerwaarde-belasting?
Dus kort door de bocht: iedereen mag na 12 maanden effectief ononderbroken wonen in zijn woning, deze verkopen? Ik dacht dat het veel moelijker was om een pas gekochte woonst te verkopen!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja. Dat is natuurlijk waar de opportuniteiten zich bevinden ... als je handig genoeg bent of weet hoe het uit te besteden.
Grosso modo zou ik zeggen dat het uiteindelijk "ongeveer" op hetzelfde neer zal komen.
In theorie "voor altijd".
Waar het op neerkomt is in hoeverre "we" willen dat iedereen verplicht is aan bepaalde standaarden te voldoen.
Wellicht gaat daarmee dan ook gepaard in hoeverre "we" bereid zijn diegenen die dat niet zelf kunnen te ondersteunen.
Dankjewel EarthNvstr1 !